Diverse "Åpent" hus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Er det dempingen i rommet deres som gjør at det ikke finnes noe romklang eller uregelmessigheter.?
    I min vanlige stue ser det for jævelig ut, selv om flutterekkoet er betydelig redusert med ny sofa..og teppe
    STEP Impulse 0-7.5 ms viser tydelig gulvrefleskjon ved 2,5ms og takrefleksjon ved ca 6ms.
    (HT på langvegg)

    Capture.JPG


    I lengre forløp ser det for jævlig ut..

    Capture2.JPG


    noen råd?
    Impulsen ser forøvrig slik ut.
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Systemet til @steinost har trykk og driv de fleste her inne bare kan drømme om.
    Det som gjør lyden her unik er de kontrollerte forholdene, samt kapasiteten det tilbyr.
    Her er masse detaljer og det spiller med grei 3d når opptaket byr på det. Oppløsning er upåklagelig
    og jeg tror man må opp i 120-30 db før forvregningen starter å bli plagsom.😇

    De fleste her inne som følger litt med i timen skjønner at dette må være moro å lytte til, og følelsen av at du holder på å riste av sofaen er spesiell.
    For meg er det uvant å kjøre lytteøkter med med flatskjermen stående å lyse der artister burde opptre, så jeg sleit litt med å danne meg en scene og en god illusjon.
    Pinpointing og en tydelig sentrert vokal som opptrer i riktig fasong etter miks, er også noe jeg mener osten sitt system kan forbedre noe ( Om det var mitt da :) )
    Litt for mye fres i toppen og noen små mangler lenger ned gjorde at det til tider kunne være mangel på "lunhet/varme" på enkelte kutt.
    Disse snakket vi om når vi drev på så der var vi vel ganske enige.
    Men med dette sagt kan jeg umiddelbart si at lyden jeg hørte i går er milevis bedre enn mye annet jeg har hørt siste året.
    Og det er sabla gøy å være hjemme hos ekte entusiaster som byr på seg selv, med hjemmebrygget lyd som banker "kjøpe"anlegg rett ut låvedøra.
    Tusen takk for at jeg fikk komme......
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå selger jeg unna kjøpedritten og handler verktøy 😇
    Husk å ikke bruk alle pengene på verktøy nå;=)
    Det trengs egentlig ikke mye for å lage dette, skrudrill, overfres og god dykksag er mye gjort.
    Men takk for varme ord, ja det er fortsatt noe små ting som bør ryddes opp i.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    og så må man kunne litt da.....om alt fra akustikk høyttaler og forsterker. og snekring ..ikke noe man slenger opp på første forsøk ....
    Det jeg lurer på er hvor mange forsøk det tar før det sitter bra...når jeg bruker 3 år på å finne riktig stereo posisjon...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det dempingen i rommet deres som gjør at det ikke finnes noe romklang eller uregelmessigheter.?
    I min vanlige stue ser det for jævelig ut, selv om flutterekkoet er betydelig redusert med ny sofa..og teppe
    STEP Impulse 0-7.5 ms viser tydelig gulvrefleskjon ved 2,5ms og takrefleksjon ved ca 6ms.
    (HT på langvegg)

    Vis vedlegget 664953

    I lengre forløp ser det for jævlig ut..

    Vis vedlegget 664954

    noen råd?
    Impulsen ser forøvrig slik ut.
    Vis vedlegget 664969
    For å sammenligne er det denne.
    impuls fra besøk.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    og så må man kunne litt da.....om alt fra akustikk høyttaler og forsterker. og snekring ..ikke noe man slenger opp på første forsøk ....
    Det jeg lurer på er hvor mange forsøk det tar før det sitter bra...når jeg bruker 3 år på å finne riktig stereo posisjon...
    Ikke for å være ekkel, men dette er de første ht jeg snekrer. Trenger ikke være superflink for å klare slikt.
    Har mann litt kunnskap klare de fleste dette, jeg har troa på folk:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Systemet til @steinost har trykk og driv de fleste her inne bare kan drømme om.
    Det som gjør lyden her unik er de kontrollerte forholdene, samt kapasiteten det tilbyr.
    Her er masse detaljer og det spiller med grei 3d når opptaket byr på det. Oppløsning er upåklagelig
    og jeg tror man må opp i 120-30 db før forvregningen starter å bli plagsom.😇

    De fleste her inne som følger litt med i timen skjønner at dette må være moro å lytte til, og følelsen av at du holder på å riste av sofaen er spesiell.
    For meg er det uvant å kjøre lytteøkter med med flatskjermen stående å lyse der artister burde opptre, så jeg sleit litt med å danne meg en scene og en god illusjon.
    Pinpointing og en tydelig sentrert vokal som opptrer i riktig fasong etter miks, er også noe jeg mener osten sitt system kan forbedre noe ( Om det var mitt da :) )
    Litt for mye fres i toppen og noen små mangler lenger ned gjorde at det til tider kunne være mangel på "lunhet/varme" på enkelte kutt.
    Disse snakket vi om når vi drev på så der var vi vel ganske enige.
    Men med dette sagt kan jeg umiddelbart si at lyden jeg hørte i går er milevis bedre enn mye annet jeg har hørt siste året.
    Og det er sabla gøy å være hjemme hos ekte entusiaster som byr på seg selv, med hjemmebrygget lyd som banker "kjøpe"anlegg rett ut låvedøra.
    Tusen takk for at jeg fikk komme......
    Har en plan om å gå over til iPad som styring. For så å sette tv på stativ litt nærmere dempeveggen.
    Eller fjerne den helt, da får jeg vel ends bedre målinger og lyd.
    Men er veldig glad i den store skjermen for å snakke med dere ;>}
    Litt brutalt å ha 65 oled som pc skjerm, for det er i grunn det den blir brukt til.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har en plan om å gå over til iPad som styring. For så å sette tv på stativ litt nærmere dempeveggen.
    Eller fjerne den helt, da får jeg vel ends bedre målinger og lyd.
    Men er veldig glad i den store skjermen for å snakke med dere ;>}
    Litt brutalt å ha 65 oled som pc skjerm, for det er i grunn det den blir brukt til.
    Det er jo pc basert systemet så det er vel ikke værre enn å kjøre skjermdeling?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du er VELDIG på rett vei.
    Har ikke vurdert en DSP som kan ta deg noen steg videre?
    DSP i Jriver kan alt, har bare ikke kommet dit att de små siste tingene er på plass. Men det kommer.
    Husk vi har ikke justert noe annet en det som er under 200hz så langt.
    Årsaken er sikkert att man har kost seg mer en skrudd lyd, fordi det er så bra som det er.
    Men som mange sier, vi er mer opptatt av å måle og justere. Dette er vel beviset på det motsatte.
    Men det kommer:=)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jRiver kan legge en highshelf fra 1k å helt opp. Så er det jo enkelt å dempe alt oppover 😊
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    DSP i Jriver kan alt, har bare ikke kommet dit att de små siste tingene er på plass. Men det kommer.
    Husk vi har ikke justert noe annet en det som er under 200hz så langt.
    Årsaken er sikkert att man har kost seg mer en skrudd lyd, fordi det er så bra som det er.
    Men som mange sier, vi er mer opptatt av å måle og justere. Dette er vel beviset på det motsatte.
    Men det kommer:=)
    Jeg tenkte på noe kraftige saker som hjelper deg med phase, impuls og FIR feks.
    A la AL eller Trinnov/Dirac
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har også troa på at et anekoisk ( i mangel på bedre ord) input signal gjør at du har et cleanere utgangspunkt.
    Sammen med korrigerte drivere. Spesielt med all den demping/absorbering du har der i hula.
    Bare en tanke fra sidelinja. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn