Som nevnt tidligere var jeg pÄ to besÞk i Oslo i gÄr. Det var altsÄ hos
@Atlerovik og
@ou812rh .
Atle og jeg har halvvegs i spÞk, halvvegs alvor snakket om at vi har en intensjonsavtale hvor innholdet gÄr pÄ Ä besÞke hverandre. Vi har klart Ä holde det varmt noksÄ lenge. Tror jammen den er fra fÞr pandemien herjet i kongeriket.
Etter hyggelig velkomst med kaffe, kaker og prat, var det Ä fÄ satt rompa ned i lyttestolen.
I en posisjon som er mye nĂŠrmere enn hva jeg er vant til. Det viste seg fort at det var riktig plassering. Det var rett og slett akkurat der man fikk mest ut av musikken.
Som mange har fÄtt med seg, er det fÄ her pÄ forumet som har hatt sÄpass mange forskjellige Audio Note-greier i hus som A. Jeg har hÞrt AN noen ganger tidligere bÄde i butikker og pÄ messer, men aldri hjemme hos noen. Kan ikke si at jeg har sÊrlig inngÄende kjennskap til merket, men er nysgjerrig pÄ dette ogsÄ.
Peter Qvortrup som stÄr bak AN, har satt sine ideer om hifi ut i livet.
Jeg har inntrykk av at det nÊrmest eksisterer en menighet eller tilhengerskare av troende, nÄr det gjelder Audio Note som merkevare. Ikke ta det helt bokstavelig, det er sjÞlsagt en overdrivelse, men i hvert fall kan jeg si at Audio Note har uvanlig stor merkeidentitet. Ikke noe galt i det. Det viser bare at her er det noe spesielt eller litt annet enn hva man fÄr andre steder.
Firmaet har en noksÄ lang stige eller hierarki pÄ produktene sine, sjÞl om filosofien bak har samme grunnlag.
Jeg mÄ innrÞmme at jeg har gÄtt vill i modellbetegnelser og hva de ulike representerer. De som Þnsker detaljer om hvilke komponenter det ble lyttet til, kan lese dette i trÄden til
@Atlerovik. Alt er dokumentert der, sÄ vidt jeg vet.
Jeg skal forsÞke Ä beskrive mitt inntrykk fra besÞket. Understreker at det er min personlige oppfatning. Jeg skjÊrer det ned til en generell beskrivelse . AltsÄ "total-lyden". Ikke forskjell mellom kilder osv.
Jeg vil nevne er at jeg er enig m
@ou812rh om at Reloop m AN pickup spilte nesten bedre enn forventa. Det var noen av lp'ene som ble spilt hvor det riktig gikk an Ă„ slippe ned skuldrene Ă„ la musikken flyte.
Aurender er kongen pÄ haugen.
Ellers litt artig at det har kommet inn en Consonance cdp, hvor jeg vel kan si at jeg har hatt en liten finger med i spillet.
Lyden :
Verten har tidligere vÊrt hÞyt oppe i AN-stigen, men har "nedgradert" ut i fra et Þnske om Ä fÄ noe som fungerer pÄ beste mÄte til musikken han spiller mest.
En del innspillinger kan komme uheldig ut pÄ anlegg som klinger mot det lyse og har svÊrt hÞy opplÞsning.
Ved Ă„ bytte seg ned til rimeligere komponenter lykkes det Ă„ komme nĂŠrmere en gjengivelse med mer varme og nedempet energi oppover i frekvensene. Ikke vanskelig Ă„ hĂžre dette.
Jeg synes det er en original tilnÊrming, og et valg som vitner om at eieren gÄr sine egne veier, og har en klar formening om hva han sÞker. Dette med utgangspunkt i egen musikksmak og idéer om hva som gjÞr at han trives og hygger seg med musikken og anlegget.
Jeg er over gjennomsnittet musikkinteressert, og ser pÄ et stereoanlegg som et redskap til Ä fÄ musikken du liker til Ä lÄte best mulig for deg. Jeg er altsÄ helt med pÄ tanken om "MyFi" og at den trumfer det man gjerne kaller hifi. Det kan godt vÊre begge deler, men hva som lÄter bra er en personlig opplevelse, og egentlig ikke noe som kan taes fra en.
Alle stereoanlegg er et kompromiss, mer eller mindre. Her i dette oppsettet fÄr man en signatur som lettere slipper gjennom vanskelige /mindre gode innspillinger sett i hifi-perspektiv.
Man blir ikke sliten eller lyttetrett, sjÞl ved ganske hÞyt volum. Jeg tror man kan kaste pÄ dette anlegget nÊrmest hva som helst uten at det blir krise.
Det man i en viss grad mÄ gi avkall pÄ, er hÞyt detaljeringssnivÄ, transparens og rom og luft rundt stemmer og instrumenter.
Det males med bredere pensel enn hva jeg er vant til, og noe av det vi hĂžrte, framstod som litt grovkornet i fht hvordan jeg kjenner musikken fra hjemme.
For Ä fÄ den bassresponsen det sÞkes etter, stÄr hÞyttalerne helt innpÄ fronttvegg. Dette er slik jeg har forstÄtt noe som gjerne anbefales av produsenten. Jeg finner akkurat det litt merkelig da det pÄ det viset ikke er til Ä unngÄ at det gÄr utover evnen til Ä gjengi dybde og rom 3D i innspillingene.
Kan ikke si at jeg akkurat savnet det, men det lÄt "annerledes".
Det var lite direkte djupbass Ä spore, men til gjengjeld var mellombassen tilstede i godt monn. Det kom klart fram at rytmer og driv preget lydgjengivelsen. NoksÄ livvat og sprettent slik sett. Langt ifra kjedelig. Morsomt Ä hÞre rock og litt funky musikk. Foten gikk relativt ofte, og det tenker jeg er bra.
Verten presenterte mye forskjellig musikk, fra tre ulike kilder, og vi fikk ellers hĂžre hva vi ville fra Qobuz .
Kan nevne bl a Rob Wasserman/Lou Reed.
Ry Cooder. Chic Corea Acoustic band. Espen Eriksen trio, Jennifer Warnes, DSound, Little Feat (sjĂžlsagt!!!
)
Nytt bekjentskap Matt Berninger solo (The National)
Et opptak m Jan Eggum som jeg bare har hÞrt pÄ nitimen, og ikke hadde aning om inneholdt sÄ mye informasjon og "krumspring". Artig.
Holdt pÄ Ä glemme den fantastiske Tool-lÄta "Invincible". Wow!!!
Et stort, godt rom. Man ser det ikke pÄ bildet, men det er mye plass mellom lyttestolen og bakvegg. HÞyt oppunder taket og noksÄ mange kubikk som kan fylles med lyd.
Hele anlegget er etter diverse utskiftinger,
nÄ nesten kompakt. Super finish og treverk pÄ ht, og hele oppsettet passer estetisk godt til rommet.
Jeg opplever slike besÞk som interessante og meningsfylte pÄ flere mÄter.
Det er morsomt, og "mindexpanding" Ä lytte til forskjellige oppsett og fÄ tips til ny musikk.
Dessuten koselig Ă„ treffe bra folk.
Takk til Atle for god mottakelse og trivelig lyttestund. OgsÄ takk for meningsutveksling og samvÊr med R-
@ou812rh.
(MĂ„ ta "del2" m besĂžk hos ou812rh en annen dag.)