Å handle fra utlandet

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Nå som dollaren er så lav har jeg veldig lyst til å handle litt. Når jeg sammenligner priser mellom norske og amerikanske forhandlere ser det ut til at det vil være en del tusenlapper å spare på å handle fra utlandet, og jeg går nå og lurer på å bestille en VPI platespiller fra Elusive Disc, som jeg oppfatter som seriøse.

Det er imidlertid noen ting jeg er litt usikker på. Det jeg lurer aller mest på er hvordan det vil være med strømforsyning. Jeg antar at jeg ikke kan bruke utstyret direkte hvis det importeres fra USA. Må jeg f. eks. skaffe en spenningsomformer, eller er det mulig å gjøre et inngrep for en kvalifisert person (som i så fall ikke er meg)? Jeg ser i utgangspunktet på en spenningsomformer som et uønsket mellomledd, så jeg håper det er mulig å få til dette på en annen måte.

Er det andre problemer forbundet med et slikt kjøp, f. eks. når det gjelder garanti? Det vil jo være litt upraktisk hvis jeg skulle få et problem og må sende greiene tilbake til USA.

Er det noen bestemt forsendelsesmetode som er å foretrekke? Portoestimatene jeg får når jeg prøver "portokalkulatoren" til Elusive Disc virker ikke så veldig pålitelige, de varierer fra 3 dollar til over 400.

Er det i det hele tatt fornuftig å begi seg ut på noe slikt, eller bør jeg heller ta den (forholdsvis store) ekstrakostnaden det er å handle i Norge?

Så langt har mine utenlandskjøp vært begrenset til musikk, så det hadde vært veldig fint hvis det er noen der ute som har erfaringer å dele. Det er jo ikke sikkert det blir noe kjøp i det hele tatt når alt kommer til alt, men jeg vil ihvertfall prøve å sondere litt.

Mvh
Sveinung

N

nb

Gjest
1) Spenning/nettfrekvens varierer, noen produkter har bare en switch eller en strømforsyning som takler både EU og US, andre er låst, noen er vanskelige å koble om, andre er lette, noen leverandører forteller deg hvordan, andre ikke.

2) Garanti? Selv om du har den,blir det dyrt å bruke den, ting må sendes frem og tilbake, muligens betale moms en gang til om du er uheldig osv. Det er en av grunnene til at ting koster mer her på berget, du har bedre rettigheter som forbruker her.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.781
Torget vurderinger
27
Du kan sikkert få spilleren levert med 240V spenning. Men du må uansett ta de hensyn nb nevner. Dissee gjelder for hifi som for andre varer.

J

Jurassic

Gjest
Siden denne er postet i vinylavdelingen er det veldig viktig å huske at utstyr som er frekvensavhengig vil gå med feil hastighet i Norge dersom de er konstruert for 60 Hz.

Ellers er det bare å bruke transformator på utstyr med lite og jevntstrømtrekk, en passende skilletrafo med 230/110V koster ca 1000 lappen og gir i tillegg et galvanisk skille.
Å bygge om utstyret til 230V på sånt småtteri som en platespiller eller en pre er i mine øyne unødig.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg tor ikke det er noe problem å bestille med 230V spenning. Jeg kjøpe VPI platerensemaskin fra Acoustic Sounds og fikk den med rette spenningen.

Når det er sagt ville jeg kontaktet den norske importøren TAA Import (Lyric) først. De skriver på sine websider at de setter ned prisene pga. lav dollar og sterk krone.

mvh,
OS

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Takk for innspill.

Jeg er forsåvidt klar over de tingene nb nevner i punkt 2, og det er sammen med usikkerheten rundt strømforsyningen/spenningen den viktigste årsaken til at jeg er forsiktig med dette.

Jeg har vært innom websidene til TAA/Lyric. Håper ingen blir fornærmet, men jeg synes ikke de sidene var mye å skryte av. Ikke mye info/priser å finne om VPI unntatt link til produsenten. Da var sidene til Audioart adskillig bedre. Tror jeg får prøve å ta en telefon over helgen. Det er selvsagt interessant hvis de setter ned prisene pga dollaren. Det føles jo helt klart tryggest å handle i Norge, da.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.477
Ref. garanti; hvis butikken går konkurs, er den ikke mye verdt. I hvert fall hvis butikken også var importør.
Eksempel; jeg kjøpte Eben høyttalere hos Norsk Lyd og Bilde i februar i år. I sommer var de gått konkurs. Så hva er garantien min verdt?
(Jeg angrer ikke, høyttalerne er utmerket.)

Før en eventuelt handler fra utlandet er det fornuftig å ta kontakt med fabrikk for å høre om tilpasning til norsk strøm er ok, og om hvordan fabrikken vil forholde seg til fabrikasjonsfeil (garantien). Ville ikke stolt kun på hva den utenlandske forhandleren opplyste.

Videre bør vel besparelsen med å kjøpe i utlandet i hvert fall være så stor at en tåler å sende det tilbake til fabrikk for en garanti reperasjon eller om den blir skadet ved forsendelsen. Det kan være vanskelig å få speditører og/eller forsikringsselskap å ta på seg et ansvar hvis det ikke er et opplagt tilfelle (massiv skade på emballasjen). I hvert fall etter en eventuelt risker med sannsynligheten for at noe slikt kan skje.

For mindre ting er det vanlig å bruke enten posten eller et av kurer firmaene (UPS, Fedex osv). Jeg har handlet vinyl fra Acoustic Sounds i en årrekke, og det har variert hvem som har vært billigst; US Mail, UPS eller Fedex. Alle har levert hver gang ok.
For større pakker blir det som regel billigere med flyfrakt og bruk av et spedisjonsfirma fremfor UPS/Fedex. Men så skal det fra flyplassen og hjem. Posten er kanskje billigst, men største tillatte pakke som privatperson er 20 kg (fra Norge i hvert fall).

mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
SvSig skrev:
Nå som dollaren er så lav har jeg veldig lyst til å handle litt. Når jeg sammenligner priser mellom norske og amerikanske forhandlere ser det ut til at det vil være en del tusenlapper å spare på å handle fra utlandet, og jeg går nå og lurer på å bestille en VPI platespiller fra Elusive Disc, som jeg oppfatter som seriøse.

Det er imidlertid noen ting jeg er litt usikker på. Det jeg lurer aller mest på er hvordan det vil være med strømforsyning. Jeg antar at jeg ikke kan bruke utstyret direkte hvis det importeres fra USA. Må jeg f. eks. skaffe en spenningsomformer, eller er det mulig å gjøre et inngrep for en kvalifisert person (som i så fall ikke er meg)? Jeg ser i utgangspunktet på en spenningsomformer som et uønsket mellomledd, så jeg håper det er mulig å få til dette på en annen måte.

Er det andre problemer forbundet med et slikt kjøp, f. eks. når det gjelder garanti? Det vil jo være litt upraktisk hvis jeg skulle få et problem og må sende greiene tilbake til USA.

Er det noen bestemt forsendelsesmetode som er å foretrekke? Portoestimatene jeg får når jeg prøver "portokalkulatoren" til Elusive Disc virker ikke så veldig pålitelige, de varierer fra 3 dollar til over 400.

Er det i det hele tatt fornuftig å begi seg ut på noe slikt, eller bør jeg heller ta den (forholdsvis store) ekstrakostnaden det er å handle i Norge?

Så langt har mine utenlandskjøp vært begrenset til musikk, så det hadde vært veldig fint hvis det er noen der ute som har erfaringer å dele. Det er jo ikke sikkert det blir noe kjøp i det hele tatt når alt kommer til alt, men jeg vil ihvertfall prøve å sondere litt.
Husk at alle amerikanske priser er uten moms, du må betale 25% moms på kjøpesummen pluss fraktkostnadene. Det koster ofte mye å få sendt produkter fra USA, det lønner seg alltid å bruke seriøse transportselskaper som UPS og FedEx.

Platespiller er et produkt man ikke bør kjøpe fra USA uten at man har sjekket ut en meget viktige detalj på forhånd. Mange platespillere bruker nettfrekvensen til å låse hastigheten, i USA er denne 60 Hz, noe som gir en smurfeaktig vri på platesamlingen med 20% for høy hastighet i Norge. Det er da forskjellige motorer og/eller motorstyring for USA og Europa, det kan bli dyrt å bytte den. Norske importører er da heller ikke alltid like velvillige når det gjelder å hjelpe noen som har importert noe fra USA og tar nok godt betalt for ny motor og for eventuell service. I verste fall kan det hende at importøren ikke vil hjelpe det i det hele tatt og du blir sittende med skjegget godt nede i postkassen. Garantien gjelder jo kun der du har kjøpt spilleren.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale å prute i Norge hvis det finnes en norsk importør, man kan fort svi av det man tror man tjener på uventetede kostnader som dukker fordi man mangler support i Norge.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg er enig med CBA at det kan være lurt å kontakte evt. Norske forhandlere av produktet først. Fortell rett ut hva du tenker å gjøre og spør om de kan matche prisen så kan du vurdere selv hvor du vil bestille. Når det gjelder Hi-Fi har jeg god erfaring med å kontakte de Norske forhandlerne. Når det gjelder fotoutstyr som jeg også kjøper en del av handler jeg nesten konsekvent fra B&H i USA. Kjøpe Canon Blitz+Vidvinkel fra B&H i forrige uke og sparte 4000 på det og da er frakt og moms tatt med. Canon har også verdensgaranti slik du kan levere inn utsyret til nærmeste autoriserte forhandler hvis det blir problemer.

mvh,
OS

T

tjn

Gjest
VPI sin strømforsyning (SDS) er universal, du kan plugge den inn i hvilken som helst kontakt i hele verden. Du justerer volt og frekvens fra denne til motoren for og justere farten på spilleren. Denne saken er veldig bra, du kan ikke få mer nøyaktig fart enn med denne.

https://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=HW-SDS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
En annen ting vi skal huske på er jo det at hvis mange handler i utlandet,fremfor hos Norske forhandlere ,er livsgrunnlaget til butikkene borte,hva sitter vi igjen med da? bare nettsteder å handle...En annen ting FORHANDLERE skal huske på,er at de bør justere prisene,ihht utenlandsk valuta,feks på usa produkter,disse prisene bør etter min mening justeres,også på nettsidene,slik at folk kan se de reelle prisene ut i fra ett nettsidebesøk hos levrandøren..

Så kan man kanskje si at,ok hvis vi handler fra utlandet primært så går sjappene konk,javel..Men hvis sjappene ikke justerer prisene,ja da kjøpes det i allefall utenlands,

Ja så går de konk da og,og i ett sånt tilfelle ser jeg ikke for meg at vi som kunder kan belastes,fordi det bør være selgers ansvar å operere med konkurransedyktige priser,å ikke se sitt snitt til å få bedre fortjenester på varene,fordi kurser er endret....Alle som handler for en del penger er vel såppass oppegående at de vet hva ting koster,ev sjekker.Jeg må si jeg syntes det er mye bedre med reduserte priser på nettsider,enn å få høre at,stikk innom,så lager jeg en knallpris til deg!!-Ved ett sånt kjøp er det nemlig umulig å forutse hva sånn ca andrehåndsverdien vil havne på...noe som interesserer ganske mange i denne bransjen ;)

Jeg.for min del..kjøper ikke noe fra utlandet,uten å ha forespurt en Norsk forhandler..skiller prisene stort,sier jeg ifra,hvis det da ikke er noe å gå på,neivel,så får jeg vurdere ett utenlandskjøp da..

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
ixos_76 skrev:
En annen ting vi skal huske på er jo det at hvis mange handler i utlandet,fremfor hos Norske forhandlere ,er livsgrunnlaget til butikkene borte,hva sitter vi igjen med da? bare nettsteder å handle...En annen ting FORHANDLERE skal huske på,er at de bør justere prisene,ihht utenlandsk valuta,feks på usa produkter,disse prisene bør etter min mening justeres,også på nettsidene,slik at folk kan se de reelle prisene ut i fra ett nettsidebesøk hos levrandøren..

Så kan man kanskje si at,ok hvis vi handler fra utlandet primært så går sjappene konk,javel..Men hvis sjappene ikke justerer prisene,ja da kjøpes det i allefall utenlands,

Ja så går de konk da og,og i ett sånt tilfelle ser jeg ikke for meg at vi som kunder kan belastes,fordi det bør være selgers ansvar å operere med konkurransedyktige priser,å ikke se sitt snitt til å få bedre fortjenester på varene,fordi kurser er endret....Alle som handler for en del penger er vel såppass oppegående at de vet hva ting koster,ev sjekker.Jeg må si jeg syntes det er mye bedre med reduserte priser på nettsider,enn å få høre at,stikk innom,så lager jeg en knallpris til deg!!-Ved ett sånt kjøp er det nemlig umulig å forutse hva sånn ca andrehåndsverdien vil havne på...noe som interesserer ganske mange i denne bransjen ;)

Jeg.for min del..kjøper ikke noe fra utlandet,uten å ha forespurt en Norsk forhandler..skiller prisene stort,sier jeg ifra,hvis det da ikke er noe å gå på,neivel,så får jeg vurdere ett utenlandskjøp da..
Jeg handler stor sett alt fra utlandet bortsett fra Hi-Fi. Jeg har som du ser i signaturen min nedenfor kjøpt mye hos Lyric og de justerer faktisk prisene i takt med vekslingskursen.

Når det er sagt så betaler jeg ikke 4000 kroner ekstra for å holde liv i Norges største fotokjede som ikke reduserer prisene ei krone selv om NOK har styrket seg 10-20%. Ja da får de heller gå konk.

mvh,
OS

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg er nesten litt overrasket nå. Jeg hadde inntrykk av at det var mer utbredt å handle hi-fi fra utlandet. Men det er jo en del gode argumenter for å la være her. Jeg er jo også som jeg nevner tidligere noe skeptisk, det var derfor jeg prøvde meg med å søke råd her.

Jeg har handlet ganske mye fra utlandet på andre områder, så jeg er forsåvidt helt på det rene med de praktiske detaljene rundt det. Men dette har vært helt ”døde” ting der jeg ikke trenger å ta hensyn til slike detaljer som strømforsyning eller eventuell garanti. Det som har vært av problemer er det vel Posten Norge som har forårsaket.

Jeg har fremdeles ikke kontaktet noen norske leverandører, jeg har i ledige stunder prøvd å samle inn informasjon om forskjellige produkter. Det er vel mulig jeg heller mer og mer mot å handle ”lokalt” likevel. Når det gjelder VPI har jeg funnet bare to norske forhandlere på nettet. Av disse er det Lyric som har vært omtalt i denne tråden. Er det de som i så fall anbefales?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Lyric i oslo,og audioart på rykene,er vel de to som selger vpi på berget..vet at lyric har utstillingsspiller,en scout....dersom han ikke har kvittet seg med den i det siste,en aries sakl visst være på plass i fflg tor(lyric) på mail i dag...

Hvor du handler,er vel snakk om hvordan det faller geografisk,,du kan jo sjekke priser hos begge ;)...begge har vel holdt på lenge i gamet,Butikken i Torggt. i oslo,har i allefall mye spennende å vise fram,tross nedskalerte lokaler nylig,finnes det mye flott hifi innfor veggene i torggt. 26 hos Tor Aamodt.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Hm. Det spørs vel om det blir noen mulighet for besiktigelse/prøvelytting. Holder til inne i en trang fjord på vestlandet, med Bergen som nærmeste by, og det er uhyre sjelden jeg er i hovedstaden. Og jeg visste ikke engang at det finnes et sted i Norge som heter Rykene, enda mindre hvor det er (jaja, jeg har funnet det på kartet nå da). Så det vil nok bli telefonkontakt i denne saken. Det står ingenting på websidene til de to om de sender, men det går jeg nå ut fra at de gjør. Får ta det over helgen. Selv om det er mine egne penger må jeg vel planlegge en liten forsvarstale overfor madammen også. Man er da tøffel......

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kan si deg så mye at denne spillern er fantastisk,kvalitet tvers igjennom,om du handler her eller der da,får bli opp til deg,uansett,jeg er rimelig sikker på at du blir strålende fornøyd,og husk,vpi har egen vennetråd på sentralen her...du får melde ankomst! ;)

Forsendelsen skulle gå greit da spillern er meget godt pakket,og alle deler ligger i foam i esken som også er skikkelig,fra VPI...lykke til..somsagt en bra mm pu,til å starte med har jeg å selge til en hyggelig pris...dersom du ikke går for en mc med en gang,ikke glem riiatrinn,dette er også viktig å ha skikkelig,asr har menge tilhengere Graham slee også forresten.....Jasmin lp2 kan du godt styre unna, på denne spiller i allefall,jeg har nemlig prøvd,med heller dårlig resultat,om det skyldes det ene eller andre gidder jeg ikke å spekulere i,men leverte tilbake riiatrinnet til forhandler etter 2 uker...så i disse dager er ventetiden laaang på nytt trinn fra Thorhaugeaudio i DK ;) ;)

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Er det Scouten du sikter til, eller er det den nye Ariesen? Har sett litt på begge disse modellene. Det er jo en viss prisforskjell, men jeg har ikke gjort meg opp noen mening ennå (eller, egentlig så har jeg selvsagt mest lyst på Aries da, men det er som sagt en viss prisforskjell her).

Har registert VPI-tråden, så jeg får i så fall melde meg på der, ja.

Ellers så er det formelle nå i orden. Madammen ville høre Led Zeppelin i går kveld, og det fins bare på vinyl her i huset. Og i et sideskift fikk jeg lagt inn en liten bisetning om at jeg vurderte å kjøpe ny platespiller. Ettersom reaksjonen var: "Ja, den der må da være minst 20 år" var saken klar. Og den er ca. 20 år, en Thorens TD280 kjøpt på HiFi-klubben en gang midt på 80-tallet.

Når det gjelder RIAA-trinn burde min EAR 864 greie den biffen. Har også en Tube Box stående som jeg ikke har hatt hjerte til å selge ennå. Den kommer kanskje ikke helt opp mot RIAA-trinnet i EAR-en, men her har jeg reguleringsmuligheter for pickup-type som jeg ikke har på EAR-en.

Jeg har også lurt litt på dette med pickup. Jeg bruker nå en Benz MC Silver, men jeg vet ikke om den vil holde standarden på en ny VPI? Er det noe spesielt som kan anbefales her?

Topp Bunn