Må ikke glemme denne da:
Med over 20dB crest faktor i diskanten må man ha en del kapasitet. Men max nominell SPL kommer sjelden i diskanten, men gjerne i nedre mellomtone/bass.
Det er mange som har nevnt at reaktive egenskaper gjør at en rørforsterker ofte smører på en del ekstra i bassen. Samtidig ser vi at det er de samme menneskene som går igjen med de samme påstandene. Forklaringen med strøm og spenning ute av fase, periodisk variabel spenningsdeler, harmonisk...
Jeg klarer ikke å se at det finnes noen rimelig grunn til at man skulle hevde at rør er "raskere". Spenningsforsterkning er jo det alle driver på med. Faktisk er en typisk rørforsterker blant de som er lengst unna ren spenningsforsterkning.
Dette er jo et fagområde med ganske store og uoversiktlige effekter som jobber sammen. Vi har det forholdsvis godt testet på uCd og clocked class D. Så har vi Equibit og den varianten som Mark Levinson i sin tid hadde.
Sistnevnte var så vidt jeg husker også analog. Den var (fritt etter...
Med en klokke på 80MHz betyr det at man har en PWM carrier på 10MHz. Ved 20kHz vil man da ha 500 pulser innenfor en helperiode og dermed 250 innenfor en halvperiode. Det betyr jo egentlig at man har ~96dB dnr ved 20k, 102 ved 10k, 108 ved 5k om jeg ikke har tryna helt på matematikken her. Dette...
Jeg mener å huske at Equibit også tillater flip-bits, så det totale spennet av analoge verdier er nok mye større enn 8 bits som man får inntrykk av ved å tenke bare 256 verdier. Da ville man ikke hatt mer enn 48dB dynamikkområde.
Det er et godt spørsmål, men de beste klasse D er analoge.
Jeg tror TI har noen som finnes både i analog og digital versjon. Det er muligens et greit sammenligningsgrunnlag, men det kan være at det er en konstruksjon som favoriserer en av dem uforholdsmessig.
Men en PCM til PWM-converter er tapsfritt reversibel. Den er digital frem til utgangsfilteret, i motsetning til en analog klasse D som ikke har noen trinn i kretsen der signalet er digitalt.
Det høres ut som at du har noen selvbygg høyttalere eller subwoofere. Da kan du også lett simulere hva du faktisk trenger av spenning og strøm, noe som gjør det langt enklere å velge riktig forsterkereffekt.
Det startet jo enda lavere. Man har hatt en utvikling der et forsterker-rack til stor PA har utviklet seg fra 5W en gang i tiden, via 50, 500, 5000, 50 000 og i dag kan man i prinsippet fylle et rack med 20U til nesten 500kW.
Men man får ikke noe godt bilde av virkeligheten uten å samtidig se...
Rørforsterkere til hifi skal, eller burde i hvertfall, ikke være en øvelse som handler om å bidra med egenlyd. For en elgitar er egenlyden hele poenget. For en akustisk gitar derimot, gir det mening at man ikke ønsker masse egenlyd fra forsterkeren.
En forsterker har ikke kraftigere watt enn en annen. Det er en del faktorer som ofte blandes sammen og resulterer i påstander som akkurat det. Men om man begynner å se på hver faktor individuelt og gjør seriøse tester så finner man raskt ut at en watt er en watt.
Typiske faktorer som bidrar...
Husk at det er viktig at du først tuner høyttalerne slik a de låter bra uavhengig av rom. Så kan du gjøre endringer for å dempe store effekter av rommet ved lave frekvenser.
Mistenker at det du spør om innebærer bruk av RTA. Det vil være veldig begrensende for muligheten til å se konkrete problemer.
Beslektet med eventuelt en høyttaler ute av fase lav være ulik avstand til høyttalerne, eller at det ligger inne delay på den ene høyttaleren, eller ulik delay på...