Haavard;
Du er rådgiver - i ungdomsskolen?
Pellesmil/Haavard;
Jeg var på et seminar på Gardermoen for kort tid siden sammen med andre faglærere. Der ble jeg kjent med et opplegg noen hadde kjørt på sin videregående skole - de hadde for vane årlig å invitere ungdomsskole-rådgivere til "Åpen skole".
Dette synes jeg var en brillefin idé, og målet er at vi også skal gjøre det samme fra høsten av hos oss. Når vi får ungdomsskoleelever på besøk, presenterer jeg alltid et enkelt produkt disse får lage - torsdagen limer vi sammen en liten eske av kryssfinér og fredagen freser vi vekk overmålet bunnen er limt inn med. De som vil det, får holde overfresen med kulelagerstål selv. Noen vil det ikke, men for de som vil det, får kontrollere fresen selv med påhålden hånd.
Korte oppgaver som dette, der elevene får med seg en ting hjem, har definitivt større verdi på dette nivået enn faglig tunge utfordringer som inneholder bøttevis av pedagogiske eller faglige læringsmål. Et skrin, en boks, en liten lampe, en lysestake, et veggur med mekanisme dissekert fra en Ikea-klokke har ofte den allerstørste verdien, kan det synes som. Jeg har lært mye dette første året mitt i denne reformen - fom neste høst av kommer vi til å fokusere på en haug med kortvarige oppgaver. Etter en måned eller to håper jeg at vi kan reorganisere klassene slik at de som har en helning mot det ene eller andre, kan bli tilfredsstilt i forhold til dette mye mer enn hva vi har maktet i år. På den måten kan det legges føringer for å spisse undervisningen slik at en som vil bli frisør, får klippe og farge hår, at en som vil bli blomsterdekoratør, får fokusere på nettopp det og at en som akkurat da er nysgjerrig på å bli snekker, får komme inn i min vidunderlige verden.
Rammer gir trygghet og trygghet er god grobunn for den beste læringa. Etter min mening så har filologene fått herje alt for mye med yrkesfagene og (kanskje) i litt fortvilelse over det ulne vi presenterer for femtenåringene i dag, kunne jeg godt tenke meg å reformere det videregående skolesettet tilbake til yrkesskole- og gymnasæraen igjen - med noen bittesmå logiske tillempinger. Om ikke, så tror jeg vi har en lang, lang vei å gå, vi som liker å se noen skape arbeidsplasser utifra real verdiskapning og ikke spekulasjon.
Faen, nå har jeg sikkert skrevet over meg igjen, men jeg finner ikke delete-knappen så sent på kvelden så dette får stå.
BB