Så du mener det er større spredning i karakterene nå? Har du statistikk? Det har vært en betydelig inflasjon, der flere ender opp på a og b enn før.
fra SNL:
Relativ vurdering er en vurderingsform som anvendes når en elevs prestasjon sammenlignes med prestasjonene til de andre elevene i den gruppa eleven er en del av. Derfor kalles det også grupperelatert vurdering. Slik forstått blir det gruppens prestasjoner som avgjør enkeltelevens resultat. Dette til forskjell fra andre former for vurderingskriterier som for eksempel
målrelatert- og
individrelatert vurdering.
Den relative vurderingen kan konkretiseres ved hjelp av
normalfordelingskurven (gausskurven) som kom inn i norsk skole med Normalplanen av 1939. Vurderes det relativt, er det gruppens resultater som avgjør karakteren – ikke måloppnåelsen. I en gruppe kan man anta at karakterene ble fordelt etter følgende mal:
- 4 % ‒ Særdeles godt
- 24 % ‒ Meget godt
- 44 % ‒ Godt
- 24 % ‒ Nokså godt
- 4 % ‒ Lite godt.
Her bør det understrekes at dette ikke var bindende for den enkelte klasse, men kun gjaldt ved «et større antall karakterer» (Normalplanen av 1939). Til tross for dette hendte det at relativ vurdering også ble brukt på klassenivå. Det kunne få den konsekvensen at en besvarelse som ble vurdert til karakteren
G i en klasse, kunne få karakteren
M i en annen, fordi prestasjonene i sistnevnte klasse var svakere.
--------------------------------------------
At normalfordelingskurven ikke er spesielt godt egnet til å gjøre objektive vurderinger, mener jeg fremkommer ganske tydelig i teksten.
I dag kan en tenke seg at prosentsatsene er endret, slik at der er flere som vurderes til særdeles godt og meget godt, færre som blir vurdert til godt, og ditto flere som vurderes til nokså godt og lite godt.
At flere scorer særdeles godt og meget godt, henger nok (dessverre) sammen med at faglige krav har blitt senket...... Dette kan eksempliseres ved f eks sammenlikne matteeksamen i 9.klasse i 1969 med eksamen 1.året videregående rundt år 2000. Har var eksamen i 1969 vanskeligere. Jeg ser ingen grunn til å tvile på at dette er en utvikling som har fortsatt frem til våre dager.
Det er også høyst bekymringsfullt at gruppen som scorer lavt, har økt - spesielt siden de faglige kravene tross alt har blitt senket. Det normale ville jo da ellers vært at flere skulle klart å klatre fra nokså godt til godt og fra lite godt til nokså godt.......