Nylig innhold av espege

  1. espege

    BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

    ^ Hehe. Høyst sannsynlig et selvportrett! mvh e
  2. espege

    BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

    ^ Utvilsomt et av avdøde Bjørn Frode Larssons tidlige verk. Du husker ham kanskje fra kunstnerkollektivet i Krydderfabrikken, Per Magnus? mvh esp
  3. espege

    Retep`s lytterom

    Hadde de fleste utgivelsene fra Sabbath tidlig på åttitallet, og husker faktisk fenomenet fra dengang. Hvilke det gjaldt vet jeg ikke, og Paranoid er en av dem som har forsvunnet på veien, men pressingene var vel stort sett hollandske (NEMS, antagelig ca.'75-'80). esp
  4. espege

    Retep`s lytterom

    Høres ut som ekko, men er ikke det. Skyldes noe som kalles print-through på masterteipen (eller mer sannsynlig; en kopi av denne). Kort sagt handler det om en magnetisk "smitteeffekt" mellom lagene på en rull med magnetbånd. God studiorutine var/er at bånd skal spoles helt til enden etter bruk –...
  5. espege

    I en dunkel og kald kammersal.......

    Dagens nærfeltmonitorer – selv langt ned i pris – er mindre "pinglete" enn noensinne, er mitt generelle inntrykk. mvh e
  6. espege

    I en dunkel og kald kammersal.......

    Denne praksisen (esker på mikseren) har neppe noe skyld i den såkalte volumkrigen. Jaget etter loud-louder-loudest strekker seg mye lenger tilbake enn det – antagelig helt tilbake til opptaksteknikkens spede barndom. Utviklingen derfra og til i dag har nok gått litt i rykk og napp, men en ting...
  7. espege

    R.I.P. (Musikkbransjen)

    Frode Skjold (1969-2018) -itromso.no :( e
  8. espege

    Akustikktiltak i øve/innspillingsrom

    Litt usikker på hva du legger i begrepet ikke-diskusjon her, men velger å tolke det som at du mener vi egentlig ikke er så uenige? Tror nemlig heller ikke det :). Jeg definerte jo «trivsel», i denne sammenheng, som at man "hører seg selv og hverandre" – rent akustisk relatert altså. At det...
  9. espege

    Akustikktiltak i øve/innspillingsrom

    At man benytter hodetelefoner i enkelte opptakssituasjoner, bør ikke føre til at man nedvurderer betydningen av akustikken i opptaksrommet. Da har man feil fokus. For et øvingsrom er for øvrig problemstillingen (lyttemiks) lite vesentlig. Klasserommet jeg til daglig underviser 18 voksne...
  10. espege

    Akustikktiltak i øve/innspillingsrom

    Mange gode poenger innlegget ditt, men akkurat her ^ må jeg nok si meg uenig. Vil påstå at det viktigste i opptakssammenheng er at hvordan musikerne "trives" i rommet, og akustikken (ie. at man hører seg selv og hverandre) er en vesentlig del av denne trivselen. It's all about the performance...
  11. espege

    Akustikktiltak i øve/innspillingsrom

    Da dealer du med det først, er mitt råd. Er mer enn sannsynlig at det er dette – altså flaggerekko – messingblåserne også reagerer på. Det trenger ikke alltid være (eller gjøres) så komplisert. Få noen andre enn deg selv til å spille trommer, spille bass eller blåse messing. Gjør noen erfaringer...
  12. espege

    Tilbake til enkelheten (og musikken)

    ^ det må vi vel kunne få til… send evt. en PM. :) espen
  13. espege

    Tilbake til enkelheten (og musikken)

    Da holder vi faktisk til i samme slumområde… nærmere bestemt Nøstet for min del. mvh e
  14. espege

    Tilbake til enkelheten (og musikken)

    Ligger en radiodokumentar om et syrisk "exil"orkester på NRK Radio. Første del her : https://radio.nrk.no/serie/radiodokumentaren/MDSP01000217/15-01-2017 Uansett; magisk vokal på siste her (Ornina Syrian Orchestra), ja… "Barra Barra" skulle jeg gjerne hørt med litt mindre vestlig "effektmakeri"...
  15. espege

    I en dunkel og kald kammersal.......

    ^ Når Glyn Johns teknikk for mikking av slagverk nevnes kan det kanskje være greit å heller gå rett til kilden (istedet for en av utallige avarter): https://youtu.be/Fyy55ALu18Y 3 mikker – ikke 4. :) espen PS. Legg merke til spørsmålet "Do you ever measure the distances of the microphones?"...
Topp Bunn