BangBang
Hi-Fi freak
Tråden heter da "Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere"Vermin skrev:wtf? to inntrengere
Jeg er god venn jeg! ;D
Tråden heter da "Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere"Vermin skrev:wtf? to inntrengere
Synes trio er blitt litt allemannseieLMC skrev:alt mindre enn Trio kan dere gi til unga som 17mai horn! ;D
mvh
Leif
Det er bare ett bevis på at det er en av de aller beste høytalerene i verden, fordi det er ikke mange med budsjett til slike høytalere. Alikevel finnes det endel, gottchaElektron skrev:Synes trio er blitt litt allemannseieLMC skrev:alt mindre enn Trio kan dere gi til unga som 17mai horn! ;D
mvh
Leif
Elektron
Elektron skrev:Ikke uenig i det Vermin, og har vel ikke uttalt meg negativt om disse. Norges råeste par befinner seg hos min venn i nabohuset så tilgangen er god. Har ikke problemer med budsjettet heller jeg men valgte noe annet. Er ikke det greit da? PEACE
Elektron
Takk for det Joaquin. Selvfølgelig må vi tåle slikt. Trioene jeg viser til er Hsobstad sine og er utstyrt med fire basshorn. De låter helt imponerende. Han koser seg forøvrig veldig hos meg også. Er det noe med vinen eller lyden?;Djoaquin skrev:Elektron skrev:Ikke uenig i det Vermin, og har vel ikke uttalt meg negativt om disse. Norges råeste par befinner seg hos min venn i nabohuset så tilgangen er god. Har ikke problemer med budsjettet heller jeg men valgte noe annet. Er ikke det greit da? PEACE
Elektron
hehe, litt vennskaplig mobbing frem og tilbake er ikke noe å bry seg om, elektron. ;D
bare moro at folk prioriterer forskjellig, ellers hadde det jo blitt kjedelig å dra på besøk til hverandre.
btw, er trioene til naboen din tweaket eller oppgradert på noen måte, siden du omtaler dem som norges råeste par?
ixos_76 skrev:hei , nå kobla jeg opp en headamp jeg har lånt med el 84 med ht utganger på hønna.....el 84 ett rør pr kanal , som vist , dæven å det spiller , he he...ikke akkurat den beste snerten, kontrollen osv...men det spiller skikkelig på konsertnivå....vet ikke hvor mye denne yter men det er ikke mye .......altså en headamp driver horna på ett realistisk høyt nivå.....at det spiller pent er vel å ta i , litt slørete , men effektmessig altså i bøtter å spann , ga meg kl 11 på poten , da var det skikklig høyt.....kostpris på elektronikken er vel sånn cd 3000 vil jeg tippe , jeg har lånt headampen , og tok cd spillern i bytte ved ett salg her , den skal duge som headamp spiller i ett annet soppsett med tiden , bare prøver den ut....MHZS 33 med rør......bare måtte prøve å dirve hønna med denne .....og det gikk til de grader.
ampen står mellom cd spillern og racket , om dere får øye på den.....
joaquin skrev:tja, jeg foretrekker duo foran gradient revolution anyday.
and night.
en annen ting: cary er ikke verdens beste match til ag.
både cary 805 og 211 har en basstung, litt soggy spillestil med relativ lang etterklang - nettopp det ag IKKE trenger.
Veldig enig i det som skrives her.bobbob skrev:Jeg er overbevist om at elektronikk også spiller inn. Feks. ved rør bytte fra std til EML 45 rør på min amp så føltes det til å beynne med som om den ble spinklere i bassen, men etter vedlig kort tid fremstod det klart at det som hadde skjedd var at bassen var blitt tightere og derfor for meg også oppleves som raskere, bedre attack. Samme effekt fikk jeg ved å flytte ht lltt lenger ut fra bakvegg, mindre overall bass boost, men til gjenngjeld tightere. Det 'er' forskjeller på pra-amper og resten av kjeden også, slik at her er det summen som avgjør.
De som har hørt mezzo samt mezzo horn bassene sier de er en annen liga en de ordinære subbene og 'enkelte' mener vel igjen at heller ikke de er raske nok.. Vi snakker nok om nivåer her, men, joda, samspillet bass/mellomtone er en av utfordringene, spesielt på de mindre modellene.
Her kan sikker andre bidra med mer erfaring, feks Mezzo eiere som som har gått veien via lavere modeller.
bob
joaquin skrev:jeg skal ikke påstå at jeg er noen guru, og i alle fall ikke noen guro, men jeg har tross alt eid uno, duo, og nå mezzo.
det stemmer at 225-subbene som brukes i uno/duo kan være vanskelig å integrere med hornsystemet.
med riktig plassering i rom, matching med øvrig utstyr og justering av frekvens og volum på subben, så vil man likevel få en helhetlig lyd som er meget tilfredsstillende.
såpass tilfredsstillende at duo er ag's største suksess gjennom tidene, og selger i bøtter og spann.
diverse "reviews" verden rundt har da stort sett også bare vært halleluja.
men:
på enkelte musikktyper/opptak, så vil man merke at 225-subben aldri vil kunne integreres helt perfekt.
på den annen siden - hvor mange fullfrekvens høyttalersystemer funker perfekt på all slags musikk og alle slags mulige opptak?
ikke mange.
hi-fi vil alltid dreie seg om kompromisser, og folk som er hekta på ag, har valgt å akseptere nettopp ag's kompromisser i bassen.
det er vanskelig å bygge et bass-system som kan funke helt sømløst med den eksplosive og superdynamsike mellomtonen.
mezzo:
den korte hornbassen er helt klart i en helt annen divisjon enn 225/230-subbene.
men prisen er da også horribelt mye høyere.
hvorvidt prismellomlegget kan forsvares, er det lommeboka til forbrukeren som avgjør.
med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.
betyr dette så at mezzo-bassen er pefekt?
som jeg sa: ingenting er perfekt. (det er heller ikke mange konserthaller som er perfekt når man hører musikk live, men det får vi ta i en annen diskusjon).
det finnes høyttalersystemer der ute som gir en enda mektigere og tørrere bass enn ag mezzo, men jeg har aldri hørt et system på mezzzos fysiske størrelse som totalt sett er bedre. vi som elsker ag, har falt for den åpne, storslåtte lyden med riktig størrelse på instrumenter og kropp. følelesen av "the real thing".
dynamikken i mellomtonen, fraværet av "horn-artefakter", den selvfølgelige måten detaljene i musikken brettes ut på, og klangrikdommen i (for mezzos del) hele frekvensområdet.
ellers:
* jeg har ikke hørt de store basshorna som ofte brukes i trio-systemet, men tror intuitivt at heller ikke disse er "perfekt".
jeg tror f.eks. et custom bass-system som det lmc har, er fullt på høyde med ag's store (og hundedyre) hønnbass.
* jeg vet at man kan få bedre lyd enn ag mezzo dersom man bruker samme summen på selvbygg. men utseendet og størrelsen vil da være uakseptabelt til stuebruk i mitt hjem. og tenker man på annehåndsverdi, så synes jeg ikke det trenger å være så dumt å spa inn en anseelig sum på et par mezzo'er.
* klipsch khorn er et system som jeg på mange områder holder like høyt som ag mezzo (khorn er enda kjappere og mer presis i bassen!), men som likevel presterer ganske ulikt. khorn krever dessuten i større grad et tilpasset lytterom, da plasseringen er gitt på forhånd med tanke på okkuperingen av to gode hjørner. khorn er adskillig mer sympatisk priset, uten at jeg føler meg rumpevoldtatt av den grunn. det mezzo gjør bedre, er for meg såpass avgjørende at jeg føler meg helt rolig over å ha splattet ut en dugelig sum for å få dem i hus.
* to andre systemer jeg håper å få sjekket ut snarest: acapella high violon mk2, og bert doppenberg swing 2.
Helt klart et poeng, har nok vært heldig der, har gjort minimale endringer fra første gang jeg "slapp de ned" på gulvetVermin skrev:Glem ikke rom og plassering, numero uno for og få bassen integrert
Dette med den lettflytende spillestilen opplever jeg som den største forskjellen fra 225-subbene. Og det er jo nettopp dette som kjennetegner AG-systemene ift "konvensjonelle" systemer.joaquin skrev:...........................................med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
Bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.
Svært få har hus og samboer som "tåler" et slikt system. Men godt spiller det!!joaquin skrev:......................................... jeg tror f.eks. et custom bass-system som det lmc har, er fullt på høyde med ag's store (og hundedyre) hønnbass.
Jeg kjører selv Mesh etter anbefaling fra Jac. Han mente ved kjøpstidspunktet at de hadde fått orden på produksjonen av Mesh også og sa han syntes at Mesh var bedre, spesielt i bassen. Din vurdering etter å ha prøvd begge hjemme, gjør at jeg trolig vil prøve ut ett par solid plate selv, så takk for den. Det var vel solid som ble foretrukker i testen på 6moons også mener jeg å huske. Er uansett fryktelig godt fornøyd med 45 lyden, ikke overdrevent her og der, føles bare riktig sånn 'all over'.olaps skrev:Og ved å bytte til EML-rør (fra TJ mesh), ble det enda en opptur. Mesh Plate eller Solid Plate av disse er en smak sak. Mesh spiller luftigst, men mister litt nøyaktighet, blir litt diffuse....... Solid Plate synes jeg er et fantastisk rør, har liksom ALT. Stramt og detaljert nedover også.........
Kjører selv Yamamoto A08-S fra http://www.jacmusic.comixos_76 skrev:ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......
jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...
finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?
er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
;D ;D ;Djoaquin skrev:såså, gutter.
ta nå med småhorna deres med ut på gården og lek, og ikke plag en hedersmann og avantgarde-eier som hsobstad.
Kjøper nok et par Mesh Plate jeg også, kan være spennende å ha begge deler og bytte på litt. Opplevde faktisk at det var mer gain i Mesh Plate...........bobbob skrev:Jeg kjører selv Mesh etter anbefaling fra Jac. Han mente ved kjøpstidspunktet at de hadde fått orden på produksjonen av Mesh også og sa han syntes at Mesh var bedre, spesielt i bassen. Din vurdering etter å ha prøvd begge hjemme, gjør at jeg trolig vil prøve ut ett par solid plate selv, så takk for den. Det var vel solid som ble foretrukker i testen på 6moons også mener jeg å huske. Er uansett fryktelig godt fornøyd med 45 lyden, ikke overdrevent her og der, føles bare riktig sånn 'all over'.olaps skrev:Og ved å bytte til EML-rør (fra TJ mesh), ble det enda en opptur. Mesh Plate eller Solid Plate av disse er en smak sak. Mesh spiller luftigst, men mister litt nøyaktighet, blir litt diffuse....... Solid Plate synes jeg er et fantastisk rør, har liksom ALT. Stramt og detaljert nedover også.........
Vet ikke helt hva som har skjedd med Welborne, men har hørt "stygge rykter" om innbetalinger som har bliitt borte, ekstremt seine/mangelfulle leveranser etc, dvs mer eller mindre svindel.ixos_76 skrev:ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......
jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...
finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?
er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.