«Lydløse» deler til PC.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg er i gang med en oppgradering / oppdatering av PC-løsninger min. Jeg skal ha en HTPC(-liknende sak) på skrivebordet og den forrige PC’en skal bli «fil-server» for lagring / backup.

Jeg begynner med HTPC’en, som er den mest kritiske.
Hovedkort:
http://www.amentio.no/Mainboard-AMD-E-350-CPU-mATX-PCI-E-VGA(1024)-D-Sub-DVI-HDMI-Audio-GbLAN-1394-2xDDR3-USB3e0-ASUS/cat-p/c/p3755637.html
Strømforsyning:
550W CORSAIR fra den forrige PC’en. (Jeg har tenkt meg et 750W modulært CORSAIR til serveren.)

Ønsker meg forslag til: DVD-brenner og harddisk / SSD. Frontfarge på DVD-brenner er ukritisk.

Når det gjelder serveren er utfordringen at jeg ønsker å bruke (ca) 6 SATA-disker mere enn hovedkortet har tilkoblinger for. Det bør være mulighet for å kombinere to og to i stegling, eller annen form for RAID. RAID-løsningen behøver ikke omfatte alle 6 disker. Jeg ønsker forslag til kontroller-kort for disse.
Tilgjengelige kortplasser for dette er: En PCI Express og "noen" PCI.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Vær obs på at det hovedkortet sannsynligvis skal ha en viss luftsirkulasjon i kabinettet for å fungere OK.

Mht PSU - vær obs på at strømforbruket på store PSUer ved lavt stømforbruk kan være kanske stort - en mindre PSU kan være ganske mye mer effektiv på lave strømforbruk - det er liten vits å bruke en strømforsyning som er unødvendig overdimensjonert.

Mht SSD - hvor stor ? «Bare» OS (hvilket) og et minimum av programmer eller mer? pris vs ytelse vs kapasitet? Jeg bruker f.eks. en Corsair Force3 på 120GB som OS-disk til Win7 som fungerer brillefint.

Server: hvilket OS? Bare filserver eller også servertjenster (f.eks. squeezebox server) ? Er det aktuelt å vurdere Llinux/BSD eller liknende open source? Dersom ja så støtter disse ofte ulike varianter av programvare raid - dvs kontrollerkortet er som sådan ukritisk så lenge det fungerer med std drivere. Jeg tror likevel jeg ville ha prioritert et nytt hovedkort med nok SATA-kontakter på selve hovedkortet, fortrinnsvis som en integrert del av brikkesettet. Aktuelle «serverOS» kan f.eks. være:
www.freenas.org
openmediavault.org
www.nexenta.org
www.openfiler.com

mvh
KJ

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Takk for svar!
Jeg er klar over «problemet» med stor strømforsyning, men ser for meg behov for tilkopling av 8 – 12 SATA enheter i «serveren». Planen er å sette inn «alt jeg har» i den. Har du forslag til mindre strømforsyning med stort antall SATA-tilkoplinger?
I HTPC’en har jeg lyst på SSD til alt, men så var det dette med økonomi. I «serveren» tenkte jeg å ha en til OS. Jeg tar Corsair Force3 på 120GB som et konkret forslag fra deg.
Jeg skrev «server» (i anførselstegn) fordi planen var å bruke Windows og å dele disker i denne. For tiden har jeg kun behov for lagringsplass, men ønsker å kunne ha fysisk avstand til «bråket» fra disker som spinner opp / ned.
Jeg skal følge linkene i innlegget ditt. Hvordan håndterer Linux SSD’er?

KJ skrev:
Vær obs på at det hovedkortet sannsynligvis skal ha en viss luftsirkulasjon i kabinettet for å fungere OK.
Takk for påminnelse! Jeg skal være oppmerksom på dette mår jeg kommer så langt at jeg lukker kabinettet. Sånn som det står nå kan jeg holde på kjøleribben.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
Det var vel helst HTPCn som hadde for stor strømforsyning :)
Hovedkortet har en CPU på 18 watt, du skal ha en SSD og en DVD. Du har ikke sett etter et kabinett med en "bærbar"-strømforsyning på f.eks. 90W? Det vil da være uten vifte.

Mvh
Boden9

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei.

Hvis du skal ha en "HTPC aktig" sak så kan jeg anbefale oppsettet jeg brukte i en htpc selv.
http://www.prisjakt.no/list.php?l=14204&view=m

Denne er meeget stille og fin. Strømforsyningen er av passiv "laptop type"

Det eneste som mangler i denne boksen er harddisk. Jeg brukte en intel ssd jeg hadde liggende. Skal du kjøpe nytt så ville jeg gått for f.eks
Samsung 128 GB ssd: http://www.prisjakt.no/product.php?p=974936
Disse har ikke hatt noen stabilitetsutfordringer slik både Intel og SandForce baserte ssd har(hatt). Dessuten er prisen god, og ytelse tett på det beste. At Samsung lager alle komponentene selv i motsetning til alle andre er nok noe av grunnen til den gode kvaliteten.

Hvis du _må_ ha mer hestekrefter så kan du jo vurdere en Intel i5 cpu, men strengt tatt er en i3 forbausende kapabel. Har du bare en par år gammel pc vil du bli overrasket over hvor kjapp og god denne er. Meer enn nok til all vanlig "pc bruk", kjører "full HD" og til og med 3D, men skal du spille spill er nok et ekstra grafikkort å anbefale.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Takk for bidrag!

Boden9 skrev:
Det var vel helst HTPCn som hadde for stor strømforsyning :)
:-[ ;D

Boden9 skrev:
Du har ikke sett etter et kabinett med en "bærbar"-strømforsyning på f.eks. 90W? Det vil da være uten vifte.
Noteres som en framtidig forbedring.

Godmode skrev:
Hvis du skal ha en "HTPC aktig" sak så kan jeg anbefale oppsettet jeg brukte i en htpc selv.
http://www.prisjakt.no/list.php?l=14204&view=m
I denne omgang er det Sony Optiarc BC-5640H som representerer noe jeg mangler i oppsettet. Jeg tar innlegget ditt som en anbefaling av denne og av Samsung 128 GB ssd.

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Joda, de gjør jobben de. Jeg vil få poengtere igjen at jeg varmt kan anbefale kabinettet også. Det er lite, billig og ser helt ok ut. Dessuten er det så stille at jeg bokstavlig talt måtte legge øret intill lokket for å sjekke om det var på før jeg hadde koblet til skjermen! Lite forbehold om at den medfølgende viften i følge en test jeg leste skal bråke endel. Derfor har har jeg byttet den ut med en Noctua vifte (bestillte to, men har bare montert en) som er veldig stille. I et lav-energi oppsett slik du har kan du trolig droppe hele kabinett viften, men jeg tviler på at du er i stand til å høre den fra mer en 50cm avstand.

Slenger meg på i å mene at strømforsyningen din er sinnsykt overkill til en Zacate prosesser og en ssd. Kjøper du Antec kabinettet følger altså "laptop" strømforsyningen på 65Watt med. Den eneste viften i løsningen blir da en evnt kabinettvifte, og går du for en Noctua eller to kan jeg garantere deg en stille opplevelse. Da kan du også gjenbruke 550Watteren til serveren. Jeg må inrømme at jeg blir ganske overrasket om den ikke har mer enn nok juice til å dra rundt en server, bare sjekk strømforbruket på en vanlig hdd.

Jeg vet ikke hva slags OS du tenker på serveren din, men jeg ville vurdert å kjøre inn Debian eller siste LTS(Long Term Support) versjon av Ubuntu server. Dropp hardware raid kort, det er overkill til ditt behov. Kjør software raid i linux. Hardware raid kontrollere er svindyre, og ryker de risikerer du å tape hele raidet om du ikke får erstattet kortet med et identisk kort. Ikke gøy.

Ytelsen på software raid kan bli meget høy med fem disker i raid 5. Sjekk ut Marsboer på forumet her sin lange, omstendlige og meeget grundige guide for en Debian basert filserver så vil du skjønne at dette vil være mer enn nok til ditt behov.

Hmm, ser at jeg kan ha missforstått med tanke på server. Ser at du etterspør et ekstra sata kontroller kort og ikke raidkontroller. Du må nesten komme med detaljer om HK, prosessor, kabinett samt antall harddisker du planlegger å bruke til serveren om vi skal kunne gi noe fornuftig feedback her.

Topp Bunn