Høyttalere «Anbefalt forsterkereffekt»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fuldstændig enig i det, du skriver m.h.t. at tilpasse sin lydstyrke til musikken.
    Spiller næsten altid Pink Floyd, Stevie Ray Vaughn, Yello m.fl "passende" høyt, hvorimot jazz m. f. eks Vestbo Trio
    og lignende helst skal ha´ samme lydstyrke som oplevet live. Har heldivis flere af disse i hukommelsen.
    Med hensyn til forstærkereffekt er det lidt tosset, ikke at sørge for "så meget som muligt" indenfor éns økonomiske råderum.
    Lidt som at køre Rolls Royce med 80 Km/t. Totalt uanstrengt. Når dit headroom aldrig bli´r overskredet uanset lydstyrke,
    vil det afspejle sig i en fuldstændig uanstrengt gengivelse, forudsat selvfølgelig, at høyttalerne heller ikke bli´r pressede :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Meget få koncertoplevelse som kan bruges som reference. Min sidste var med Ten cc I Amager Bio. Behøver jeg sige at jeg gik i pausen og gik hjem og hørte. I salen var det aldeles rædselsfuldt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.287
    Antall liker
    34.824
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Meget få koncertoplevelse som kan bruges som reference. Min sidste var med Ten cc I Amager Bio. Behøver jeg sige at jeg gik i pausen og gik hjem og hørte. I salen var det aldeles rædselsfuldt.
    Prøv rent akustisk musikk i ulike konsertlokaler og forskjellige akustiske instrumenter spilt i ditt eget lytterom. Da vet du hvordan ekte instrumenter låter i det rommet og hvordan de påvirkes av konsertlokalet. Prøv så med «standard» elektriske instrumenter, f eks Gibson Les Paul i Marshall Bluesbreaker combo, og hør etter hva som skjer hvis du spiller av noe lignende ved samme volum. Så kan du prøve å la et levende rockeband spille i stua, f eks med en 4x12’’ 100 W Hughes & Kettner gitarforsterker, en 1x15’’ 250 W basscombo, fullt trommesett etc. Deretter setter du på The Who «Live at Leeds» på anlegget ved samme volum og hører etter om lydbildet er like stabilt, om smålyder fra trommesettet høres like tydelig, etc.

    Det kan være noen mindre aha-opplevelser langs den veien.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg er fuldstændigt klar over, at live oplevelse af instrumenter tæt på, aldrig nogensinde fuldt ud kan blive lige godt derhjemme. Især hvad angår dynamikken.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har en live optagelse fra en kælder, hvor der er brugt godt udstyr, som var forsynet med batterier. Tættere på live har jeg ikke hørt det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mine linjekilder har følsomhet på ca 96dB og jeg har en lytteavstand på 4m. Hvis musikken bare en ren og «forvrengningsfri» så kan jeg spille med ca 100w peak effekt før det begynner å bli ubehagelig. Da er vi på ca 110dB (peak) i lytteposisjonen. Det er sjelden jeg spiller så høyt så jeg vet egentlig ikke helt nøyaktig hvor grensen går. Imidlertid flyttes grensen for ubehag raskt nedover når jeg spiller kraftig komprimert musikk med mye forvrengning. På de værste innspillingene så begyner det å høres ubehagelig og uninteressant ut kanskje fra 90-95dB. Her tipper jeg litt, men det i i hvert fall langt under det hvor kombinasjonen av anlegg, rom og hørsel begynner å finne sin grense.

    Etter min mening er 110db ubehagelig uansett......og dessuten skadelig...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Vi er så forskellige når det kommer til at nyde sin musik.
    Nogle spiller alt højt hvilket for mig er helt uforståeligt. De gange jeg har været til en Jazz koncert spilles der ikke særligt højt men der er masser af Dynamik . Jeg prøver så vidt det er muligt at tilpasse styrken til det jeg har oplevet live.
    Når jeg så det live niveau som er ved de koncerter ... nej på ingen måde men jeg er kommet et godt stykke af vejen dertil.

    Hvis jeg skulle hive en indspilning frem jeg jeg altid spiller højt fra start til slut er det The Wall. Altid en fornøjelse at lytte til. Her har jeg en følelse af at være omringet af lyd :) En lyd der er uden hørbar forvrængning trods lydstyrken.

    For nogle år siden fik jeg en demo hos en privat. Der blev sat en stykke musik på hvor sanger stod meget tæt på mikrofonen. Så blev der skruet godt op så højt at mine trommehinde begyndte at klire det var ikke en god oplevelse .)
    Optagelsen var eller god men lydstyrken var for voldsom til den slags optagelser...... Synes jeg

    Når trådstarter spøger til anbefalet effekt synes jeg kun man kan svare altid mere effekt en du nogensinde får brug for.
    Udover det maser af membran areal ved Diskant Mid/Hi Så er men klædt godt på når musikken skal nydes højt eller ikke :)
    Det er nok en del av den harde kjernen her inne som tidvis spiller høyere (hei Jan;)) enn det som er realistisk. Så må man ikke blande sammen dynamikk og SPL.
    De få gangene jeg har vært på mellomstore konsertsteder som f.eks. Cosmopolite, har to ting vært besnærende: At jeg kan sitte å snakke med vanlig stemme med sidemannen (om jeg vil, snakker jo ikke så mye under konserten), og den fryktinngytende dynamikken man får live. Men jeg spiller jo høyere enn dette hjemme noen ganger, dog uten den hemningsløse dynamikken fra. f.eks. et trommesett. Nå er jo dynamikken strupet kraftig på de aller fleste opptak hjemme da, så det blir jo dobbelt urettferdig. Men selvsagt kan store hornsystemer komme nærmere live dynamikk enn typiske flerveis kasser.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Etter min mening er 110db ubehagelig uansett......og dessuten skadelig...
    Du holder deg inne på 17 mai med skalkede luker, eller i hvert fall minst 100 meter fra korpsa.

    110 db i meget korte pulser er ikke skadelig, i hvert fall ikke i bassen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Sounds less than 75 dB have no significant effect on our hearing.

    Exposure to sounds above 85 dB causes short term hearing losses called temporary threshold shifts [2]. If this occurs, your ear becomes less sensitive, and sounds seem quieter than normal. After some time, normal hearing returns.

    Repeated exposure to sounds that cause temporary threshold shifts results in permanent damage to the ear in the form of a permanent threshold shift . The ear loses sensitivity in the frequencies 3,000 Hz through 6,000 Hz, resulting in a "notch" in the hearing range. Time of exposure is important, the louder the sound, the less exposure time before permanent damage sets in.

    According to OSHA, the exposure time limits are [3]: (these are A-weighted, most home theater measurements are made with C weighting, which typically gives higer readings for broad spectrum measurements).​
    Exposure TimeExposure Level (measured in dB SPL)
    8 Hours90 dB SPL
    6 Hours92 dB SPL
    4 Hours95 dB SPL
    3 Hours97 dB SPL
    2 Hours100 dB SPL
    1.5 Hours102 dB SPL
    1 Hours105 dB SPL
    .5 Hours110 dB SPL
    <.25 Hours115 dB SPL
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Ifølge den tabellen tåler vi langt mer enn jeg trodde faktisk. Vet ikke hvor gammel den er eller om det er mer oppdatert viten/forskning rundt dette nå.
    OSHA står for Occupational Safety and Health Administration, i USA. Tilsvarer vel Arbeidstilsynet her hjemme.
    I Norge har vel arbeidstilsynet en grense ved 85 dB, som da anses som potensielt skadelig over en 8 timers arbeidsdag.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Synes også den tabellen var drøy. En halv time med 110 db ville ikke jeg vært utsatt for, men når vi snakker om peaker på noen millisekunder tåler vi mye.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hele diskusjonen om effektbehov er ganske så kompleks, med en mengde variabler som starter med høyttalernes følsomhet, beskaffenhet via rommet og eierens lydtrykkpreferanser og ikke minst ambisjonsnivå om kvaliteten.... Beinhard rock høyt & tøft på 85 dB følsomme høyttalere krever i utgangspunktet mer effekt enn høyttalerne makter å svelge unna uten at spolene tar fyr - mens solo ukulele på bakgrunnsnivå avspilt over et kapabelt høyeffektivt høyttalersystem ikke gjør kål på en Watt en gang :cool:

    Vi er tilbake på hvor lang en strikk er egentlig, eller hvor mange runder det er på Bislett. Og når 🤭

    Min egen tommelfingerregel er; ønsket lydtrykk + 10 dB headroom x ht følsomhet = Watt behov. Gang dette med to for good measure.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Synes også den tabellen var drøy. En halv time med 110 db ville ikke jeg vært utsatt for, men når vi snakker om peaker på noen millisekunder tåler vi mye.
    Veldig lik tabellen vi får påminnelse om på jobben hvert år. Så den stemmer nok :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Etter min mening er 110db ubehagelig uansett......og dessuten skadelig...
    Hvis dit anlæg kan gengive rent og helt uden forvrængning og div unoder vil du blive forbavset over hvor højt man kan spille uden det føles ubehageligt :)

    Et anlæg der kan spille 95dB eller 100 kan lyde ganske ubehageligt bare ved de 100dB mens et andet kan gengive ved 115dB uden man nødvendigvis oplever det som ubehageligt eller bemærker det som vildt højt alt efter musik valg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Okay
    Det er lidt det samme med når unge mennesker køber en pladespiller og vinyl og tror bare fordi det er vinyl er lyden god.
    Det er så langt fra sandheden som det kan være.
    Men ang Klasse A lad os da være enige om at vi er uenige :)
    Hvorfor er det du diskutere Klass A, når du ikke ved hvordan det virker? Har du f.eks hørt om cross over forvrængning?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder å spille høyt på hifien, så er der vel visse forskjeller hjemme hos enkelte og vil jeg tro.
    110-120 dB hos den jevne HFS'er tror jeg låter noe anstrengt/slitsomt vs. eks. Slukoteket eller Langesund kjelleren.

    Skal man spille høyt, er det nok lurt med mengder av headroom i alle ledd om det skal låte....skal vi kalle det "pent"?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg blir lettere sjokkert når jeg leser hvor høyt mange av dere spiller. Jeg har aldri sett clip-lampene på DP-trinnene mine lyse opp i løpet av 25 år. Orker ikke gjennomsnittlig lydtrykk på mer enn 70 dB. Hva nå det innebærer når man stort sett lytter på klassisk..
    Tror ikke passiv drift med varme delefiltere eller svingspoler er noe problem, jeg. Ingen større problemer med hørselen heller, etter 45 år med stereodilla..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Jeg blir lettere sjokkert når jeg leser hvor høyt mange av dere spiller. Jeg har aldri sett clip-lampene på DP-trinnene mine lyse opp i løpet av 25 år. Orker ikke gjennomsnittlig lydtrykk på mer enn 70 dB. Hva nå det innebærer når man stort sett lytter på klassisk..
    Tror ikke passiv drift med varme delefiltere eller svingspoler er noe problem, jeg. Ingen større problemer med hørselen heller, etter 45 år med stereodilla..
    Du orker ikke gå på lavmeldte konserter heller da.
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Synes også den tabellen var drøy. En halv time med 110 db ville ikke jeg vært utsatt for, men når vi snakker om peaker på noen millisekunder tåler vi mye.
    Jeg blir ikke helt klok på slike tabeller fordi de sier feks 105dB maks i en time med A-vekting. Men betyr det at man kan tåle 105dB ved en frekvens der vektingen er 1, og 108dB ved en frekvens der vektingen er 0,5? Og hva med totalt lydtrykk som jo er summen av alle frekvensene man blir utsatt for. Det stor forskjell på 105dB ved 1kHz og totalt lydtrykk på 105dB, der man kanskje "bare" har 90dB ved 1kHz. Hørselen vår "deler opp" frekvensene vi blir utsatt for i sneglehuset, så maks lydtrykk før hørselsskade burde vært oppgitt per frekvens. Det er kanskje det a-vektingen gjør. I så fall så synes jeg 105dB/1 time er ekstremt høyt, fordi totalt lydtrykk på musikk da kan blir veldig mye høyere enn det.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    cross ov
    Hvorfor er det du diskutere Klass A, når du ikke ved hvordan det virker? Har du f.eks hørt om
    er forvrængning?
    Keder du dig ?? Hvis du gør læs da hele tråden
    Hvis du læser tråden fra starten som det tyder på du ikke har vil du vide at jeg ikke ved så meget om det. Udtaler mig kun ud fra hvad jeg har læst.
    Kunne ikke drømme om at gå tilbage til Klasse A fra mine Klasse I forstærkere jeg har nu.

    Nu da jeg ikke ved noget om hvordan noget virker kan du jo fortæller mig og trådstarter alt hvad du ved om Cross over forvrængning ... Jeg venter spændt på din undervisning
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Driver og planlegger nye aktive høytalere som skal ha kardoid utstråling fra mellombass og opp til diskant for å få mindre rompåvirkning (inspirert av Kimmo Saunisto). Har planlagt med 100dB/1m maks per frekvensområde og regnet ut at jeg trenger 3 stk forsterkere på 100W hver pga frekvenskompensasjon.
    Men det kan jo bli for lite ser jeg ...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Keder du dig ?? Hvis du gør læs da hele tråden
    Hvis du læser tråden fra starten som det tyder på du ikke har vil du vide at jeg ikke ved så meget om det. Udtaler mig kun ud fra hvad jeg har læst.
    Kunne ikke drømme om at gå tilbage til Klasse A fra mine Klasse I forstærkere jeg har nu.

    Nu da jeg ikke ved noget om hvordan noget virker kan du jo fortæller mig og trådstarter alt hvad du ved om Cross over forvrængning ... Jeg venter spændt på din undervisning
    Du udtaler dig om noget du ikke ved noget om. Hvilke Klasse A forstærkere har du haft at sammenligne med og hvav er klasse I?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Du udtaler dig om noget du ikke ved noget om. Hvilke Klasse A forstærkere har du haft at sammenligne med og hvav er klasse I?
    Jeg anbefaler dig at læse hele tråden. Der er meget i denne verden jeg intet ved om. En del af det jeg har kendskab til har jeg læst mig til andet har jeg selv haft imellem hænderne og har fået mig en viden om... en mening om.
    Men en ting er sikkert jeg har kun udtalt mig med den ringe viden jeg har og har på ingen måde tænkt mig at debatterer med dig om det.... Med lad mig gætte du har sikkert en Klasse A forstærker eller flere og føler nu at jeg taler dem ned :)
    Der er sikkert andre i denne tråd eller på HiFiSentralen der gider og bruge en del indlæg og tid på at debatterer med dig.
    Og husk tråden faktisk handler om anbefalet Effekt .
    Venlig Hilsen
    ps : Ang Klasse I prøv Google
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter min mening er 110db ubehagelig uansett......og dessuten skadelig...
    Ja, ingen med vettet i behold lytter på det nivået over tid. Jeg lytter nok normalt omkring 70-85dB til vanlig. Min beskrivelse var knyttet til de tekniske nivåene for hva som funker og ikke foretrukket lyttenivå. To vidt forskjellige ting. Hvis man da lytter langt innenfor anlegget/rommets grenser så blir det hele langt mer behagelig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge den tabellen tåler vi langt mer enn jeg trodde faktisk. Vet ikke hvor gammel den er eller om det er mer oppdatert viten/forskning rundt dette nå.
    OSHA står for Occupational Safety and Health Administration, i USA. Tilsvarer vel Arbeidstilsynet her hjemme.
    I Norge har vel arbeidstilsynet en grense ved 85 dB, som da anses som potensielt skadelig over en 8 timers arbeidsdag.
    Tabellen i innlegg 169 er for skadelig til å kunne brukes . Der jeg jobber kreves dobbelt hørselvern over 90dB og 100db har en grense på maks 15 minutter med dobbelthørselvern og og kun trent personell personell . Områder Over100db er forbudt å entre uansett .
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ett raskt søk på nettet kom opp med 120dB
    i maskinrommet på skip.
    36 000 hk som var den største maskinen jeg var på gav lyd. Vi brukte enkle øreklokker.
    Tror ikke det eksisterte noen andre typer den gang. 8 timer arbeidsdag.
    Svekket hørsel er vanlig hos de som jobber i maskinen.
    120 000 hk steam var ganske så stille til sammenligning.
    Hørselen min var helt i orden mange år etter at sjølivet tok slutt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Okay
    Det er lidt det samme med når unge mennesker køber en pladespiller og vinyl og tror bare fordi det er vinyl er lyden god
    .
    Det er så langt fra sandheden som det kan være.
    Men ang Klasse A lad os da være enige om at vi er uenige :)
    Nåååhhhhhh, nu gi´r det mening. Sarkasmen ovenover samt uenigheden, blot fordi jeg ved noget om Kl. A og du ikke gør?? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Ja... lad den diskussion mellem os to endelig "ligge død" 😂
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Keder du dig ?? Hvis du gør læs da hele tråden
    Hvis du læser tråden fra starten som det tyder på du ikke har vil du vide at jeg ikke ved så meget om det. Udtaler mig kun ud fra hvad jeg har læst.
    Kunne ikke drømme om at gå tilbage til Klasse A fra mine Klasse I forstærkere jeg har nu.

    Nu da jeg ikke ved noget om hvordan noget virker kan du jo fortæller mig og trådstarter alt hvad du ved om Cross over forvrængning ... Jeg venter spændt på din undervisning
    Over and out 😆
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg blir ikke helt klok på slike tabeller fordi de sier feks 105dB maks i en time med A-vekting. Men betyr det at man kan tåle 105dB ved en frekvens der vektingen er 1, og 108dB ved en frekvens der vektingen er 0,5? Og hva med totalt lydtrykk som jo er summen av alle frekvensene man blir utsatt for. Det stor forskjell på 105dB ved 1kHz og totalt lydtrykk på 105dB, der man kanskje "bare" har 90dB ved 1kHz. Hørselen vår "deler opp" frekvensene vi blir utsatt for i sneglehuset, så maks lydtrykk før hørselsskade burde vært oppgitt per frekvens. Det er kanskje det a-vektingen gjør. I så fall så synes jeg 105dB/1 time er ekstremt høyt, fordi totalt lydtrykk på musikk da kan blir veldig mye høyere enn det.
    Jepp, a-vekting er laga nettopp å ta høyde for den ulike sensitiviteten for ulike frekvenser. :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Du orker ikke gå på lavmeldte konserter heller da.
    Du er inne på noe viktig der. Eksempelvis synes jeg det er vondt, slitsomt og usunt å høre på Sjostakovitsj i Lindemannsalen, mens et sete litt bakover på operaen er vesentlig mer skånsomt mot ørene. I stille partier blir det der så stille at man må konsentrere seg for å høre noe i det hele tatt. Dette burde være relevant for oss. Hvor mange watt trenger man da?
    Bjørn i plateselskapet Gemini sa at han ba Kongshaug spille inn for at det skulle være maksimalt realistisk ved ikke mer enn 80 dB. Begynn å regne på det! Ta høyde for 20 dB ekstra for overskudd og toppene i dynamiske opotak så ender man opp med maks behov på om lag 100 dB i lytteposisjon. Dette snakket om 120 dB osv er galskap. Farlig galskap.
    Jeg hadde en gang gleden av å sitte ved siden av Kongshaug en hel formiddag mens han overførte de eldste analogopptakene med Bjarne Nerem til høyoppløst multikanal digital (kom ingen SACD ut av det, ble aldri utgitt). Kongshaug jobbet med myye lavere lydtrykk enn den typiske hi-fi gærning. Med lavt støygulv i studioet kunne han det. Det var en veldig behagelig opplevelse. Stillhet er en mangelvare i dag..
    Dette snakket om å prøve å flytte konsertsalen hjem er en skikkelig avsporing. For det første lar det seg ikke gjøre. For det andre blir det feil. De fleste innspillinger er foretatt i et studio, ikke i en konsertsal. De fleste hører på komprimert "moderne" musikk som i liten grad er akustisk. Hva skal man da strebe etter? Hva blir "the absolute sound"? Å etterligne bråkete haller og mer eller mindre feiljusterte PA-anlegg? Kanskje dårlig PA til og med?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ett raskt søk på nettet kom opp med 120dB
    i maskinrommet på skip.
    36 000 hk som var den største maskinen jeg var på gav lyd. Vi brukte enkle øreklokker.
    Tror ikke det eksisterte noen andre typer den gang. 8 timer arbeidsdag.
    Svekket hørsel er vanlig hos de som jobber i maskinen.
    120 000 hk steam var ganske så stille til sammenligning.
    Hørselen min var helt i orden mange år etter at sjølivet tok slutt.
    Borriggene på jobben støyer 128dB, 12timer+ arbeidsdager er ikke uvanlig, vanlige peltor hørselvern. Men skårer bra på hørsels test enda etter 15år👍🏻
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nåååhhhhhh, nu gi´r det mening. Sarkasmen ovenover samt uenigheden, blot fordi jeg ved noget om Kl. A og du ikke gør?? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Ja... lad den diskussion mellem os to endelig "ligge død" 😂
    Det er da et sted utroligt at man ikke kan udtale at en Klasse A forstærker er ineffektiv. Uden at få at vide... Du ved ikke nok til at udtale dig.
    Jeg er fuldstændig ligeglad med Klasse A forstærkere og hvordan de fungerer . Det redder ikke min dag at få alt viden om Klasse A.
    Jeg er dog utrolig glad for du opdagede Sarkasmen... Det er da altid noget
    Du må vide alt om alle forstærkere især Klasse A det gør mig ikke noget jeg ved mindre .
    At du vil ligge den død som du skriver er da fint nok men hvorfor ikke bare acc at en Klasse A forstærker er ineffektiv
    Istedet bruger du og andre tid på at kritiserer mig for mangel på viden?? Det forstår jeg ikke
    Venlig Hilsen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    store deler av uteoperatørene på en viss oljeinstallasjon jeg selv har vært på er hørselskadde. Det er gassturbinhviningen og høye rørhastigheter som skader de øvre frekvenser. Det er et stort problem etter som produksjontrykket faller og gjennomstrømingshastighetene øker ..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn