Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.393
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det som muligens lammer synapsene er troen på at nytt og dyrest "låter bedre", enn eldre i rimeligere. Hvorfor i allverden må man til krampa tar en forsvare høyere pris med "bedre lyd"? Hva nå enn "låter bedre" og "bedre lyd" skulle bety i den konkrete sammenhengen.

    I andre sammenhenger fremheves det at en må ha hørt på noe før en er meningsberettiget, men her er det altså en ny fjong og dyr toppmodell av en DAC fra en renomert produsent i øvreste prisklasse, som antagelig ingen av oss har hørt (youtubevideoer teller ikke), og trådtittelen utroper den til en ny standard for digital lyd (riktig nok med henvisning til en eller annen bjellesau/guru). Jeg tviler ikke på at den har alle forutsetninger for å være en veldig god DAC, men det er ikke mye som tyder på at den er banebrytende mht lydkvalitet, jf. test og måleresultater i HiFiNews.

    mvh
    KJ

    EDIT & PS: Av bildene av den aktuelle DACen i HiFiNews kan det se ut til at det er «non plus ultra» meknaisk konstruksjon, komponentvalg, finish og byggekvalitet. For en stabel med fem bokser og 101 kg aluminium (mm), made in England, så koster det antagelig en pen haug med penger, som ikke nødvendigvis har noe å si for lydkvaliteten.
     
    Sist redigert:

    lurvis

    vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    3.013
    Antall liker
    6.232
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Når alt kommer til alt, forestilles det her at det egentlig dreier seg om god gammeldags vinylavspilling. Som så mange andre tråder på HFS :rolleyes:.
    Men, bare behold hatten på (og grepet på tamburinen). Undertegnede er ikke en del av løsningen på dette, snarere mye av problemet:).
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    3.481
    Som en motpol får jeg si at jeg har ikke reagert på det Espen har skrevet, fordi jeg er nettopp blant dem som har begrenset erfaring med anlegg i toppklassen og følgelig begrenset forståelse av hva en kan vente. Jeg har heller ikke forstått Espens innlegg slik at han hever seg over alle andre.

    (Jeg kjenner ikke Espen utover det jeg av og til har sett han har skrevet på HFS.)
    En liten bemerkning fra min side. Det er misforståelse at en må ha dyrt anlegg i toppklassen for å ha opinion, mye er bare ræl uansett. Det som er viktig er å ha flere referansepunkter.

    Han fyren med den 78 plata jeg nevnte. Han er ikke her på forumet så vidt jeg vet, har ingen interesse av å være her. Han er ingen HiFi-freak. Men han har noe med de skarpeste ørene jeg vet om, er bevisst og reflektert, også når det gjelder innspillingsteknikker og lyd generelt. Han er også innen kormusikk på fritiden. Har et høyst moderat anlegg, han har en av de klassiske Marantz receiverne fra 70-tallet som er høyt skattet blant entusiaster.

    Hvis jeg er konfronterende og "far out" med mine meninger, så er det ingenting mot hva han ville vært, hvis han hadde uttrykt det han virkelig mener om moderne HiFi. Han lytter mye til sin svære HMV sveivegrammafon fra 1920-tallet og har en hel haug med sånne 78 plater fra 1920/30-tallet. Han mener elektrifisering til dels er et bakskritt i reprodusert lyd. Alt for ham dreier seg om det å komme inne i budskapet i musikken. Ikke lyden. Han mener blant annet at dynamikken i musikken formidles bedre via sveivegrammafonen, forskjellen mellom svake og sterke partier.

    Husker en lørdag, måtte være ca 2012, vi tok en kaffe i Oslo og gikk deretter på minimesse hos Oslo HiFi-center. I det største rommet var alt av den dyreste elektronikken fra Burmester koblet opp, sammen med store høyttalere fra Burmester. Da musikken begynte å spille, tenkte jeg mitt:D I pausen sa han fra til han demofyren at dette låter jo ikke bra i de hele tatt; tynn mellomtone, svakt "mekanisk og elektronisk lyd". Kanskje ikke helt innspillt, svarte han demofyren. Jeg hørte akkurat det samme.
    På stolene i demorrommet satt det folk, noen syns det var "et jævlig fett stereoanlegg", låter fett. For min bekjent ville det vært fånyttes å ha en diskusjon om hva som er bra lyd med noen av disse tilhørerne, referansepunkter og hva som pr definisjon er bra og dårlig er så himmelvidt forskjellig.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.601
    Antall liker
    4.057
    Man leser ivrig gjennom artikkelen som ender uten en konklusjon annet at man har gjort leseren mer motagelig for mulige hypoteser. Hvor han litt påtagelig da gjør et kontinium av Bob Stuarts hypoteser rundt "smeaing of the time domain". Med anbefalte remedier som ingen tilbakekobling, ihverfall ikke med filter. Generelt unngå filtre og når nødvendig kun slakke filter.

    Nå kjører jeg selv NOS så ikke helt fremmed for tankene rundt dette tema. Men klarer likvel ikke fri meg fra følelsen av at artikkelen muligens er et bestillingsverk for å hvitvaske HEA. Derfor søkte jeg på Milind N. Kunchur controversy
    Mange treff inkludert denne tråden: https://hydrogenaud.io/index.php/topic,73598.0.html
    Hvor ofte har vi ikke hørt at om man ikke kan bestå en blindtest så er det ingen forskjell? AB blindtester har lenge vært dimensjonerende for industrien og vår forståelse av behovet for teknologien inn vår hobby. Når det da kommer noen å forteller at: hør nå her, er dere sikker. Forskningen sier noe annet. Så er det ikke rart at det reageres.

    Kunchur redegjør for forskningen på hvordan vår hørsel fungerer. Han viser hvor utrolig komplekst dette systemet er, og hvor mange ulike mekanismer som virker inn på ulike oppgaver. Han viser oss (og forklarer detaljert) blokkdiagram over vår viktigste ”komponent”, hørselen.

    Basert på forskningen kan han derfor redegjøre for hvorfor korte AB tester har sin klare begrensning. Hvorfor det er viktig med slow listening…..at sånn er vår hørsel bygget opp at siden den et ett mye kraftigere verktøy enn man visste.

    This article surveys and provides new insights into some of the impressive capabilities of the human auditory system and explores their relationship to fidelity in reproduced sound.

    Basert på denne innsikten som alle lesere burde sette seg litt inn i kan man konkludere annerledes enn om man la Fourier, lineære systemer, og AB tester til grunn. Linker derfor til to lettleste artikler fra Audio Praxis som alle burde kunne lese noen ganger til de sitter. Basis informasjon om hvordan vår hørsel fungerer og sammenhenger mellom frekvens, fase og tid.

    Noen godbiter på slutten:
    • The ear’s cochlear output is represented by the neural excitation pattern of 30000 nerve fibers, originating from 3500 IHC channels, that differentiate frequency, level, phase and onset times. This NEP hosts an astronomical number of variations and resolution of detail of RD > 1032 even for elderly listeners whose fmax is only 4 kHz.
    • The cochlear output is influenced by the ear’s non-linearity, various active-control mechanisms, and descending neural feedback from higher centers. For loud sounds, the acoustic reflex acts within ~10 ms to protectively tighten the ear drum and pull away the stapes. As IHC channels are steadily stimulated the cochlear amplifier enhances the frequency tuning, sensitivity, and dynamic range of the channels, in 3 stages occurring on ~15 µs, ~240 µs, and >1 ms time frames.
    • It can be roughly estimated that a HEA component may need τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions that may be satisfied by some cables and (pre) amplifiers, but probably not by most source components nor speakers.
    • A lot of the controversy surrounding high-end and high-resolution audio arises because most of the community is unaware of many basic and essential facts about human hearing.

    Linker til Basis Informasjon
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.161
    Antall liker
    4.760
    Torget vurderinger
    1
    Basert på forskningen kan han derfor redegjøre for hvorfor korte AB tester har sin klare begrensning. Hvorfor det er viktig med slow listening…..at sånn er vår hørsel bygget opp at siden den et ett mye kraftigere verktøy enn man visste.
    Dette stemmer 100% med min erfaring som hifientusiast gjennom 45 år.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    3.586
    A lot of the controversy surrounding high-end and high-resolution audio arises because most of the community is unaware of many basic and essential facts about human hearing.
    Om vi her tenker på HEA kan vel diskusjonen like gjerne være:
    "En stor del av missforståelsene og de opphetede diskusjoner skyldes at den ene parten ikke forstår hvordan gitt teknologi faktisk fungerer."

    Men vi kan nok enes om at teknologi kommer etter ny lære. Men som sagt artikkelen konkluderer egentlig ikke med et nytt resultat. Den oppsummerer tidligere forskning gjennomført av andre.

    Jeg er også har havnet der at jeg lærer mer om problemer et produkt har over lenger tids lytting. Men jeg må da gjøre raske A/B tester for å verifisere. Ellers stoler jeg ikke på konklusjon.

    Om vi ser på hi-res som virker være insentiv for artikkelen er det vel ikke slik at formatene har uliketer i forhold til fase i det aktuelle frekvenspekter under 4kHz?

    Vedrøende amplitudeoppløsning skilter 24b med 0,0000086dB pr step vs 16b med 0,001464dB (ca tall levert av Open AI).
    Jeg evner ikke finne referanse til at menesker evner høre forskjell på på dette. Men OpenAI påstår dog at menneske skal høre disse 16-bit steppene som for 2V full skala gir steg på 30,5 μV (0.0000305 Volt). Men OpenAI finner som sagt ingen referanse til kilde den vil dele med meg. Og jeg har da også min tvil da elektronikk ellers i lydkjeden ofte kan drifte mer enn dette.

    Peak kvantifiseringstøy ser det ut som man beregner til å være halvparten av stegstørrelse. Så for 2VFS 16b da blir 15,25µV og 0,119µV for 24b. Støyfaktoren i dB blir vel da halvparten av stegene før nevnt.

    Økt frekvenspekter er for meg kun av interesse for å legge digitale filtre slik at passband til øra mine ikke forstyrres. Dette med intermodulering som gir resultater over 20kHz anser jeg ikke for relevant gitt jeg ikke hører, kjenner, føler eller på annen måte evner å oppleve dette. Har man tilgang til Windows PC kan man forsøke selv https://distortaudio.org/earful.html


    Personlig ville jeg nok mye heller hatt en av dCs sine DACer en alt det ASR doppede kinamikket. Veldig glad at hobbyen har noe for alle, men å ta denne sosialismen helt ut og bevisst stappe penger i lomma til Jinping, når det finnes produkter fra den frie verden som matcher og på mange måter overgår kinamikket. Okto og Merging har vært nevnt.
    Det får en si. :) På fødselnavn med selveste unevnlige Xi Jinping. For oss andre er vel dette straffbart med et kort liv i arbeidsleir. Men enig, man behøver ikke langreist haifai.


    Alt for ham dreier seg om det å komme inne i budskapet i musikken.
    Vi har en gammel Huldra 10 med HiFi 11 på soverommet. Og jeg blir stadig slått over hvor god denne kombinasonen er til nettopp det å levere budskapet. Ingen bass, en diger mellomtonehump og ikke noe diskant å snakke om. Altså ingen forstyrrelser og musikk godt neddynket i anseelig mengde grunnstøy
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    3.481
    Dette stemmer 100% med min erfaring som hifientusiast gjennom 45 år.
    Samme har jeg hevdet siden jeg begynte å skrive på sentralen. Og dette gjennom….unnskyld, egne erfaringer😄 hvordan hjernen vår tolker, men også lagrer informasjon er fasinerende. «Lydsmitte», det at hjernen tar med seg informasjon inn i en ny setting. Hvis du gjennom ett transparent anlegg hører informasjon og små detaljer som du ikke har lagt merke til tidligere (tidligere kamfulert via støy og forvrengning), og så gå tilbake til der hvor du var tidligere, så vil du med stor sannsynlighet høre disse detaljene. Hjernen har lagret informasjonen og «fyller dem inn» i lydbildet.
    Min erfaring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.563
    Antall liker
    17.204
    Sted
    Østfold
    Snickers, det er vanskelig for meg å kommentere innlegget ditt når det inneholder usanne påstander om hva jeg skriver. Hvordan du eventuelt leser mine ord i en annen kontekst og mening enn hva jeg faktisk skriver, det har jeg ingen påvirkning på.

    Kan du ta opp det aktuelle sitatet fra meg?

    Deretter forklarer du på en saklig måte hvordan det at jeg skriver at mangel på en egenskap eller evne hos en gruppe mennesker, ikke kan leses på annen måte enn at jeg selv mener jeg er bedre, eller langt overgår de fleste andre.
    Jeg anser at når sitatet er med i innlegget mitt som direkte uredigert sitat så trenger jeg ikke ytterligere å gjøre rede for hvor det kommer fra og hva som opprinnelig stod.


    Det jeg beskriver er hvordan dette nødvendigvis leses av et stort flertall av medlemmene. Dette er realiteten, og det er realiteten at du har skrevet dette. Da må du forholde deg til at det av et stort antall mennesker også leses som usmakelig arrogant.

    For å være helt tydelig, her er betydningen jeg tror de aller fleste ser:

    1: Vi kommer fra ulike referanser, foreløpig er ikke noe sagt om hva disse referansene er, men mistanken er at dette handler om erfaring med dyre ting vs manglende erfaring med dyre ting.

    2: Jeg hører store forskjeller på disse dyre produktene fordi jeg har et rikt referansegrunnlag som gjør at jeg vet hva jeg skal lytte etter og hvordan ting fungerer.

    3: Dere som ikke har et så rikt referansegrunnlag som det jeg har vil ikke være i stand til å forstå dette, og kan dermed ikke heller vite noe særlig om hva som skjer på dette nivået.

    4: Siden dere som er skeptiske mangler denne evnen kan heller ikke deres mening tillegges særlig vekt. Dere snakker mot bedre vitende.


    Ja, jeg er 100% enig i at det ovenstående ikke er et sitat av hva du skrev, men jeg tror en svært stor andel av de som har lest innlegget ditt lett ender opp med akkurat den forståelsen. At du påpeker at de tar feil ift hva du mente hjelper lite dersom man allikevel ender med å bli oppfattet slik.

    Legg merke til at jeg forsøker å bygge bro her, og sette søkelys på hvordan kontroverser oppstår dersom mennesker føler de blir fortalt at de hører hjemme langt nede på skalaen. Jeg kjenner veldig mange her på sentralen fra det virkelige liv, og det er svært få som egentlig er i nærheten av å forfekte en slik verdensanskuelse. Da er det særlig unødvendig og uproduktivt om folk leser dem slik på forumet.

    Det hadde i min bok vært ideelt om diskusjonen heller dreide seg om hva DCS har puttet i disse boksene, hva som virker smart, hva som virker mindre smart, hvorvidt vi liker designet, tilnærmingen de har brukt, funksjonaliteten osv. De fleste som kommer utenfra og leser en tråd om et nytt produkt er gjerne på jakt etter informasjon knyttet konkret til produktet, og er lite interesserte i kontroversene innenfor miljøet. Det gjelder nok også de aller fleste her på forumet. Jeg tror de som rømmer forumet gjør det på grunn av kontroversene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    3.481
    @Snickers-is , det jeg ønsker er at du og andre forholder dere til hva jeg skriver og ikke legge så mye «forståelse» i hva jeg egentlig mener og eventuelle underliggende tanker og hensikter.
    Hvis du lurte på hva jeg mente med manglende referansegrunnlag, rammeverk av erfaringer, forståelse og andre ting, spør meg!

    Tilbake til de spørsmålene du hadde i innlegget ditt. Det var dine spørsmål til meg og jeg vil gjerne svare deg personlig. Jeg møter deg gjerne over en øl som du foreslo, og jeg spanderer ølla! Da får du svarene. Og vi møtes i harmoni og går derfra i harmoni. Og forhåpentligvis litt klokere, begge to :) ( tilogmed, med smileys fra meg)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    3.586
    Samme har jeg hevdet siden jeg begynte å skrive på sentralen. Og dette gjennom….unnskyld, egne erfaringer😄 hvordan hjernen vår tolker, men også lagrer informasjon er fasinerende. «Lydsmitte», det at hjernen tar med seg informasjon inn i en ny setting. Hvis du gjennom ett transparent anlegg hører informasjon og små detaljer som du ikke har lagt merke til tidligere (tidligere kamfulert via støy og forvrengning), og så gå tilbake til der hvor du var tidligere, så vil du med stor sannsynlighet høre disse detaljene. Hjernen har lagret informasjonen og «fyller dem inn» i lydbildet.
    Min erfaring.
    Samme erfaring med det du kaller lydmitte. Jeg har en hypotese om at hjernen forsøker fokusere på hva den opplever som er viktig ikke ulikt hvordan den forkuserer på en samtale i rom med støy eller flere samtaler.

    Denne evnen til å separere ut en samtale i et rom med mange stemmer avtar med alder. Og jeg mistener at allerede når man begynner å snuse på 50 tallet vil hjernen allerede maskere mye lydinformasjon i forsøk på å fokusere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.941
    Antall liker
    12.021
    Torget vurderinger
    2
    @Snickers-is
    ^Jeg leser ikke Espen R slik, mulig jeg er naiv, men synes i utgangspunktet at man kan lese hverandre med mer velvilje. De fleste ønsker kun å formidle sine synspunkter, ikke rakke ned på hverandre.

    Uansett har vi alle forskjellig fokus når vi lytter til musikk, og slik jeg forstår @Espen R , så dreier det seg om at av og til mer eller mindre snubler vi over et produkt som nærmest "kobler seg med sjela vår", og ofte skjer dette når man minst aner det. I mitt tilfelle skjer dette som oftest med produkter som har en del fellestrekk som ødelegger måledata, og bare det er jo grunn god nok til å begynne å lure på hva som fører til hva her i verden. :)

    Min opplevelsesbaserte oppfatning er at et godt musikkanlegg skal gjenskape, i stedet for å bare gjengi. Om dette innebærer en spesifikk form for tilført forvrengning, so be it. Livet er rett og slett for kort for kjedelig hifi. 🤘
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.558
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Snickers-is , det jeg ønsker er at du og andre forholder dere til hva jeg skriver og ikke legge så mye «forståelse» i hva jeg egentlig mener og eventuelle underliggende tanker og hensikter.
    Hvis du lurte på hva jeg mente med manglende referansegrunnlag, rammeverk av erfaringer, forståelse og andre ting, spør meg'
    Jeg tenker at hvis jeg blir misforstått, så må jeg prøve igjen på andre måter for å sikre at jeg blir forstått. Det er mitt ansvar som avsender, da jeg ikke har kontroll over hvordan budskap tolkes. Jeg kan ikke beordre mottakeren til å forstå hva jeg mener.

    Så ja, jeg vet ikke med de andre, men jeg lurer på hva du mente med manglende referansegrunnlag, rammerverk av erfaringer, forståelse og andre ting - og trodde egentlig at jeg hadde gitt uttrykk for det flere ganger, men har ikke fått noe svar? Hvis du tenker at det var litt uheldig formulert og du ikke mente det slik, så er det naturligvis også helt ok å si. Det er ingen skam å snu. :)

    Jeg er ellers enig med Snickers at det hadde vært mye mer interessant om diskusjonen omhandlet produktet og hva som eventuelt er bra eller dårlig med det. Gjerne uavhengig av pris, selv om det sikkert er litt vanskelig når prisen er såpass ..uvanlig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.014
    Antall liker
    26.545
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme erfaring med det du kaller lydmitte. Jeg har en hypotese om at hjernen forsøker fokusere på hva den opplever som er viktig ikke ulikt hvordan den forkuserer på en samtale i rom med støy eller flere samtaler.

    Denne evnen til å separere ut en samtale i et rom med mange stemmer avtar med alder. Og jeg mistener at allerede når man begynner å snuse på 50 tallet vil hjernen allerede maskere mye lydinformasjon i forsøk på å fokusere.
    Jeg tviler på at det er hjernen som maskerer, men heller ørene som ikke er som de var, og at følgefeilen av det er at hjernen ikke har nødvendig info å bearbeide. (Og sånn går no dagan, og når man så en gang endelig får seg høreapparat blir de delene av hjernen som skal prosessere lydinntrykk fullstendig overveldet. - Jeg trenger ikke høre alt det der! er en vanlig reaksjon.)

    "Lydsmitte" er egentlig en uting og beslektet med
    - God dag, Mann!
    - Økseskaft!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    1.189
    @Snickers-is
    Min opplevelsesbaserte oppfatning er at et godt musikkanlegg skal gjenskape, i stedet for å bare gjengi. Om dette innebærer en spesifikk form for tilført forvrengning, so be it. Livet er rett og slett for kort for kjedelig hifi. 🤘
    jo forsåvidt, bare lurer på hvorfor de fleste av desse produktene med riktig mengde vreng og sjel etc koster sinnsyke summer. det burde være mulig å oppnå tilsvarende for småkroner. men uten placebo pga utsalgsprisen da..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    3.481
    @Snickers-is
    Livet er rett og slett for kort for kjedelig hifi. 🤘
    Håkon, her er ett skikkelig paradoks innen HiFi. Du vet hvem som hadde slagordet «Life is to short for boring HiFi»? 😀 jepp, Densen. Kjøpte en Densen Beat100 forsterker en gang i tiden. Mer boring og klangfattig lyd hadde jeg aldri hatt i mitt hus. Det som var ironien her er at designet med bittesmå smd komponenter og korte signalveier vistnok skulle føre til det motsatte: en rikere og mer dynamisk lyd😅
    Et kroneksempel på hvor «science» kolliderer med real life.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    877
    Antall liker
    499
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Espen, referansegrunnlaget er etter min ringe oppfatning levende musikk, ikke ett pokkers anlegg/ kilde. Det er da vitterlig levende musikk som skal gjengis så korrekt som mulig, instrumenter/ vokal likeså, og til det trenger man kilder og forsterkeri av god kvalitet. God kvalitet er pokker ikke 500kg med smykkebokser, treklosser på kabler og annet snakeoil/mumbojumbojuksogfanteri til millionsummer. Unnskyld, det måtte bare ut.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    3.481
    Espen, referansegrunnlaget er etter min ringe oppfatning levende musikk, ikke ett pokkers anlegg/ kilde. Det er da vitterlig levende musikk som skal gjengis så korrekt som mulig, instrumenter/ vokal likeså, og til det trenger man kilder og forsterkeri av god kvalitet. God kvalitet er pokker ikke 500kg med smykkebokser, treklosser på kabler og annet snakeoil/mumbojumbojuksogfanteri til millionsummer. Unnskyld, det måtte bare ut.
    Har jeg hevdet at referansegrunnlaget ikke er levende musikk?
    Men du kan ha ulike referansegrunnlag innenfor mange ting, f eks musikk som ikke er levende, men «hermetisert». En platespiller mot en CD spiller, som et eksempel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.563
    Antall liker
    17.204
    Sted
    Østfold
    Hvor ofte har vi ikke hørt at om man ikke kan bestå en blindtest så er det ingen forskjell? AB blindtester har lenge vært dimensjonerende for industrien og vår forståelse av behovet for teknologien inn vår hobby. Når det da kommer noen å forteller at: hør nå her, er dere sikker. Forskningen sier noe annet. Så er det ikke rart at det reageres.

    Kunchur redegjør for forskningen på hvordan vår hørsel fungerer. Han viser hvor utrolig komplekst dette systemet er, og hvor mange ulike mekanismer som virker inn på ulike oppgaver. Han viser oss (og forklarer detaljert) blokkdiagram over vår viktigste ”komponent”, hørselen.

    Basert på forskningen kan han derfor redegjøre for hvorfor korte AB tester har sin klare begrensning. Hvorfor det er viktig med slow listening…..at sånn er vår hørsel bygget opp at siden den et ett mye kraftigere verktøy enn man visste.

    This article surveys and provides new insights into some of the impressive capabilities of the human auditory system and explores their relationship to fidelity in reproduced sound.

    Basert på denne innsikten som alle lesere burde sette seg litt inn i kan man konkludere annerledes enn om man la Fourier, lineære systemer, og AB tester til grunn. Linker derfor til to lettleste artikler fra Audio Praxis som alle burde kunne lese noen ganger til de sitter. Basis informasjon om hvordan vår hørsel fungerer og sammenhenger mellom frekvens, fase og tid.

    Noen godbiter på slutten:
    • The ear’s cochlear output is represented by the neural excitation pattern of 30000 nerve fibers, originating from 3500 IHC channels, that differentiate frequency, level, phase and onset times. This NEP hosts an astronomical number of variations and resolution of detail of RD > 1032 even for elderly listeners whose fmax is only 4 kHz.
    • The cochlear output is influenced by the ear’s non-linearity, various active-control mechanisms, and descending neural feedback from higher centers. For loud sounds, the acoustic reflex acts within ~10 ms to protectively tighten the ear drum and pull away the stapes. As IHC channels are steadily stimulated the cochlear amplifier enhances the frequency tuning, sensitivity, and dynamic range of the channels, in 3 stages occurring on ~15 µs, ~240 µs, and >1 ms time frames.
    • It can be roughly estimated that a HEA component may need τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions that may be satisfied by some cables and (pre) amplifiers, but probably not by most source components nor speakers.
    • A lot of the controversy surrounding high-end and high-resolution audio arises because most of the community is unaware of many basic and essential facts about human hearing.

    Linker til Basis Informasjon
    Dette er interessant, ikke fordi det sier noe av betydning om AB-testing, men fordi det er en ganske hårreisende måte å behandle påstander, data og sitater på. Artikler i AudioXpress har en tendens til å bli tatt seriøst selv om det til en stor del regnes som et hobbymagasin. De har heller ikke en faglig kompetent redaksjon så dette er på ingen måte en fagfellevurdert artikkel, bare så det er krystallklart. Siden kort vs lang AB-testing er det interessante her kan vi fokusere på det som handler om nettopp dette.

    La oss begynne med påstandene:

    Kunchur hevder vel ikke direkte at det er noen nye oppdagelser i dette, men påpeker at hørselen er mer kompleks enn mange tror. Der er jeg helt enig, men det ser ut til at dette ofte blir lest som "hørselen har langt mindre begrensninger enn vitenskapen har trodd". Jeg ville bare få dette av veien først, dette er altså ikke ny kunnskap på noen som helst måte, og det er heller ikke mitt inntrykk at Kunchur hevder dette, men det ser ut til å bli tolket slik av de som ønsker å ekstrapolere fra sitatet fra artikkel to.

    For i artikkel to skriver han følgende påstand:

    Resolution of Detail
    The 3500 “analog” (continuously variable) IHC voltages are represented by the “digitized” firing pattern of 30,000 auditory nerve fibers (referred to collectively as the neural excitation pattern or NEP). The instantaneous information this represents is so enormous that to describe it as “astronomical” is an insult to the ear. A very conservative lower bound [1] for the resolution of detail (number of variations) is RD >10e40—a number that has 17 more zeros than all the stars in the universe! [2] This information undergoes massive neural processing as indicated in Figure 3. This flow chart is shown here to inspire an appreciation for the incredible sophistication of human auditory neurophysiology; its detailed workings are explained elsewhere [1].
    Det spesielle her er at han antyder en sensasjonelt stor mengde data for å si det forsiktig. Han støtter seg på en referanse, som ikke overraskende er en artikkel han selv har skrevet. Avsnittet der han behandler nettopp dette lyder som følger:


    In addition to DR and sensitivity, the vast information contained in the NEP represents an astronomical resolution of detail (RD). At a crowded party, we can focus on a single voice being drowned by hundreds of competing sounds, and still notice our name being called amidst the racket—the so-called “cocktail-party effect” [89] [90] [91]. In music, we are aware of the faint reverberation of past notes superposed on the million times more intense currently playing notes; in fact, their ratio serves as a depth perception cue (see below). All this is possible because of a huge RD, which we now estimate from the known DR and JNDs. Pure-tone JNDs arise collectively from a group of adjacent hair-cell rows, not just one. As a conservative estimate, we will take an entire ERB (~90 channels) as such a group with its DR ~100 dB subdivided by ~100 levels spaced by JNDs of ~1 dB. The frequency range is thus divided into 40 such groups. The NEP can then be thought of as a 40-digit base-100 number that can have 10040 = 1080 distinct values. Even pessimistically estimating each ERB to have only ~10 distinct levels27 yields RD >1040 as a very conservative lower bound. The footnotes28 show some alternative calculational approaches for estimating RD, which reinforce the above RD >1040 lower bound. Even elderly audiophiles who have lost a couple of octaves (i.e., 8 ERBs) of high-frequency hearing (i.e., fmax = 4.5 kHz instead of 18 kHz) will have an RD > 1032 that is beyond astronomical29!
    Det kan se ut til at han legger til grunn antallet nervetråder, multipliserer dette med antall decibel vi kan høre fra svakest til sterkest, og multipliserer dette med tidsoppløsningen gitt av evnen til å skille transienter i tid og generere vinkelinformasjon. Han behandler så dette som et komplett datasett, litt som et bitmap-bilde der hver pixel er gjengitt som et eget uavhengig datapunkt med den fulle bitoppløsningen for å generere rett farge og lys.

    Feilene i dette er mange. For det første refererer han til tre kilder som hver for seg sier noe annet enn han gir dem kreditt for. Eksempelvis dette med transienter er multifrekvens events som skjer med en viss samtidighet. Vi kan se av artikkelen forøvrig at han beskriver det som nærmest noe av en sensasjon at vi kan høre forskjell på en pianotone avspilt forover og den samme tonen avspilt bakover, selv om frekvensinnholdet er ganske likt. Men faktum er at vi klarer oss med en håndfull frekvenser for å sortere det som en transient. Jeg kommer tilbake til dette litt senere, men essensen her er at han behandler en transient bestående av 100 frekvenser som 100 individuelle hendelser der hver enkelt av dem tolkes i tidsdomenet av hjernen og behandles individuelt. Han legger også til grunn en dynamisk oppløsning på 100dB som nærmest er et statisk dynamikkområde. Det han i essens sier er at om vi har en transient på 120dB og en på 21dB i samme frekvensområde som skjer samtidig, så klarer vi å høre om den på 21dB flyttes i tid eller økes til 22dB. Referansene hans peker i langt større grad på at den maskeres ut ekstremt effektivt og er veldig langt utenfor hva vi kan høre.

    Vi har også en forholdsvis godt kjent frekvensoppløsning på omkring 1000 punkter. Han går her ut i fra at hver fungerende nervetråd (ca 31000 - 32000 mener jeg skal være rett tall for et ungt menneske) behandles som et individuelt datapunkt, og at vi har den samme frekvensoppløsningen i hele området. Dette er fullstendig feil. Vi har en forholdsvis fungerende frekvensoppløsning på ca 1000 toner fordelt på rett under 10 oktaver. Det er 12 halve tonetrinn pr oktav, noe som gir oss teoretisk nesten 8,5 tonetrinn pr halvtone. Imidlertid er vår evne til å skille toner fra hverandre svært avhengig av frekvens og lydstyrke. Ved 80dB skiller vi toner ved 500-2kHz svært effektivt, mens ved 40dB og under 100Hz eller over 10kHz sliter vi kraftig. Her kan selv heltoner by på utfordringer.

    Det er med andre ord noen helt, ja astronomiske overdrivelser her. (putter inn referanse 29 slik at alle vet hva astronomisk betyr). Det interessante her er at han forutsetter at et datasett på 16 bit (~10^5) ikke bare lagres 100% komplett i hjernen, men med 10^35 datapunkter pr bit i det opprinnelige signalet. En påstand så urimelig at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne.


    The vast detailed information of the NEP creates a problem for blind listening tests. The traditional quick AB tests are based on the rationale that having a long gap between A and B may cause the subject to forget the first sound. This is a mistake because the subject will then be relying on short-term memory, which lasts up to 15-30 seconds and can hold only about four items. This can work well when a single parameter is changed in a simple sound (e.g., differentiating the just noticeable difference (JND) in frequency for a pure tone). However, differences in timbre due to audio distortions involve myriad subtle changes in the neural excitation pattern. These are beyond the capacity of short-term memory. To absorb this detailed information requires listening to complex music for long periods with a “palate cleansing” break of a minute or longer between A and B. This resets short-term memory and invokes the durable and infinitely more detailed long-term memory. This extended-multiple-pass (EMP) listening approach led to the historic proof that cable pathways between audio components make an audible difference [3].
    Her går han direkte inn i en antakelse om at for å skille A og B fra hverandre er vi nødt til å huske 100% av all informasjonen som utgjør alle teoretisk mulige punkter av ørets oppløsning. Det er litt som å stille noen foran dette 122 megapixel bildet fra JWT (https://esawebb.org/images/weic2212a/), endre 10 tilfeldig valgte av pixlenes fargetone med 1%, og be noen om å identifisere disse pixlene etter en 10 minutters pause. Vel, bare at Kutcher sin påstand er dette problemet, ganget med, ja, et astrononisk tall.

    Dersom vi skulle sjekke om vi kunne se forskjell på disse pixlene kunne vi i stedet bruke metoder vi kjenner fra rask AB-testing. Vi kunne velge ut akkurat disse pixlene (bruke software som kan identifisere de faktiske forskjellene) og plassere dem ved siden av hverandre i før og etter endring-versjon, bare ett og ett pixel blåst opp til full størrelse. Vi kunne evt klikke frem og tilbake mellom A og B for å se om vi registrerer en endring i fargetonen. Men om vi legger inn en pause på et minutt, eller kanskje til og med så lite som ett sekund, så er sjansen overhengende for at forskjellen er som blåst bort.

    Innenfor blindtesting er det ingen ting vi heller vil enn å komme frem til at vi kan høre en forskjell. Det er mulig å manipulere en blindtest på alle mulige måter for å få til dette. Vi kan for eksempel måle forskjellene så vi vet mer om hva som kan og bør eksponeres. Kommer vil til at det er en forskjell ved 10kHz hjelper det lite å forsøke å eksponere dette med kontrabass spilt inn på lang avstand. Dersom forskjellen også har sammenheng med tidsdomenet kan man velge musikk som eksponerer dette spesielt effektivt i det aktuelle området. Man kan få inn trente lyttere som hjelper til med å fokusere på de riktige detaljene slik at man får "knagger" å henge ting på og slipper å konsentrere seg om ting som bidrar til å skape forvirring. Man kan trene så lenge man vil på å finne disse forskjellene, og man kan velge hvor korte eller lange pass man ønsker. Ønsker man pauser er det selvsagt helt, det er ingen ting i formatet blindtest som sier at vi ikke kan kjøre pass som varer en uke, eller en måned, og om man ønsker, en ukes pause mellom.

    Men formålet er fortsatt å se om man klarer å identifisere A fra B uten å vite hvilken som spiller. Så selv om Kunchur hevder at vi må bruke lange pass konkluderer han altså basert på det med at vi må vite hva som spiller for å kunne høre forskjell. Det er imidlertid absolutt ingen ting i det som Kunchur hevder som underbygger en slik påstand, og det er definitivt ikke noe i kildene hans som sier dette.

    For den interesserte, ta en liten kikk på kilden som brukes for å underbygge påstanden om at vi må kjøre lange pass. Den der man har forsket på Guinea-grisers hørsel, og kommet til at deres tidsoppløsning går ned til omtrent null ved 3,5kHz. Jeg har ikke lest hele artikkelen, men ut fra abstract ser den ikke ut til å gå særlig langt i å underbygge Kunchers påstander. Faktisk ser den ikke å handle om mennesker, akustisk minne eller noe annet relevant. Man har målt på hørselsnervene og sett at nervepulsene ikke er presist nok timet ut av øre til at hjernen lenger har noen faseinformasjon å behandle høyt i frekvens.

    Om Kuncher kan motbevises? Vel, først bør han bevise at han faktisk har rett. Hans påstand om at vi ikke kan teste blindt kan lett tilbakevises av at alle hans testforutsetninger kan gjøres blindt. Men vi kan gjøre dette ganske mye lettere. Gå til denne online tonegeneratoren og test følgende:


    1: Hvor lett er det å identifisere hvor en 1000Hz sinus vs en 10 000Hz sinus kommer fra?
    2: Hvor lett er det å identifisere hvor en 500Hz sinus vs en 500Hz firkant kommer fra?
    3: Hvor stor forskjell hører du på en 4000Hz sinus vs en 4000Hz firkant?

    Her er hva vitenskapen sier, mens som Kuncher er uenig i:

    1: Det skal være lettere å plassere 1kHz, mens 10kHz skal til en viss grad la seg plassere.
    2: Det skal være lettere å plassere 500Hz firkant enn 500Hz sinus på grunn av den transiente naturen til firkantbølger.
    3: Det skal være liten eller ingen forskjell på 4000Hz sinus og 4000Hz firkant. Dette skyldes at bidraget fra den 3. harmoniske ved 12kHz er såpass lavt i nivå at det maskeres av grunntonen.

    PS: Det kan være at enkelte enheter gjengir lydene med uønskede artefakter, disse er selvsagt ikke en del av saken.
     

    zikraaudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    505
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ved man skal passe på hvad man skriver her inde
    Det store problem er at man læser for meget og lytter for lidt
    Fordi en dac er ny og har fantastiske data er ikke ens betydning med god lyd. Langt fra
    De gamle R2R dacs fra Wadia banker stadig 99% af de nye dyre dacs der bliver lavet i dag
    Og ja den kan ikke DSD512 men må nøjes med 24/96 men sjovt nok så lyder de fleste 44k filer bedst
    Spiller selv på en Wadia 27IX som er fra 1999 og skal man slå den skal man i banken og tage lån i huset
    Bruger en Antipodes Streamer via SPDIF
    hygge
     

    zikraaudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    505
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    I didn't know where to post this and didn't want to hijack an existing thread, so I decided to start one.

    Recently, a friend of mine was kind enough to pass along a small portion of his considerable knowledge and experience, and in doing so casually threw down a gauntlet: compare a 20+ year old DAC from the late 90’s with my beloved Soulution 560 as well as my recently acquired Mola Mola Tambaqui. I confidently accepted his challenge assuming there was no possible way a DAC that old could compete with modern design, components and performance. I was technically right in couple of areas. But so very, very wrong in so many others. The DAC is question was a Wadia 27ix v3.0.

    I’m still fairly new to this hobby and I had never heard of Wadia. It turns out they were one of the very first companies, and almost certainly the best, to focus on digital audio reproduction back in the late 1980's. They remained among the best in the business until the mid-to-late 90's when Wadia began to suffer from poor direction and mismanagement. The meandering continued until they were finally sold in 2000, again in 2011, then for the last time in 2019, after which they were completely liquidated. The Wadia name is now dead and gone, but after the sale(s), some of the engineers responsible for driving many of the innovations at Wadia defected to what is now McIntosh (yep...this one: https://www.mcintoshlabs.com/). A couple others started another company, Exogal, that recently shut it's doors just over a month ago. Quite sad really as many of these folks will go down as some of the best and most pioneering audio engineers ever.

    Right. History lesson over. Back in the late 90's, the 27ix DAC + 270SE CD player combo retailed for around 25k (approx. 43k today) and I fully understand why. This DAC is a perfect example of the not-so-subtle differences between "Real-Fi" music reproduction and “Hi-Fi” music representation. I finally understand why so many older audio purists consider many of the old Burr Brown DAC chips like the 63, 1702 and 1704k to be the absolute pinnacle of "ladder" style chip performance. The 27ix has eight 1702 chips that make music sound so incredibly authentic, engaging, life-like, dynamic, musical and supremely addicting. The 27ix just begs you to keep listening. For example, three hours just flew by like 10 minutes. Multiple playlists were devoured. Multiple genres drawn and loosed. And here I sit...typing this diatribe while desperately searching for another vein in which to push the Wadia needle. This is the only headphone system I've ever experienced that has gotten me out of my chair dancing with headphones on. The sound out of this setup is so highly textured, liquid and musical that you could pour it into a glass (as my friend likes to say). It is a legitimate tragedy that whatever voodoo Wadia put in this thing isn't regularly reproduced in modern gear at a reasonable price (none that I've ever heard anyway).

    I ultimately chose the 27ix over the $43,000 Soulution 560, despite the 560 wrecking the 27ix in raw performance, resolution and clarity (while also being the better overall DAC in my opinion). The 27ix is just so much more musically engaging and addictive to my ears and makes the 560 sound slightly "dead" by comparison. The Mola Mola Tambaqui wasn't a particularly close rival either, save for the usual "Hi-Fi" tropes of ridiculous levels of detail combined with a digitally manufactured sense of "analog" sound. For the record, the MMT will absolutely give you one of the best digital renditions of "analog" sound you can get at it's price point, but it doesn't sound even remotely as natural, balanced, textured, liquid, engaging or addictive as the 27ix.

    If you want to squeeze every last drop of detail and bit of resolution out of music, the 27ix probably isn't for you (though it is still highly resolving when paired with modern high-end gear). On the other hand, if you want your wife to divorce you because you installed a toilet in your listening room so you never have to leave, the 27ix (along with some of the other older Wadia DACs like the 9, 15, 25, 27, 27i, and 931) should be very high on your list. Many of these older Wadias aren't as handicapped as you might think. Quite the opposite actually. Many of them absolutely dunk on the majority of DACs produced today. The words "musically addictive" would be a gross understatement. These DACs are filled with some sort of ruthlessly addictive musical crack that will always leave you "Jonesing" for another hit. You'll think it about it at work. You'll think about it at dinner. You think about it in the shower. You'll make bizarre self-compromises and excuses so you can listen to, "just one more song...". It really is that addicting (it was for me anyway). Try one and let your ears decide. Just be warned - some of these older DACs, especially the Wadia 27ix, could end up shattering your will, right along with your preconceived notions of what a truly great DAC sounds like. You have been warned.

    Lastly, for any Abyss AB-1266 Phi TC owners out there, the 27ix did something very similar to the WA33: it gently breathed the soul of music in to TCs. Using the HIFIMAN Susvaras on this setup did unspeakable things to my brain that may or may not have triggered an unscheduled cleaning of both the front and back of my pants.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.601
    Antall liker
    22.444
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo bare ord... Jeg kan jo skrive at en hver billig dac slår Wadia uten problemer.
    Ønsker fremdeles link...
     

    zikraaudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    505
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo bare ord... Jeg kan jo skrive at en hver billig dac slår Wadia uten problemer.
    Har haft Lampizator Horizon før og har sammenlignet den med Aurelic Vega 2,1
    Vil helst ikke skrive dårligt om andre men den Aurelic fik så mange lamme tæsk at man slet ikke kan samligne
    Lyden fra Wadia var mange klasser over på alle områder Så derfor har jeg købt en gammel dac fordi det dur
    hygge
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.941
    Antall liker
    12.021
    Torget vurderinger
    2
    jo forsåvidt, bare lurer på hvorfor de fleste av desse produktene med riktig mengde vreng og sjel etc koster sinnsyke summer. det burde være mulig å oppnå tilsvarende for småkroner. men uten placebo pga utsalgsprisen da..
    Du kan så si. Nå har jeg hørt både moderat prisede (ikke billige), sinnssykt dyre og flere derimellom med slike løsninger. Og selv om det ikke nødvendigvis er en jevn stigning i programmet parallelt med prisnivå, så er det i alle fall en generell observasjon at de stort sett blir bedre med økende pris. Men vil du høre en god variant over temaet "feilkontruerte DAC'er" uten at det koster det hvite ut av øya, så sjekk ut denne her:
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.601
    Antall liker
    22.444
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har haft Lampizator Horizon før og har sammenlignet den med Aurelic Vega 2,1
    Vil helst ikke skrive dårligt om andre men den Aurelic fik så mange lamme tæsk at man slet ikke kan samligne
    Lyden fra Wadia var mange klasser over på alle områder Så derfor har jeg købt en gammel dac fordi det dur
    hygge
    Fordi det durer mener du sikkert. Det er ett eller annet med danske bransjeaktører jeg bare sliter "litt" med....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.198
    Antall liker
    7.844
    Sted
    Kongsberg
    Takk til Snickers for et glimrende langt innlegg. Jeg er også enig i at øre/hjerne er komplekse saker vi ikke vet alt om. Så når det gjelder hvordan ørene oppfatter lyd fra en høyttaler med flere elementer via delefilter i et rom så er dette ekstremt komplekst.

    Jeg synes imidlertid ikke det er relevant å dra dette inn i diskusjonen om en DAC klarer å gjenskape en spenning med 24 bits oppløsning til riktig tid uten forvrengning. Disse tre parameterne er mer enn gode nok. Øret klarer ikke å skille på tidsforskjeller på nanosekund nivå, ulineariteter på 0,0001% nivå eller spenningsforskjeller på nanovolt. Og hva annet er det?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.859
    Antall liker
    22.399
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    R2R dacer målet vel ikke spesielt bra. Allikevel er det mange som fortrekker R2R dacer. Jeg har hatt to R2R dacer på test her tidligere. Begge hadde noe med seg som jeg likte godt. Hva er bedre? Mulig de hadde noe varme som passet i mitt tidligere oppsett.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.092
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    At en bransjeaktør får lov å komme med slik svada, helt utrolig.
    ?? Det er flere bransjeaktører som pisser i brønnen i denne tråden. Jeg vet godt hvem som aldri får penga mine ihvertfall.

    Og når det er sagt, så må det være lov og mene at annet enn målemonstre får være det beste dem vet og lytte til.
     

    zikraaudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    505
    Antall liker
    1.349
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    At en bransjeaktør får lov å komme med slik svada, helt utrolig.
    Da jeg intet har med DACS at gøre men kun laver forstærkere kan jeg vel skive hvad jeg vil
    Og sælger iøvrigt slet ikke til norge Grundet dårlig veksel kurs og told moms
    At jeg personligt har en hobby som er hifi er intet med business at gøre
    Så Musikkmannen ta vattet ud af ørene og hør noget musik det er vel det det hele drejer sim om
    Sidste indlæg herfra på denne tråd
    Hygge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn