MakkinTosken
Who, me?
Ikke faen! Folk har valfartet fra hele Norden for å høre på dette orgelet ditt, det er allemannseie!Nå må dere snart gi dere med å bruke mitt rom som en slags målestokk på godt og vondt.
Ikke faen! Folk har valfartet fra hele Norden for å høre på dette orgelet ditt, det er allemannseie!Nå må dere snart gi dere med å bruke mitt rom som en slags målestokk på godt og vondt.
heldigvis har jeg ment det godt:=)Nå må dere snart gi dere med å bruke mitt rom som en slags målestokk på godt og vondt.
Min oppfatning når det kommer til god lyd er at førstereflekjoner bør dempes så god som mulig hvis den kommer før 10ms etter direktelyden.
Det gjelder alle høtalere.
Rommet mitt er lite så det har blitt mitt kompromiss. Nå ut å golfe
"Heng han ikke vent til jeg kommer".1) Nå må dere snart gi dere med å bruke mitt rom som en slags målestokk, på godt og vondt.
2) Nå må dere snart gi dere med å bruke mitt rom som en slags målestokk på godt og vondt.
Hm.
Det er en plausibel tolkning, men han skriver også dette:Ja og om du leser nøye starter han med å beskrive temaet han adresserer i avsnittet "The directivity pattern" Videre beskriver han at disse verdien gjelder ved lytter og beskriver at de akustiske forholdene er så gode at man ved enhver gitt frekvens kun vil få et avvik på +-2dB mellom intervallet 0 til 90 grader. Frekvensresponsen fra høyttaler har han tegnet inn i diagrammet og som jeg har vist måler den +-3,08dB. Ikke et tall å skamme seg over.
Så hvor er kurven som viser dette? Men om alle ledd hadde hvert sitt avvik, kan kanskje det være summen av avvik vi ser. Usikker. Men det endrer faktisk ikke hva han prøvde å vise.Det er en plausibel tolkning, men han skriver også dette:
«The overall response frequency characteristic of the microphone, amplifier, and loudspeaker was uniform to within 2 dB from 45 to 15 000 cps…»
Olson fikk bygd verdens største anekoiske rom så jeg tar ham på ordet når han skriver 2 dB variasjon i frekvensresponsen.Så hvor er kurven som viser dette? Men om alle ledd hadde hvert sitt avvik, kan kanskje det være summen av avvik vi ser. Usikker. Men det endrer faktisk ikke hva han prøvde å vise.
Rom i rom forsøket er forsåvidt interessant. Morsomt om det fantes papers på hvorfor ikke det ble en standard.
Endrer ingenting...Olson fikk bygd verdens største anekoiske rom så jeg tar ham på ordet når han skriver 2 dB variasjon i frekvensresponsen.
Fascinerende dette her. At når jeg siterer Olson, trekker intelligentsiaen på HFS sitatene i tvil.Hvorfor viser da kurvene noe annet enn det herr fargeløs påstår gang på gang?
Og hvorfor skal vi hele tiden late som om avvik i frekvensrespons og trender er en og samme ting?
Ynkelig unnamanøver! Er ikke Olson som er problemet men din tolkning av hans arbeid.Fascinerende dette her. At når jeg siterer Olson, trekker intelligentsiaen på HFS sitatene i tvil.
Jeg tipper Olson visste godt hva han snakket om da han sa at mikrofoner, forsterkere og høyttalere i eksperimentet lå innenfor en variasjon på 2dB. At folk på internettet brukte lupe nesten 80 år etter publisering for å trekke Olson sitater i tvil, hadde han nok ikke regnet med
For Olson sitt eksperiment er dette uten nevneverdig betydning. Det er ditt forsøk på å gjøre eksperimentet til noe annet enn en test av massiv båndbreddebegrensning jeg og ca 200 andre peker på det urimelige i. Det er DU som påstår at 6dB løft ved noen kHz ift ved noen hundre hz er nøytralt. Det er en idiotisk påstand og det vet du selv også.Fascinerende dette her. At når jeg siterer Olson, trekker intelligentsiaen på HFS sitatene i tvil.
Jeg tipper Olson visste godt hva han snakket om da han sa at mikrofoner, forsterkere og høyttalere i eksperimentet lå innenfor en variasjon på 2dB. At folk på internettet brukte lupe nesten 80 år etter publisering for å trekke Olson sitater i tvil, hadde han nok ikke regnet med
To-rom-problematikken er relevant for å forstå hvorfor lydstandarder er flate i bassen.Ynkelig unnamanøver! Er ikke Olson som er problemet men din tolkning av hans arbeid.
Er ikke to-rom-problematikken relevant for å forstå standarder for kritisk lytting, som lydstandardenes flate bass?For Olson sitt eksperiment er dette uten nevneverdig betydning. Det er ditt forsøk på å gjøre eksperimentet til noe annet enn en test av massiv båndbreddebegrensning jeg og ca 200 andre peker på det urimelige i. Det er DU som påstår at 6dB løft ved noen kHz ift ved noen hundre hz er nøytralt. Det er en idiotisk påstand og det vet du selv også.
Forestill deg at du er Harry Olson. Så stiller du deg sjøl disse spørsmålene.«The overall response frequency characteristic of the microphone, amplifier, and loudspeaker was uniform to within 2 dB from 45 to 15 000 cps…»
Gjøre et forsøk?Du har ennå ikke gitt en god forklaring på hvorfor lydstandarder er flate i bassen. Gjør et forsøk.
Nei. Det har ingen ting med saken å gjøre.Er ikke to-rom-problematikken relevant for å forstå standarder for kritisk lytting, som lydstandardenes flate bass?
Regner med at du innser at hvittingen ser på oss som uvitende sopper og at ingenting vi måte mene har noen verdi. Han har funnet sin ledestjerne ingen vits å skygge for den.Nei. Det har ingen ting med saken å gjøre.
Ja, jeg har vel sagt til deg mange ganger før at det er sjelden de jeg diskuterer med er min egentlige målgruppe.Regner med at du innser at hvittingen ser på oss som uvitende sopper og at ingenting vi måte mene har noen verdi. Han har funnet sin ledestjerne ingen vits å skygge for den.
Ad 1: Figuren nedenfor er ledsaget av følgende tekst:Forestill deg at du er Harry Olson. Så stiller du deg sjøl disse spørsmålene.
1. Hvorfor påstå at høyttalerne har et avvik på max 2 dB samtidig som du publiserer TO grafer som helt udiskutabelt viser større avvik? Er du ute etter å svekke din egen sak eller fremstå inkompetent?
2. Hvorfor publisere TO ULIKE grafer som viser større avvik enn 2 dB, men ikke de samme avvikene, også påstå at de begge to viser de samme avvikene som er mindre enn 2 dB?
3. Hvorfor trekke inn sammenhengen mellom «microphone, amplifier, and loudspeaker» hvis du ikke vil snakke om dem i sammenheng?
4. Hvorfor skulle du ikke ville fortelle om hvor store avvik hele systemet - mik, amp, lur - har i sum? Det står ikke noe annet sted.
5. Hvis «uniform» betyr: Vis vedlegget 927603
Hvorfor skal vi forstå «The overall response frequency characteristic of the microphone, amplifier, and loudspeaker was uniform to within 2 dB from 45 to 15 000 cps…» som noe annet enn hvordan de oppfører seg som helhet, altså hvor mye de avviker fra hverandre? Hvorfor skrive «overall» og nevne en haug med utstyr om du ikke snakker om helhet og sammenheng, men bare karakteristikken til én av dingsene?
Ps: dette er fem spørsmål som jeg tenker fortjener svar.
Olson viste at folk ikke likte at visse frekvenser ble diskriminert. Det er nettopp en slik diskriminering som skjer når folk trekker ned kurven under bassen.Gjøre et forsøk?
Jeg ser absolutt et poeng med en felles standard for monitorsystem i studioer. Men nå har jeg prøvd ved flere anledninger å vise deg at du har misforstått Olsons øvelser, du får ikke lurt meg ut på en ny avsporing og en ny evig runddans. For sannheten er jo at jeg ikke tjener noe på dette og du har jo bestemt deg.
Jeg er ferdig jeg nå, ikke mer jeg har å tilføye...Olson viste at folk ikke likte at visse frekvenser ble diskriminert. Det er nettopp en slik diskriminering som skjer når folk trekker ned kurven under bassen.
Jeg tror lydfolk vil ha forskjellig mening om akkurat dette.Nei. Det har ingen ting med saken å gjøre.
Forstår du ikke at det ene er en måling, mens det andre er en illustrasjon?Ad 1: Figuren nedenfor er ledsaget av følgende tekst:
«The overall response frequency characteristic of the microphone, amplifier, and loudspeaker was uniform to within 2 dB from 45 to 15 000 cps…»
Vis vedlegget 927610
Den andre figuren du har i tankene, er fra en annen artikkel.
Ad 2: Den andre figuren ledsages av følgende tekst: «The over-all response frequency characteristics depicting the ratio of the sound pressure output from the loudspeaker in free space to the sound pressure at the microphone in free space, with and without the electrical filters, are shown in Fig. 12.48»
Vis vedlegget 927611
Ad 3: Jeg tipper det var en redegjørelse for å understreke at nøytralitet var i ivaretatt i hele lydkjeden, fra mikrofon via forsterker til høyttaler. Høyttaleren ble sannsynligvis målt i det som var verdens største ekkofrie rom med den forsterkeren som ble nevnt i eksperimentet.
Ad 4: Skjønner ikke spørsmålet.
Ad 5: Han brukte kanskje uttrykket «uniform» for å understreke at avviket i frekvensresponsen ikke overstiger 2 dB fra en normalisert linje.
Hadde det ikke vært bedre om du skrev om noe du vet?Jeg tror
Greit nok. Du klarer ikke å forklare hvorfor lydstandarder i bassen er flat fordi du ikke liker en flat basskurve selv. Du må skille mellom din egen smak og nøytralitet som et verktøy eller konsept for profesjonelle. Du vil aldri komme videre i forståelsen av lyd hvis du ikke evner å se på problemstillinger fra en mer objektiv side uten å alltid kalibrere etablert viten mot egen smak.Jeg er ferdig jeg nå, ikke mer jeg har å tilføye...
Jeg sier ikke at alle bruker standardene, men vi har sett at en del gjør det - bl.a. Katz, og vår egen Morten Lindberg har helt flat bass i tråd med EBU osv.Du skriver som om disse standardene er noe alle bruker, og at vi derfor vet hvordan innspillinger gjort med slike standarder faktisk låter. Hvorfor resirkulere døde argumenter i det uendelige? Hadde innspillingene vært gjort med flat bass som en objektivt implementert standard og deretter skrudd på plass av en lydtekniker som har tilgang til å høre originalen og den nødvendige erfaringen hadde de fleste av oss foretrukket paddeflatt tunet bass.
Men sånn er det altså ikke.
Det kan vel være greit med en "påminnelse" om at alt for mange kjøper høyttalere som ikke er korrekte/nøytrale for bruk i eget hjem ?Dette er vel 4 år siden, så for meg virker hele denne tråden som en ny tur på gammel kjepphest.
Så en slags gjenopptakelse av en gammel diskusjon der det ikke helt gikk etter planen? Dette må være en slags rekord i stahet.Dette er vel 4 år siden, så for meg virker hele denne tråden som en ny tur på gammel kjepphest.
Eg meiner bestemt at det var @svart-hvitt's påstand i starten av denne tråden, også, om vi ser litt stort på det (difor trådtittelen om 'målkurve')?Her er hva Floyd Toole skrev til deg om disse standardene;
You said:"For generations, the goal of sound reproduction has been that of a flat and smooth frequency curve". Absolutely true but . . . it only apples to electronics and to the direct sound from loudspeakers. I
the direct sound from loudspeakers = 250Hz and higherEg meiner bestemt at det var @svart-hvitt's påstand i starten av denne tråden, også, om vi ser litt stort på det (difor trådtittelen om 'målkurve')?
Men også dette er eg heilt sikker på at @svart-hvitt gått med på?he direct sound from loudspeakers = 250Hz and higher
Bass is not within the goal of reproduction a flat and smooth frequency curve by definition
Det jeg mistenker er at om hvittingen virkelig tar en prat med alle disse navnene på en måte som ikke er åpent for feiltolking, Lindberg, Katz osv, så hadde han kanskje skjønt hva han misforstår, eller kanskje ikke. Uansett er det tydelig for meg nå at han bør prøve å justere sin indre visualisering og tolking av sanser jmf kurver. For han er jo ikke helt på bærtur...på en måte, men han mangler noe liksom. Intuisjon, språk?Her er hva Floyd Toole skrev til deg om disse standardene;
Det fremstår noe upresist. Han brukte jo flere sider på å hevde at et hvert rom som ikke er ekkofritt pr definisjon er defekt, og at høyttalere som forsøker å fungere i et rom som ikke er ekkofritt også pr definisjon er defekte. Alle forsøk på å lage fungerende høyttalere for bomiljøer er dermed pr definisjon ren hedonisme som beveger verden bort fra musikkens sanne klang. For musikkens sanne klang er når det mangler flere dB i bunnen sammenliknet med virkeligheten. Foreslåtte standarder har nemlig den effekten at de ikke bare påvirker musikk som er produsert etter at et studio eventuelt velger å følge en slik standard, det påvirker også musikken produsert lenge før denne ble innført med sin tilbakevirkende kraft.Eg meiner bestemt at det var @svart-hvitt's påstand i starten av denne tråden, også, om vi ser litt stort på det (difor trådtittelen om 'målkurve')?
Ah, jeg har bare lest i boka. Den er ekstremt komprimert, så jeg forstod ikke helt at hvert avsnitt var en enkeltstående studie.Den andre figuren du har i tankene, er fra en annen artikkel.
Det kan du jo gjette på, men jeg synes det er et poeng å understreke at vi ikke vet mer om studien enn det som står i teksten.Ad 3: Jeg tipper det var en redegjørelse for å understreke at nøytralitet var i ivaretatt i hele lydkjeden, fra mikrofon via forsterker til høyttaler. Høyttaleren ble sannsynligvis målt i det som var verdens største ekkofrie rom med den forsterkeren som ble nevnt i eksperimentet.
Det er noen mønstre jeg reagerer på, og som @Snickers-is tenker jeg at det kan tjene et større poeng å la dem bli motsagt. Det ene er at det refereres til ulike hel- eller halvvitenskapelige/-filosofiske begreper som er mer eller mindre misforstått eller malplassert. Det andre er at begrepene brukes som premiss for noen "åpne" spørsmål som ikke egentlig følger av premissene. Det tredje er at det hele tida virker som at svaret alltid er gitt på forhånd. Det fjerde er at det hele tida føles som at målet flyttes, noe som er mulig fordi premissene og begrepene er uklare eller upassende.Det jeg mistenker er at om hvittingen virkelig tar en prat med alle disse navnene på en måte som ikke er åpent for feiltolking, Lindberg, Katz osv, så hadde han kanskje skjønt hva han misforstår, eller kanskje ikke. Uansett er det tydelig for meg nå at han bør prøve å justere sin indre visualisering og tolking av sanser jmf kurver. For han er jo ikke helt på bærtur...på en måte, men han mangler noe liksom. Intuisjon, språk?