Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Men er "egenlyd" på 0,005% kontra 0,05% hørbart i en vanlig norsk stue, eller blir det bare litt avansert ingeniør-jukking og en salespitch for de som liker å skryte av tall..
    Som tidligere nevnt: I utgangspunktet tror jeg andre målinger er viktigere for hva som er hørbart når man har kommet så langt ned som 0,005% THD+N.

    Tenker at det hadde vært mer markedsføringstriks og oppgi forsterkeren med høyere wattstyrke enn å oppgi den veldig konservativt som er gjort. Vi ser jo allerede resultatet av dette i testen til Stereopluss hvor den bli tolket til å være mindre kraftig enn NADen. Det ser nok heftigere ut for folk flest med f.eks 200W i stereo og 1000W brokoblet framfor 150/600.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har forsåvidt en 25år gammel klasse A forsterker med konveksjonskjøling som fortsatt leverer. Hvorfor disse forsterkermodulene dere har kjøpt sliter med levetiden er kanskje et problem dere bør adressere på sikt. Vifter er blåruss mentalitet og vi vet alle at det blir langt billigere å montere en billig PC-vifte fremfor å designe kabinett for hifi bruk. For hver dobling av antall vifter øker jo støyen med 3db.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Så lenge man ikke ofrer kvalitet ellers i forsterkeren for å oppnå kunstig bra verdier på en selektert utvalg av markedsførbare specs, så tenker jeg at bedre specs alltid er et pluss, uavhengig av i hvilken grad noe er hørbart eller ei.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spec er fint det, til slutt vil ørene fortelle om vi liker det vi hører. Placebo går fort begge veier for det en "vil" høre.. :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Har forsåvidt en 25år gammel klasse A forsterker med konveksjonskjøling som fortsatt leverer. Hvorfor disse forsterkermodulene dere har kjøpt sliter med levetiden er kanskje et problem dere bør adressere på sikt. Vifter er blåruss mentalitet og vi vet alle at det blir langt billigere å montere en billig PC-vifte fremfor å designe kabinett for hifi bruk. For hver dobling av antall vifter øker jo støyen med 3db.
    Og langt billigere er vesentlig for utsalgsprisen. Dersom vi kan finne en løsning som er kostnadseffektiv, ser bra ut, fungerer glimrende og gir lavere pris til kunden så anser vi det som positivt. Når viftene heller ikke er hørbare til vanlig bruk, så deler vi ikke synspunktet ditt.

    Andre metoder ville enten ha dratt prisen opp betydelig eller gått utover det estetiske. Man kunne f.eks ha perforert store deler av kabinettet, men det blir ikke spesielt pent og vil kanskje være et sikkerhetsproblem også.

    Uten og nevne navn, så er det andre leverandører av de samme forsterkermodulene som ikke bruker vifter eller har andre bedre kjølemetoder. Resultatet er de forsterkerne ikke vil ha samme levetid som Vera Audio. I vår fremtidige 4-kanals forsterkere vil vi også bruke vifter av samme årsak. Å selge et produkt hvor man risikerer at det går dukken noen år etter reklamasjonstiden er ikke aktuelt.

    Det er forøvrig ingen kunder som har kjøpt forsterkeren som har klaget på viftene. Dette er ikke en løsning tilsvarende det du finner f.eks i mange PA forsterkere. Vi bruker vifter av høy kvalitet som er utrolig stille og slår kun inn ved behov.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei og godt nytt!

    Veldig kult med nytt godt norsk! Eigentakt/Purifi = Spennende saker!
    Har et spm., -mulig det har vært diskutert allerede.
    Med tanke på høy effekt og veldig høy dempefaktor: Vil 150/600 også være en god forsterker på lettdrevne høyttalere?
    Eller er denne laget mer mtp å kontrollere «vanskelige» høyttalere?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hei og godt nytt!

    Veldig kult med nytt godt norsk! Eigentakt/Purifi = Spennende saker!
    Har et spm., -mulig det har vært diskutert allerede.
    Med tanke på høy effekt og veldig høy dempefaktor: Vil 150/600 også være en god forsterker også på lettdrevne høyttalere?
    Eller er denne laget mer mtp å kontrollere «vanskelige» høyttalere?
    Takk for det!

    Det kommer nok egentlig ann på hvordan høyttalerne er tunet og ikke om de lettdrevne eller tungdrevne. De finnes de som tuner høyttalerne til å spesifikt å fungere med lav dempingsfaktor eller f.eks høy utgangsimpedanse for at de skal være rørvennlige. Hør gjerne med produsenten av høyttalerne og vis til spesifikasjoner av forsterkeren.

    Vi har brukt både P400/1000 og P150/600 RS til stor horn med følsomhet som varierer fra ca. 114 dB til 105 dB og det har fungert strålende. Gainjusteringen i begge Vera Audio forsterkerne gjør dessuten at man kan tilpasse støynivået til høyeffektive høyttalere og slippe typiske støyproblemer. De er derimot ikke 100% tyst ved på og avslag. Har man 114 dB følsomhet, så vil man høre et knepp. Men det er aldri farlig. P400/1000 er her faktisk bedre enn P150/600 RS.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hva med lydforskjell mellom 150/600 og 400/1000 beskrevet i Stereo +?
    Hvordan vil det påvirke lyden i en mer tungdrevet høytaler, som Magnapan MG1.7?
    Hvilken modell vil dere anbefale at man starter med for å teste Vera?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
    Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
    Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?

    Eget eksempel:
    https://www.pureaudioproject.com/product/duet15-prelude-open-baffle-speakers-by-pureaudioproject/

    Klipsch Heritage modeller? Tannoy?
    Ø
    Arendal
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
    Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
    Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?

    Eget eksempel:
    https://www.pureaudioproject.com/product/duet15-prelude-open-baffle-speakers-by-pureaudioproject/

    Klipsch Heritage modeller? Tannoy?
    Når det ikke finnes tilstrekkelig opplysning fra produsentene, så er det vanskelig. I utgangspunktet ville det være overraskende om store og kjente merkenavn tunet spesifikt til enkelte forsterkertyper og det er mer vanlig blant mindre aktører, men det beste å kontakte de.

    Ellers vil nok lyd & akustikk tilby høysensitive høyttalere med tid og stunder hvor teknisk matching til Vera Audio forsterkere ikke blir et problem. Kanskje det første paret dukker opp i 2021, men det blir gjerne en bøs hornhøyttaler som ikke har spesielt høy WAF på størrelse og gulvplass. Vi dessuten kreve eksternt delefilter (aktiv deling) og effektforsterker til hvert element.

    Hva med lydforskjell mellom 150/600 og 400/1000 beskrevet i Stereo +?
    Hvordan vil det påvirke lyden i en mer tungdrevet høytaler, som Magnapan MG1.7?
    Hvilken modell vil dere anbefale at man starter med for å teste Vera?
    Vi har ikke utført en seriøs blindtest og kan derfor ikke kommentere det.
    Til Magnepan MG 1.7 vil jeg ha anbefalt den kraftigere P400/1000 pga høyttalernes følsomhet på 86 dB.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
    Rent teknisk så matcher det som du selv sier. Hva som passer i ditt oppsett til dine ører er noe du må finne ut av selv.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Match er jeg ikke bekymret for så lenge utstyret leverer ihht spec, dvs omtrent så transparent som mulig med dagens teknologi. I såfall er min holdning såpass kjedelig som at det betyr at jeg har problemer med høyttaler/rom som må løses for å komme videre lydmessig. Jeg har klasse D i dag også, men da av den mindre ytelsesfokuserte sorten som ligger minst et par generasjoner bak det beste i dag (Gato Audio). Jeg er veldig fornøyd og har derfor lyst til å dra klasse D strikken enda litt lenger, samt få utnyttet ytelsene de moderne DACene kan levere i større grad.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
    Det kan selvfølgelig bli bra med dac med volumstyring, men personlig føler jeg at en dedikert high end preamp kan tilføre sluttresultatet mere kjøtt på beinet og organisk klang. Kommer man opp på superhighend nivå ang. dac med volumstyring, f. Eks DCS kan det utkonkurrere high end forforsterkere.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det kan selvfølgelig bli bra med dac med volumstyring, men personlig føler jeg at en dedikert high end preamp kan tilføre sluttresultatet mere kjøtt på beinet og organisk klang. Kommer man opp på superhighend nivå ang. dac med volumstyring, f. Eks DCS kan det utkonkurrere high end forforsterkere.
    Det har vært min erfaring tidligere ved ren subjektiv testing også, dog har jeg aldri hatt en DAC som faktisk er laget for formålet i såpass stor grad som ADI-2. I tillegg er det jo null likhetstegn mellom hva jeg foretrekker selv og hva som faktisk er mest riktig med tanke på transparens. SIden jeg utelukkende har digitale kilder har jeg denne gangen mulighet til å teste med en full elektronikkjede som på papiret (les målemessig) er omtrent så bra det kan bli med dagens teknologi uten at det koster uoverkommelig mye (DACen har jeg allerede i hodetelefonriggen). Med andre ord er målet denne gangen å teste det som på papiret er "mest riktig" med minst mulig variabler og se hvor det bærer i mitt rom. Høyttalerne er nok en god match, så der er jeg ikke bekymret. Mola Mola elektronikk er egentlig den våte drømmen, utelukkende basert på konstruktør og kvalitet, men det utstyret er helt uoverkommelig prismessig per nå.
     
    Ble medlem
    02.07.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Rent teknisk så matcher det som du selv sier. Hva som passer i ditt oppsett til dine ører er noe du må finne ut av selv.
    Hva er eventuelt ulempen med å koble dac rett i forsterker (P400)? Selv har jeg BS Node 2i+ SMSL Su-9 dac. Smsl dac'en måler helt i toppklasse. Jeg er avhengig av å kunne justere volum fra mobil enhet
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Mange som er fryktelig opptatt av "kjøtt på beinet". Vel, visst det ikke er "kjøtt på beinet" i utgangspunktet (opptaket/ mastern) så skal vel ikke "kjøtt på beinet" kunne detekteres heller? Med mindre ovennevnte utrykk er andre artifakter som tilføres i kjeden, og det vil vi vel ikke ha? Jeg vil i allefall ha ut det samme som ble putta inn på inngangen, og da ble det klasse D på meg;)

    Mvh
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kommer vel litt ann på hva slags lydsignatur utstyret under mixinga har hatt og??
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Synes det er lite vesentlig. Poenget er at forsterkerkjeden man bruker IKKE skal tilføre noe annet. Jeg foretrekker at det som er spillt inn er det jeg får ut. Etter at jeg gikk bort fra rør, og over til KlD, så har alt av musikk jeg har fått en ny dimensjon, og som messingblåsermann er det som å være tilstede. Første musikkstykke jeg satte på etter en par timers oppvarming av amper, var Mahlers 2 symf, og det første uttrykket som kom ut var ett stort "Ka i f...." Da hadde jeg kobla bort ett røreffektrinn til nesten 5-ganger prisen

    Mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    @Uttern Vi deler samme filosofi her, men jeg synes det er helt greit at andre velger en helt annen tilnærming. De aller fleste av oss setter jo opp anlegget etter øra slik man liker lyden best uansett, så jeg føler heller det går på hvor mange variabler man ønsker å sjonglere med for å finne egen godlyd på favorittmusikken. Det er dessverre få av oss som har så god forståelse av målemetodikk og høyttaler/romintegrasjon at vi kan bygge opp anlegget på et vis som er genuint "nøytralt", uavhengig av musikksjanger, referanser og annen subjektiv ballast.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Har forsåvidt en 25år gammel klasse A forsterker med konveksjonskjøling som fortsatt leverer. Hvorfor disse forsterkermodulene dere har kjøpt sliter med levetiden er kanskje et problem dere bør adressere på sikt. Vifter er blåruss mentalitet og vi vet alle at det blir langt billigere å montere en billig PC-vifte fremfor å designe kabinett for hifi bruk. For hver dobling av antall vifter øker jo støyen med 3db.
    Først må jeg igjen poengtere at viftene aldri skrur seg på ved normal bruk. For den vanlige bruker som spiller høyt med f.eks 150W i toppene i stereodrift i vanlig stue på 21 grader så vil viftene aldri starte.

    Denne motstanden mot vifter skyldes muligens dårlig erfaring med støy fra PC-vifter og oppsamling av støv i PC power supply etc? Kanskje assosiasjoner med PA er en turn-off?
    Hverken støy eller støv er et problem på Vera forsterkerne, og jeg vil gå så langt som å si at det å ikke beskytte kraftelektronikk med moderne vifter rett og slett er litt gammeldags.
    Skjønner hva du mener blåruss argumentet, men det er faktisk motsatt. Bjørn og jeg er jo et lite par der jeg er ingeniøren/rødrussen og han er økonomen/blårussen.
    Det er hele tiden jeg som har hevdet at vifter er noe vi bør bruke på P400/1000 modellen, og i motsetning andre produsenter så har Bjørn en tendens til å faktisk høre på de som designer sakene. :)
    Viftene er dessuten av de dyreste og mest moderne som er å få tak i. (Noctua NF-A6x25 PWM 60mm). Vi hadde spart en god del penger på å droppe de slik alle andre gjør.
    Jeg skal forklare hvorfor vi allikevel valgte å sette de inn.

    Grunnen til viften er at NC500 modulene vi bruker ikke blir varme kun på ett sted. Det må kjøling på flere steder til for at den skal fungere godt nok ved tung bruk. Med tung bruk snakker jeg om over vedvarende 200W i stereo eller 400W brokoblet. Dette er ikke eksakte tall, og kommer an på impedans etc.
    Når man henter ut såpass med effekt over tid så blir utgangsspolene varme og forvrengningen går opp.
    Dette kan man lese om på ASR's sider. https://www.audiosciencereview.com/...-and-measurements-of-nord-one-nc500-amp.7704/
    Amir slet med å få ned forvrengningen til nivået som er oppgitt av Hypex (som produserer disse modulene), og han skriver: "I realized that when the unit is dead cold, it performs a bit better." Dette er nettopp fordi spolene blir varme.

    På Vera P400/1000 sitter det derfor en egen varmespreder som leder bort varmen fra disse spolene til kabinettet rundt. Spolene holder dermed komfortable 40 grader under normal bruk og ikke 90 som hos andre. Merk at dette er uten at viftene har startet.

    1609548566461.png


    Denne kjølingen ville vært tilstrekkelig under de aller fleste driftsforhold i Norske stuer. I hvert fall i stereodrift.
    Men vi ønsket å lage en forsterker som skal vare i mange år og beholde den lave forvrengningen selv ved skikkelig tung belastning i brokoblet modus, og da er det ikke noen vei utenom vifter.
    Forsterkeren tåler dermed å bli satt i et rack med temperatur på 40 grader og satt til å pumpe bass på tungdrevne systemer i timesvis i årevis uten at den skal feile på grunn av for høye temperaturer.
    P400/1000 testet jeg med 800W kontinuerlig levert i en 8 ohms last i to timer uten at temperaturene noe sted inne i forsterkeren var over 65 grader. 800W kontinuerlig er forøvrig et "umulig" musikksignal siden musikk tross alt er pulserende.

    Ved tung bruk vil mikroprosessoren som overvåker temperaturene først starte opp viftene med 450 RPM. Viftekanalene styrer luftstrømmen direkte ned på de varmeste områdene. Det skal svært lite til for å frakte bort varmen når man har luft satt i bevegelse av en vifte. 450RPM på disse viftene er faktisk helt reelt 0dB SPL. Altså helt uhørbart selv med øret 10cm unna. Dette er ikke "PC-vifter" som vi alle har hørt.
    Øker man på ytterligere til det jeg vil karakterisere som diskoteknivå på musikken så øker viftene gradvis opppover for å holde temperaturen på stabile 65 grader.
    I ekstreme tilfeller der det er varmt i rommet og man kontinuerlig henter ut 1000W effekt over tid må de kanskje opp på 1000RPM. Det er 8dB SPL !
    To vifter blir da 12dB SPL. Det skal være helt stille i rommet skal du klare å høre 12dB SPL. Og stille er det forhåpentligvis ikke når du spiller med 1000W effekt på høyttalerne..
    En liten kuriositet er at viftene sitter på innsiden at to kanaler med forskjellig lengde slik at den lille støyen som oppstår ved høyere RPM blir "tunet" til litt forskjellig frekvensspektrum slik at de delvis kanseller hverandre. Det at de står på innsiden av slike kanaler bidrar også til at støyen blir redusert.

    Oppsamling av støv er heller ikke et problem. Foran viftene bruker vi en vaskbart filter med svært finmasket nett designet for å ta opp svært små støvpartikler. Dessuten vil luftflyten under vanlige driftsforhold være alt fra null til svært begrenset og det vil ta lang til før filteret tettes. Sjekker men det en gang i året er det mer enn tilstrekkelig. Er det skittent er det bare å plukke det av magnetfestene, skylle det under springen, tørke det og sette det på igjen.

    Phuu.. Fremdeles like skeptisk MakkinTosken? ;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, jeg temmelig sikker på at din bruk av disse modulene ikke står tilbake for noen Armand! Hvordan man kan oppnå luftstrøm over ulendt terreng, men likevel hevde 0db klør jeg meg i hodet over, men er overbevist om at de under alle praktiske formål kan betraktes som lydløse. Kan heller ikke skjønne at disse kan kjøres 20% under spesifisert hastighet, ihvertfall ikke under hele deres livsløp.

    Min oppfatning om at klasse D passer best som PA/bil og subwoofer forsterkere er nok uendret. Til det formålet er topologien uovertruffen imo og B til sammenligning lite å stille opp med. Derimot er jeg nok ikke overbevist om det samme oppover i spekteret.

    Takk for utfyllende svar!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nei, jeg temmelig sikker på at din bruk av disse modulene ikke står tilbake for noen Armand! Hvordan man kan oppnå luftstrøm over ulendt terreng, men likevel hevde 0db klør jeg meg i hodet over, men er overbevist om at de under alle praktiske formål kan betraktes som lydløse. Kan heller ikke skjønne at disse kan kjøres 20% under spesifisert hastighet, ihvertfall ikke under hele deres livsløp.

    Min oppfatning om at klasse D passer best som PA/bil og subwoofer forsterkere er nok uendret. Til det formålet er topologien uovertruffen imo og B til sammenligning lite å stille opp med. Derimot er jeg nok ikke overbevist om det samme oppover i spekteret.

    Takk for utfyllende svar!
    Det er flere nattranglere ja.. :)

    0dB SPL er definert som den nedre terskelen til menneskets hørsel. Det er 20uPa og omtrent lydnivået til en mygg som flyr tre meter unna i følge wikipedia.
    1609558464661.png


    Noen eksempler på negativ SPL finnes i spesielle dempede laboratorier.
    1609559182734.png


    Vi testet flere vifter før vi prøvde Noctua NF-A6x25 PWM. Ingen liker viftestøy og Noctua bruker mye ressurser på å lage de stilleste viftene. Det er masse informasjon om teknologiene de bruker her : https://noctua.at/en/nf-a6x25-pwm

    I forhold til spørsmålet ditt om å kjøre disse på 20% (450RPM er faktisk 15%) av spesifisert hastighet så er dette mulig på grunn av en innebygget driver som driver DC motoren i viftene ved hjelp av en litt spesielle PWM pulser som på bildet under. Viftene drives altså ikke fra en varierende DC spenning, men er permanent tilkoblet en separat 12V strømforsyning. Mikroprosessoren i P400/1000 forsterkeren sender kun et styresignal til viften om hvor fort den skal gå. Deretter er den den interne driveren i viften som tar over kontrollen. Denne har en smart funksjon som gjør at den gradvis ramper opp spenningen på PWM pulsene som driver DC motoren. Dette gjør at den vibrasjonen som oppstår i enklere vifter fra disse pulsene elimineres. Resultatet er en rolig og stabil idriftsetting og drift selv ved kun 450 RPM.
    1609556835229.png


    Jeg er ikke så tøff at jeg kommer kommer til å gjøre noen forsøk på å endre din oppfatning av hvordan klasse D fungerer som en Hi-Fi forsterker oppover i spekteret :)
    Godt nytt år forresten.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hei og godt nytt!
    Veldig kult med nytt godt norsk! Eigentakt/Purifi = Spennende saker!
    Har et spm., -mulig det har vært diskutert allerede.
    Med tanke på høy effekt og veldig høy dempefaktor: Vil 150/600 også være en god forsterker på lettdrevne høyttalere?
    Eller er denne laget mer mtp å kontrollere «vanskelige» høyttalere?
    Hei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
    Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
    Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?
    Dette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.
    Vera Audio følger det som bransjen i stor grad har blitt enige om, nemlig at forsterkeren er spenningsstyrt og skal levere samme spenning på utgangen som den mottar fra signalet på inngangen uansett last og frekvens, - pluss en fast forsterkning selvfølgelig (som på Vera er justerbar i faste trinn på 3dB).
    De fleste moderne - både lettdrevne og tungdrevne - høyttalere er også designet for å drives av forsterkere designet etter denne "oppskriften". Målinger av høyttaleren blir også gjort med en slik type forsterkere.
    Det er tross alt logisk at bransjen følger den samme oppskriften slik at forsterkere og høyttalere kan byttes uavhengig av hverandre uten at lyden endrer seg særlig mye.

    En god forsterkere som følger denne oppskriften vil typisk ha slike data:

    * Høy inngangsimpedans (over 10kOhm)
    * Høy dempefaktor (over 100)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,1dB fra 20 til 20kHz)
    * Så lite forvrengning som mulig ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,01%)
    * Så bra signal støyforhold som mulig (over 100dB)
    * Nok effekt til ønsket lyttenivå (f.eks minst 100W)

    Det finnes mange gode forsterkere som klarer kravene nevnt over (i parantes) over, og som dermed vil spille svært likt på samme høyttaler. Forskjellene blir mindre jo bedre forsterkerne er på de oppgitte parameterne. Hvor grensen går for det hørbare i hver enkelt tilfelle er mye debattert, men jeg mener tallene over er et minimum.

    Siden vi er i Vera tråden kan jeg nevne at P150/600 har følgende data:
    * Inngangsimpedans (100kOhm)
    * Dempefaktor (over 5000)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,025dB fra 20 til 20kHz)
    * Forvrengning ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,0005%)
    * Signal støyforhold (over 125dB)
    * Effekt (150W i 8 Ohm). Merk at vi oppgir effekten der forvrengningen er på minimum. (0,0005%)
    Ved 0,0001% er effekten 175W men da har forsterkeren begynt såvidt å klippe signalet og det er ikke et sted man skal være.
    * En bonus med inngangstrinnet på Vera er den svært høye CMRR på 94dB som sørger for at signalet som kommer inn er rent selv om kablene som går inn har blitt utsatt for støy på veien.

    For å kunne si noe om hva som passer deg ut i fra måledata må du se på målte frekvens kurver av høyttaleren. Liker du mer sprut i toppen velger du en med økt nivå der. Liker du mer bass kan du se på nivået der. Men dette er egentlig et sjansespill siden rommet ditt vil påvirke dette mer enn høyttaleren. Det beste er selvfølgelig å ta over kontrollen med en DSP, men uten dette må man nesten bare prøve seg frem

    Hvis man er svak for forsterkere med lav dempefaktor og kanskje mer andre harmonisk forvrengning må man være mer forsiktig med hva man velger av høyttalere. Da er matching viktigere.

    For å belyse hva som kan skje med andre typer forsterkere vil jeg så på et eksempel. Kef Blade 2 er en moderne høyttaler beregnet for spenningsdrift.
    Til venstre er frekvenskurven til denne. Som du ser så har denne høyttaleren imponerende flat frekvensgang fra 30Hz til over 20kHz. Husk at dette er målt med en forsterker med høy dempingsfaktor på over 100.
    Til høyre vises impedanskurven (heltrukket linje). Mellom 2kHz og 5kHz er impedansen 14 Ohm. Ellers ligger den pent rundt 4 Ohm.
    1609561989059.png
    1609562224614.png


    Alle forsterkere med høy dempingsfaktor vil gi frekvenskurven du ser til venstre over. Det fine med spenningsstyrte forsterkere er at de bryr seg ikke om impedanskurven til høyre. Om den er 4 eller 14 Ohm spiller ingen rolle. Eneste forskjellen er at forsterkeren må levere litt mindre strøm ved 3kHz enn ved f.eks 200Hz siden impedansen er henholdsvis 14 og 4 Ohm.

    Med en forsterker med en lav dempingsfaktor på f.eks 10 vil man få en økning av nivået mellom 2kHz og 5kHz. Dette er midt i ørets mest følsomme område og bare 0,5dB vil være merkbart.

    Hvor stor blir denne endringen hvis forsterkeren har dempingsfaktor på 10? Det kan man regne ut.
    Først må man finne utgangsimpedansen til forsterkeren. Dempingsfaktoren (DF) er normalt oppgitt ved en last (Rlast) på 8 Ohm.
    (DF=Rlast / Rkilde) og snur vi på formelen får vi ( Rkilde=Rlast/DF)
    En dempingsfaktor på 10 tilsvarer dermed en utgangsimpedans (Rkilde) på 0,8 Ohm.

    Vi justerer volumknotten slik at forsterkeren med 0,8 Ohm utgangsimpedans leverer 1V ved 200Hz. Alt vel så langt. Så kommer det en tone på 3000Hz. Hva skjer da? Jo, på grunn av at høyttaleren nå trekker mindre strøm så blir spenningsfallet på forsterkerens utgangen mindre og spenningen vil stige.
    Hvor mye? Her blir litt ohms lov og jeg utleder ikke dette her, men svaret blir:
    (14/(0,8+14)) / (4/(0,8+4)) = 1,14 ganger mer.
    Hvis spenningen på HT terminalen er 1V ved 200Hz så blir den altså 1,14V ved 3kHz. Det tilsvarer 1,1dB. Man får altså en økning i ørets presensområde på litt over 1 dB. Dette vil langt fra ødelegge lyden må noen måte, men det er godt hørbart. Hva den enkelte lytter vil foretrekke er også høyst individuelt.

    Hele poenget med denne øvelsen var å vise at en høyttalers impedanskurve responderer på en forsterkers dempingsfaktor. Er den 100 eller høyere blir endringene forsvinnende små, men kommer vi ned på 10 så er det hørbart.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Dette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.
    Vera Audio følger det som bransjen i stor grad har blitt enige om, nemlig at forsterkeren er spenningsstyrt og skal levere samme spenning på utgangen som den mottar fra signalet på inngangen uansett last og frekvens, - pluss en fast forsterkning selvfølgelig (som på Vera er justerbar i faste trinn på 3dB).
    De fleste moderne - både lettdrevne og tungdrevne - høyttalere er også designet for å drives av forsterkere designet etter denne "oppskriften". Målinger av høyttaleren blir også gjort med en slik type forsterkere.
    Det er tross alt logisk at bransjen følger den samme oppskriften slik at forsterkere og høyttalere kan byttes uavhengig av hverandre uten at lyden endrer seg særlig mye.

    En god forsterkere som følger denne oppskriften vil typisk ha slike data:

    * Høy inngangsimpedans (over 10kOhm)
    * Høy dempefaktor (over 100)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,1dB fra 20 til 20kHz)
    * Så lite forvrengning som mulig ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,01%)
    * Så bra signal støyforhold som mulig (over 100dB)
    * Nok effekt til ønsket lyttenivå (f.eks minst 100W)

    Det finnes mange gode forsterkere som klarer kravene nevnt over (i parantes) over, og som dermed vil spille svært likt på samme høyttaler. Forskjellene blir mindre jo bedre forsterkerne er på de oppgitte parameterne. Hvor grensen går for det hørbare i hver enkelt tilfelle er mye debattert, men jeg mener tallene over er et minimum.

    Siden vi er i Vera tråden kan jeg nevne at P150/600 har følgende data:
    * Inngangsimpedans (100kOhm)
    * Dempefaktor (over 5000)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,025dB fra 20 til 20kHz)
    * Forvrengning ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,0005%)
    * Signal støyforhold (over 125dB)
    * Effekt (150W i 8 Ohm). Merk at vi oppgir effekten der forvrengningen er på minimum. (0,0005%)
    Ved 0,0001% er effekten 175W men da har forsterkeren begynt såvidt å klippe signalet og det er ikke et sted man skal være.
    * En bonus med inngangstrinnet på Vera er den svært høye CMRR på 94dB som sørger for at signalet som kommer inn er rent selv om kablene som går inn har blitt utsatt for støy på veien.

    For å kunne si noe om hva som passer deg ut i fra måledata må du se på målte frekvens kurver av høyttaleren. Liker du mer sprut i toppen velger du en med økt nivå der. Liker du mer bass kan du se på nivået der. Men dette er egentlig et sjansespill siden rommet ditt vil påvirke dette mer enn høyttaleren. Det beste er selvfølgelig å ta over kontrollen med en DSP, men uten dette må man nesten bare prøve seg frem

    Hvis man er svak for forsterkere med lav dempefaktor og kanskje mer andre harmonisk forvrengning må man være mer forsiktig med hva man velger av høyttalere. Da er matching viktigere.

    For å belyse hva som kan skje med andre typer forsterkere vil jeg så på et eksempel. Kef Blade 2 er en moderne høyttaler beregnet for spenningsdrift.
    Til venstre er frekvenskurven til denne. Som du ser så har denne høyttaleren imponerende flat frekvensgang fra 30Hz til over 20kHz. Husk at dette er målt med en forsterker med høy dempingsfaktor på over 100.
    Til høyre vises impedanskurven (heltrukket linje). Mellom 2kHz og 5kHz er impedansen 14 Ohm. Ellers ligger den pent rundt 4 Ohm.
    Vis vedlegget 686177 Vis vedlegget 686178

    Alle forsterkere med høy dempingsfaktor vil gi frekvenskurven du ser til venstre over. Det fine med spenningsstyrte forsterkere er at de bryr seg ikke om impedanskurven til høyre. Om den er 4 eller 14 Ohm spiller ingen rolle. Eneste forskjellen er at forsterkeren må levere litt mindre strøm ved 3kHz enn ved f.eks 200Hz siden impedansen er henholdsvis 14 og 4 Ohm.

    Med en forsterker med en lav dempingsfaktor på f.eks 10 vil man få en økning av nivået mellom 2kHz og 5kHz. Dette er midt i ørets mest følsomme område og bare 0,5dB vil være merkbart.

    Hvor stor blir denne endringen hvis forsterkeren har dempingsfaktor på 10? Det kan man regne ut.
    Først må man finne utgangsimpedansen til forsterkeren. Dempingsfaktoren (DF) er normalt oppgitt ved en last (Rlast) på 8 Ohm.
    (DF=Rlast / Rkilde) og snur vi på formelen får vi ( Rkilde=Rlast/DF)
    En dempingsfaktor på 10 tilsvarer dermed en utgangsimpedans (Rkilde) på 0,8 Ohm.

    Vi justerer volumknotten slik at forsterkeren med 0,8 Ohm utgangsimpedans leverer 1V ved 200Hz. Alt vel så langt. Så kommer det en tone på 3000Hz. Hva skjer da? Jo, på grunn av at høyttaleren nå trekker mindre strøm så blir spenningsfallet på forsterkerens utgangen mindre og spenningen vil stige.
    Hvor mye? Her blir litt ohms lov og jeg utleder ikke dette her, men svaret blir:
    (14/(0,8+14)) / (4/(0,8+4)) = 1,14 ganger mer.
    Hvis spenningen på HT terminalen er 1V ved 200Hz så blir den altså 1,14V ved 3kHz. Det tilsvarer 1,1dB. Man får altså en økning i ørets presensområde på litt over 1 dB. Dette vil langt fra ødelegge lyden må noen måte, men det er godt hørbart. Hva den enkelte lytter vil foretrekke er også høyst individuelt.

    Hele poenget med denne øvelsen var å vise at en høyttalers impedanskurve responderer på en forsterkers dempingsfaktor. Er den 100 eller høyere blir endringene forsvinnende små, men kommer vi ned på 10 så er det hørbart.
    Hvilke forstærkere har en dæmpnings factor på 10?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hva er eventuelt ulempen med å koble dac rett i forsterker (P400)? Selv har jeg BS Node 2i+ SMSL Su-9 dac. Smsl dac'en måler helt i toppklasse. Jeg er avhengig av å kunne justere volum fra mobil enhet
    Armand må nesten svare på hvor de nøyaktige grensene går her, men det handler om spenningsforholdet mellom komponentene og impedansen mellom de. I tillegg spiller kvaliteten på volumkontrollen inn.

    DACen din er har spenning på over 4V. Det er langt over det man trenger, altså ingen problem der. Når Vera Audio har såpass høy inngangsimpedanse, så er det vel bortimot umulig å feilmatche på impedanseforholdet. DACen din har uansett mer er høy nok utgangsimpedanse også.

    Dersom man bruker en digital volumkontroll, så bør den ha en oppløsning på 32 bits for å unngår at man taper oppløsning på lavere nivå.

    Når disse tre forholdene er på plass i en DAC, så er det verdt å merke seg at å bruke en forforsterker i mellom vil utelukkende tilføre forvrengning. At noen allikevel foretrekker det, handler nok om områder som frekvensrespons, kvaliteten på høyttalere, akustikken og innspillingene.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Armand må nesten svare på hvor de nøyaktige grensene går her, men det handler om spenningsforholdet mellom komponentene og impedansen mellom de. I tillegg spiller kvaliteten på volumkontrollen inn.

    DACen din er har spenning på over 4V. Det er langt over det man trenger, altså ingen problem der. Når Vera Audio har såpass høy inngangsimpedanse, så er det vel bortimot umulig å feilmatche på impedanseforholdet. DACen din har uansett mer er høy nok utgangsimpedanse også.

    Dersom man bruker en digital volumkontroll, så bør den ha en oppløsning på 32 bits for å unngår at man taper oppløsning på lavere nivå.

    Når disse tre forholdene er på plass i en DAC, så er det verdt å merke seg at å bruke en forforsterker i mellom vil utelukkende tilføre forvrengning. At noen allikevel foretrekker det, handler nok om områder som frekvensrespons, kvaliteten på høyttalere, akustikken og innspillingene.
    Har gjentatte ganger gjort forsøket med gode DAC'er rett inn i effekttrinn, og jeg deler ovenstående oppfatning fullt ut. De gangene forforsterkere utelukkende er fordelaktige, er dersom volumstyring i DAC, evt. impdansmatch ikke er helt på merket. Vera er etter min oppfatning svært lett kontrollerbar for forforsterkeren, eller DAC'en, så jeg anbefaler en hver med en fornuftig DAC å teste ut dette.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke så tøff at jeg kommer kommer til å gjøre noen forsøk på å endre din oppfatning av hvordan klasse D fungerer som en Hi-Fi forsterker oppover i spekteret :)
    Godt nytt år forresten.
    Det synes jeg du så absolutt burde være. :) Ingen stolthet her som kan krenkes. Jeg er fullstendig klar over at jeg skyter litt fra hofta og kan umulig konkurrere med innsikten til personen som har målt og tilpasset disse modulene over lang tid.

    Uansett mener jeg at klasse D er et selvskrevent valg for subwoofere og det kan tenkes jeg har lyst til å bytte mine nokså støyete Crown klasse D PA amper med noen mer hifitilpasset ala Vera.

    Ps! 18,18% rundes til 20% imo...:)

    Godt nyttår til deg med!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Har gjentatte ganger gjort forsøket med gode DAC'er rett inn i effekttrinn, og jeg deler ovenstående oppfatning fullt ut. De gangene forforsterkere utelukkende er fordelaktige, er dersom volumstyring i DAC, evt. impdansmatch ikke er helt på merket. Vera er etter min oppfatning svært lett kontrollerbar for forforsterkeren, eller DAC'en, så jeg anbefaler en hver med en fornuftig DAC å teste ut dette.
    Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
    Ein digital volumkontroll er ikkje meir vidløftig enn ein multiplikator, etterfylgd an ein addisjon for å legga på "dither". Ein digital volumkontrol er difor meir nøyaktig enn enn å skalera eit analogt signal med ein presisjonattenuator.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
    :)
    Hegel HD30
    APL
    PS Audio
    AMR
    iFi
    m.fl.

    Merk at flere av de ovenstående låter svært forskjellig, og har forskjellig prinsipper, vil dermed skape de samme skillelinjer som vanlig. Målinger vs. subjektivt opplevd lyd. Men alle egner seg svært godt som volumstyring av effekttrinn.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det synes jeg du så absolutt burde være. :) Ingen stolthet her som kan krenkes. Jeg er fullstendig klar over at jeg skyter litt fra hofta og kan umulig konkurrere med innsikten til personen som har målt og tilpasset disse modulene over lang tid.

    Uansett mener jeg at klasse D er et selvskrevent valg for subwoofere og det kan tenkes jeg har lyst til å bytte mine nokså støyete Crown klasse D PA amper med noen mer hifitilpasset ala Vera.

    Ps! 18,18% rundes til 20% imo...:)

    Godt nyttår til deg med!
    Det er jo helt greit å skyte fra hofta, men da må man jo sørge for at man kjenner den blinken man forsøker å sikte på. Dette høres ut som en beskrivelse av klasse D-myten, akkurat som myten om rør er at alt med rør har pæreformet lydkarakteristikk. Slik er det jo ikke. Klasse D er akkurat like forskjellig i klang og egenskaper som alle andre teknologier.

    Spec som jeg vet Håkon Rognlien er veldig glad i, synes jeg mangler litt kraft nedover på litt tungdrevne høyttalere, men de er ekstremt flotte i mellomtonen og oppover. Ikke akkurat etter myten om at klasse D passer best til subwoofere med andre ord.

    Jeg tror imidlertid ikke at Vera sin forsterker er noe for dem som vil ha fargingen til f.eks. McIntosh. Jeg husker jeg hadde de digre 1,2KW-blokkene hjemme sammen med en McIntosh forforsterker og sacd-spiller for en del år siden. Det spilte fenomenalt, men nøytralt var det jo ikke. Uten at jeg brydde meg særlig om det, siden det utstyret virkelig fikk foten til å gå.

    Spørsmålet er jo hva man ønsker. For meg som hifi-journalist er det jo gunstig å ha noe som farger minst mulig. De som ikke har som jobb å vurdere nytt utstyr til en hver tid, har jo privilegiet å slippe å bry seg om det. Hvis de ønsker.

    Roy
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.
    Vera Audio følger det som bransjen i stor grad har blitt enige om, nemlig at forsterkeren er spenningsstyrt og skal levere samme spenning på utgangen som den mottar fra signalet på inngangen uansett last og frekvens, - pluss en fast forsterkning selvfølgelig (som på Vera er justerbar i faste trinn på 3dB).
    De fleste moderne - både lettdrevne og tungdrevne - høyttalere er også designet for å drives av forsterkere designet etter denne "oppskriften". Målinger av høyttaleren blir også gjort med en slik type forsterkere.
    Det er tross alt logisk at bransjen følger den samme oppskriften slik at forsterkere og høyttalere kan byttes uavhengig av hverandre uten at lyden endrer seg særlig mye.

    En god forsterkere som følger denne oppskriften vil typisk ha slike data:

    * Høy inngangsimpedans (over 10kOhm)
    * Høy dempefaktor (over 100)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,1dB fra 20 til 20kHz)
    * Så lite forvrengning som mulig ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,01%)
    * Så bra signal støyforhold som mulig (over 100dB)
    * Nok effekt til ønsket lyttenivå (f.eks minst 100W)

    Det finnes mange gode forsterkere som klarer kravene nevnt over (i parantes) over, og som dermed vil spille svært likt på samme høyttaler. Forskjellene blir mindre jo bedre forsterkerne er på de oppgitte parameterne. Hvor grensen går for det hørbare i hver enkelt tilfelle er mye debattert, men jeg mener tallene over er et minimum.

    Siden vi er i Vera tråden kan jeg nevne at P150/600 har følgende data:
    * Inngangsimpedans (100kOhm)
    * Dempefaktor (over 5000)
    * Rett frekvensgang. (innenfor 0,025dB fra 20 til 20kHz)
    * Forvrengning ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,0005%)
    * Signal støyforhold (over 125dB)
    * Effekt (150W i 8 Ohm). Merk at vi oppgir effekten der forvrengningen er på minimum. (0,0005%)
    Ved 0,0001% er effekten 175W men da har forsterkeren begynt såvidt å klippe signalet og det er ikke et sted man skal være.
    * En bonus med inngangstrinnet på Vera er den svært høye CMRR på 94dB som sørger for at signalet som kommer inn er rent selv om kablene som går inn har blitt utsatt for støy på veien.

    For å kunne si noe om hva som passer deg ut i fra måledata må du se på målte frekvens kurver av høyttaleren. Liker du mer sprut i toppen velger du en med økt nivå der. Liker du mer bass kan du se på nivået der. Men dette er egentlig et sjansespill siden rommet ditt vil påvirke dette mer enn høyttaleren. Det beste er selvfølgelig å ta over kontrollen med en DSP, men uten dette må man nesten bare prøve seg frem

    Hvis man er svak for forsterkere med lav dempefaktor og kanskje mer andre harmonisk forvrengning må man være mer forsiktig med hva man velger av høyttalere. Da er matching viktigere.

    For å belyse hva som kan skje med andre typer forsterkere vil jeg så på et eksempel. Kef Blade 2 er en moderne høyttaler beregnet for spenningsdrift.
    Til venstre er frekvenskurven til denne. Som du ser så har denne høyttaleren imponerende flat frekvensgang fra 30Hz til over 20kHz. Husk at dette er målt med en forsterker med høy dempingsfaktor på over 100.
    Til høyre vises impedanskurven (heltrukket linje). Mellom 2kHz og 5kHz er impedansen 14 Ohm. Ellers ligger den pent rundt 4 Ohm.
    Vis vedlegget 686177 Vis vedlegget 686178

    Alle forsterkere med høy dempingsfaktor vil gi frekvenskurven du ser til venstre over. Det fine med spenningsstyrte forsterkere er at de bryr seg ikke om impedanskurven til høyre. Om den er 4 eller 14 Ohm spiller ingen rolle. Eneste forskjellen er at forsterkeren må levere litt mindre strøm ved 3kHz enn ved f.eks 200Hz siden impedansen er henholdsvis 14 og 4 Ohm.

    Med en forsterker med en lav dempingsfaktor på f.eks 10 vil man få en økning av nivået mellom 2kHz og 5kHz. Dette er midt i ørets mest følsomme område og bare 0,5dB vil være merkbart.

    Hvor stor blir denne endringen hvis forsterkeren har dempingsfaktor på 10? Det kan man regne ut.
    Først må man finne utgangsimpedansen til forsterkeren. Dempingsfaktoren (DF) er normalt oppgitt ved en last (Rlast) på 8 Ohm.
    (DF=Rlast / Rkilde) og snur vi på formelen får vi ( Rkilde=Rlast/DF)
    En dempingsfaktor på 10 tilsvarer dermed en utgangsimpedans (Rkilde) på 0,8 Ohm.

    Vi justerer volumknotten slik at forsterkeren med 0,8 Ohm utgangsimpedans leverer 1V ved 200Hz. Alt vel så langt. Så kommer det en tone på 3000Hz. Hva skjer da? Jo, på grunn av at høyttaleren nå trekker mindre strøm så blir spenningsfallet på forsterkerens utgangen mindre og spenningen vil stige.
    Hvor mye? Her blir litt ohms lov og jeg utleder ikke dette her, men svaret blir:
    (14/(0,8+14)) / (4/(0,8+4)) = 1,14 ganger mer.
    Hvis spenningen på HT terminalen er 1V ved 200Hz så blir den altså 1,14V ved 3kHz. Det tilsvarer 1,1dB. Man får altså en økning i ørets presensområde på litt over 1 dB. Dette vil langt fra ødelegge lyden må noen måte, men det er godt hørbart. Hva den enkelte lytter vil foretrekke er også høyst individuelt.

    Hele poenget med denne øvelsen var å vise at en høyttalers impedanskurve responderer på en forsterkers dempingsfaktor. Er den 100 eller høyere blir endringene forsvinnende små, men kommer vi ned på 10 så er det hørbart.
    Mange takk for flott forklaring, veldig interessant lesning:)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo helt greit å skyte fra hofta, men da må man jo sørge for at man kjenner den blinken man forsøker å sikte på. Dette høres ut som en beskrivelse av klasse D-myten, akkurat som myten om rør er at alt med rør har pæreformet lydkarakteristikk. Slik er det jo ikke. Klasse D er akkurat like forskjellig i klang og egenskaper som alle andre teknologier.

    Spec som jeg vet Håkon Rognlien er veldig glad i, synes jeg mangler litt kraft nedover på litt tungdrevne høyttalere, men de er ekstremt flotte i mellomtonen og oppover. Ikke akkurat etter myten om at klasse D passer best til subwoofere med andre ord.

    Jeg tror imidlertid ikke at Vera sin forsterker er noe for dem som vil ha fargingen til f.eks. McIntosh. Jeg husker jeg hadde de digre 1,2KW-blokkene hjemme sammen med en McIntosh forforsterker og sacd-spiller for en del år siden. Det spilte fenomenalt, men nøytralt var det jo ikke. Uten at jeg brydde meg særlig om det, siden det utstyret virkelig fikk foten til å gå.

    Spørsmålet er jo hva man ønsker. For meg som hifi-journalist er det jo gunstig å ha noe som farger minst mulig. De som ikke har som jobb å vurdere nytt utstyr til en hver tid, har jo privilegiet å slippe å bry seg om det. Hvis de ønsker.

    Roy
    Helt enig i dine betraktninger om Spec; fabrikken er da også tydelige på at de behøver lett last, effektive høyttalere.

    Men ellers deler jeg også mange av MakkinToskens betrakninger omkring "normale" klasse D forsterkere, i de systemene jeg liker aller best, passer de ganske enkelt ikke inn. Men jeg synes også det er litt dårlig gjort av meg å hevde at det er et klasse-D-"problem" (spesielt i en vennetråd!), når det egentlig er et Rognlien-"problem"!

    Men det ser uansett ut til at alle kan være enige om at "normal" klasse D passer sykt bra til PA og bassforsterkning. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror imidlertid ikke at Vera sin forsterker er noe for dem som vil ha fargingen til f.eks. McIntosh. Jeg husker jeg hadde de digre 1,2KW-blokkene hjemme sammen med en McIntosh forforsterker og sacd-spiller for en del år siden. Det spilte fenomenalt, men nøytralt var det jo ikke. Uten at jeg brydde meg særlig om det, siden det utstyret virkelig fikk foten til å gå.
    Nå er det du som skyter for hofta mens du står på henda! :) McIntosh 1.2kW er nøytral. Fargingen må ha foregått mellom dine ører. Lav forvrengning, lavt støygulv, grei nok df og god fr.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Men det ser uansett ut til at alle kan være enige om at "normal" klasse D passer sykt bra til PA og bassforsterkning. :)
    Spørsmålet er jo hva som er "normal" klasse D, siden den teknologien stadig utvikler seg. Hvis normal klasse D er den teknologien og kunnskapen om hvordan få mest mulig ut av den, er fem år gammel, så er det langt fra sikkert at dagens normale klasse D har de samme begrensningene til PA og bassforsterkning. Kanskje kan normal klasse D passe til det også, men ikke bare.

    Det er vel heller ikke noe unormalt med Purifi Eigentakt-teknologien. Det er bare en videreutvikling av klasse D, akkurat som de beste rørforsterker- og klasse A/B-forsterker-konstruktørene stadig kommer opp med nye ting som løfter lyden ytterligere.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn