Ja. Jeg har kjørt og eid Citroën DS, GS, CX og Xantia. Kanskje noe for de spesielt interesserte, men de går i stykker på veldig interessante måter.
Det er et spill i lotteriet å kjøpe Citroen.... spesiellt brukte, men.....
Før jeg fikk Smart´en, kjørte jeg bare MC så lenge på året som muligt. Men var
alltid på utkigg etter en så billig bil til nov/dec - marts/april. Det blev Citroen i tre år i trekk. Bare den holdt syn i 6 mdr.,
var det fint. Skrotpremien var min. 2.500,-, når det skulle kastes til foråret. Bare lovpliktig ansvarsforsikring i de mdr.
Første var en Xsara til 4.500,-, som liknet på "barnfind". Ingen feil i 5 mdr. Kjørte nesten 15000 Km.
Neste året var det en Xantia til 4000,-. Liknet nermest en ny bil. Aldrig røkt inneni og bare gått 110.000Km. Hadde EN
rustplett ved bensindeksel på nesten en ½ meter i diameter
men ikke hul. Den fikk kjøre 13.500Km før skrot, og
det helt uten en enste feil.
Sisste vinteren før Smart´en blev det en C5 til 5.500,-. Gått nesten 300.000Km. Den fikk også gå ca. 15.000Km, og eneste feilen fikk den dagen før jeg
skulle kjørt den til skrot. Den sprengte bremserør til højre forhjul (rust). Jeg "listet" den ad bakveier på håndbremsen
til skrothandler, og han gav meg 3.500,- for å innlevere den
Drittbillig vinterkørsel i 3 år. Billige p.g.a. ryktet, men jeg var svært heldig