svart-hvitt
Hi-Fi freak
IDEELLE SYSTEMER FOR REPRODUKSJON AV LYD
For å oppnå det helt realistiske, bør systemet for reproduksjon av lyd produsere lyd som ikke kan skilles fra den originale lyden. For å demonstrere et slikt system, må oppsettet tillate en direkte sammenlikning av reprodusert og original lyd. Olson presenterte for over 60 år siden tre konsepter som innebærer å bringe realistisk lyd inn i hjemmet.
Idealsystem #1
Olsons første system er et monofonisk system som leserne av tråden allerede kjenner til. Her ble originallyden av f.eks. et orkester spilt inn i et ekkofritt rom, se figur nedenfor.
Opptaket av lyden i det ekkofrie rommet spilles så av i et annet lytterom. Hensikten med oppsettet er å fjerne akustikken i ett av to rom. Man unngår den akustiske to-rom-problematikken. Det er som å bringe artistene inn i ens eget rom.
Idealsystem #2
Olson beskriver i dette tilfellet bruken av hodetelefoner, se figur nedenfor:
I et slikt system sendes opptaket fra konserthallen rett til lytterens hodetelefoner. Nå er det som om lytteren bringes inn i konserthallen, og får med seg all informasjon fra dette opptaksstedet.
Idealsystem #3
I dette systemet tyr Olson til to illustrasjoner, se figur 3 og figur 4 nedenfor:
I figur 3 er stuen brakt inn i konserthallen. Dette er et rent akustisk oppsett. Den ene veggen i stuen er fjernet for å sikre lyden fra konserthallen uhindret inngang til lytterommet. Tanken er å bringe lytteren til det stedet hvor lyden oppstår. For å gi lytteren et sammenlikningsgrunnlag, erstattes så den åpne veggen i figur 3 med et sett med høyttalere (stereo eller multikanal). Testen går ut på å gå fra den helt akustiske situasjonen i figur 3 til oppsettet i figur 4 som involverer mikrofoner, forsterkere og høyttalere. System #3 er ideelt når lytteren ikke lenger kan høre forskjell mellom de to oppsettene.
Så kommer vi til et vrient spørsmål knyttet til system #3:
EDIT: Se Olsons løsning nedenfor i innlegg #923
For å oppnå det helt realistiske, bør systemet for reproduksjon av lyd produsere lyd som ikke kan skilles fra den originale lyden. For å demonstrere et slikt system, må oppsettet tillate en direkte sammenlikning av reprodusert og original lyd. Olson presenterte for over 60 år siden tre konsepter som innebærer å bringe realistisk lyd inn i hjemmet.
Idealsystem #1
Olsons første system er et monofonisk system som leserne av tråden allerede kjenner til. Her ble originallyden av f.eks. et orkester spilt inn i et ekkofritt rom, se figur nedenfor.
Opptaket av lyden i det ekkofrie rommet spilles så av i et annet lytterom. Hensikten med oppsettet er å fjerne akustikken i ett av to rom. Man unngår den akustiske to-rom-problematikken. Det er som å bringe artistene inn i ens eget rom.
Idealsystem #2
Olson beskriver i dette tilfellet bruken av hodetelefoner, se figur nedenfor:
I et slikt system sendes opptaket fra konserthallen rett til lytterens hodetelefoner. Nå er det som om lytteren bringes inn i konserthallen, og får med seg all informasjon fra dette opptaksstedet.
Idealsystem #3
I dette systemet tyr Olson til to illustrasjoner, se figur 3 og figur 4 nedenfor:
I figur 3 er stuen brakt inn i konserthallen. Dette er et rent akustisk oppsett. Den ene veggen i stuen er fjernet for å sikre lyden fra konserthallen uhindret inngang til lytterommet. Tanken er å bringe lytteren til det stedet hvor lyden oppstår. For å gi lytteren et sammenlikningsgrunnlag, erstattes så den åpne veggen i figur 3 med et sett med høyttalere (stereo eller multikanal). Testen går ut på å gå fra den helt akustiske situasjonen i figur 3 til oppsettet i figur 4 som involverer mikrofoner, forsterkere og høyttalere. System #3 er ideelt når lytteren ikke lenger kan høre forskjell mellom de to oppsettene.
Så kommer vi til et vrient spørsmål knyttet til system #3:
- Hva bør stuens (lytterommets) akustiske egenskaper være for å gjøre lyden i figur 3 og figur 4 så lik som mulig?
EDIT: Se Olsons løsning nedenfor i innlegg #923
Sist redigert: