SigbergAudio
Bransjeaktør
Det er bare å lese tråden. Og så når du kommer til et innlegg som ikke bekrefter ditt eget ståsted, så istedenfor å lukke øynene og si "lalala", så leser du innlegget.Hvem i G sier det motsatte?
Det er bare å lese tråden. Og så når du kommer til et innlegg som ikke bekrefter ditt eget ståsted, så istedenfor å lukke øynene og si "lalala", så leser du innlegget.Hvem i G sier det motsatte?
Leser du ingen av innleggene mine? Hvis ikke er det ikke vits at jeg skriver.Samtidig bruker ikke Genelec eq som smakstipasning. Gs eq er utelukkende en teknisk justering, ikke en hedonistisk.
Du forsøker hele tiden å få plass til din egen smak innenfor en teknisk standard, og det gjør deg forvirret mht. target i høyttaler (du har én target for din første høyttaler, en annen for prototypen av din nye, og produksjonsutgaven din har en tredje target) du produserer og kurve som du skrur deg frem til i rommet. Hvis du orienterte deg mot flat - slik ledende produsenter og lydfolk har gjort i årtier - ville du unngått å vingle fra target til target.
Så G sikter til visuell persepsjon? Ok, da er det jeg som misforsto. Beklager!Dette er en kalibrert kurve med romkompensasjon.
8351B har en anekoisk FR-feil på pluss-minus 1,5 dB, og i rommet øker denne feilen.
Figuren viser hvordan G praktiserer «perceptionally flat» for dette rommet. Det er ingen helning å spore.
Du skrev: «1) Du prater om at jeg har flere targeter og endrer underveis. Dette er beviselig feil. Det er veldig mye enklere å forholde seg til diskusjonen hvis du ikke dikter fritt underveis. Dette er besvart tidligere i tråden».Leser du ingen av innleggene mine? Hvis ikke er det ikke vits at jeg skriver.
1) Du prater om at jeg har flere targeter og endrer underveis. Dette er beviselig feil. Det er veldig mye enklere å forholde seg til diskusjonen hvis du ikke dikter fritt underveis. Dette er besvart tidligere i tråden.
2) Det handler om et naturlig rombidrag, ikke smak. Dette er besvart tidligere i tråden.
3) Det er ingen produsenter jeg kjenner til som orienterer seg mot flat in-room kurve, ikke engang Genelec.
Jepp, men hele denne tråden (??) handler om T O N A L I T E T. Tonaliteten er ikke endret.Du skrev: «1) Du prater om at jeg har flere targeter og endrer underveis. Dette er beviselig feil. Det er veldig mye enklere å forholde seg til diskusjonen hvis du ikke dikter fritt underveis. Dette er besvart tidligere i tråden».
Du har endret frekvensresponsen i din nye høyttaler i den grad at målingen du har lagt ut på hjemmesiden din ikke lenger er representativ for høyttaleren. Det er dette jeg mener med vingling (innenfor et romslig bånd på 5 dB). Det var du selv som påpekte at jeg ikke lenger kunne bruke FR-figuren du har lagt ut på hjemmesiden din.
I mange tilfeller er det visuelle og det perseptuelle i overensstemmelse. Og i de tilfeller hvor filtre eller headroom ikke tillater en flatere kurve, som betyr at kurven bare ser noenlunde flat ut, så kalibreres systemet mot det G kaller «perceptionally flat». I en del tilfeller vil ikke kurven verken se flat ut eller være «perceptionally flat» pga rommets defekter.Så G sikter til visuell persepsjon? Ok, da er det jeg som misforsto. Beklager!
Få er mer åpne på lyttingens verdi enn G, jf. deres bruk av begrepet «slow listening». Men det er likevel forskjell mellom G og din prosess. Du tar avstand fra flat respons, standarder for lyd, begreper som nøytralitet og farging - mens for G og mange andre er disse begrepene viktige deler av designprosessen.Jepp, men hele denne tråden (??) handler om T O N A L I T E T. Tonaliteten er ikke endret.
Synes du det er mystisk og feil at frekvensresponsen på en høyttaler endrer seg fra prototype til produksjonsmodell? Tror du den nye høyttaleren til Genelec har målt helt identisk fra dag én til de slapp den i produksjon? Akkurat det samme skjer hos dem, de er bare ikke åpne om prosessen.
Jeg har lest tråden og ser at det understøtter Sigbergs syn. Selvfølgelig må jeg si. Motstanden du får i denne tråden er ikke basert på synsing, men faktakunnskap. Det er derfor du møter «litt» motstand.Merk at han sier dette i en tråd laget av @SigbergAudio om «flat» eller «sloped» kurve. Han understøtter ikke @SigbergAudio søken etter bevis for at profesjonelle har en «sloped» kurve som mål.
Pga refleksjoner er det åpenbart at «mostly flat» i mange tilfeller blir resultatet selv om flat er målet.
Nå dikter du igjen. Hva er vitsen med det?Og i de tilfeller hvor filtre eller headroom ikke tillater en flatere kurve, som betyr at kurven bare ser noenlunde flat ut, så kalibreres systemet mot det G kaller «perceptionally flat».
Jeg tror motstanden på HFS skyldes at folk blander sammen et teknisk begrep med personlig smak og preferanser. På Gearspace, hvor @SigbergAudio reiste spørsmålet om «flat» eller «sloped», er det to som sier de ikke bruker flat respons. Til gjengeld er de to meget bevisste på hvorfor de avviker*:Jeg har lest tråden og ser at det understøtter Sigbergs syn. Selvfølgelig må jeg si. Motstanden du får i denne tråden er ikke basert på synsing, men faktakunnskap. Det er derfor du møter «litt» motstand.
Tror du vet heller lite om både min og Genelec sin prosess. Jeg tar avstand fra flat respons i rommet som mer eller mindre samtlige andre høyttalerprodusenter. Jeg tar derimot ikke avstand fra begreper som nøytralitet og farging, jeg er bare uenig med deg og din definisjon.Få er mer åpne på lyttingens verdi enn G, jf. deres bruk av begrepet «slow listening». Men det er likevel forskjell mellom G og din prosess. Du tar avstand fra flat respons, standarder for lyd, begreper som nøytralitet og farging - mens for G og mange andre er disse begrepene viktige deler av designprosessen.
Jeg har tatt opp dette både der og i en norsk gruppe for studiofolk fordi i motsetning til deg så har jeg et mål om å lære noe underveis. Jeg har derfor laget disse for å få et enda bredere grunnlag for å forstå hva lydteknikere typisk tenker om temaet. Så langt har dette bekreftet at A) majoriteten enig med mitt syn og B) dette er for de fleste ikke noe de er spesielt opptatt av.For øvrig er det åpenbart at temaet fenger og fascinerer når vår hjemlige @SigbergAudio kopierer temaet i denne tråden og tar det til Gearspace
Dette er jo mystisk, det er ingen lydfolk som driver med smak og preferanser i følge deg.Til gjengeld er de to meget bevisste på hvorfor de avviker*:
- «You are talking about "target curves". This to me is a really personal preference».
- «House curves are personal taste imho»
Så vidt jeg husker er det kun du som har brukt ordet «nøytralt» som et teknisk begrep som ingeniører forholder seg til.Jeg tror motstanden på HFS skyldes at folk blander sammen et teknisk begrep med personlig smak og preferanser. På Gearspace, hvor @SigbergAudio reiste spørsmålet om «flat» eller «sloped», er det to som sier de ikke bruker flat respons. Til gjengeld er de to meget bevisste på hvorfor de avviker*:
Forskjellen mellom diskusjonen på Gearspace og på HFS er at folk på HFS later som om målkurven deres er nøytral - mens lydfolk på Gearspace kaller sin egen kurve for «personal preference» og «personal taste».
- «You are talking about "target curves". This to me is a really personal preference».
- «House curves are personal taste imho»
For øvrig er det åpenbart at temaet fenger og fascinerer når vår hjemlige @SigbergAudio kopierer temaet i denne tråden og tar det til Gearspace
*https://gearspace.com/board/studio-building-acoustics/1409030-room-response-flat-sloped.html
Jeg finner mening i måten ordene nøytralitet, farge og alternative tolkninger er brukt i disse korte artiklene, se nedenfor - hvor jeg har hentet ut sitat og oppgitt lenker. Da ser du også klarere hvordan dine egne definisjoner avviker fra begrepsbruken i disse artiklene.Tror du vet heller lite om både min og Genelec sin prosess. Jeg tar avstand fra flat respons i rommet som mer eller mindre samtlige andre høyttalerprodusenter. Jeg tar derimot ikke avstand fra begreper som nøytralitet og farging, jeg er bare uenig med deg og din definisjon.
Se innlegget mitt rett ovenfor. Nøytralitet er et teknisk begrep, for ellers har det ingenting med vitenskap å gjøre.Så vidt jeg husker er det kun du som har brukt ordet «nøytralt» som et teknisk begrep som ingeniører forholder seg til.
Alle her med erfaring har forsøkt på ulike måter å forklare deg hvorfor dette absolutte begrepet ikke fungerer i lydverdenen.
Jeg tror årsaken til at du er frustrert, er at du ikke får definere begreper som du vil. Du forsøker å gjøre reprodusert lyd til en kunst eller noe uten presise definisjoner, og det er greit, men lyd kan også ses på som en vitenskap og dermed følge den logikk og de metoder som er innenfor vitenskapen.Jeg vet du finner mening i ord som nøytralitet, og jeg vet også at du er glad i alternative tolkninger av det meste.
Beklager, jeg har sluppet opp for krutt til å svare saklig. Tenker jeg tar en ny pause i denne debatten - du har fått utallige sjanser til å ta innover deg at du ikke forstår hva du snakker om, liten vits å fortsette.
Du tenkte at "jeg bare skriver noe så forstår sikkert ingen at jeg ikke svarte på spørsmålet"?Eksempel: De som jobber i lydproduksjonen passer på at instrumenter og stemmer høres bra ut på en flat avspilling i kontrollrommet - for eksempel ved å flytte på artistene eller mikrofonene inntil den tonale balansen mv. er god. De bruker ikke EQ for å avvike fra en flat avspilling i kontrollrommet slik at artistene eller mikrofonene kan stå der de gjør. Lydprodusenten tar problemet ved roten (endrer arrangementet som skal spilles inn) i stedet for å løse ubalanser gjennom vilkårlig EQ. Arrangement og mikrofonplassering før opptak er en stor del av lydprodusentens jobb.
Svart-hvitt, det vi drøfter her er veldig målbart og hørbart. Noen mener lyden som treffer kroppen er viktig (og kanskje er den det, selv om jeg nok tror den kommer i andre rekke) Men alle er enige om at lyden vi hører er ekstremt viktig. Og den kommer utelukkende fra den kombinasjonen av direkte og reflektert lyd som havner der hvor ørene er. Det burde ikke være kontroversielt. Så hvorfor lener du deg til synsing fra en Bob? Kildekritikk… jeg tror du kan bedre enn dette.EQ: HVA BETYR DET?
EQ står for equalization, som på norsk kan oversettes til «å gjøre likt». Men hva skal man gjøre likt? Kan man gjøre noe likt hvis man ikke har en referanse?
X=Y, men hva er Y?
Bob McCarthy, sjef for lydoptimering i Meyer Sound, skriver følgende om EQ:
«It is obvious that the term “equalization” implies that we are compensating for the inequality in the speaker response with inequality in the electronic filter response. Sorry mom: two wrongs do make a right. A peak in the speaker gets a dip filter of the same center frequency, bandwidth, and dB level. The result is a peak flattened down to the nominal level. The combination of speaker/room and filters is flat, i.e. equalized. Saying that you equalized it flat is redundant. If it’s not flat, it’s not equal, and if it’s not equal, it is certainly not equalized.
We know in practice that our industry is fast and loose with terminology, and this is no exception. It is rather amusing to note that equalizing something to equality (i.e. flat) is considered an aberration. Everybody knows the last thing we want to do is put too much equal in our equalization. I guess it’s like “fish is too fishy”».
Hva bruker du EQ til i ditt system?
Bruker du verktøyet for å kalibrere lyden til noe som er likt din smak («eualization to taste») eller en mer teknisk referanse (for eksempel «equalization to flat»)?
Personlige tolkninger kan føre til begrepsforvirring......også for de med blandede følelser og/eller reduksjon av sanserJeg tror motstanden på HFS skyldes at folk blander sammen et teknisk begrep med personlig smak og preferanser.....
Det er derfor jeg omtaler hørt lyd som naturlig og ikke som nøytralt. Akustikk, høyttalere, akustikk og hodetelefoner vil i siste ende vurderes av ører og hjerne. Det kan også kartlegges vitenskapelig, men faller utenfor det tekniske begrepet nøytralt.Se innlegget mitt rett ovenfor. Nøytralitet er et teknisk begrep, for ellers har det ingenting med vitenskap å gjøre.
Heng “tonaliteten” i Manta (som SH hissar seg opp over) saman med at dei er kardioide?Synes du det er mystisk og feil at frekvensresponsen på en høyttaler endrer seg fra prototype til produksjonsmodell?
Du skrev: «…du har postet mye som rimer ganske bra med egne erfaringer og kunnskaper, men også ganske mye som er langt utenfor. Så ditt ståsted er uklart. Jeg savner mer akustikk-og teknikk-forståelse i tråden, både fra deg og motdebattantene»...
Svart-hvitt, det vi drøfter her er veldig målbart og hørbart. Noen mener lyden som treffer kroppen er viktig (og kanskje er den det, selv om jeg nok tror den kommer i andre rekke) Men alle er enige om at lyden vi hører er ekstremt viktig. Og den kommer utelukkende fra den kombinasjonen av direkte og reflektert lyd som havner der hvor ørene er. Det burde ikke være kontroversielt. Så hvorfor lener du deg til synsing fra en Bob? Kildekritikk… jeg tror du kan bedre enn dette.
Edit: synes du får mer pepper og sinne enn gode motargumenter i tråden… du har postet mye som rimer ganske bra med egne erfaringer og kunnskaper, men også ganske mye som er langt utenfor. Så ditt ståsted er uklart.
Jeg savner mer akustikk-og teknikk-forståelse i tråden, både fra deg og motdebattantene.
Hvor bra korrelasjon er det mellom målt og hørt lydkvalitet? Og hvordan skal man måle og tolke på en måte som korrelerer best med opplevelsen? Det er mange som har kvalifiserte meninger om det på hfs (kvalifiserte = peiling, basert på erfaring, forståelse eller begge), og det er vel egentlig kjernen av temaet her…
Du ser at dette er en reklametekst og ikke har noe med vitenskap eller filosofi å gjøre?«…he raised the importance of maintaining a factual foundation in marketing. This is particularly true, he argued, in the world of audio
Ja, det er en tekst fra Gs nettside. Men nettsider kan ha med vitenskap og filosofi å gjøre selv om den er publisert av et selskap. To av forfatterne jeg lenket til, har doktorgrad i ingeniørfag.Du ser at dette er en reklametekst og ikke har noe med vitenskap eller filosofi å gjøre?
Da burde du kanskje ikke diskutere med skråsikkerhet om hva som er riktig in room respons til krampa tar deg?Det betyr også at mer komplekse spørsmål som akustikk og perspesjon ikke blir like godt studert fra min side.
Både ja og nei.Heng “tonaliteten” i Manta (som SH hissar seg opp over) saman med at dei er kardioide?
Beklager at jeg også må gjenta meg selv..Ja, fake news er det hvis man ikke kan bevise at man har lykkes med ±0,2 dB i ekkofritt rom.
Det finnes tusen høyttalere det ute. Vis meg én som måler innenfor et bånd på 0,4 dB.
Du skrev: «Du snakker mest om direktelyd og frekvensrespons sikkert siden det har vært studert mest, og feier resten under teppet tydeligvis».Beklager at jeg også må gjenta meg selv..
Det er veldig mange faktorer utover on-axis anekoisk frekvensrespons som påvirker lydgjengivelsen i et rom. Men jo, jeg har vist ved en REW måling hvor enkelt det er å korrigere direktelyden til en god høyttaler HELT flatt i relativt nærfelt og med 1/3 oktav glatting (2m måleavstand, høyttaleren opp fra gulv ca 2m) på en stor åpen terrasse (dvs tilnærmet anekoisk over 100Hz) med oppløst nok DSP. Grafen var målt med REW i nøyaktig samme posisjon som målingene v/korreksjonen og lyver ikke. Er det ikke bevis nok? Og det er vel den enkeltfaktoren du har kjempet mest for ila 48 sider... Hvis du vil ta en Trump så har jeg i grunn ikke noe mer å bidra med.
Men som jeg også sa, men ikke viste med målinger, låter ikke flatt anekoisk nødvendigvis bra, og det er vel ganske opplagt at ALLE resonanser fra høyttaleren ikke bør korrigeres med DSP på denne måten, så hvis poenget ditt var at jeg ikke har "lykkes" selv om det er anekoisk flatt on-axis så er det helt korrekt. I mitt tilfelle var frekvensresponsen ganske kaos off-axis som betydde at det låt dårlig i et rom og jeg startet forfra. Brute force og automatisert DSP er slett ikke riktig tilnærming for å få bra lyd i rommet. Det visste jeg egentlig men det var likevel et morsomt eksperiment.
Men hele poenget mitt er at anekoisk flatt er ikke noe holy grail, det er ikke vanskelig å få til anekoisk med noenlunde OK høyttalere (i mitt tilfelle Adam monitorer til ca 50k pr stykk) og DSP. Men det er langt fra eneste faktor som en høyttalerprodusent inkludert @SigbergAudio og Genelec må vurdere for at et design skal låte "bra" eller "naturlig" eller "nøytralt" i et vanlig rom. Du snakker mest om direktelyd og frekvensrespons sikkert siden det har vært studert mest, og feier resten (inkludert all psykoakustikk) under teppet tydeligvis.
Jeg har ikke diskutert hva som er «riktig» respons i rommet, men hva som er nøytralt, hva opphavet til nøytralitet er, hva som ligger bak anbefalinger i standarder, ideell reproduksjon mv.Da burde du kanskje ikke diskutere med skråsikkerhet om hva som er riktig in room respons til krampa tar deg?
Nettsider kan selvfølgelig det, men denne har ikke det.Ja, det er en tekst fra Gs nettside. Men nettsider kan ha med vitenskap og filosofi å gjøre selv om den er publisert av et selskap. To av forfatterne jeg lenket til, har doktorgrad i ingeniørfag.
Dette sier seg selv. Men den rette linjen som du finner igjen i Lm og Dolbys rette linje (+1dB i bassen) må man kunne forklare; hvorfor illustrerer de med en rett linje?Jeg synes det var uklart i standardene om toleransene for frekvensrespons i rommet var ment for å vise toleranse for avvik men forventet en flat tonalitet, eller om det også var godkjent med tilt i responsen innenfor toleranserommet som presenteres.
Har derfor nå sjekket med habil faglig kilde og fått bekreftet at "The Nordic, EBU and ITU-R BS.1116 standards all accept systematic sloping / tilted frequency response in monitoring situations" og at måleteknikk, avstand, direktivitet på høyttalerne m.v. påvirker hva som gir riktigst resultat.
Så da aksepterer selv standardene at dette kan være riktig med tonal tilt, så det er jo godt å se at de som har skrevet dem ikke er helt bortreist, om enn ikke så gode til å skrive tydelige standarder.
Lm er beskrevet som "An average level which is the mean value of the levels of the 1/3 octave bands with center frequencies from 200hz to 4khz".Dette sier seg selv. Men den rette linjen som du finner igjen i Lm og Dolbys rette linje (+1dB i bassen) må man kunne forklare; hvorfor illustrerer de med en rett linje?