Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212


    Men akkurat som navnet «nærpolitireformen» er en belastning for politireformen, lider varemerket «bilfritt byliv» av en skrikende mangel på respekt for hva ord betyr.

    For det er jo ikke bilfritt, enkelt og greit.

    Under byrådet har det vært en reduksjon av biler, men fortsatt kjører 11.000 personbiler inn til det «bilfrie» sentrumsområdet hver eneste dag.

    Kommunen snakker nå om hvor i sentrum det blir «mer bilfritt», som om dette er et gradsspørsmål.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi som besøker byen i bil av og til kunne tenkt oss billig innfartsparkering slik at vi kunne sette bilen fra oss utenfor byen og reise kollektivt inn til målet. Kan leve med det, men slike plasser finnes ikke med mindre man har månedskort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Om man besøker byen av og til så er det kanskje ikke så veldig nøye hva det koster å parkere der heller? Sånn rent bortsett fra at å ta bilen inn til Oslo sentrum kun er en aktivitet for folk med en tung masochistisk legning. Var nedom senest i går for å hente noe stæsj fra kontorplassen til samboeren min, selv nesten uten trafikk siden det var sent og busstreik på toppen av det så er det like "interessant" hver gang. Heldigvis er det vinter og votter mellom hver gang jeg driver med noe slikt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Oslo er i utgangspunktet en ganske håpløs by å kjøre bil i, med et gatenett som er tilpasset hest og kjerre og ikke bil. Kjører ikke der med mindre jeg absolutt må, men det hender jeg er på besøk. Skulle gjerne hatt den muligheten som erato etterlyser. Det er vel en mulighet å sette bilen på den billigste parkeringen på Gardermoen og ta toget inn, men jeg aner ikke hva det vil koste?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nå fort en tusenlapp hver gang om man skal bo 4-5 dager i en låneleilighet på Grunerløkka som jeg gjør 2-3 ganger i året + bompenger. Setter gjerne bile i Lommedalen eller Asker jeg..... med vinn/vinn for både trafikken og miljøet i Oslo. Men denne typen løsninger finnes altså ikke. Samme problemet har vi for øvrig i Bergen om vi en gang i blant skal inn til byen og ikke har månedskort. Betalparkering utenfor ringen er såpass dyrt at de fleste bare rett og slett kjører til Sentrum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Masse steder ute i bydelene man kan stå gratis så lenge man vil og nærme kollektivtransport, men da må kanskje være litt lokalkjent for å vite hvor det fungerer. I området jeg bor (Nordstrand) er det ganske mye gateparrkering på dagtid, det er da folk som jobber her og/eller parkerer for å reise videre inn med trikken. På kvelden og natten står det svært lite biler ute i gatene siden de langt fleste som bor her har egen parkering.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Masse steder ute i bydelene man kan stå gratis så lenge man vil og nærme kollektivtransport, men da må kanskje være litt lokalkjent for å vite hvor det fungerer.
    Det finnes - om man er lokalkjent. Og av og til kanskje driter i sure naboer. Men de blir det stadig færre av etter hvert som P forbudt skiltene kommer opp og det innføres beboerparkering stadig flere steder, som det skjer i Bergen. Har benyttet meg av det en god del opp gjennom årene, men plassene lukes vekk en for en etter hvert som kommunen blir klar over det.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Masse steder ute i bydelene man kan stå gratis så lenge man vil og nærme kollektivtransport, men da må kanskje være litt lokalkjent for å vite hvor det fungerer.
    Og de som har behov for å finne de gratisplassene nære kollektivtransport er sannsynligvis ikke de samme som er lokalkjent.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Og de som har behov for å finne de gratisplassene nære kollektivtransport er sannsynligvis ikke de samme som er lokalkjent.....
    Nei, men det holder stort med et flyfoto av en bydel så ser man ganske kjapt hvor det er tillatt med gateparkering. Og betaling er stort sett noe som kun finnes innenfor Ring 3.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Beboerparkering vil bre om seg i stor skala også i de ytre bydelene, så de "gratis" mulighetene er kun på lånt tid
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke helt dette tvesynet som går på at folk skal stimuleres til å kjøpe elbiler, men forhindres fra å bruke de. I Bergen bygges det svære idrettsanlegg til hundrevis av millioner i omegn av byen praktisk talt uten parkeringsplasser. Prøvd å levere/hente to unger på fotballtrening med utstyr og bagger (eller ski!) via kollektivtransport noen? Gjerne med overgang mellom bane/buss? Og dette er ikke i nærheten av bysentrum en gang.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Store innstramminger i Kong Raymond´s budsjettforslag, og lett kamuflert skal bilistene ta en stor del av Corona-regningen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke helt dette tvesynet som går på at folk skal stimuleres til å kjøpe elbiler, men forhindres fra å bruke de.
    Samtidig bygges det veier som aldri før. Veier man ikke skal bruke, for man skal jo ikke kjøre bil...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veier man ikke skal bruke, for man skal jo ikke kjøre bil...
    I Disneyland kan man jo leke med slike fantasier, men så lenge det ikke finnes konkurransedyktige, tilstrekkelige eller hensiktsmessige alternativer så vil en god del persontransport og varetransport foregå med bil i laaaang tid fremover.
    Målet må være å gjøre kjøretøyene mer miljøvennlige ("utslippsfrie") og legge til rette for effektiv bruk, snarere enn å hindre bruk og effektiv forflytning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Store innstramminger i Kong Raymond´s budsjettforslag, og lett kamuflert skal bilistene ta en stor del av Corona-regningen.
    Det er en sannhet med realtivt store modifikasjoner. Så vidt jeg kan se budsjetteres det med ca 40 millioner / år i økte inntekter fra parkering. Uten å ha finlest budjsettet tipper jeg mesteparten av inntektsøkningen kommer fra økt eiendomsskatt som en funksjon av høyere eiendomspriser i Oslo.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.290
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er en sannhet med realtivt store modifikasjoner. Så vidt jeg kan se budsjetteres det med ca 40 millioner / år i økte inntekter fra parkering. Uten å ha finlest budjsettet tipper jeg mesteparten av inntektsøkningen kommer fra økt eiendomsskatt som en funksjon av høyere eiendomspriser i Oslo.
    Hmmm...
    Prisøkningen er 1800,- for fossilbiler. Hvis jeg tar 40 millioner / 1800,- så få jeg ca. 22000 biler. Og antallet er vel en del lavere hvis det i de 40 mil'ene også ligger økte parkeringssatser (?) Det er kanskje ikke mer en 10-20 000 bileiere som betaler beboerparkering (?) Langt de fleste står kanskje på privat eiendom (?)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Hmmm...
    Prisøkningen er 1800,- for fossilbiler. Hvis jeg tar 40 millioner / 1800,- så få jeg ca. 22000 biler. Og antallet er vel en del lavere hvis det i de 40 mil'ene også ligger økte parkeringssatser (?) Det er kanskje ikke mer en 10-20 000 bileiere som betaler beboerparkering (?) Langt de fleste står kanskje på privat eiendom (?)
    Det er også økte satser for vanlig gateparkering, det bidrar også en del.

    Fra budjsettet ser det ut som parkeringsinntekter skal øke fra ~410 til ~450 millioner. Jeg synest tallet høres veldig temmelig høyt ut men det er en del annent enn bare parkering som inngår - det er gebyrer, pikkdekksgebyrer, miljøgebyr (hva nå det er for noe) og leie av containerplass. De ulike postene er ikke spesifisert i busdjsettet jeg ser på.

    Det er for øvrig ca 27500 beboerparkeringsplasser i Oslo (tallet fra budjsettet). Det er 4550 avgiftsbelagte plasser, 1600 plasser for el-bil, 1400 HC-plasser og 6300 utfartsparkeingsplasser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Rent egoisitsk er jeg stor tilhenger av særavgifter på alt mulig av den enkle grunn at de i alle fall langt på vei kan unngås eller begrenses i motsetning til generell skattelegging av inntekt. Personlig bryr jeg meg ikke om hva det koster å parkere i Oslo sentrum siden jeg nesten aldri gjør det uansett, ditto med å kjøre bil inn til sentrum. Eller reise kollektivt for den saks skyld. At andre ser (helt) annerledes på det er rimelig opplagt, ditto at det har indirekte konsekvenser som også angår meg personlig, men det er verdt å ha i bakhodet at et system med direkte betaling / melking / kall det hva du vil fort har ganske bred støtte siden en betydelig del av befolkningen i stor grad ikke har disse utgiftene i det daglige. Det er også en del av den politiske vurderingen som gjøres.

    De som kjører til og fra og parkerer i Oslo bryr seg sikkert mye om dette, men husk at de langt fleste faktisk ikke gjør det til dagelig. Bilavgifter har for øvrig ca samme funksjon. Om man er fornøyd med å komme seg fra A til B slipper man betydelig rimeligere unna enn om man er veldig opptatt av bil.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    1800 kroner i prisøkning? da legger de seg på nivået i Bergen. årlig 5300 kr sentralt i Bergen og 4000 kr litt utenfor de mest sentrale.

    Selvsagt er høyremenn glade for flate avgifter som rammer hvermannsen. Det er slik de alltid har operert. Lavere skatt på kapital og høy inntekt, økte avgifter som alle må betale (lavere avgifter på luksusgoder dog) og ikke minst lavere velferdsgoder til hvermannsen fordi vi liksom ikke har råd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvsagt er høyremenn glade for flate avgifter som rammer hvermannsen.
    Så i AP/MDG-styrte Oslo, så er altså ikke flat beboerparkering noe du mener rammer "hvermannsen"?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er ikke plass til at alle og enhver kan ha bil i Oslo. Så ser ikke problemet ved at bilbruk blir oppjustert i kostnad til å reflektere mer reell kostnad på samfunnet og miljøet. Du påvirker andre sin frihet, og da er det naturlig at du må betale for det.

    Utfordringen er denne idiotien av at elbiler skal unntas. En tesla X tar mer plass enn en nissan mikro og burde betale mer i parkeringsavgift og ikke 1/10.

    I oslo er kollektivtransporten så bra at man klarer seg uten bil. På bygda derimot...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Hvordan skulle eksempelvis en universell løsning for sterkt å begrense biltrafikken til, fra og i Oslo se ut?

    For øvrig, i denne problemsfære er jeg en rødgrønn mønsterelev. Går, løper eller sykler til og fra jobben og kjører elbil når jeg kjører bil. Akkurat slik de vil ha det. For hva de ønsker å oppnå spiller det absolutt ingen rolle på hvilket ideologisk grunnlag man tar bilen eller lar den stå - resultatet er det samme uansett. Det skal gjøre økonomisk og parktisk vondt å ha og bruke en bil i byen. Det er faktisk det helt sentrale virkemiddelet i politikken og basert på all klagingen i ymse sosiale medier og andre steder ser det ut til at de har fått til det i alle fall.

    Det er selvsagt mulig å være uenig i dette og at å køre inn til, ut av og rundt i byen og parkere der man måtte følge behov for det er ens rett som borger av kongeriktet Norge, men det er nå ikke en gang slik spillereglene er nå om dagen. Det kan man ta konsekvensene av og endre adfert eller betale. Det er akkurat slik det er meningen at det skal fungere og det er normalt mest fruktbart å forholde seg til den virkelige verden.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi kan bygge ut fornebubanen uten å knytte den til en idioti av en luksusvei som bare de rike har råd til å bruke grunnet spinnville bompenger. (ny e18 bygges for å tekkes eiendomsspekulanter, OBOS inkludert)
    Vi kan bygge ny jernbanetunnel under oslo slik at vi får større transportkapasitet.

    Vi kan droppe å la luksusbiler få full momsfrihet til siste krone. for 400.000 kr får du en bra elbil. Staten skal ikke sponse luksus da det er elendig bruk av skattemidler (men det er jo slik høyre vil ha det. ressurser skal gå til de med mye fra før. Hvermannsen har ikke råd til en bil til 850.000 kr)

    Vi kan gi tilsvarende momsfrihet på el-sykler.
    Vi kan bygge ut infrastruktur der biler har siste prioritet, og ikke slik de gjorde rundt barcode hvor gående, syklende og bilister ble tråkket inn på samme veisystem, med en rekke ulykker som resultat.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Nå var spørmsålet hvordan en veipolitikk skal gjøres universell samtidig som man begrenser bruken av bil i Oslo.

    Og sett at alle disse infrastrukturideene dine faktisk ble vedtatt og gjennomført - hva skal ma gjøre i de 10-15 årene frem til det står klart?

    Da Barcode-området ble planlagt var det såpass uvanlig å sykle i Oslo at det ikke en gang var et tema i planleggingen. Det var ingen som tenkte på det. Det er en av flere grunner til at gaten ser ut som den gjør, samt at arkitektoniske vurderinger for Dronning Eufemias Gata overkjørte fagmiljøene for vei som ville ha en annen og mer fleksibel gateløsnning. Det er derfor den nå ser ut som et makkverk av et lappeteppe når syklister skal få plass der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du påvirker andre sin frihet, og da er det naturlig at du må betale for det.
    Det er et verdigrunnlag som slår flere veier - og da tenker jeg langt, langt utover bilbruk. Det er ikke slik at jo rødere man er jo mer rett til å definere "frihet" har man.

    I oslo er kollektivtransporten så bra at man klarer seg uten bil.
    Spesielt nå om dagen ;) - og i tillegg det siste 3/4 året har man jo levd med en situasjon som tilsier at det kanskje er smart å legge mer til rette for å ikke satse "alt" på en hest.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå er det vel ikke de røde som skal kritiseres for å definere frihet. Er det noen som har grabbet til seg eierskap til begrepet frihet så er det de blå.

    Bare se på friheten som ble innført nå nylig. Du som enkeltperson har frihet til å støye og plage alle med vannscoteren din i skjærgården. Denne personens frihet til å leke er viktigere enn 1500 personers frihet fra støy.

    De blå er veldig for frihet til å velge... for de som har ressurser. Friheten for de med lite ressurser bryr de seg null og nada om. (eneste unntak er om deres frihet gir penger i lomma på private selskaper på statens regning. Slik "frihet" er særdeles viktig.)
    Og de er særdeles flinke i new speak. Fritt skolevalg. Frihet til å velge skole, basert kun på karakterer. Hurra meg rundt for denne liksom-friheten. Dette er nepotisme. Har du et ressurssterkt hjem så får du over middels karakterer om du ikke er dum som et brød. Så friheter sterkt i favør de som allerede har ressurser.

    For å parafrase George Orwell, alle er frie, men noen er friere enn andre.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Bil er kultur og gir frihet. Kan vanskelig tenke meg en tilværelse uten den frihet privatbilen utgjør......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Etter min vurdering er kampen for privatbilismen i Oslo (kjenner ikke andre norske byer særlig godt) en tapt kamp nesten uansett og man burde innse det først som sist og om mulig agere deretter. Sakens realiteter er stort sett som følger slik jeg ser det.

    - veikapasitet i rushtiden er og blir og vil forbli et knapt gode og tilgangen til det må begrenses på en eller annen måte. Det kommer aldri til å bli fjernet bomstatsjoner i Oslo siden de også er sentrale for finansiering av alt mulig og for å redusere trafikken.
    - Oslo vokser enten man vil eller ei - det er av ulike grunner en magnet på landets befolkning og det er ikke spesielt lett å se hva som skal motvirke den effekten.
    - Om det nå bygges ut masse infrastruktur for biltrafikk så blir det dyrt, tar mange, mange, mange år og kuker det til mens arbeidene pågår. Når det en gang står ferdig så blir det selvsagt masse bompenger.
    - bil er en integrert melkeku i norske statsfinanser med liten til ingen reell politisk vilje til å endre på det selv om miksen for hvordan inntektene tas inn sikkert kan endres over tid (les: slutt på avgiftsfritak for elbiler med tid og stunder)

    Dette er hva man faktisk eksponerer seg selv for om man velger å flytte til randsonen rundt Oslo og ser for seg å bruke bilen til og fra jobben i sentrum eller om man bor på en side av byen og jobber på den andre og finner offentlig transport under ens verdighet og/eller for tidkrevende. Lokaltrafikk for aktiviteter osv er normalt et betydelig midre praktisk problem siden avstandene er kortere og trafikken mindre. I tillegg kommer de betydelige direkte kostnadene ved å eie en bil som brukes mye.

    Det eneste jeg kan se som "redder" det er at storstilt bruk av hjemmekontor blir den nye normen slik at betydelig færre faktisk reiser inn og ut av sentrale Oslo og at det blir mindre upraktisk å bo ute i randsonen eller langt unna jobben.

    Dette er den faktisk tradeoffen man gjør ved å flytte ut av sentrum for å få (rekke)hus, hage og generelt mer Lebensraum. Det kommer med en betydelig kostnad, både i penger og annet og det er ikke spesielt lett å se at disse faktorene blir bedre fremover. Det er relativt bred politisk enighet om å begrense biltrafikken og med tid og stunder blir det muligens også en nødvendighet av flere grunner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bil er kultur og gir frihet. Kan vanskelig tenke meg en tilværelse uten den frihet privatbilen utgjør......
    Første ordet der er hva det går i. BIL ER KULTUR.

    Og kultur kødder man ikke med.

    Når det kommer til reell frihet. Hvor større frihet har man ved å eie egen bil, kontra å være med i en bildelering?

    Man kan argumentere for at ved eierskap så har man faktisk mindre frihet. Man har ansvar for bilen som vedlikehold, reperasjoner, parkering osv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Forholder meg i hovedsak til Oslo - i en tråd som omhandler Oslopolitikken
    Og ingen i Oslo Høyre har flagget begrepet frihet?

    Frihet til å velge. Skole, barnehage, gamlehjem, sykehjem, legetjenester, eiendom osv osv. Alle mulige offentlige tjenester skal privatiseres på frihetens alter. Hvor friheten de egentlig snakker om er friheten til at de private skal tjene penger og det offentlige plukker opp ekstraregningen.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og ingen i Oslo Høyre har flagget begrepet frihet?

    Frihet til å velge. Skole, barnehage, gamlehjem, sykehjem, legetjenester, eiendom osv osv. Alle mulige offentlige tjenester skal privatiseres på frihetens alter. Hvor friheten de egentlig snakker om er friheten til at de private skal tjene penger og det offentlige plukker opp ekstraregningen.
    Det er noe som halter i din argumentasjon. Du snakker om frihet til å tjene penger, og det er bra. Men at du sier at det offentlige skal plukke opp ekstraregningen er bare sprøyt. Dersom private leverer like gode tjenester kvalitetsmessig til en lavere pris og samtidig tjener penger er det vel sløsing å la det offentlige selv drive virksomheten. Forutsetter her at alle regler for bemanning og arbeidsforhold er fulgt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett. Kampen for bilen i storbyene er tapt uansett. Så hvorfor bruke så mye penger på å gi elbilene billig aksess til de?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Dersom private leverer like gode tjenester kvalitetsmessig til en lavere pris og samtidig tjener penger er det vel sløsing å la det offentlige selv drive virksomheten.
    Forskjellen mellom profittbaserte og ikke-profittbaserte tjenesteleverandører er at for førstnevnte er profitten alltid førsteprioritet, uansett. Da kan aldri kvaliteten bli like viktig som den vil kunne være for en offentlig virksomhet. I bunn og grunn koker diskusjonen mellom privat eller offentlig drift ned til spørsmålet om man er villig til å sette profitten eller tjenesten som skal leveres høyest.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og ingen i Oslo Høyre har flagget begrepet frihet?
    Så absolutt, men roret har i lang tid vært i andre hender.
    Frihet til å velge. Skole, barnehage, gamlehjem, sykehjem, legetjenester, eiendom osv osv. Alle mulige offentlige tjenester skal privatiseres på frihetens alter. Hvor friheten de egentlig snakker om er friheten til at de private skal tjene penger og det offentlige plukker opp ekstraregningen.
    Det er en vrangforestilling å se svart/hvitt på at privat virksomhet for en del "offentlige" tjenester er fy-fy, og offentlig forvaltning kun er positivt og glede. En balanse mellom privat virksomhet og offentlig er i utgangspunktet sunt bør stimulere til både effektivitet og kvalitet - og hva i all verden skulle være galt ved å ha valgmuligheter?
    Privat virksomhet genererer skatteinntekter - på flere områder, mens en offentlig instans (satt på spissen) kun representerer en kostnad.

    Så har det selvfølgelig vært negative eksempler på drift av private tjenestevirksomheter - på lik linje med ulike brudd på kvalitet, regelverk osv i innenfor de offentlige tjenestevirksomhetene. Man skal/bør forvente at "spillereglene" følges - for alle parter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn