Årets hallelujah

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk årets hittil beste musikkopplevelse på "Først og sist" nå nettopp: De nye Gitarkameratene Kurt Nilsen, Espen Lind, Askil Holm og Alejandro Fuentes sang Cohens Hallelujah. Og HALLELUJAH, det ga meg gåsehud!! Den ene sang bedre enn den andre før Kurt Nilsen "toppa heile driden". Fantastisk, spør du meg. Men det har jo ingen gjort...

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg hørte samme smørja, og måtte sporenstreks finne originalen frem!
Nå hører jeg peter jöbacks versjon, som er intet annet enn glimrende.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Det låt jo forsåvidt meget bra.. men "arrangementet" og fremførelsen var jo en blåkopi av Jeff Buckley sin versjon. Synes godt de kunne ha prøvd å tilføre noe nytt i tillegg til at flere delte på vokalen. Jeg mener tenkt på hvor langt Buclkleys versjon ligger fra Leonard Cohen sin original versjon...

Men igjen - det låt jo absolutt bra da !

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Syns faktisk Alejandro viste at han har noe eget i stemmen sin, jeg syns i hvertfall han synger veldig bra. Men Kurt er nå overlegen. Han har så kontroll at det er en fryd å høre på.

Y

Yannis_Krokanis

Gjest
Fillern også.  Begynne å diskutere tv-program rett etter sendetid.  Personlig gruet jeg meg til dette tema, som uvegerlig kommer opp etter helgen på jobben, uten at jeg på noen måte hadde tenkt å bidra.  Dette må være vår tids forbannelse.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Pinlig plagiat av Jeff Buckley's versjon. Skal du legge deg så tett opp til en annens versjon bør det enten være bedre eller så får du gi låta ett nytt uttrykk.....og dette var milelangt langt unna den nerve det er i Buckley's versjon.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Smaken er som baken... Bare ræva.. Noen liker blått og andre liker rødt. Men at det var pinlig, syns jeg var å ta i...

Og Krokanis: Hva i h.. er poenget med et off-topic diskusjonsforum hvis man ikke kan diskutere det man vil? Det er jo ingen som tvinger deg til å frekventere denne delen av forumet. Dette forumets forbannelse er alle de som skal utbasunere hvor tåpelige alle andre er, enten de har en mening om OL, Idol, fotball eller kabler. Har man ikke noe konstruktivt å komme med, kan man holde godt kjeft!! :mad:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Hvis jeg ikke hadde hørt Buckley fremføre Hallelujah hadde jeg ikke syntes dette var så ille, men når de til og med legger på samme gjenklangen blir det lettere pinlig. Har du hørt Buckley's versjon? Hvis ikke bør du kjøpe den. Helst på vinyl, men den duger på CD også. Knall lyd.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har hørt den, ja.. Har faktisk gått en del i bilen i det siste. At de synger på samme måte er jo så sin sak, men jeg syns nå uansett det var bra, jeg da... Vil vel si at Kurt tilførte noe nytt, dog som den eneste.

Har ikke vinyl, desverre...

S

smil

Gjest
Nokon som veit om ikkje-religiøse band som lager liknande type musikk som den Dei nye gitarkameratane spelte på Skavlan ?
Syns også det var kollosalt bra.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Fikk årets hittil beste musikkopplevelse på "Først og sist" nå nettopp: De nye Gitarkameratene Kurt Nilsen, Espen Lind, Askil Holm og Alejandro Fuentes sang Cohens Hallelujah. Og HALLELUJAH, det ga meg gåsehud!! Den ene sang bedre enn den andre før Kurt Nilsen "toppa heile driden". Fantastisk, spør du meg. Men det har jo ingen gjort...
Jeg fikk også med meg denne. Fytte katta så bra den var. Ble imponert over kurt nilsen ja. Men at alejandro hadde så pass bra stemme til denne sangen hadde jeg aldri trudd.

Audiodude: du sier leonard cohen har originalen. Aner du hvilke lp eller cd den er på slik at jeg får kjøpt den også?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror den orginalt kom på denne:

Leonard Cohen - Various Positions (1984)

Jeg er forøvrig som en del andre her på HFS, fan av Cæcilie Norby sin versjon av Hallelujah.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.699
Torget vurderinger
2
Jeg var på den arrogante planeten da jeg skjønte disse oppblåste narrene skulle gjøre denne "hellige" låta, og var sikker på sitte med et ekkelt ovenfra-og-nedad-var-det-ikke-det-jeg-visste-flir i trynet etter at fadesen var et faktum. Hm. Lind sang i grunn bra han, mye bedre enn jeg tiltrodde denne pompøse tufsen. Så var det han lille idol-fjotten, da, her måtte det vel gå på trynet. Jøss. gutten kan jo synge! Det er noe ved'n allikevel! Og så dukker det opp en nordlendig jeg ikke en gang har hørt om. Kunne visst synge han også... Mystisk. Kurt, jeg vil ikke like han der hobbiten som bruker skipstrosse som tanntråd, men hva faen!? Han synger jo fletta av hele gjengen pluss de fleste andre også! Dette var live i TV-studio, mine herrer! Dette kom ikke til med alle de mix and match muligheter du har i et platestudio der du filer og pitcher til alt er på stell.
Buckley kan gjøre hva han vil på plate, dette var live! Bortsett fra det vil jeg innrømme at min favoritt på denne låta er k. d. lang. Spør meg ikke hva hu driver med, men det er rein magi i ørene mine...!

Mvh
Håkon Rognlien

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig Rognlien.
Du summerte det slik jeg opplevde det.  :)
Men ingen nordlenning..det var en kis fra Namsos i trøndelag ;)

k.d Lang sin versjon har jeg bare hørt i en live-fremførelse på tv. Det holdt for meg. GÅSEHUD!!  ;)
Skal se om den versjonen finnes et eller annet sted.

S

slowmotion

Gjest
Noen som vet hvilken k.d Lang plate hun synger Hallelujah på?

;)

Fallenangel

Fersking
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Jeg var på den arrogante planeten da jeg skjønte disse oppblåste narrene skulle gjøre denne "hellige" låta, og var sikker på sitte med et ekkelt ovenfra-og-nedad-var-det-ikke-det-jeg-visste-flir i trynet etter at fadesen var et faktum. Hm. Lind sang i grunn bra han, mye bedre enn jeg tiltrodde denne pompøse tufsen. Så var det han lille idol-fjotten, da, her måtte det vel gå på trynet. Jøss. gutten kan jo synge! Det er noe ved'n allikevel! Og så dukker det opp en nordlendig jeg ikke en gang har hørt om. Kunne visst synge han også... Mystisk. Kurt, jeg vil ikke like han der hobbiten som bruker skipstrosse som tanntråd, men hva faen!? Han synger jo fletta av hele gjengen pluss de fleste andre også! Dette var live i TV-studio, mine herrer! Dette kom ikke til med alle de mix and match muligheter du har i et platestudio der du filer og pitcher til alt er på stell.
Buckley kan gjøre hva han vil på plate, dette var live! Bortsett fra det vil jeg innrømme at min favoritt på denne låta er k. d. lang. Spør meg ikke hva hu driver med, men det er rein magi i ørene mine...!

Mvh
Håkon Rognlien
Helt enig i alt dette!
Tenke seg til å prestere så bra live, med romklangkåte nrk teknikere, og med Fredrik Skavlan sittende på fanget ;-)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
424
Sted
Bergen
Veldig bra, ingen tvil om det. Har ikke hørt Jeff Buckley her, men det er tydeligvis noe jeg bør.

Var det live, sånn helt sikkert? Mye sanntidsprossesering kan gjøres og romklangen var vel felles for hele gjengen, men er det slik at det ikke er miming på Først og Sist?

Fallenangel

Fersking
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Etter hva jeg så, var dette 100% live, og tatt litt "på sparket"

Meget bra!

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen som får lyd på hele opptaket?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, jeg får lyd på det hele!

EDIT!
Hyper linke er alt for lang !

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Iriterende.. Lyden faller ut på de samme stedene hver gang.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Faller den ut på lenken som jeg sendte deg også ?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Synes det var meget bra, det eneste triste er at det synes å være idol som rekrutterer (50%) til de nye gitarkameratene. Men det beste er at disse to bidro med mest særpreg i forhold til Buckley`s versjon. Hmmmm kanskje det nå kan bli stuerent å se på idol.

LF som nettopp har kommet ut av idolskapet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Buckley kan gjøre hva han vil på plate, dette var live!

Mvh
Håkon Rognlien
Har du ikke hørt Jeff Buckley - live at sin-é eller helst live at
Bataclan hvor publikum går ALDELES amok?

Du har nok hørt de begge platene, det er ikke det, men den kommentaren slo meg som noe ukritisk..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Imponerende!

20 i stil for fremførelsen. Klarte ikke holde tilbake applausen selv. Pluss en liten gåsehudfaktor. samt bra intervju

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Faller den ut på lenken som jeg sendte deg også ?
Ja, første gang etter 46:16, det som skjer er at bildet fryser, lyden blir borte, men tiden og "glideren" går videre. Så kommer det tilbake. Og det er på de samme stedene hver gang. Skal ha mer enn nok båndbredde.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er ikke til å komme utenom at Kurt Nilsen har en stor stemme. I tillegg kommer det så klokkerent og uanstrengt hver eneste gang. Var i Oslo under 100-års jubileet i sommer og gikk tilfeldigvis forbi scenen når han hadde soundcheck på formiddagen før konserten på Rådhusplassen. Det er ikke en skjev tone som kommer, og han har en utrolig trøkk i stemmen. Idol eller ikke, min mening er at han er en av Norges desidert beste vokalister, og så kan man diskutere utover landegrensene hvis man ønsker det.

Så forresten at han skal gjøre en duett med Willie Nelson. Kult, i grunnen.

Når det gjelder Alejandro Fuentes, har han jo en vei å gå, men han har en egenart som treffer meg i hvertfall.

J

jekri

Gjest
Det er ikke til å komme utenom at Kurt Nilsen har en stor stemme. I tillegg kommer det så klokkerent og uanstrengt hver eneste gang. .
Joda, men drepende kjedelig og livløs.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
424
Sted
Bergen
Nei nei, det må være ordet "klokkerent" som fikk deg til å blande ham med Sissel Kyrkjebø. Tvert imot, han har et særpreg og en evne til å tilføre sangene noe nytt. (fikk jo prøvd seg i et utall sjangre i idol og kom jo brukbart ut av det ;D)

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er Kurt Nilsen jeg mener ;)
Bra vi ikke trenegr å snakke med han, da...

Merkelige greier forresten.. Prøvde å bytte til en annen bruker i XP, og da var hakkingen borte...

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Ja, første gang etter 46:16, det som skjer er at bildet fryser, lyden blir borte, men tiden og "glideren" går videre. Så kommer det tilbake. Og det er på de samme stedene hver gang. Skal ha mer enn nok båndbredde.
Hva slags avspillings program bruker du da? Jeg kjører det i real player og da funker det fett uten feil i alle fall. Bare en tanke i løse luften

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Når jeg klikket på linken, dukket det automatisk opp et NRK-nett TV vindu. Fikk en annen link av FallenA og den ble åpnet i Media Player. Byttet så til en annen XP-bruker og alt var i sin skjønneste orden. Tilbake igjen til den vanlige, og tilbake med hakkingen... Windows...

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Programmet kommer i reprise i kveld kl 2225.
Jeg skal iallefall få det med meg.

Ove

D

Dilla

Gjest
Ingen som vet hvilken plate K. D. Lang synger Hallelujah på?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
424
Sted
Bergen
Når jeg klikket på linken, dukket det automatisk opp et NRK-nett TV vindu. Fikk en annen link av FallenA og den ble åpnet i Media Player. Byttet så til en annen XP-bruker og alt var i sin skjønneste orden. Tilbake igjen til den vanlige, og tilbake med hakkingen... Windows...
Merkelig, fikk samme problemet som deg når jeg brukte den bærbare på en annen internettilkobling. På samme sted også, kan være det være tilbyderen som har en proxyfeil?

B

bamsemann

Gjest
Kurts stemme finns ikke kjedelig og livløs... Da må du enten være døv, ha innovervendte ører igjenstappa med ørevoks, eller så har du bare lagt all din negative holdning i å ikke like Kurt...

Forutinntatthet ???

Topp Bunn