Jeg ser at jeg nok en gang har fått æren av å bli brukt som eksempel. 
Sitat @_RoDa_ :
"Jeg fikk litt av den samme angstfeelingen da jeg leste om de selvtitulerte innlandsnissene @bluesbreaker og @gismo som hadde flyttet på stolen din.
I mitt verdensbilde hørte de da ikke på anlegget ditt, men noe helt annet og tilfeldig sammensatt. Som å kaste en neve komponenter oppi en stålkasse og tro det blir en DAC sånn helt uten videre. Neida.
Joda."
Akkurat dette har jeg et avslappa forhold til.
Jeg sitter der jeg synes det låter best.
Jeg føler ikke at jeg kan påta meg skyld for andres angstnevroser. Sorry Rolf
Heller ikke bryr jeg meg så mye om hva @iGran s fiolinisttrommisvennine sier om hvor man bør sitte foran et stereoanlegg.
Jeg klarer ikke holde truten denne gangen heller.
Det er veldig ambisiøst å forsøke å gjenskape et lydbilde som gjør at du føler du er på konsert.
Det er klart det går an å strekke seg etter noe slikt.
I hvert fall er det det vi innbiller oss.
Dybde. Er perspektiv et bedre ord?
Tja, antagelig for lite presist begge.
Slik jeg ser det er temaet komplekst.
For meg gir det lite mening i å skille begrepet "dybde" ut fra hva vi gjerne kaller et lydbilde.
For det første. Jeg kan godt la meg fascinere av å oppleve et lydbilde med stor dybde.
-Men det er flere faktorer med i spillet!
Ting som for meg er viktigere enn dybde for å oppleve illusjonen av kjøtt og blod foran meg.
Det jeg kommer på her og nå, er slike ting som timbre eller klangfarger, tekstur, 3D/rom, opplevelse av scene, - dvs at man liksom har musikerne framfor seg, og evne til å skape driv og rytme i musikken.
Sjølsagt også koherens og god tonalitet. At det henger sammen i frekvensene.
Og viktigst, at anlegget skaper engasjement!
Mine tanker om dette er kun fundert på følelser og adjektiver. Jeg har ingen utdannelse hverken på akustikk eller psykoakaustikk.
- It don't mean a thing, if it ain't got that swing!
Etter mer enn 40 år med stereo holder dette argumentet for meg når jeg skal slappe av, kose meg, eller ha det morsomt med å høre musikk.
Andre må gjerne ha en annen tilnærming. Det er helt greit, og noe jeg respekterer.
Akkurat hvor jeg vil sitte for å få mest ut av musikkopplevelsen kan variere ganske mye med opptak og innspillinger, men generelt kan jeg si at jeg har flyttet meg nærmere frontvegg og litt mer inn i trekanten enn der jeg oftest satt i lytteposisjon tidligere.
Hvordan det låter der du sitter er ikke bare avhengig av hvor stolen står, men også rom, refleksjoner og høyttalerprinsipp.
Nå har jeg opplevd flere ganger at folk nærmest blir "forvirret" når de hører mine store paneler som dessuten er dipoler. (- betyr at det kommer like mye lyd ut bak på høyttaleren som foran.)
Jeg antar at "forvirringen" skyldes at det er annerledes å lytte til og uvant. (?)
I hvertfall er tilbakemeldingene ganske sprikende, uten at jeg skal tolke det videre.
Jeg vil nevne en ting. Det er såvidt @iGran tøtsjer det jeg tenker på, men jeg utdyper det noe, for jeg mener det er viktig.
Det som kanskje er mest bestemmende for hvordan man opplever dybde eller perspektiv er hvordan innspillinga er mixet i studio.
Det er åpenbart at en innspilling av et stort symfoniorkester hvor opptaket er gjort i en stor sal er helt annerledes enn en mer "moderne" innspilling hvor lydbildet er formet og skapt via monitorer i studio.
Hvis man ser hvordan dette gjøres, er det ikke vanskelig å forstå.
Det er kun et fåtall innspillinger som mixes slik at hensikten er at et orkester eller musikere er ment å låte naturlig.
Dette gjelder kanskje i større grad klassisk musikk med opptak fra konsertsaler, men ikke alltid da heller.
Hør f eks ulike innspillinger av opera. Det er mye rare og unaturlige lydbilder som slettes ikke ligner det du hører på noe som helst sete i Operaen.
Mye av det vi hører på av ny musikk er faktisk laget for å låte bra i hodetelefoner. Ikke så rart kanskje, for de menneskene som konsumerer musikk på den måten er ganske sikkert i flertall.
Det kan likevel låte bra.
Men det er ikke sikkert du skal sitte akkurat der du har satt krysset på gulvet for å få mest ut av det.
Det er en grunn til at uttrykket "sweet spot" eksisterer. Jeg tenker at det må være der man hører lydbildet manifisterer seg slik at man hører hvordan innspillinga /mixen er ment å låte i et stereoanlegg. Hvis man vil leke seg med å flytte seg litt att og fram for å få fram nye perspektiver og høre musikken på en annen måte, så hvorfor ikke?
Jeg synes folk må få lov å sitte hvor de vil når de hører musikk. Om det så er på taket.
Mvh.


"Jeg fikk litt av den samme angstfeelingen da jeg leste om de selvtitulerte innlandsnissene @bluesbreaker og @gismo som hadde flyttet på stolen din.

I mitt verdensbilde hørte de da ikke på anlegget ditt, men noe helt annet og tilfeldig sammensatt. Som å kaste en neve komponenter oppi en stålkasse og tro det blir en DAC sånn helt uten videre. Neida.
Joda."
Akkurat dette har jeg et avslappa forhold til.
Jeg sitter der jeg synes det låter best.
Jeg føler ikke at jeg kan påta meg skyld for andres angstnevroser. Sorry Rolf

Heller ikke bryr jeg meg så mye om hva @iGran s fiolinisttrommisvennine sier om hvor man bør sitte foran et stereoanlegg.

Jeg klarer ikke holde truten denne gangen heller.

Det er veldig ambisiøst å forsøke å gjenskape et lydbilde som gjør at du føler du er på konsert.
Det er klart det går an å strekke seg etter noe slikt.
I hvert fall er det det vi innbiller oss.
Dybde. Er perspektiv et bedre ord?
Tja, antagelig for lite presist begge.
Slik jeg ser det er temaet komplekst.
For meg gir det lite mening i å skille begrepet "dybde" ut fra hva vi gjerne kaller et lydbilde.
For det første. Jeg kan godt la meg fascinere av å oppleve et lydbilde med stor dybde.
-Men det er flere faktorer med i spillet!
Ting som for meg er viktigere enn dybde for å oppleve illusjonen av kjøtt og blod foran meg.
Det jeg kommer på her og nå, er slike ting som timbre eller klangfarger, tekstur, 3D/rom, opplevelse av scene, - dvs at man liksom har musikerne framfor seg, og evne til å skape driv og rytme i musikken.
Sjølsagt også koherens og god tonalitet. At det henger sammen i frekvensene.
Og viktigst, at anlegget skaper engasjement!
Mine tanker om dette er kun fundert på følelser og adjektiver. Jeg har ingen utdannelse hverken på akustikk eller psykoakaustikk.
- It don't mean a thing, if it ain't got that swing!
Etter mer enn 40 år med stereo holder dette argumentet for meg når jeg skal slappe av, kose meg, eller ha det morsomt med å høre musikk.
Andre må gjerne ha en annen tilnærming. Det er helt greit, og noe jeg respekterer.
Akkurat hvor jeg vil sitte for å få mest ut av musikkopplevelsen kan variere ganske mye med opptak og innspillinger, men generelt kan jeg si at jeg har flyttet meg nærmere frontvegg og litt mer inn i trekanten enn der jeg oftest satt i lytteposisjon tidligere.
Hvordan det låter der du sitter er ikke bare avhengig av hvor stolen står, men også rom, refleksjoner og høyttalerprinsipp.
Nå har jeg opplevd flere ganger at folk nærmest blir "forvirret" når de hører mine store paneler som dessuten er dipoler. (- betyr at det kommer like mye lyd ut bak på høyttaleren som foran.)
Jeg antar at "forvirringen" skyldes at det er annerledes å lytte til og uvant. (?)
I hvertfall er tilbakemeldingene ganske sprikende, uten at jeg skal tolke det videre.
Jeg vil nevne en ting. Det er såvidt @iGran tøtsjer det jeg tenker på, men jeg utdyper det noe, for jeg mener det er viktig.
Det som kanskje er mest bestemmende for hvordan man opplever dybde eller perspektiv er hvordan innspillinga er mixet i studio.
Det er åpenbart at en innspilling av et stort symfoniorkester hvor opptaket er gjort i en stor sal er helt annerledes enn en mer "moderne" innspilling hvor lydbildet er formet og skapt via monitorer i studio.
Hvis man ser hvordan dette gjøres, er det ikke vanskelig å forstå.
Det er kun et fåtall innspillinger som mixes slik at hensikten er at et orkester eller musikere er ment å låte naturlig.
Dette gjelder kanskje i større grad klassisk musikk med opptak fra konsertsaler, men ikke alltid da heller.
Hør f eks ulike innspillinger av opera. Det er mye rare og unaturlige lydbilder som slettes ikke ligner det du hører på noe som helst sete i Operaen.
Mye av det vi hører på av ny musikk er faktisk laget for å låte bra i hodetelefoner. Ikke så rart kanskje, for de menneskene som konsumerer musikk på den måten er ganske sikkert i flertall.
Det kan likevel låte bra.
Men det er ikke sikkert du skal sitte akkurat der du har satt krysset på gulvet for å få mest ut av det.
Det er en grunn til at uttrykket "sweet spot" eksisterer. Jeg tenker at det må være der man hører lydbildet manifisterer seg slik at man hører hvordan innspillinga /mixen er ment å låte i et stereoanlegg. Hvis man vil leke seg med å flytte seg litt att og fram for å få fram nye perspektiver og høre musikken på en annen måte, så hvorfor ikke?
Jeg synes folk må få lov å sitte hvor de vil når de hører musikk. Om det så er på taket.

Mvh.
Sist redigert: