KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN , du skriver at «[h]er må du ha en god del kilo mer nyanser synes jeg».

    Jeg forsøkte å gjøre det enkelt ved å innføre «matematikk» (i språket). Andre steder har jeg blitt kritisert for å ikke fatte meg i korthet... Så det er ikke enkelt ;)

    Har verken sett eller hørt @Sluket sitt anlegg, men jeg mener å huske at han har et oppsett som pga. sin størrelse gir eksponering mot direktelyd. Direktelyd=hifi.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Min reaksjon her er helt på linje med din. Det mange ser ut til å glemme er at ikke innspillinger er laget for å låte slik over PA-anlegg som live-konserter gjør. På samme måte er ikke en stue og et par gode høyttalere særlig godt egnet som PA. Tro meg, jeg har prøvd en del av dette. Jeg husker spesielt at vi testet ulike CD-er over PA-en vi satte inn i Kulturkirken Skåre. Det låt stort sett ganske forferdelig. Samtidig låt det sinnssykt fint på konsert, men de to klangboksene som ble satt inn tror jeg vel aldri er blitt brukt i det rommet.

    Poenget mitt er at hifi ikke er laget for å fungere på nøyaktig samme måte som levende artister i et rom. Det er laget for å fungere i vanlige rom, med vanlige innspillinger. Dette er en fundamental forskjell på det Toole snakker om og det Bernade snakker om, så å hevde at de er uenige virker for meg som at man ikke helt har satt seg inn i hvilke to ulike ting dette handler om.
    La meg stille deg et spørsmål (dog ikke direkte relatert til ovenstående):

    Hvis det å bruke spørreundersøkelser («blindtester») for lyd gjør at vi finner frem til de beste lydmonitorene, hvorfor bruker man ikke spørreundersøkelser («blindtester») for å finne frem til de beste bildemonitorene? Hvordan kan det ha seg at den undersøkelsesmetoden som av en del omtales som en gullstandard innenfor lyd ikke fungerer innenfor bilde?
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN , du skriver at «[h]er må du ha en god del kilo mer nyanser synes jeg».

    Jeg forsøkte å gjøre det enkelt ved å innføre «matematikk» (i språket). Andre steder har jeg blitt kritisert for å ikke fatte meg i korthet... Så det er ikke enkelt ;)

    Har verken sett eller hørt @Sluket sitt anlegg, men jeg mener å huske at han har et oppsett som pga. sin størrelse gir eksponering mot direktelyd. Direktelyd=hifi.
    Nyanser 😃
    Sluket har mye direktelyd og mye sene refleksjoner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Svart-hvitt er farget av sitt svart-hvite syn, også kjent som grå stær..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Svart-hvitt er farget av sitt svart-hvite syn, også kjent som grå stær..
    Fra spøk til alvor; jeg er faktisk fargeblind (rødt-grønt, «fargesvak»). Det kan ses på som et handikap, en ulempe. Men jeg har mange ganger hatt «glede» av det fordi det naturlig reiser spørsmålet om hva som er virkelig; oppfattet virkelighet eller objektiv virkelighet?

    Og hvordan kan man savne noe man ikke vet hva er?

    ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Godt poeng. Slik er det jo også med lyd!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    La meg stille deg et spørsmål (dog ikke direkte relatert til ovenstående):

    Hvis det å bruke spørreundersøkelser («blindtester») for lyd gjør at vi finner frem til de beste lydmonitorene, hvorfor bruker man ikke spørreundersøkelser («blindtester») for å finne frem til de beste bildemonitorene? Hvordan kan det ha seg at den undersøkelsesmetoden som av en del omtales som en gullstandard innenfor lyd ikke fungerer innenfor bilde?
    Det kommer av at alle vi som jobber med lyd er tilbakestående idioter som tror "spørreundersøkelser" er en dritt verdt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er skribleriet mitt bare teoretisering av trivialiteter eller er «teorien» min noe som observeres i praksis også? Vel, la oss se på to gjengangere på HFS med lyd som av mange oppfattes å være god, nemlig @MakkinTosken og @The Shy. Begge har gjort store inngrep i rommet for å redusere utfordringen med reflektert lyd. Med andre ord har begge - bevisst eller ubevisst - gått i retning hifi og bort fra taste-fi.
    Min målsetting har hele tiden vært å lage en musikkstue og ikke emulere arbeidsplassen til en studioteknikker. Med stue mener jeg et oppholdsrom hvor flere kan nyte musikken, både som et bakgrunnsteppe og for dypdykk. Det skal være et rom hvor man kan tillate seg, som gjest, mer enn å sitte med telefonen som lydtrykksmåler eller analysere hver eneste tone som kommer ut. Man skal kunne spille relativt høyt uten å bli sliten, bare bli oppslukt av musikken. De gangene jeg har feks hatt min gode venn @jorwed_ på besøk, setter han seg helst bak hvor vi både kan prate og nyte musikk. Føler det er et tegn på at jeg har lykkes.

    Jeg skiller meg fra disse koryfeene her på sentralen, ved at jeg hverken er en høyttalerkonstruktør eller hobbyingeniør og kjøper ferdig utviklet og konstruert. Jeg vil bare ha en stue tilegnet musikken og pynte den med relevante gjenstander. Det er ingen her på sentralen jeg ønsker å bytte anlegg med, uansett hvor mye heder og ære det måtte gi. Det er nemlig ingen andre anlegg jeg har hørt som gir meg samme glede som mitt eget. Men tillater meg gjerne å søke inspirasjon hos andre og stjele de ideer som jeg føler kan passe meg.

    Du må gjerne hevde at jeg fra tid til annen forsøker gjøre meg dummere enn det jeg er, siden jeg til tross for jåleriet, tilsynelatende jobber målbevisst med målinger. Faktumet er at jeg har akseptert at mitt øre ikke er godt nok til å justere inn ønsket lyd på feelingen og like lite som jeg kan bygge et hus uten så mye som en meterstokk, klarer jeg å få ønsket farging av lyd uten en mikrofon.

    Dette skillet du forsøker skape mellom det du kaller taste-fi og hifi aksepterer jeg ikke. Du har ennå ikke bevist annet at du er en mester på å samle dokumenter, hifimiljøets svar på en bokfører, kannestøper. En person som vet prisen på alt, men ikke vet verdien av noe.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Min målsetting har hele tiden vært å lage en musikkstue og ikke emulere arbeidsplassen til en studioteknikker. Med stue mener jeg et oppholdsrom hvor flere kan nyte musikken, både som et bakgrunnsteppe og for dypdykk. Det skal være et rom hvor man kan tillate seg, som gjest, mer enn å sitte med telefonen som lydtrykksmåler eller analysere hver eneste tone som kommer ut. Man skal kunne spille relativt høyt uten å bli sliten, bare bli oppslukt av musikken. De gangene jeg har feks hatt min gode venn @jorwed_ på besøk, setter han seg helst bak hvor vi både kan prate og nyte musikk. Føler det er et tegn på at jeg har lykkes.

    Jeg skiller meg fra disse koryfeene her på sentralen, ved at jeg hverken er en høyttalerkonstruktør eller hobbyingeniør og kjøper ferdig utviklet og konstruert. Jeg vil bare ha en stue tilegnet musikken og pynte den med relevante gjenstander. Det er ingen her på sentralen jeg ønsker å bytte anlegg med, uansett hvor mye heder og ære det måtte gi. Det er nemlig ingen andre anlegg jeg har hørt som gir meg samme glede som mitt eget. Men tillater meg gjerne å søke inspirasjon hos andre og stjele de ideer som jeg føler kan passe meg.

    Du må gjerne hevde at jeg fra tid til annen forsøker gjøre meg dummere enn det jeg er, siden jeg til tross for jåleriet, tilsynelatende jobber målbevisst med målinger. Faktumet er at jeg har akseptert at mitt øre ikke er godt nok til å justere inn ønsket lyd på feelingen og like lite som jeg kan bygge et hus uten så mye som en meterstokk, klarer jeg å få ønsket farging av lyd uten en mikrofon.

    Dette skillet du forsøker skape mellom det du kaller taste-fi og hifi aksepterer jeg ikke. Du har ennå ikke bevist annet at du er en mester på å samle dokumenter, hifimiljøets svar på en bokfører, kannestøper. En person som vet prisen på alt, men ikke vet verdien av noe.
    Takk for utdypingene👍🏻

    Som du vet har jeg ikke anlegg for kurvenes skyld, men for at de skal brukes av hele familien i felles oppholdsrom. Det praktiske overskygger det aller meste, og min jobb er ikke noe annet enn å sørge for lyd som alle i familien kan ha glede av.

    Men jeg har målinger også, av hver høyttaler i rommet. Når jeg har vist disse på HFS, vil folk ha enda flere målinger, selv om jeg ikke ser poenget med det. Jeg vil jo ikke endre rommet med store akustiske tiltak, selv om jeg har noen idéer om hvor skoen trykker og hvor det kan tenkes å gjøres noe om jeg ser en løsning som ikke ser påfallende ut.

    Når det gjelder diskusjonen om hifi og taste-fi, kom den etter å ha blitt utfordret på hva jeg egentlig mener er begrensenlngen i Toole. Jeg er vel såpass «kompetitiv» at når jeg blir utfordret på dette, så tar jeg i mot hansken. At ting jeg har i bakhodet når jeg leser en bok tar mange ord å få formulert, er bare å beklage. Uansett, jeg synes det er en interessant observasjon at mange på HFS graviterer mot det man kan kalle «skoleriktig lyd», dvs. en høy andel direktelyd uten ødeleggende refleksjoner fra rommet, hifi slik jeg definerer det. «Skoleriktig lyd» kan i tillegg se ut til å være en acquired taste. Det fenomenet kjenner vi igjen fra andre områder, som f.eks. vin. Mens noen liker pappvin fordi den faller i smak og kommer i store poser, sverger andre til glassflasker og har et bevisst forhold til drue, sted og år.

    Jeg har også blitt spurt om hvorfor jeg valgte de lydboksene jeg gjorde. Da har jeg argumentert for at jeg prioriterer objektive data støttet eller verifisert av tredjepart i jakten på lydutstyr. I tillegg har jeg redegjort for at jeg synes det er givende å ha en tillitvekkende motpart i en slik handel, en motpart som jeg har lært mye av mht. lyd og tankesett.

    Men i bunn og grunn er det praktisk bruk som hele tiden har vært prioriteringen. Sånn sett er formålet ditt og mitt kanskje ikke så forskjellig?

    Når jeg har hørt mange anlegg her og der, er jeg dessuten fornøyd med det jeg har; det er både likandes og dugandes.


    PS: Det siste anlegget mitt er orientert mot film og jeg ser (nesten) aldri film alene. Anlegget brukes så å si daglig til dette. De to siste dagene har vi hatt gjensyn med Ringenes Herre. Jeg er nok den eneste som i så måte bryr meg om detaljer på lydsporet, som reiser mistanken om at Peter Jackson er mer opptatt av bilde og det visuelle enn lyd. Filmene er meget gode og snart 20 år gamle. Men på lydsiden virker det som om ting har gått et hakk videre siden 2001-2003, ikke minst i bassen hvor det virker som om «ny» bass har flere nyanser enn «gammel» bass. Jeg synes det er morsomt å legge merke til slike detaljer selv om jeg ikke vil la dem ødelegge for opplevelsen for øvrig.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Disse diskusjonene er interessante men viser kanskje også hvor stor forvirringen er innen hifi.

    Det er nok en grunn til at flere aktører framstår som bruktbilselgere på steroider og selger på rene følelser og snake-oil. Det er ofte en liten vilje eller evne til å sette seg inn i selve elektronikken etter min vurdering.Da blir rådgivningen på oppsett også ofte lite gjennomtenkt. Psykologi og musikkopplevelse er jo også en faktor inn i dette.

    Jeg tenker det er noen prinsipper man kan følge for å gjøre det enklere - f eks:

    - Som i matlaging - bruk alltid gode råvarer. Det er bedre med færre gode enn mange middelmådige. ikke miks råvarer som ikke fungerer sammen.

    - Ingen kan bryte fysikkens lover. Størrelse har noe å si for lyden.

    - aksepter at du kjøper et anlegg mye basert på følelser til Brand / opplevelse og design. Spørsmålet er hvor mye du skal vektlegge dette vs selve musikken / lyden.

    - Man kan ikke måle seg fram til et godt anlegg men et anlegg som lyder godt måler gjerne bra.unntak er muligens rør.

    - Ikke bruk musikken til å lytte på anlegget ditt.da er du på feil sti. Bygg et anlegg der du ender opp med å lytte til musikken.

    - Vær kritisk til dine ører, stol på hjertet og unngå selgere i beslutningsprosessen
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det som er vakkert her, er hvordan dere stigmatiserer alle. SÅNN ER DET

    Føkkåff, som man sier det her.

    Det er så mange grener på dette "hifitreet" at det et ikke er så enkelt og sammenligne.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det som er vakkert her, er hvordan dere stigmatiserer alle. SÅNN ER DET

    Føkkåff, som man sier det her.

    Det er så mange grener på dette "hifitreet" at det et ikke er så enkelt og sammenligne.
    Stigmatiserer? Alle? Den forstår jeg ikke helt🤔
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Ser jeg nevnes igjen som en av de med Hi-Fi-lyd og ikke lyd etter smak. Synes jeg har fått mye av den lyden jeg vil ha med god dybde og plassering uten for stor fokus på bredde. For mye bredde føles unaturlig for meg. Omsluttende lyd har heller ikke høyeste prioritet i forhold hoveddelen av musikken jeg spiller.
    Fornøyd med at det skiller mye på forskjellige opptak.
    Siste jeg hadde på besøk hadde små innvendinger om forskjellige ting, uten at jeg tror noe av det ville kommet nærmere min ønsket opplevelse.
    Definitivt lyd etter smak, farget av meg.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ser jeg nevnes igjen som en av de med Hi-Fi-lyd og ikke lyd etter smak. Synes jeg har fått mye av den lyden jeg vil ha med god dybde og plassering uten for stor fokus på bredde. for mye bredde føles unaturlig for meg. Omsluttende lyd har heller ikke høyeste prioritet i forhold hoveddelen av musikken jeg spiller.
    Fornøyd med at det skiller mye på forskjellige opptak.
    Siste jeg hadde på besøk hadde små innvendinger om forskjellige ting, uten at jeg tror noe av det ville kommet nærmere min ønsket opplevelse.
    Definitivt lyd etter smak, farget av meg.
    @The Shy, jeg skriver ikke noe sted at smak og hifi nødvendigvis utelukker hverandre. Tegnet til og med en illustrasjon for å få med dette poenget. Hele poenget mitt var at hifi og smak kan være det samme, men at smak i noen tilfeller tipper over i et brudd med hifi-definisjonen (dvs. overføring av kildesignalet til øre uten for mye tilført kulør på veien).

    Slik du har satt opp anlegget ditt, virker det som en ganske god illustrasjon av kompromissløs hifi, hvor kildematerialet forsøkes levert til øret i sin reneste form.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det du egentlig skriver er vel at eneste mulige (optimale?) hifi er head-fi. If so er jeg uenig. Men skal innrømme at innlegget var for langt og komplisert til at jeg orket å lese det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ettersom det er vanskelig å måle kvantitativ suksess på et anlegg så kan vi prøve oss på kvalitative f eks:

    - Musikkglede over demo av pling pling kjedelig hi fi musikk.

    - Når du glemmer anlegget og sitter inne i musikken.

    - Alle demo pling pling musikk er slettet og selgere som snakker om alle millionanlegg er glemt
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen innvendinger mot dette konseptet om at rom er så ekstremt viktig for hifi vs taste-fi generelt sett. I mine øyne spinner denne ideen din på at rommet herper responsen til høyttalerene så grundig at du bruker det som argument for at mer direktelyd = mer hifi.
    Logisk premiss, men stemmer det med virkeligheten? La oss se på det.

    Toole sier at man kan spå en høyttalers in-room respons basert på Spinorama, og gitt at man måler i ca samme avstand som PIR tar utgangspunkt i (3.3 m i snitt for mange forskjellige lytterom) med en seks-punkts måling i og rundt lytteposisjonen med et gjennomsnitt, så ser vi at dette stemmer;

    Predictions-of-the-direct-and-reflected-sound-fields-in-a-room-from-a-set-of-anechoic.png



    Toole sier gjennom hele boken at en simpel måling i ett punkt kan ikke beskrive lydfeltet og er helt ubrukelig for alt over bassen, og han sier også at ved flere målinger snittet vil man se at rommet påvirker opp til rundt "transition frequency" som er området rundt 500-700 hz.
    La oss teste den hypotesen. Jeg har målt mine høyttalere med MMM-teknikken på henholdsvis 1m, 2m og 3,5m. Den teknikken gir oss tilsvarende informasjon om lydfeltet som en ekstrem mengde punkt-målinger gjennomsnittet på en langt raskere og enklere metode.
    Her er resultatet i mitt rom;

    MMM different distances.jpg


    Holy shit, rommet påvirker opp til rundt 700 hz, over der er det høyttaleren som dominerer. Premisset om at rommet voldtar høyttalerens respons er altså overdrevet og mye av den myten kommer av at folk rett og slett ikke leser litteraturen godt nok.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.209
    Antall liker
    62.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @The Shy, .........Hele poenget mitt var at hifi og smak kan være det samme, men at smak i noen tilfeller tipper over i et brudd med hifi-definisjonen (dvs. overføring av kildesignalet til øre uten for mye tilført kulør på veien)......
    Her tar du vel, i motsetning til i en del andre innlegg, så mye forbehold at setningen sier alt og ingenting:) Men jøss, åpner for nye meter med teori og semantikk :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Jeg har noen innvendinger mot dette konseptet om at rom er så ekstremt viktig for hifi vs taste-fi generelt sett. I mine øyne spinner denne ideen din på at rommet herper responsen til høyttalerene så grundig at du bruker det som argument for at mer direktelyd = mer hifi.
    Logisk premiss, men stemmer det med virkeligheten? La oss se på det.

    Toole sier at man kan spå en høyttalers in-room respons basert på Spinorama, og gitt at man måler i ca samme avstand som PIR tar utgangspunkt i (3.3 m i snitt for mange forskjellige lytterom) med en seks-punkts måling i og rundt lytteposisjonen med et gjennomsnitt, så ser vi at dette stemmer;

    Vis vedlegget 643214


    Toole sier gjennom hele boken at en simpel måling i ett punkt kan ikke beskrive lydfeltet og er helt ubrukelig for alt over bassen, og han sier også at ved flere målinger snittet vil man se at rommet påvirker opp til rundt "transition frequency" som er området rundt 500-700 hz.
    La oss teste den hypotesen. Jeg har målt mine høyttalere med MMM-teknikken på henholdsvis 1m, 2m og 3,5m. Den teknikken gir oss tilsvarende informasjon om lydfeltet som en ekstrem mengde punkt-målinger gjennomsnittet på en langt raskere og enklere metode.
    Her er resultatet i mitt rom;

    Vis vedlegget 643217

    Holy shit, rommet påvirker opp til rundt 700 hz, over der er det høyttaleren som dominerer. Premisset om at rommet voldtar høyttalerens respons er altså overdrevet og mye av den myten kommer av at folk rett og slett ikke leser litteraturen godt nok.
    Da vil jeg si at min opplevelse er at 90% av godlyden sitter i kontroll fra 700hz og ned
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da vil jeg si at min opplevelse er at 90% av godlyden sitter i kontroll fra 700hz og ned
    Ja, jeg mener jeg leste i en eller annen studie at området fra 200-400 hz spesielt dominerer vårt inntrykk av lydkvalitet. Toole sier at bassen utgjør rundt 30 % av vektingen for lydkvalitet, og dermed kan man vel si at fra 20-400 hz er ekstremt viktig.

    Mine subjektive erfaringer tilsier det samme.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    HIFI er som sådan uinterresant og egentlig et blindspor dersom en bare ønsker seg fetest mulig lyd for å nyte sin personlige smak og preferanser innen musikk og lyd.

    En tør vise til innlegg # 37 i undertegnedes første tråd her på det utmerkede forum;

    "Bare for å gjøre det helt klart (se forøvrig første innlegg): Jeg driver ikke med HiFi. Her handler det mer om Illusjonsgjenskapelse (c) Sluket. Det er en ganske annen historie. Så dersom det er noen som venter seg orgier med krom & glitter, fargesprakende bilder av alskens fancy apparatur mer egnet til å "fleske ut" lommebøkene til bransjefolk enn til å gjenskape følelser, de trenger ikke kaste bort tiden her. Denne tråden blir mer som en reise gjennom en hinderløype, med mange avstikkere underveis men med siktet alltid innstilt på de gode opplevelser.

    Blingfolket med med egen gaffeltruck og multiple kredittkort vil desverre heller ikke finne mye å glede seg over i denne tråden. So be it."
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har noen innvendinger mot dette konseptet om at rom er så ekstremt viktig for hifi vs taste-fi generelt sett. I mine øyne spinner denne ideen din på at rommet herper responsen til høyttalerene så grundig at du bruker det som argument for at mer direktelyd = mer hifi.
    Jeg tilnærmer meg rom/høyttaler på en litt enklere måte når det kommer til de høyere frekvenser. Synes det er en sammenheng mellom hvordan rommet låter generelt og hvordan ht låter. Min kjellerstue har en svært behagelig klang, lun men langt fra tørr og overdempet. Faktisk kjenner jeg lyden av mitt rom så godt at det ikke er vanskelig å filtrere det bort ved musikkavspilling.

    Svært behagelig rom å føre samtaler i. Så når fruen og jeg er uenige, trekker vi ned og fortsetter diskusjonen, slik at det ikke utvikler seg til en krangel.👩‍❤️‍💋‍👨😄
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Her tar du vel, i motsetning til i en del andre innlegg, så mye forbehold at setningen sier alt og ingenting:) Men jøss, åpner for nye meter med teori og semantikk :)
    Jeg tegnet sågar en illustrasjon for å få frem poenget mitt, se nedenfor og innlegg #502 og innlegg #513.

    Det er komplett umulig å skrive kort og samtidig nyansert, eller skrive kort og konsist uten å bli oppfattet som svart-hvit...🥴 😎

    Forsøkt sagt på en annen måte: Alle følger sin smak, men all smak er ikke hifi ;)


    PS: Dette heter jo HIFIsentralen, så litt diskusjon om begrepet er vel bare naturlig og sunt :)

    108D2C02-B717-4DB3-8949-A82D5B37E0E1.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å følge opp den grafen over ved å sammenligne MMM-måling av lydfeltet med single-point measurement av høyttalerne. 1/24 smoothing. Rød er MMM av begge høyttalerne. Her kan man se hvorfor man fort kan lage merkelige resultater ved bruk av aggressiv EQ basert på single-point målinger oppover i frekvens.

    RTA vs single point measurement.jpg


    Sammenligner man denne rød kurven med en annen kjent (og misforstått) kurve, Harman Listening Curve, kan man se noen likheter?

    last ned.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tilnærmer meg rom/høyttaler på en litt enklere måte når det kommer til de høyere frekvenser. Synes det er en sammenheng mellom hvordan rommet låter generelt og hvordan ht låter. Min kjellerstue har en svært behagelig klang, lun men langt fra tørr og overdempet. Faktisk kjenner jeg lyden av mitt rom så godt at det ikke er vanskelig å filtrere det bort ved musikkavspilling.

    Svært behagelig rom å føre samtaler i. Så når fruen og jeg er uenige, trekker vi ned og fortsetter diskusjonen, slik at det ikke utvikler seg til en krangel.👩‍❤️‍💋‍👨😄
    Helt klart, og den verste synderen i de fleste rom synes jeg er flutter-ekko. Det blir en slags metallisk klang som legger seg på alle lyder. Jeg skal spørre Trump om han kan forby flutter.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.209
    Antall liker
    62.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg tegnet sågar en illustrasjon for å få frem poenget mitt, se nedenfor og innlegg #502 og innlegg #513.

    Det er komplett umulig å skrive kort og samtidig nyansert, eller skrive kort og konsist uten å bli oppfattet som svart-hvit...🥴 😎

    Forsøkt sagt på en annen måte: Alle følger sin smak, men all smak er ikke hifi ;)


    PS: Dette heter jo HIFIsentralen, så litt diskusjon om begrepet er vel bare naturlig og sunt :)

    Vis vedlegget 643228
    Diskusjon om begrepet er selvfølgelig ikke usunt, og det eksisterer vel allerede noen kilometer med innlegg om akkurat det, uten at man er kommet nærmere konsensus. Poenget mitt var bare at når du åpner opp for noe mer enn en puristisk definisjon av begrepet, åpner det bare for nye kilometer med synsing, diskusjon for diskusjonens skyld og semantikk-onani rundt begrepet. Bevares, kan være interessant for noen det. Selv er det mange år siden jeg definerte mitt lydideal i stuen som MyFi, og det er en grunn for at jeg sjeldent klarer å skrive hifi, men heller skriver haifai. Jeg tror nok de fleste av oss driver med MyFi......heldigvis. Forskjellen ligger i at noen er mer bevisst akkurat det enn andre 😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt klart, og den verste synderen i de fleste rom synes jeg er flutter-ekko.
    Jeg hadde et flutterekko, spesielt tydelig med lerret nede. Dempet først bakvegg, det hjalp, men det presset lyden fra anlegget mot front. Så bygde jeg leanfractal diffusoren. Lyden opplevdes som mer omsvøpende og flutter ble borte.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det du egentlig skriver er vel at eneste mulige (optimale?) hifi er head-fi. If so er jeg uenig. Men skal innrømme at innlegget var for langt og komplisert til at jeg orket å lese det.
    Takk for at du reiser spørsmålet om hodetelefoner inkl. in-ears. For det reiser en del fascinerende spørsmål.

    Å få høyttalerne klint inn i øret fjerner rommet. Det virker smart i utgangspunktet. Dessverre fjerner du også HRTF, Head Related Transfer Function, dvs. den oversettelsesfunksjonen som hjernen har vendt seg til fordi lyden treffer hode, øre og overdelen vår før lyden kommer inn for prosessering i øre og hjerne. Alle menneskers anatomi er unik, og det gjelder for HRTF også. HRTF er vårt unike lydfilter, litt som et fingeravtrykk. Derfor vil en hodetelefon som passer perfekt for deg, ikke nødvendigvis passe så godt for meg. Løsningen er å kalibrere hver eneste hodetelefon for brukerens unike HRTF. En slik kalibrering tar tid, du må ha tilgang til et ekkofritt rom og har tidligere kostet mye penger.

    Når man tenker lenge på dette problemet, kan man komme opp med en mulig løsning, slik Genelec gjorde her:



    Mange andre jobber med liknende løsninger.

    Hvis man klarer å fjerne både rommet og HRTF fra likningen (det er veldig vanskelig å få til 100 prosent fordi vi er vant til at lyden endrer seg når vi rører på hodet), ser jeg store muligheter for at hodetelefoner blir et uhyre presist verktøy for lydanalyse. I et slikt scenario ser jeg likevel fortsatt behov for høyttalere, nettopp fordi lydfolkene trenger å få et kjapt inntrykk av hvordan lyden til slutt vil høres ut i ulike rom. Det mest besnærende scenarioet er at lydfolk på få sekunder kan gå fra HRTF-kalibrerte hodetelefoner, til nærfelt, midtfelt og fjernfelt med ulike grader av rombidrag.

    Personlig ville jeg ikke hatt noe mot - rent prinsipielt - å erstatte høyttalere med hodetelefoner, men samtidig vet jeg at det er en illusjon bl.a. pga. bass som kan gi rystelser og en fysisk følelse.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tegnet sågar en illustrasjon for å få frem poenget mitt, se nedenfor og innlegg #502 og innlegg #513.

    Det er komplett umulig å skrive kort og samtidig nyansert, eller skrive kort og konsist uten å bli oppfattet som svart-hvit...🥴 😎

    Forsøkt sagt på en annen måte: Alle følger sin smak, men all smak er ikke hifi ;)


    PS: Dette heter jo HIFIsentralen, så litt diskusjon om begrepet er vel bare naturlig og sunt :)

    Vis vedlegget 643228
    Mener du virkelig dette her, eller er det et forsøk på skape diskusjon?

    Det tar 2 sekunder å plukke fra hverandre den ideen der, så jeg er overrasket hvis du ikke klarer det selv.

    Har du vært i et anekoisk rom før S-H?

    Edit: hovedpoenget ditt er greit nok, ikke all smak er hi-fi. Men tankerekken og figuren med jo mindre refleksjon jo mer hi-fi, blir for enkel.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Diskusjon om begrepet er selvfølgelig ikke usunt, og det eksisterer vel allerede noen kilometer med innlegg om akkurat det, uten at man er kommet nærmere konsensus. Poenget mitt var bare at når du åpner opp for noe mer enn en puristisk definisjon av begrepet, åpner det bare for nye kilometer med synsing, diskusjon for diskusjonens skyld og semantikk-onani rundt begrepet. Bevares, kan være interessant for noen det. Selv er det mange år siden jeg definerte mitt lydideal i stuen som MyFi, og det er en grunn for at jeg sjeldent klarer å skrive hifi, men heller skriver haifai. Jeg tror nok de fleste av oss driver med MyFi......heldigvis. Forskjellen ligger i at noen er mer bevisst akkurat det enn andre 😊
    MyFi er et fint begrep. My way med Sinatra, «I did it my way».

    Den som ikke har lagt merke til det allerede - til tross for mine skriverier om Toole - er at jeg følger 100 prosent Tooles generelle anbefaling: Fullfrekvente (14Hz - 20 kHz) og kapable (>120 dB peak) høyttalere som flyttes inn i et hjem; vi hører gjennom rommet uansett:cool: ;)

    Selv om min løsning er helt etter Tooles bok, er resultatet likevel «My way», MyFi.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mener du virkelig dette her, eller er det et forsøk på skape diskusjon?

    Det tar 2 sekunder å plukke fra hverandre den ideen der, så jeg er overrasket hvis du ikke klarer det selv.

    Har du vært i et anekoisk rom før S-H?

    Edit: hovedpoenget ditt er greit nok, ikke all smak er hi-fi. Men tankerekken og figuren med jo mindre refleksjon jo mer hi-fi, blir for enkel.
    Å tegne enkle figurer om komplekse problemer er ikke lett. Uansett, ser ikke at reflektert lyd bidrar til et renere signal; hifi=rent signal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn