Ålreit, jeg gir opp! Er det noen her inne som kan lage til noe slikt?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Problemet er min SAEC 308 L arm. For tiden ser den slik ut:

IMG_2431.jpg


Som man ser, hadde en tyngre kontravekt ikke vært av veien. Blu-tac funker, bevares, men utseendet lader noget tilbake at ønske. Jeg har trålet nettet etter en tyngre kontravekt, men slikt finnes åpenbart ikke til salgs.

Jeg fant et farbart alternativ på Yahoo Auctions i Japan, men det var noe jævla styr med å få registrert seg der, og nix Paypal, en måtte, såvidt jeg forsto, ha en japansk konto. Alternativet ser slik ut:

56g vekt.jpg


Montert på arm:

56g montert.jpg


Etter mye veiing og måling har jeg kommet til at jeg trenger en slik ring, indre diameter 20,2 mm, ytre diameter likegyldig, med to gjengede hull til Umbracoskruer av liten dimensjon, og vekt på ca. 25 +/-5 g.

Er det noen HFSere som driver med slikt metallarbeid, og kan lage noe slikt til meg, selvfølgelig mot betaling?

Mvh tkr
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Gå ned til det lokale metal-værksted og få lavet en efter eget ønske.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Selvklebende lodd for avbalansering av hjul, er om ikke annet en litt mere diskret workaround da.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
@ptb har, etter hva han sier i "Easy VTA" tråden også muligheter for metallarbeide, og bor i Oslo. :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tkr

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Settskrue/stoppskrue. Tidligere var dem lett tilgjengelige på Biltema men i det siste har dem ryddet i sitt sortiment og kuttet ut en rekke varer og deriblant disse.

Hvem som helst med en CNC eller dreiebenk lager en slik til deg uten problemer.

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Problemet er min SAEC 308 L arm. For tiden ser den slik ut:

Vis vedlegget 503533

Som man ser, hadde en tyngre kontravekt ikke vært av veien. Blu-tac funker, bevares, men utseendet lader noget tilbake at ønske. Jeg har trålet nettet etter en tyngre kontravekt, men slikt finnes åpenbart ikke til salgs.

Jeg fant et farbart alternativ på Yahoo Auctions i Japan, men det var noe jævla styr med å få registrert seg der, og nix Paypal, en måtte, såvidt jeg forsto, ha en japansk konto. Alternativet ser slik ut:

Vis vedlegget 503535

Montert på arm:

Vis vedlegget 503536

Etter mye veiing og måling har jeg kommet til at jeg trenger en slik ring, indre diameter 20,2 mm, ytre diameter likegyldig, med to gjengede hull til Umbracoskruer av liten dimensjon, og vekt på ca. 25 +/-5 g.

Er det noen HFSere som driver med slikt metallarbeid, og kan lage noe slikt til meg, selvfølgelig mot betaling?

Mvh tkr

Denne...
https://m.ebay.com/itm/DENON-DP-57-...0&_nkw=tonearm+counter+weight&_from=R40&rt=nc
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Begge de to svarene over er gode, så da bare pirker jeg litt: ;)

"Unbrako"
Eller innvendig sekskant som skruetypen egentlig heter. Unbrako er et varemerke. :rolleyes:
Joda, men sånne som brukes mer generelt på folkemunne har vi massevis av.
Sant det, og alle skjønner jo hva man mener når man sier "ummbrako" også. Eller Teflon (PTFE). I England har Tannoy vært så innarbeidet i språket at det på folkemunne var synonymt med høyttaler.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Begge de to svarene over er gode, så da bare pirker jeg litt: ;)

"Unbrako"
Eller innvendig sekskant som skruetypen egentlig heter. Unbrako er et varemerke. :rolleyes:
Joda, men sånne som brukes mer generelt på folkemunne har vi massevis av.
Sant det, og alle skjønner jo hva man mener når man sier "ummbrako" også. Eller Teflon (PTFE). I England har Tannoy vært så innarbeidet i språket at det på folkemunne var synonymt med høyttaler.
"Tannoy" betyr fremdeles "PA" på engelsk. "They announced it over the Tannoy" på T-banen, f.eks. Mulig de laget mye PA-høyttalere tidligere?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Joda, men sånne som brukes mer generelt på folkemunne har vi massevis av.
Sant det, og alle skjønner jo hva man mener når man sier "ummbrako" også. Eller Teflon (PTFE). I England har Tannoy vært så innarbeidet i språket at det på folkemunne var synonymt med høyttaler.
"Tannoy" betyr fremdeles "PA" på engelsk. "They announced it over the Tannoy" på T-banen, f.eks. Mulig de laget mye PA-høyttalere tidligere?
Såvidt jeg har fått med meg så var iallfall før alle public adress høyttalerne på togstasjoner og sånn fra Tannnoy, og jeg tror jeg har lest en gang at det er der fenomenet oppstod. Akkurat som du sier selv. :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Som vanlig er jeg kraftig imponert over dette forumet! :) Her kan en spørre om alt, og som regel opplever man en overveldende hjelpsomhet.


Som det går frem av innlegget mitt, er jeg mindre begavet når det gjelder metallarbeid, og jeg har vært temmelig frustrert og oppgitt over at det skulle være så vanskelig å få tak i en slik del som jeg trenger. Det ser ut til å gå i orden nå, en medforumist har tilbudt seg å lage en slik ring for meg i l a neste uke.


@Dazed: Man lærer noe nytt her inne hver eneste dag. Unbraco it is.

@Lealaus: Finner ikke noe mål for indre diameter i den annonsen. Kanskje like greit å få laget en ring som passer akkurat over kontravekten.

Tusen takk til alle for enestående god hjelp!

Mvh
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.336
Antall liker
8.416
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kjenner det klør i verktøymakeren i meg hver eneste gang noen spør om slikt.
Det gjør litt vondt egentlig:)
Til tider savner jeg det stort, hadde jeg hatt plass så hadde jeg kjøpt meg en benk og en fres.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Enda en digresjon :) ; - for en del år tilbake vant faktisk DNH kontrakten for en stor leveranse av høyttalere til London Underground - på lydkvalitet! ( DNH -Den Norske Høyttalerfabrikk)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Ad det opprinnelige problemet - om ikke noen andre fikser dette, så send meg en PM rundt midten av september..
Neste uke er det full fres på jobb, og uka etter bærer det nordover igjen - tilbake mot midten av september...
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg tror det er nok om unbrako/umbrako i denne tråden.
Dette er jo ikke et forum om rettskriving.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.198
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hey Dazed.....
Har faktisk en "heavy klods" til Pioneer PLL-1000 til at ligge. Indvendig diameter med "plastic inlay" = 14,5 mm, uden = 15,0 mm.
Den har ikke unbrako skrue, men helt alm. kærvskrue til fastspænding. Hvis du selv kan få den drejet op til ønsket diameter, er det din for portoen. (Husk porto er svinedyr i Danmark) :)
Hasse !!!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det var ikke meg som trengte det, men trådstarter er kanskje interessert. :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Blir litt rørt og veldig imponert over hvor hjelpsomme folk er her inne- Ekstra motvekter er underveis, og i dag la jeg ut en kjøpsannonse for å få fatt i en "fest-PU" til bruk i min datters 30-årsdag. Det gikk en knapp time før jeg hadde fått fatt i en, og hverken motvektene eller PUen skulle betales for. Da var det bare å takke og bukke, og Olav H. Hauge rant meg ihu:

Gjer ein annan mann ei beine

Han kom or fjellet, skulde heim,
fekk føring ifrå Osa og ut til Øydvinstò.

Og han var raust
og baud betal.

Men osamannen var ikkje fal.

«Eg vil betala,
eg kan ikkje nå deg
med ei beine att.»

«Så gjer ein annan mann
ei beine då,»
sa Osamannen
og skauv ifrå.


I morgen går det et lite bidrag til UNICEF på vegne av duc916 og Karmana. :)

Mvh

Edit: Og der var kr. 500 overført til UNICEF.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Begge de to svarene over er gode, så da bare pirker jeg litt: ;)

"Unbrako"
Eller innvendig sekskant som skruetypen egentlig heter. Unbrako er et varemerke. :rolleyes:
Joda, men sånne som brukes mer generelt på folkemunne har vi massevis av.
Sant det, og alle skjønner jo hva man mener når man sier "ummbrako" også. Eller Teflon (PTFE). I England har Tannoy vært så innarbeidet i språket at det på folkemunne var synonymt med høyttaler.
Ikke med høytaler vel, men PA?

Definition of tannoy in English:

tannoy

A type of public address system.

Example sentences

"The news was tannoyed one afternoon"​
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Jeg planlegger tyngre headshell på min WE-308L, og kom over denne i går:
Vis vedlegget 505022
Butikken heter Shop for Fashion Womens & Mens online Shoes, clothing, accessories and more SALE NOW ON
(Bare å søke på SAEC oppe i høyre hjørne)
Har aldri hørt om stedet men tok alikevel sjansen på å handle derfra.
Kan oppdatere når jeg eventuelt får varene.
Vh GunnarS
PAS PÅ!!! Shop for Fashion Womens & Mens online Shoes, clothing, accessories and more SALE NOW ON er en SVINDLER.

Du kommer aldrig til at se dit køb, ej heller får du dine penge igen.

Brug www.scamadviser.com hvis du er i tvivl om en given web site er i orden.

https://www.scamadviser.com/check-website/martcore.top


Synd for dig, jeg har prøvet det samme, så velkommen i klubben :D
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.253
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
14
Takk for info, og beklager at jeg delte denne infoen.
Har vært i kontakt med kreditkortselskapet, og de sier de kan hjelpe meg i og med at det er garantiordninger på kortet.
Vh GunnarS
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
727
Sted
Bodø
Ikke bare i England at Tannoy har vært forbundet med PA anlegg,
Luftforsvaret her til lands brukte også Tannoy tidligere til PA.
Fremdeles så kan man høre folk der si "Ja, hørte det ble annonsert over Tannoy-anlegget." :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for info, og beklager at jeg delte denne infoen.
Har vært i kontakt med kreditkortselskapet, og de sier de kan hjelpe meg i og med at det er garantiordninger på kortet.
Vh GunnarS
Jeg tror at du skal lete svært lenge for å finne en tyngre motvekt til SAECen din, selv om de skal finnes iht. japanske nettsider. Hadde jeg vært deg, hadde jeg forsøkt å finne noen som kan dreie en tilleggsvekt til deg like godt først som sist. Med mindre du skal montere en virkelig blytung PU på armen din, vil en tilleggsvekt på ca. 25g være tilstrekkelig.

mvh
 
Topp Bunn