Her er en forklaring fra akutek.info forklart på en annen måte, utfra fokus fra den som fremfører musikken eller bygger lokalene. De driver med akustikk på ett profesjonelt plan, altså vanligvis store rom med profesjonell fremførelse av lyd i ett rom/hall..... Men de bekymrer seg også stort for hva faen man skal gjøre i små rom for øving som skal ligne akustisk på de store salene....Takk for til dem for det...
Store rom er en annen verden akustisk, men den er allikevel ganske lik. Store rom kan bruke diffusjon, små rom må bruke absorpsjon for diffusjon er underordnet en jevn etterklang nedover i frekvens. Siden de er realister så bekymrer de seg bare over noe som er kontrollerbart over hele rommet, nemlig etterklang, ikke frekvens.
Så det gis som:
The key design aspect for performance venues is to study the way sound is reverberated inside the room.
1.Controlling how fast the reverberated sound energy decreases within the space.
2. Controlling the frequency content of the reverberated sound.
3. Finding the right balance between the early and late sound energies arriving at the listening position.
4. Controlling the directions in which the (early) sound energy arrives at the listening position.
Pkt 1. Det vet vi jo, etterklangen må ned, med elektronisk forsterket musikk må den gjerne være kort, kort eller enda kortere.
Pkt 2. Dette betyr at man må være istand til å kontrollere etterklang gjennom hele frekvens registre, noen musikk typer vil ha kort etterklang uavhengig av frekvens, som f.eks. rock, mens symfonisk musikk vil ha kanskje 50% mer etterklang i sub/nedre bass for å få fylde og varme i musikkenjeg +++ andre musikkformer.
Det betyr for en stue som i en musikk sal, du kan ikke ha optimal akustikk for ulike musikk typer.
Pkt 3. Her begynner det å bli gøy, vi kan jo ETC, og bruker det i REW. ITDG (Initial Time Delay Gap) som betyr at returen bør komme etter 20ms.
Pkt 4. Men her blir det vanskelig, vi vet vel neppe hvilken retning de kommer fra. Første refleksjonspunkter heter vel bare "Lateral reflection point" hos dette folket. En del parametrene for å distingivere disse, bl.a. jo mer retur fra sideveggene i forhold til resten av rommet, jo større bredde i lydbilde.til Leser videre på akutek.info.