soundscape
Æresmedlem
Mye tordenbyger, men så langt ingen veldig nære. Uansett ikke den beste kvelden å koble opp . Plattformen er i alle fall klar , hi-fi ekpressen kan bare komme
Nok et bevis på at ikke alt kan måles - med dagens målemetoder i alle fall. Tambaqui benytter ingen standard DAC chiper, men er diskret oppbygget på en egen plattform utviklet av Bruno Putzeys . En av de mest spennende og talentfulle konstruktørene i markedet i dag. Måten han tenker på og hvordan den er bygget opp er dermed ganske annerledes . Han startet utviklingen av denne type DAC allerede i 2004 . Jeg har aldri hørt en digital kilde som er så strippet for hardhet i toppen.Spennende lesning om Mola Mola DAC’ en. Gustard A26 måler jo så bra at de skulle være vanskelige å skille, men dengang ei. Gratulerer med superdac.
Takker - det låter som rent kildevannGratulerer igjen sound så flott ut der den står sammen med snurra
mvh
Med andre ord, svært få turer utenfor husets-fire-vegger i sommer @soundscape ?
Gratulerer med å ha fått den i hus Sound
Ja, det stemmer stort sett med førsteinntrykket. Når man sitter alene og lytter er man kanskje mer skjerpa , så jeg legger merke til småting hele tiden. Den har en sinnsyk dynamikk , og ellers veldig rent og ufarget lydbilde. Luft og perspektiv er akkurat som jeg opplevde det første gangen . Spiller bra med Qobuz også. One Size fits all med Zappa i 24 bit - ohhh my.......Gratulerer med å ha fått den i hus Sound
Siden du skriver at det låter som kildevænd så antar jeg det lyder like bra som du husket det fra testen?
Se, der er den fine dacen i hus.Takk for at dere deler inntrykk.
At Mola Mola DAC'en er bra, visste jeg.
Nå er det bare å handle inn en slik, eller ligge å vri seg om natta.
Høres veldig kjent ut det der, jeg hadde samme opplevelse når jeg byttet ut min DAC fra Hegel med NAD M51 som også benytter PWM og er bygget fra bunnen uten noen "off the shelf DAC-chip". Uten at det er noen sammenligning forøvrig mot Tambaqui som må være mye bedre enn min. Men forskjellen var så dramatisk selv på mitt anlegg med en Denon integrert med nypris på ca 3.500 og høyttalere til ca 5.500. Skal jeg være helt ærlig så fikk jeg mye mer wow-følelse der enn når jeg gikk fra Denon-forsterkeren til Marantz PM-15s2 som jeg har i dag. Ja Marantzen spiller litt bedre og har mye bedre kontroll på høyere volumer, men på lave lyttenivåer så er ikke forskjellen så stor som jeg opplevde når jeg fikk inn M51.
Blir spennende å følge med videre når jorwed for trålet inn storfisken og fraktet den tilbake over fjellet
Siden det er så få som lager PWM-DACer måtte jeg grave litt dypere. Finner da ut at utviklingen av min M51 og M2 ble gjort ved et samarbeid mellom Bjørn Erik Edvardsen hos NAD og Bruno Putzeys da han jobbet i Zetex. Det var da NADs betegnelse "direct digital" i DAC/forforsterkere ble til:Nok et bevis på at ikke alt kan måles - med dagens målemetoder i alle fall. Tambaqui benytter ingen standard DAC chiper, men er diskret oppbygget på en egen plattform utviklet av Bruno Putzeys . En av de mest spennende og talentfulle konstruktørene i markedet i dag. Måten han tenker på og hvordan den er bygget opp er dermed ganske annerledes . Han startet utviklingen av denne type DAC allerede i 2004 . Jeg har aldri hørt en digital kilde som er så strippet for hardhet i toppen.
Gustard A26 står til test i TV oppsettet sammen med Primare Pre 32 - og det høres lovende ut selv om jeg ikke har testet med referansemateriale enda. Har blitt veldig glad i den DAC'en selv om den ikke når helt opp i high-end klassen. Men den holder følge med langt dyrere saker enn den kostet.
Det ikke lett info å bare søke opp å få svar på direkte (brukte et par timer i går kveld), men en blanding av info fra NAD både på nett og deres intro-videoer på Youtube angående M51 og M2, samt dyptgående tester hos blant annet Stereophile, 6moons mfler så ser man bildet tegner seg. NAD hadde ikke selv digitalkunnskapen, men med Zetex (enkelte steder referert til som Z-Tech) som samarbeidspartner fikk de det. Søker man opp Zetex og Putzeys så finner man ut at han jobbet der. M51 er i grove trekk DAC og forforsterkerdelen i M2 som er tatt ut i eget kabinett og forfinet litt. M2 konverterer om innkommende PCM til PWM (som M51) som holdes som det også gjennom effektforsterker-modulene helt til utgangstrinnet. Siden det i hovedsak var Putzey som var kapasiteten på PWM så er det lite trolig at han kun arbeidet med modulene i effektforsterker-delen.@Eirik84 - jeg visste ikke Putzeys var involvert i NAD 51, men han står jo bak klasse D ampene også som NAD (og veldig mange andre ) bruker.
Her er en tidlig prototype fra 2014 på det som etter hvert ble Tambaqui.
Vis vedlegget 928252 Vis vedlegget 928250
Og her er et bilde av Tambaqui innvendig.
Vis vedlegget 928253
6moons skrev:As anyone can read directly in NAD's so-called white paper, the Masters Series M2 kicked off in 2009 with a novel take on digital feedback. NAD call it noise-shaping error correction. Dubbed DirectDigital™, it appears also in the M12 and M51. NAD name their Director of Advanced Development Bjørn Erik Edvardsen as the responsible party who tracked the progress of UcD and its present culmination in nCore to pursue this new collaboration with Bruno Putzeys.
Ja disse relativt nye Eigentakt-modulene hans har jo fått flere hardbarka klasse D motstandere til å se ting med nye øyne. Så er nok sunt for mange (inkludert meg selv) og en gang i blant legge fra seg gamle inntrykk og faktisk gi nyvinninger en real sjanse/lytt før man viderefører gamle kjepphester med skylapperBruno Putzey er involvert i mye innen audioverdenen. Hans oppfinnelser og konstruksjoner er av de mest brukte i hifi-produkter som bruker klasse D, eller noen form for digitalteknikk. Ikke bare Mola Mola og NAD. Man finner mange flere produsenter som har samarbeid/gjør nytte av hans kompetanse og tekniske løsninger.
Etter at han forlot Philips, har han jobbet med bl.a. Hypex, Kii, Grimm, Purifi. Videre har f eks Marantz, Jeff Rowland, Lyngdorf og mange flere brukt OEM produkter som Putzey står bak, eller hatt en form for samarbeid hvor produsentene gjør nytte av hans tekniske knowhow.
Jeg tipper at han har tjent det meste av pengene sine på NCore /Hypex.
MolaMola og Kii er nok de produktene hvor det ypperste som kan lages utfra Putzeys idéer blir realisert.
Så vidt jeg husker tror jeg @Karmana har truffet ham og snakket med han på ei messe i Belgia den gang Mola Mola ble introdusert på markedet. Han kan sikkert supplere og korrigere hvis han gidder.
Du kan stille 3 faste nivåer :Hvordan er signalgangen fra Mola Mola DAC?
Takk.Du kan stille 3 faste nivåer :
6 volt
2 volt (-10db)
0,6 volt (-20db)
Ellers har den volume kontroll også , som man kan velge å gå utenom hvis den bare brukes som dac mot preamp eller integrert.
Den har bare XLR utganger, så man må bruke adaptere fra xlr hvis man ønsker rca.
Vis vedlegget 928469
Takk.
Tenkte på går signalet/kabelen direkte til effektforsterker eller forforsterker?
Effektforsterkeren Kaluga har bare balanserte innganger/XLR.
Det samme har forforsterkeren Makua (doble),
De 5 analoge inngangene har både RCA og XLR
Bruker trigger tilkoblingen, sånn at når forforsterkeren slåes på, slåes effektforsterkerne også på.
Så hyggelig - de platene fikk sin rette eier ! Tidligere eier som var musikkelsker ville ha kost seg over det samme.På det nivået som du nå er på med Tambaqui, så er det vel kun «singularity» (når AI utvikler seg selv og blir mer avansert enn menneskelig intelligens) som gjenstår for forbedring i det digitale domenet.
Jeg var heldig å få mange fine LPs av @soundscape som han hadde arvet etter DAC-duellen. De fikk en god vask og mye spilletid de siste dagene. Tidligere eier vet hva han samlet av musikk for her er det kun musiker av høyeste rang. Og godt ivaretatt i tillegg.
Jeg har kost meg skikkelig med denne musikken. Og selvom det ikke er fritt fra støy som streaming og CD er, har jeg flere ganger fått gåsehud av hvor fantastiskt det er å høre på innspillinger fra 1920-tallet med blant annet Cortot som var student til Chopin. Sgouros dundrende Brahms Paganini-variasjoner, bare 14 år gammel og ett wunderkind i Hellas, som kun ville spille og mestre de store piano-verkene. Ashkenazy i Brahms før han ble trett på piano og hadde spilt inn alt av standardrepertoar. Jeg kan fortsette i lengde.
Men vil bare enn en gang si takk! Hos meg lever LP-mediet fortsatt i en lang tid fremover.