Håpe da detKvalifiserer 50 til å være ungdom?
Hva med 60+Håpe da det
Jeg har mye rart, og det man ikke har kan kjøpes. Jeg har feks også en Minidsp SHD i samme racket og en ubrukt dbx234xs på overskuddslageret. I første omgang er planen å introdusere dbx234xs som aktivt delefilter etter Minidsp SHD for å eksperimentere litt, lytte litt og måle litt. Da blir det trolig i første omgang Anthem STR Power på Mellombassene og en Bryston på linjekildene. Jeg har også noen Hypex Ncore monoblokker, Musical Fidelity, Parasound og andre alternativer tilgjengelig.Kan du si noe om hvordan du har tenkt forsterkere og deling her?
Stemmer det ikke at du har Anthem STR Pre? og den har vel kun 4 kanaler analog ut, utelukker vel alt som har med digital deling å gjøre...
Mye moro på gang herJeg har mye rart, og det man ikke har kan kjøpes. Jeg har feks også en Minidsp SHD i samme racket og en ubrukt dbx234xs på overskuddslageret. I første omgang er planen å introdusere dbx234xs som aktivt delefilter etter Minidsp SHD for å eksperimentere litt, lytte litt og måle litt. Da blir det trolig i første omgang Anthem STR Power på Mellombassene og en Bryston på linjekildene. Jeg har også noen Hypex Ncore monoblokker, Musical Fidelity, Parasound og andre alternativer tilgjengelig.
Tja, det blir vel ca 25k i delekostnader pluss arbeid. Det forutsetter at alt av aktiv/passiv deling og forsterkere holdes utenfor. Slettes ikke galt.Kan du si noe om total-kost på mellombassene?
Vi regner vel ikke med elektronikk her, siden du har elektronikk herfra til månen
Det er jo en viss DNA likhet mellom de to høyttaler oppsettene.Ser jo helt fantastisk ut. Langt flottere en mitt kjedelige grå:=(
Vis vedlegget 983471
brother from another motherDet er jo en viss DNA likhet mellom de to høyttaler oppsettene.
Lukk øynene SteinarSer jo helt fantastisk ut. Langt flottere en mitt kjedelige grå:=(
Vis vedlegget 983471
Sitter veldig ofte i mørket.Lukk øynene Steinar
100% enigSitter veldig ofte i mørket.
Er faktisk ett veldig bra triks for å stenge andre inntrykk ute. Fult fokus på det du hører.
Er jo det. Står jo basstårn bak også.Steinar og Kalle er gått fra toveis til fireveis, ser vi 5 veis snart
Egentlig bare 4.5 veis daEr jo det. Står jo basstårn bak også.
Jeg er helt enig i at de slår hverandre litt i hel. Detaljene i finish er dårligst på linjekildene da de har blitt bygget om to ganger. Jeg ingeniør og verken designer eller møbelsnekker.. For meg er konseptet og tanken viktigere enn detaljer. Ved siden av Inselwind sine byggerier blekner mine ganske fort. Men, som nevnt tidligere i tråden, så er det ikke utenkelig at linjekildene blir testet opp mot en Bliesma MTM løsning, eller lignende. Jeg snekret tidligere en MTM løsning av Seas og Scan-Speak elementer, som i mine ører låter ganske så flott. Ulempen er at de ikke når linjekildene til anklene når det gjelder dynamikk. Det må en alternativ løsning gjøre.Jeg synes linjene, basstårna og mellombassene til @Kalle Klovn er meget flotte. Faktisk så pene at de slår hverandre litt i hel. Håper du setter pris på en ærlig tilbakemelding. Hadde dette vært et stygt hjemmemekk prosjekt hadde jeg holdt kjeft. Samtidig synes jeg det er et kult prosjekt, og jeg skjønner godt hvor du vil
Grått Er Flott...Ser jo helt fantastisk ut. Langt flottere en mitt kjedelige grå:=(
Vis vedlegget 983471
Få opp høyde, lage en kasse/ fot i bunn og en 10´ Coaxial i midtenDet er altså minst tre veier videre herfra: 1) integrere mellombass og la alt annet bli likt. 2) integrere mellombass og lage en kasse til oppå med ett element, for å utjevne høydeforskjeller.
3) lage en MTM løsning og erstatte linjekildene.
… kombinasjon av 3) og 4) osv.
Sa noen horn?
5 veis light :=)Egentlig bare 4.5 veis da
Synes du gjør en fin jobb både som designer og møbelsnekker jeg Totalen jeg pirket litt i. En ny MTM løsning blir spennende hvis det er det du lander påJeg er helt enig i at de slår hverandre litt i hel. Detaljene i finish er dårligst på linjekildene da de har blitt bygget om to ganger. Jeg ingeniør og verken designer eller møbelsnekker.. For meg er konseptet og tanken viktigere den detaljer. Ved siden av Inselwind sine byggerier blekner mine ganske fort. Men, som nevnt tidligere i tråden, så er det ikke utenkelig at linjekildene blir testet opp mot en Bliesma MTM løsning, eller lignende. Jeg snekret tidligere en MTM løsning av Seas og Scan-Speak elementer, som i mine ører låter ganske så flott. Ulempen er at de ikke når linjekildene til anklene når det gjelder dynamikk. Det må en alternativ løsning gjøre.
Og gult er kult? Nei vil da helle ha de grå.Grått Er Flott...
Hva med MMTMM open baffle?Grått er slettes ikke ille. Her er MTM løsningen som jeg har på hyttehøyttalerne. Det går fint an å lage en tilpasset MTM løsning og sette oppå mellom-bassene. Da kan kassene til mellom-bassene tiltes litt bakover og MTM konfigurasjonen justeres i forhold til det. Et annet alternativ er å felle inn en MTM løsning mellom bass elementene og løfte denne noe fra gulvet. Purifi mellomtoner og Satori diskant er også under vurdering.
Vis vedlegget 983550
Mulighetene er mange. Det er ganske sikkert. Jeg tipper at Januar går med til å tune inn den nye løsningen,. Måle litt, lytte mye, justere delefilter og så «på ‘an igjen». Så kan jeg gå tilbake til slik det var og se om alt var bedre før?Hva med MMTMM open baffle?
Gir vel klart bedre bånndrag i mellomtonen
Men Purifi er vel ikke giret spesielt mot open baffle use cases?
Kanskje larger than life, men ikke larger than concert hall? Jeg skal jo ikke bare spille «flink pipe med gitar». Dette må også funke på Mahler, Madrugada, Mayer og Miles, for å nevne noen. Jeg har tre sett med linjekilder og synes personlig det gir et mer reslistisk lydbilde i forhold til slik jeg opplever konserter enn punktkilde høyttalerne jeg har (og har hatt). Unntaket et kanskje hvis man kommer virkelig tett på punktkildet. Da funker det også bra uten å bli for lite.Virker som kalle klovn og jeg har litt like planer, med litt ulik gjennomføringsevne og element-valg.
Hos meg er det liten tvil om at mellombass-tårn skal brukes til minst 500hz, kanskje høyere gitt hvordan det måler i mitt rom. En linjekilde blir nok sløyfet til fordel for en MTM-løsning, nå har jeg 48 fulltoner liggende om jeg trangen til å bygge et par kommer uansett. Jeg har jo et par linjekilder allerede, samt et par MTM-høyttalere som begge skal prøves etter at mine mellombass-tårn er ferdige, da får jeg forhåpentligvis svaret jeg ønsker om det blir linjekilder eller MTM for min del. Personlig favoritt er en god MTM med et kapabelt bass-system, bassen og frekvensen opp til 500hz vil jeg nok selv påstå at er i boks selv før dette er bygget også, gitt simuleringer og hvordan mitt rom har respondert til nå.
Linjekilder låter stort og åpent i mine ører, men med riktig integrering/plassering/tuning så synes jeg faktisk MTM kan fungere like bra, kanskje et hakk bedre også da linjekilder fort oppleves "larger than life" og ikke er helt tro mot hvordan ting "egentlig høres ut". Men hva vet vel jeg? Jeg har bare en viss anelse om at det heller blir MTM enn linjekilde for min del. Det blir uansett spennende å se hva du ender opp med kalle klovn.
Du har sikkert større rom enn meg og det er mulig en linjekilde da er mer forholdsmessig, enn en punktkilde. Jeg må jukse litt med mine linjekilder for å få de til å spille noe i nærheten av det jeg ønsker (tiltes i bakkant), noe som fungerer brukbart, men det blir en annen lyd enn typisk punktkilde (som jeg har i mine stereo-oppsett).Kanskje larger than life, men ikke larger than concert hall? Jeg skal jo ikke bare spille «flink pipe med gitar». Dette må også funke på Mahler, Madrugada, Mayer og Miles, for å nevne noen. Jeg har tre sett med linjekilder og synes personlig det gir et mer reslistisk lydbilde i forhold til slik jeg opplever konserter enn punktkilde høyttalerne jeg har (og har hatt). Unntaket et kanskje hvis man kommer virkelig tett på punktkildet. Da funker det også bra uten å bli for lite.
Vi har bygget og opplevd både CBT, linjekilder med og uten power tapering.Kanskje larger than life, men ikke larger than concert hall? Jeg skal jo ikke bare spille «flink pipe med gitar». Dette må også funke på Mahler, Madrugada, Mayer og Miles, for å nevne noen. Jeg har tre sett med linjekilder og synes personlig det gir et mer reslistisk lydbilde i forhold til slik jeg opplever konserter enn punktkilde høyttalerne jeg har (og har hatt). Unntaket et kanskje hvis man kommer virkelig tett på punktkildet. Da funker det også bra uten å bli for lite.
Yepp, med frekvensshading kan man også samtidig ivareta bafflestep problematikk.Vi har bygget og opplevd både CBT, linjekilder med og uten power tapering.
Med disse erfaringer havnet de siste prosjektene til Totenlauget på en mellomting: Frekvens-shadet linjekilde. Det beste av 2 verdener: Flink "pipe" på gulvet, stort fyldig orkester og livaktige slædder i amerikanske filmer (eksempel: Arc Deco, Moelva, Fenris og flere kommer)
Det står sikkert et sted men spør for en venn. Benytter dere da en spole (1.ordens) avrulling på de ytterste driverne på linja?Frekvens-shadet linjekilde