Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.566
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    kudos for å være en etisk forbruker, men jeg lurer på hva du skal kjøpe neste gang? Kinesiske biler er vel no-go, vw og ford har jo sine nasist historier samt diverse skandaler å vise til.
    Det utelukker jo mesteparten egentlig bortsett fra noe GM
    Biler fra Macron land er et alternativ.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Sunnmøre
    Nå formler de bare i blinde etter min mening
    Dottore, eg er generelt einig med deg i at alt det meste var betre før i tida, og at bilbransjen var inne på noko for om lag seksti år sidan, men mista det. Så var det noko for førti år sidan, men jaggu mista dei ikkje det også.

    I mine augo er i4 og i5 likevel blant dei aller finaste vanlege el-bilane (718 EV kjem kanskje til å endra dette litt, om det kan reknast som ein vanleg el-bil). Hadde eg hatt ein million eg kunne, og måtte, kjøpa elbil for i dag, og ikkje skulle diskutera med nokon: BMW i5.

    Men er det god elbil-design med kjempelang snute (som BMW 5/7-serie og Jag XJ) som eigentleg er der for å få plass til ein svær, langsgåande bensinmotor?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.475
    Antall liker
    10.636
    Sted
    Trondheim
    Lang snute er vel for vektbalansen - at ting plasseres bak forhjulene for å unngå at bilen blir fortung? For elbiler blir ikke behovet for et langt panser like stort, men som sagt er i4 og i5 mellomløsninger som skal dekke flere behov.
    Det er jo upraktisk da bilen blir unødvendig lang, men utseendemessig er det vel ikke helt ueffent.
    i4 og i5 blir jo likevel ingenting i forhold til denne (som dog ikke er en elbil) :) :

    1723534407269.png
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.549
    Antall liker
    11.517
    Dottore, eg er generelt einig med deg i at alt det meste var betre før i tida, og at bilbransjen heilt generelt var inne på noko for om lag seksti år sidan, men mista det. Så var det noko for førti år sidan, men jaggu mista dei ikkje det også.

    I mine augo er i4 og i5 likevel blant dei aller finaste vanlege el-bilane (718 EV kjem kanskje til å endra dette litt, om det kan reknast som ein vanleg el-bil). Hadde eg hatt ein million eg kunne, og måtte, kjøpa elbil for i dag, og ikkje skulle diskutera med nokon: BMW i5.

    Men er det eigentleg god elbil-design med kjempelang snute (som BMW 5/7-serie og Jag XJ) som eigentleg er der for å få plass til ein svær, langsgåande bensinmotor?
    Så lenge de matcher Tesla på energieffektivitet, kan det ikke være helt galt. Og det gjør de, faktisk.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Forskjelige meninger, selvfølgelig. Jeg synes ikke den er stygg.

    Vis vedlegget 1047201
    Den er stor og tung selvfølgelig. Størrelse omtrent som forrige generasjon 7-serie. Den er jo en overgangsmodell som skal kunne leveres som el-bil, plug-in hybrid og en ren ICE-bil og da må. det jo gjøres noen kompromiss. Det lange panseret er jo veldig BMW.

    Jeg ser forøvrig at elbilsalget i Danmark tar seg opp. Nå er over 50% av alle nye biler i Danmark elektriske.
    Syns både i5 og i4 er veldig fine jeg altså
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lang snute er vel for vektbalansen - at ting plasseres bak forhjulene for å unngå at bilen blir fortung? For elbiler blir ikke behovet for et langt panser like stort, men som sagt er i4 og i5 mellomløsninger som skal dekke flere behov.
    Det er jo upraktisk da bilen blir unødvendig lang, men utseendemessig er det vel ikke helt ueffent.
    i4 og i5 blir jo likevel ingenting i forhold til denne (som dog ikke er en elbil) :) :

    Vis vedlegget 1047220
    Ja, front/senter-motor, dvs hele motorblokken bak forakselen.
    1723544362430.png
    Dessuten var det vel noe om at rekkesekser var bedre enn rekkefirer, rekkeåtter enda bedre enn rekkesekser, osv, og panseret ble lengre og lengre for hver ekstra sylinder.


    Men det er kanskje enda bedre om man selv også sitter i tyngdepunktet med omtrent like lang avstand til hvert hjul. Det lar seg gjøre med forbrenningsmotor, helst en bokser, men er veldig mye enklere med elmotor.

    1723549716878.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.475
    Antall liker
    10.636
    Sted
    Trondheim
    Og i en elbil får jo vektbalansen hjelp av det store batteriet som ligger under bilen mellom de 2 akslene. Det hjelper jo også godt for tyngdepunktet.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    11.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Rekke 6´er var vel ansett som bra siden pr. definisjon kan lages uten svinghjul da en slik konstruksjon kan være perfekt utbalansert (mener jeg lærte det på maskin/marintek en gang på 90 tallet?) Dermed veldig lite vibrasjoner.
    Det gikk ikke på 4´ere og slik.
    V12 var også fint sånn sett ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og i en elbil får jo vektbalansen hjelp av det store batteriet som ligger under bilen mellom de 2 akslene. Det hjelper jo også godt for tyngdepunktet.
    Ja, men det er tre ting:
    1. tyngdepunkt og dermed vektfordeling
    2. treghetsmoment, dvs hvor nær tyngdepunktet massen er plassert
    3. hvor man selv sitter i forhold til det og opplever at bilen roterer om et punkt foran/under/bak

    Grunnen til at jeg kjørte den bakhjulsdrevne Model S til Trøndelag i sommer i stedet for den firehjulsdrevne var faktisk responsen på svingete vei. Med motoren bak og batteriet under blir den uforholdsmessig kvikk i responsen på svingete vei til å være en så stor bil. Den firehjulsdrevne har kanskje enda jevnere vektfordeling f-b, men den ekstra massen foran øker treghetsmomentet og gjør det hele mer upersonlig. På de veiene vi kjørte i sommer er svingrespons morsommere enn autopilot, hvis man først har luksusen å kunne velge.

    Ting som Boxstere og Eliser legger stor vekt på både lav totalvekt, perfekt vektfordeling, og å samle mest mulig av den uunngåelige massen så nær tyngdepunktet som mulig for lavest mulig treghetsmoment. Deretter får man se på hvor kraftsenteret for sidelengs veigrep plasserer seg, og tenke litt over hvor nær tyngdepunktet man tør gå. Det gir «trygg» understyring vs «nøytral» vs hårete overstyring, men da er vi ute i nerdelandskapet igjen:

    1723554899635.png
    1723554972973.png

    «Caught up in a mathematical singularity» = baklengs ut i buskaset.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.475
    Antall liker
    10.636
    Sted
    Trondheim
    Så du mener vi har mer svingete veier her i Trøndelag enn der du holder til, @Asbjørn? ;)

    PS: Det er sjelden (om noen gang) veldig mange må ha firehjulstrekk. Bakhjulsskyv (jeg synes -trekk blir feil - bakhjulene skyver bilen, de trekker den ikke) er stort sett å foretrekke i de fleste situasjoner. Jeg har firehjulstrekk fordi jeg bor på toppen av en bratt bakke og Trondheimsholka er velkjent. Så jeg trenger strengt tatt firehjulstrekk bare en 3-4 dager i året (når det er strødd kommer jeg fint opp uten). Strengt tatt kunne jeg jo tatt bussen de dagene, men man blir lat på sine gamle dager.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    4 hjulstrekk er en aboslutt fordel på vinteren eller når kreftene blir mye. Men man taper til gjengjeld mye kjøreglede, mere vekt, mere treghet og også drivverkstap.
    Blir min første vinter på sikkert 10år med 4 hjulstrekk igjen og gleder meg til å slippe å måke.
    Men har blitt imponert over fremkommeligheten til bakhjulstrekk mange ganger så lenge man har en skikkelig diff. Med en vanlig åpen diff er det jo i prinsippet 1hjulstrekk og veldig dårlig fremkommelighet på vinteren
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener vi har mer svingete veier her i Trøndelag enn der du holder til, @Asbjørn? ;)

    PS: Det er sjelden (om noen gang) veldig mange må ha firehjulstrekk. Bakhjulsskyv (jeg synes -trekk blir feil - bakhjulene skyver bilen, de trekker den ikke) er stort sett å foretrekke i de fleste situasjoner. Jeg har firehjulstrekk fordi jeg bor på toppen av en bratt bakke og Trondheimsholka er velkjent. Så jeg trenger strengt tatt firehjulstrekk bare en 3-4 dager i året (når det er strødd kommer jeg fint opp uten). Strengt tatt kunne jeg jo tatt bussen de dagene, men man blir lat på sine gamle dager.
    Det er nok minst like svingete asfaltveier her, både i Akershus og Bohuslän, men forskjellen er nok mer om man kjører dem eller ikke. Fra Minnesund og ned kunne jeg like gjerne kjørt autopiloten, men da jeg kjørte MX-5 hjem fra hytta denne uken valgte jeg da heller ikke E6 hele veien, for å si det slik. Horses for courses, sier britene.

    Enig mht bakhjuls/firehjulstrekk. Det skal være ekstremt glatt før den bakhjulsdrevne med Nokian Hakka dekk må gi opp, og da er det nok så glatt hålke at firehjulstrekkeren også vil gli stille sidelengs av veien. Null friksjon er nå engang null friksjon. Men på vinterføre er den ekstra stabiliteten velkommen, bakhjulstrekkerens kvikkere respons blir fort til logring.

    Og ikke prøv kontinentale helårsdekk på en bakhjulsdreven Model S på hålkeføre. Det blir fort i morsomste laget. Jeg forsøkte, vinteren 2012/13 i en av de første demobilene før leveransene startet i Norge. Amerikanske Tesla-representanter satt på, litt klamme i håndflatene. «We have spun it twice so far today…»
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.549
    Antall liker
    11.517
    ..men de er langt unna Hyundai Ioniq-land, her etter 4,4 mil i 90-sone i dag.
    Hørt flere Ioniq-eiere fortelle om slike tall, men innrømmer at forbrukstallene er såpass lave at jeg undrer på om det er noe de utelater fra regnestykket. Hadde vært interessant å høre mer om detaljene rundt hvordan Hyundai kalkulerer det der.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Hørt flere Ioniq-eiere fortelle om slike tall, men innrømmer at forbrukstallene er såpass lave at jeg undrer på om det er noe de utelater fra regnestykket. Hadde vært interessant å høre mer om detaljene rundt hvordan Hyundai kalkulerer det der.
    Jeg kjørte hjem igjen nå. Nøyaktig samme rute men med en lite avstikker pga kø. Kjørte etter alle kunstens regler med såkalt seiling, ikke akselerere i motbakker, slippe gassen litt før bakketopper-seile over-la gravitasjonen øke farta igjen, og resultatet ble enda bedre.
    Legger inn dump av rapport som også inkl returen, 8,7 mil tilsammen og 7,77 kWh netto forbrukt energi fra/tapping av batteriet. (til venstre øverst)
    2,69 kWh lengst til høyre er regenerering over hele t/r.
    Hjem tappet jeg altså batteriet for 3,73 kwt på å kjøre 43 km. Det blir 867,45 wh/mil det, på E6.

    Screenshot_20240813_175222_Bluelink.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Imponerende. Man må gjerne forsøke å kjøre samme tur med under 0,1 liter på mila energiforbruk i en like stor fossilbil. Det vil ikke være helt enkelt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    spørs vel litt på temperaturen, hvordan ville el bilens forbruk vært ved -30?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kald luft = mere effektiv motor, men selvfølgelig ikke ned mot 0.1ltr pr mil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.549
    Antall liker
    11.517
    Hva med dieselforbruket ved -30?
    Det er litt høyere, men knapt verdt å nevne. Ettersom Elbiler benytter batteriet for å varme opp kupeen, er forskjellen betydelig på elbiler, ikke nødvendigvis på fossile, ettersom de stort sett varmer opp kupeen med overskuddsvarme.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen bør feks refektere over hva konsekvensene for stabiliteten i Europa og sikkerhetssituasjonen i Norge blir dersom bilindustrien i Europa kollapser. Å kalle dette moralsk posering forteller mye om manglende perspektiv.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.825
    Antall liker
    7.892
    Volkswagen pøser jo inn penger i sine joint ventures I kina . Det du driver med er jo bare moralposering, I realiteten er du ikke bedre enn oss andre. Det kinagnålet ditt går konstant på repeat, vi har fått det med oss..
    Litt uklart her om det du omtaler deg selv i det «rojale vi» eller eventuelt på vegne av hvem.

    Et fritt forum sist jeg sjekket, og for egen del ser jeg gjerne flere innlegg på OT som stiller spørsmål ved hvordan vi som (for)brukere kan ta stilling og standpunkt til de viktigste politiske utfordringer for vår tid, barn og fremtidige generasjoner.

    Om ikke annet som motbalanse til alle innlegg som fokuserer på å forsvare egne valg basert på mer snevre kriterier som selvbilde og egen lommebok, som det ikke akkurat skorter av her på HFS generelt og OT spesielt.

    Så dette nymotens TikTokkeriet om at innlegg som stiller mer overordnede spørsmål ved de valg vi gjør, blir avfeid som «moralsk dydsposering» ser jeg hvor kommer fra. Det er i seg selv et politisk utrykk for hvor man ser seg selv i forhold til det samfunn man er del av og har nytt frukter av.

    Det hadde i det minste vært mer ærlig i forsøket på å angripe tilsynelatende moralske brister hos andre om man enten:

    a) demonstrerte egen moralske overlegenhet.
    b) gjorde til kjenne egen oppfatning om at moral ikke er av betydning.

    Kan ikke se at du og dine, med referanse til din «vi», gjør noen av delene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dersom bilindustrien i europa kollapser så er det politikernes skyld som tvinger de lønnsomme bilene ut av markedet (Bensin/diesel)
    Og helt ærlig så klarer vi oss fint med de bilene som allerede er dersom man ikke må ha det nyeste og beste.
    Så intet tap i mine øyne, nå er det vel 5år igjen til det blir forbudt å selge biler som går på annet enn elektrisitet.
    Får håpe de pumper ut mye fett de siste årene så man har mye artig å prøve de neste 50...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.927
    Antall liker
    10.441
    Litt på siden, men det er litt underlig med alle de som hyler høyt om at "utlendingene stjeler jobbene våre" men samtidig handler varer, som kunne ha blitt produsert i Norge eller i det minste solgt i norske butikker, fra lavprisland.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    6.749
    Jeg kjørte hjem igjen nå. Nøyaktig samme rute men med en lite avstikker pga kø. Kjørte etter alle kunstens regler med såkalt seiling, ikke akselerere i motbakker, slippe gassen litt før bakketopper-seile over-la gravitasjonen øke farta igjen, og resultatet ble enda bedre.
    Legger inn dump av rapport som også inkl returen, 8,7 mil tilsammen og 7,77 kWh netto forbrukt energi fra/tapping av batteriet. (til venstre øverst)
    2,69 kWh lengst til høyre er regenerering over hele t/r.
    Hjem tappet jeg altså batteriet for 3,73 kwt på å kjøre 43 km. Det blir 867,45 wh/mil det, på E6.

    Vis vedlegget 1047342
    Lønner såkalt seiling seg eller er det best å regenerere?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Litt uklart her om det du omtaler deg selv i det «rojale vi» eller eventuelt på vegne av hvem.

    Et fritt forum sist jeg sjekket, og for egen del ser jeg gjerne flere innlegg på OT som stiller spørsmål ved hvordan vi som (for)brukere kan ta stilling og standpunkt til de viktigste politiske utfordringer for vår tid, barn og fremtidige generasjoner.

    Om ikke annet som motbalanse til alle innlegg som fokuserer på å forsvare egne valg basert på mer snevre kriterier som selvbilde og egen lommebok, som det ikke akkurat skorter av her på HFS generelt og OT spesielt.

    Så dette nymotens TikTokkeriet om at innlegg som stiller mer overordnede spørsmål ved de valg vi gjør, blir avfeid som «moralsk dydsposering» ser jeg hvor kommer fra. Det er i seg selv et politisk utrykk for hvor man ser seg selv i forhold til det samfunn man er del av og har nytt frukter av.

    Det hadde i det minste vært mer ærlig i forsøket på å angripe tilsynelatende moralske brister hos andre om man enten:

    a) demonstrerte egen moralske overlegenhet.
    b) gjorde til kjenne egen oppfatning om at moral ikke er av betydning.

    Kan ikke se at du og dine, med referanse til din «vi», gjør noen av delene.
    Har egentlig ingen moralsk overlegenhet, kjører vel den mest umoralske bilen det er mulig å få tak i. Men, hadde man stillt spørsmålet en gang, eller ti så hadde jeg ikke kommentert noe. Kina er kommet for å bli og europeiske bilprodusenter står i kø for 1. Ta størst mulig del av det kinesiske markedet. 2. Investere store summer i hvert sitt kinesiske bilkonglomerat, tror man SAIC blir noe mindre av at VW putter inn x antall milliarder i partnerskapet? Da blir det å kjøpe VW som å sortere papp og papir, føles sikkert greit, men hjelper det, nei.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dette gjelder ikke bare el biler, men biler generelt. Noen ganger var ting bedre før..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Lønner såkalt seiling seg eller er det best å regenerere?
    Vanskelig å si, men jeg tror det. Det beste er å se langt frem og planlegge hastigheten inn mot neste stopp. Istedet for å holde farten frem til 20 m før feks et lyskryss eller rundkjøring og så bremse (litt) hardt rett før, så pleier jeg å seile siste 100-150 m-ish (mister ikke mye fart på det om det er flatt) og bremser med hendelsene på rattet. Jojo-kjøring er sløsing.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.012
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    Slå av skiten, den fungerer ikke og har forårsaket mange ulykker. En del Tesla-førere tror det er en autopilot, det er det ikke, den er livsfarlig og en trussel for brukeren og andre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fortsatt godt fornøyd med autopiloten, men jeg ville ikke funnet på å kjøre på autopilot inn i en rundkjøring med veiarbeid. Ikke rart han mistet førerkortet. Riktig brukt er det et ekstra lag sikkerhet mot konsekvensene av uoppmerksomhet fra føreren. Selvkjørende er den ikke og blir det aldri.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    4.634
    Torget vurderinger
    10
    En god ting kan ikke gjentas for ofte og Ralph Nader er helt klar på at systemet burde vært fjernet! Dette skramlet av en Tesla/amcar kjøper folk for å spare penger.
    IMG_2411.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    11.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For oss som kjører MC er disse autopilot greiene et ekstra lag av risiko vi godt kunne klart oss uten.


     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Når jeg kjørte hjem fra Notodden Bluesfestival, etter å ha overnattet i bilen, var styrings-assistenten/autopiloten nyttig :) . Ellers finner jeg den veldig nyttig i mørke tunneler der avstanden til veggen er noe diffus... Bortsett fra dette brukes den lite men fungere rimelig bra i min Jaguar.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    4.634
    Torget vurderinger
    10
    Hvor ble det av mannfolk som klarte å kjøre bil på egenhånd, var våkne og fulgte med på hva som foregikk i trafikken?

    Mvh.
    SAL
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Sunnmøre
    Hvor ble det av mannfolk som klarte å kjøre bil på egenhånd, var våkne og fulgte med på hva som foregikk i trafikken?
    Det forsvann visst då servostyringa kom ;-)

    Men, korleis funkar sånn autopilot på kontinentale motorvegar med høg fart, men tett trafikk og hyppige feltskift og fartsendringar?

    Eg køyrer mest i Noreg, og der funkar gamaldags cruisekontroll glimrande td på E6 Oslo-Hamar, der eg kan setja farta og leggja meg ut til venstre når det ligg ein campingvogn framføre, og innatt etterpå.

    På Autobahn (og for den del i Danmark, Belgia og Frankrike) var køyremønsteret eit heilt anna, og eg oppdaga at det rett og slett var best å køyra heilt manuelt for å unngå oppbremsing.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skjønner ikke helt vitsen med cruise control egentlig, har vel brukt det en håndfull ganger i løpet av livet. Når man setter seg inn i bilen for å kjøre så er det nettopp det man skal, kjøre... ikke styre. Dersom mesteparten skjer automatisk så skjønner jeg godt at folk blir ukonsentrert
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    589
    Antall liker
    418
    Torget vurderinger
    1
    skjønner ikke helt vitsen med cruise control egentlig, har vel brukt det en håndfull ganger i løpet av livet. Når man setter seg inn i bilen for å kjøre så er det nettopp det man skal, kjøre... ikke styre. Dersom mesteparten skjer automatisk så skjønner jeg godt at folk blir ukonsentrert
    Tja, jeg setter meg i bilen fordi jeg vil til et annet sted enn der jeg befinner meg, ikke for å kjøre.

    Har eldre bil uten noe særlig form for fiks faks, med manuell gir. Liker å kjøre, men akkurat cruise control bruker jeg mye. Deilig å slippe å følge med på speedometeret hele tiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn