Nå har jeg kjørt min nyervervede bensinbil fra Bergen og hjem i Oslo-distriktet, og må si det var en fin opplevelse sammenlignet med om det skulle vært med elbil, med all umaken og frustrasjon dét vill medført.
Deilig å kunne ha komfortabel temperatur inne i bilen uten å tenke på 10-15 % redusert rekkevidde inn i beregningen for ladestopp, ingen behov for å toppe tanken for å være på den trygge siden før fjelloverganger, deilig å ikke være én av de som valgte å stå i ladekø på Tesla-ladere i Eidfjord fremfor å lade Skodaen/BMW'n/Kia'n/what-ewah for å spare 2-3 kr/kwt fra annen ladeopperatør 10 meter unna.
Rimelig var det også: Bensinforbruk på 0,52 l/mil og 19 kr/l i Bergen = 9,88 kr/mil i bensin, og med elbil som bruker 1,9-2,3 kwh/mil så ville det kostet noe mellom 13 og 16 kr/mil bare i strøm så må det være kjipt å være låst til å ta de lengste kjørepausene akkurat DER laderen (og ladekøen) er. At ladekø (og å være på vakt så ingen sniker seg foran) skal være en del av kjørepausen kan umulig være noen hyggelig opplevelse(?)
Jada: vet at service og olje og filter koster 5-6 tusen på en normal/nøktern fossilbil, men de pengene går i det minste til en del materiell og fysisk arbeid, mens de 5 tusen en gjerne betaler for en normal service på en nøktern elbil, iaf på min Ioniq 5, går til.... Ja, hva da? Hva står igjen etter pollenfilter og smøring av glidebolter? Inspiseringen av bilen som ofte fremheves på elbilen er også noe som gjøres på fossilbiler.
Dessuten: en middels nevenyttig dame/mann tar fullgod vedlikeholdsservice selv på en gammel fossilbil.
Hvem gjør det på en litt eldre elbil hvor en fanken ikke kan/skal jobbe med noen del av høyspent-deler dersom en ikke er utdannet til det?
En annen komisk side ved elbiler er jaget etter raskere og raskere lading. Lading skal liksom skje mens en tar en god og nødvendig pause og kanskje spiser litt eller lufter bikkja, men ladingen skal jo faen meg skje så raskt at en ikke får en skikkelig, uavbrutt pause før doningen må flyttes, men må holde seg i umiddelbar nærhet frem til SOC er 80-ish %. Så må bilen flyttes, og en kan endelig ta seg en tur med bikkja, eller gå tilbake til de lunkne kjøttkakene på bistroen.
Deilig å være ferdig med dette elbiltullet, etter 5 år som hjernevasket, iherdig og overbevist elbilist.