Æ - Den ubrukelige bokstaven

G

Gjestemedlem

Gjest
Æ er en foreldet og stygg bokstav.

Dæn er hælt ubrukelig og burdæ snaræst ærstattæs med vanlig e.

Ord med Æ fremstår som vulgære og fæle og er kun til bryderi i språklig sammenheng.

Lyden Æ er godt nok dekket med bokstaven e.. som i Bergen.

Derfor vil jeg prøve å slutte å bruke bokstaven Æ her på forumet. Vil nok ta litt tid men det burde ikke vere noe problem, serlig ikke når man får omstilt seg noe.

Min videre oppfordring er at iallefall OffTopic skal bli en Æ-fri sone, og håper at flere vil følge oppe dette i tråder som kommer.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Ære være deg for det, men da går det på ræva.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ere vere deg for det, men da går det på reven.
eller "rgompeeen", som de sier i bergen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ærleg talt, vi kunne heller slutte med c, q, w, x, z.
Eller er du sånn anti-nordmann?
Enig i dette, disse bruker man da mye sjeldnere. Æ er en flott bokstav, dessuten har jeg den i navnet mitt, ikke har jeg tenkt å skifte navn for dette...

P

Parelius

Gjest
Blir ikke mye trøndervits ut av "æ e i a æ å", hvis det nå skal hete "e e i a e å". Men andre deler av landet kan kanskje overta den.

A

Affa

Gjest
Ærleg talt, vi kunne heller slutte med c, q, w, x, z.
Eller er du sånn anti-nordmann?
Når ble nynorsk norsk? Et bondsk skriftspråk for dyslektikere og tungnemme med lite ordforråd. Nei, c, q, w, x, z og æ er krydder i skikkelig norsk.

A

Affa

Gjest
Blir ikke mye trøndervits ut av "æ e i a æ å", hvis det nå skal hete "e e i a e å". Men andre deler av landet kan kanskje overta den.
”Trøndervitser" er strengt tatt ikke morsomme. Dessuten, det å le av folk som bare er seg selv er som å le av de med Downs syndrom, ufint.

P

Parelius

Gjest
”Trøndervitser" er strengt tatt ikke morsomme. Dessuten, det å le av folk som bare er seg selv er som å le av de med Downs syndrom, ufint.
Downs syndrom er det ikke mye en kan gjøre med; trøndere derimot, kan gjøre noe med sin skjebne. En kan godt være født trønder, men å forbli det, er et valg. Hadde vi bare hatt en lov som forbød folk å forbli trøndere, så ville vi snart ikke hatt noen som ble født som trøndere. Vi ville da også ha kvittet oss med trøndervitser (i håp om at de dør ut av seg selv), og humornivået i den norske befolkning ville ha øket betraktelig. At salget av bartevoks og hvite sokker samtidig ville ha gått tilbake, må kunne ha blitt kompensert på en måte. Men befolkningen som helhet betraktet, ville blitt forskjønnet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
0
Nå nå Parelius, sakte i svingene her !

Vi kan sikkert enes om et kompromiss, på samme måte som Negerkonge for framtiden skal hete Sydhavskonge.

Vi kan bruke Ä slik de gjør i Sverige.

K

kbwh

Gjest
Æ er en flott bokstav. Den har vi fra latin. Disse kulturelle engelskmennene driver og tøyser til latinske ord med ae. Det trenger ikke vi.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
0
Æ er en flott bokstav. Den har vi fra latin. Disse kulturelle engelskmennene driver og tøyser til latinske ord med ae. Det trenger ikke vi.

Prinsippielt enig med deg, men når du kommer trekkende med "Latin" vil den gemene hop med Gerd Liv Valla i spissen se det som et intelektuelt overklaseangrep på "folket" å bruke Æ. Vi vil nok snart se "Folkeaksjonen mot Æ" og G.L. Valla vil sikkert instruere Jens om at Æ må strykes fra alfabetet da det er en ekskluderende bokstav ! ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Seriøst (ihvertfall nesten): Synes vi skal være stolte av vokalene våre. I et alfabet på 29 bokstaver er 9 av dem vokaler, noe som utgjør omtrent 31% av alfabetetet. Engelsk språk har på sin side kun 6 vokaler av 26 bokstaver i sitt fattigslige alfabet, altså kun 23% av alfabetet. Det er ikke for ingenting at det enda dårligere kobling mellom uttale og skriftspråk på engelsk enn på norsk, samt at de stabler sammen en masse vokaler i tide og utide (det er vel bare finsk som er verre her).

Nei, la oss nå bevare æ, ø og å. De er faktisk viktige. Skal vi avskaffe noen bokstaver i det norske alfabetet, så mener jeg z, c og q er hete kandidater. Æ er derimot alt for lite brukt, også av Norsk Språkråd, som når de forsøkte å fornorske skrivemåten på ordet "camping" valgte å forsøke seg med "kamping". Det riktige ville selvfølgelig vært "kæmping".

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Æ er en foreldet og stygg bokstav.

Dæn er hælt ubrukelig og burdæ snaræst ærstattæs med vanlig e.

Ord med Æ fremstår som vulgære og fæle og er kun til bryderi i språklig sammenheng.

Lyden Æ er godt nok dekket med bokstaven e.. som i Bergen.

Derfor vil jeg prøve å slutte å bruke bokstaven Æ her på forumet. Vil nok ta litt tid men det burde ikke vere noe problem, serlig ikke når man får omstilt seg noe.

Min videre oppfordring er at iallefall OffTopic skal bli en Æ-fri sone, og håper at flere vil følge oppe dette i tråder som kommer.
Æ syns ikkje det e rætt av dæ å komme det dær!

T

Thomas1

Gjest
Træ smæ kænæsæræ pæ Hæbræplæss blir ikke det samme uten æ altså.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Forresten. Vestlandsbyen med de grumsete r-ene og mangelen på hunkjønn (språklig sett) burde vel egentlig døpes om til "Bærgen". Akkurat som i det sauen sier. ;)

K

kbwh

Gjest
Prinsippielt enig med deg, men når du kommer trekkende med "Latin" vil den gemene hop med Gerd Liv Valla i spissen se det som et intelektuelt overklaseangrep på "folket" å bruke Æ. Vi vil nok snart se "Folkeaksjonen mot Æ" og G.L. Valla vil sikkert instruere Jens om at Æ må strykes fra alfabetet da det er en ekskluderende bokstav !  ;D
Huff, disse plebeierne.

Æh, et sidespor, men alligavel:
@ er et eksempel på en bokstav som var nærmest ubrukt i hundrer av år. Munkene laget den som en smart sammenstilling av a og d, altså "ad" som i "ad undas". Den gikk av moten med Gutenberg. Så plutselig fikk verden vev og tcp/ip, @ snudde 180o på sin vei nedenom, og nå bruker vi den mye.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Språket ville absolutt bli fattigere uten "æ". Bare tenk på et av Norges mest originale navn, nemlig Ugur Eddie Dæglum. Det ville ikke vært mulig uten "æ".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Når ble nynorsk norsk?
2. Et bondsk skriftspråk
3. for dyslektikere og
4.tungnemme med lite ordforråd.
5. Nei, c, q, w, x, z og æ er krydder i skikkelig norsk.
1. Etter jamstillingsvedtaket i Stortinget 1885.

2. Tåpeleg meiningsytring for ein snart vegeterande som knapt veit kva ein bonde er....

3. Eit interessant poeng. Skriftspråk som er lydrette, er lettare å ta til seg for dei som slit med dysleksi. Nynorsk er såleis lettare enn bokmål, føresett at ein har dialekt som ligg nærast nynorsken (gjeld nok dei fleste her i landet). Legg også merke til at Spania og Tyskland har lågare grad av dysleksi enn Frankrike og Portugal, noko som ganske sikkert heng saman med at skriftmålet er tettare til talemålet.

4. Nynorskordboka er tjukkare enn bokmålsordboka, så det potensielle ordforrådet er større.
Når det gjeld omgrepet "tungnem" er det ikkje særleg presist definert, sjølv om det var brukt ein del tidlegare (i samband med di ungdomstid, tenkjer eg). Kva spesielt tenkte du på i denne samanheng?

5. Har ikkje lagt merke til at du brukar særleg mykje av desse sjølv, men krydder er vel noko ein skal vere forsiktig med i din alder? Eller er det berre mangel på fantasi og knapt ordforråd?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Downs syndrom er det ikke mye en kan gjøre med; trøndere derimot, kan gjøre noe med sin skjebne. En kan godt være født trønder, men å forbli det, er et valg. Hadde vi bare hatt en lov som forbød folk å forbli trøndere, så ville vi snart ikke hatt noen som ble født som trøndere. Vi ville da også ha kvittet oss med trøndervitser (i håp om at de dør ut av seg selv), og humornivået i den norske befolkning ville ha øket betraktelig. At salget av bartevoks og hvite sokker samtidig ville ha gått tilbake, må kunne ha blitt kompensert på en måte. Men befolkningen som helhet betraktet, ville blitt forskjønnet.
Foreslår at vi istedet for det belastede "trønder" kaller disse menneskene "mustasjeutfordret", eller sørger for sosial aksept ved å identifisere dem som medisinske studieobjekt, "hyporhinotrikalt syndrom".

G

Gjestemedlem

Gjest
Prinsippielt enig med deg, men når du kommer trekkende med "Latin" vil den gemene hop med Gerd Liv Valla i spissen se det som et intelektuelt overklaseangrep på "folket" å bruke Æ. Vi vil nok snart se "Folkeaksjonen mot Æ" og G.L. Valla vil sikkert instruere Jens om at Æ må strykes fra alfabetet da det er en ekskluderende bokstav !  ;D
Da skulle jeg også ha stemt LO ved neste stortingsvalg!

Problemet er ikke som mange ser ut til å tro Æ,Ø og Å. Ø og Å er glimrende bokstaver som har en helt annen estetikk.

Tenk bare på når man spiller Scrabble hvor mye mer glad man blir for å trekke en Ø enn en Æ.

Engelsmennene som det referers til driver jo også å lefler med Æen av og til som i Mediæval. Ser like teit ut når de bruker den bokstaven.

Å og Ø er tilsrekkelig for å holde språket sernorsk.

Æ er bare rett og slett lite estetisk.

La oss brenne Æene på bålet!

G

Gjestemedlem

Gjest
Forresten.  Vestlandsbyen med de grumsete r-ene og mangelen på hunkjønn (språklig sett) burde vel egentlig døpes om til "Bærgen".  Akkurat som i det sauen sier. ;)
Nå har heldigvis ikke den den språklige kjønnskvoteringen nådd Bergen. Enn så lenge er det lov å diskriminere språklige hunnkjønn.

Men det ville egentlig ikke forbause meg om Unni Rustad, Gerd Valla og Åslaug Haga hadde kommet med et lovpålegg om minst 30% feminine substantiv i avisene.

Den bergenske viderforedling av språket ville gått en vanskelig tid i møte.

Men heder og ere til språkrådet for å motstå de politisk korrekte horder.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Ikke samme susen over "Det aller verste", skjønt TAV har jo gjort sitt for å etablere Æ i det ordet ;D

Forresten sier ikke bergenserne "Bærgen", det er det kun østlendinger som prøver seg på dialekten som sier.  Til dags dato har jeg aldri hørt en østfra (som ikke har trått sine barneføtter i Bergen) være i nærheten av bergensk.  Kanskje folk fra Oslo vest 100 år tilbake klarer (edit: kunne klare , er ikke mange igjen...) det, men ikke dagens befolkning.

Ps: det heter særnorsk. "Sernorsk" eller "sernårsk" blir helt feil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke samme susen over "Det aller verste", skjønt TAV har jo gjort sitt for å etablere Æ i det ordet ;D
En viss kunstnerisk frihet må jo tillates.

Forresten sier ikke bergenserne "Bærgen", det er det kun østlendinger som prøver seg på dialekten som sier.  Til dags dato har jeg aldri hørt en østfra (som ikke har trått sine barneføtter i Bergen) være i nærheten av bergensk.  Kanskje folk fra Oslo vest 100 år tilbake klarer  (edit: kunne klare , er ikke mange igjen...) det, men ikke dagens befolkning.
Joda begge Eene i Bergen uttales med kort Æ lyd. I motsetning til Bérgén. Men det viser bare hvor god og anvendelig bokstaven E er i forhold. Og hvis man vil spirte opp språket kan man gjerne ta i bruk apostofer med større iver. e é ê etc.

Ps: det heter særnorsk. "Sernorsk" eller "sernårsk" blir helt feil.
Sernorsk er helt greit. Sær blir like sert som nårsk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joda begge Eene i Bergen uttales med kort Æ lyd. I motsetning til Bérgén. Men det viser bare hvor god og anvendelig bokstaven E er i forhold. Og hvis man vil spirte opp språket kan man gjerne ta i bruk apostofer med større iver. e é ê etc.

Sernorsk er helt greit. Sær blir like sert som nårsk.

E -ene i Bergen uttales ikke helt likt, mest æ på den første, og litt lengre.

Ellers uttales jo ord som skrives likt ofte forskjellig.

Her, der, berg, uttales ikke likt til : ler, ser, mer, kler det er mer æ-uttale i de første.

Her uttales vel likt som hær egentlig, jeg hører i alle fall ikke forskjell.

G

Gjestemedlem

Gjest
E -ene i Bergen uttales ikke helt likt, mest æ på den første, og litt lengre.

Ellers uttales jo ord som skrives likt ofte forskjellig.

Her, der, berg,  uttales ikke likt til : ler, ser, mer, kler  det er mer æ-uttale i de første.

Her uttales vel likt som hær egentlig, jeg hører i alle fall ikke forskjell.
Jepps, og som du ser trenger man ikke en ekstra unødvendig bokstav for hver E-lyd. E duger i alle disse tilfellene.

S

slowmotion

Gjest
Æ ær en av de norskeste bokstavene som finnes
og bør dærfor brukes mere enn i dag.
Det ær mye mer fræs over æ enn å og ø, synes jæg.
Selv om de også bør beholdes.

;)

edit:

Gjestemedlem, du ær ikke tilfeldigvis en sånn jævla intet-lektuell, ær du?

;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
For å være ærlig (eller vere erlig, om du vil), så synes jeg ditt korstog mot bokstaven "æ" virker som et utslag av snobberi, Gjestemedlem.  Det er en bokstav som brukes i ord som ofte beskriver litt ekle, negative og litt tabubelagte ting, sånn som bæsj, æsj, sæd (som jeg faktisk er enig i at burde skrives "sed"), dægern, dæven, fæl, gærning, hærverk etc.

Utfordringen med bokstaven "æ" er altså at den er i bruk i slike ord og dermed skaper negative assosiasjoner.  Men det gjør ikke bokstaven "æ" til en stygg bokstav. Dens bruk er nødvendig, og i et rikt språk skal både negative og positive ting beskrives.  At "æ" har fått en stor rolle i de negative ordene betyr at den fyller en funksjon.  Det betyr at man absolutt trenger den, selv om den ofte har en utakknemlig jobb, sammenlignet med den mer stuerene, småborgerlige "e".

Helt på siden: Norsk har eksakt samme alfabet som dansk, så det er faktisk litt upresist å omtale "æ", "ø" og "å" som særnorske bokstaver.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, man bør hællær vurdere mer bruk av æ, i ord hvor man faktisk uttalær e som æ. Vi vet allæ hvor vanskelig det ær å læræ seg æt språk hvor uttalæ ær inkonsekvænt i forhold til skrivemåtæ, dættæ kan man gjøræ noe med ved å skrive ordene mer som de sies, med æ.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
For å være ærlig (eller vere erlig, om du vil), så synes jeg ditt korstog mot bokstaven "æ" virker som et utslag av snobberi, .

det er vel heller et utslag av kjedsomhet.

G

Gjestemedlem

Gjest
For å være ærlig (eller vere erlig, om du vil), så synes jeg ditt korstog mot bokstaven "æ" virker som et utslag av snobberi, Gjestemedlem.  Det er en bokstav som brukes i ord som ofte beskriver litt ekle, negative og litt tabubelagte ting, sånn som bæsj, æsj, sæd (som jeg faktisk er enig i at burde skrives "sed"), dægern, dæven, fæl, gærning, hærverk etc
Jeg tror din analyse er helt korrekt. Jeg kan godt gå med på at det er språklig snoberi, men også et ønske om at språket blir mindre vulgært. Hvis vår daglige leserliv ble litt mindre preget av de nevnte ord og hva de representerer så ser jeg på det som et steg i riktig retning.

Utfordringen med bokstaven "æ" er altså at den er i bruk i slike ord og dermed skaper negative assosiasjoner.  Men det gjør ikke bokstaven "æ" til en stygg bokstav. Dens bruk er nødvendig, og i et rikt språk skal både negative og positive ting beskrives.  At "æ" har fått en stor rolle i de negative ordene betyr at den fyller en funksjon.  Det betyr at man absolutt trenger den, selv om den ofte har en utakknemlig jobb, sammenlignet med den mer stuerene, småborgerlige "e".
Hvis språket som sådan var utelukkende humoristisk ville nok Æ fylt funksjonen som toaletthumor. Noe jeg ikke har det minste problemer med å ikke like i det hele tatt.

Slik sett kan bevistheten om Æ og dens bruk vere med på å fremme det gode og adelige i mennesket og la det negative og fordervede få minst mulig plass i hverdagen.

Jeg har ingen som helst tro på at noen skal se dette på samme måte som meg, men det har vert interessant  å belyse emnet.

Æ er derimot alt for lite brukt, også av Norsk Språkråd, som når de forsøkte å fornorske skrivemåten på ordet "camping" valgte å forsøke seg med "kamping".  Det riktige ville selvfølgelig vært "kæmping".
Sistnevte setning fyller meg med gru og uhygge. Ikke bare grunnet bruken av 'bokstaven' men hele ideen med å fordumme språket til det tragikomiske. Når man innfører ord fra andre språk kan men iallefall vise ordet den respekten det fortjener med å beholde skrivemåten så langt det lar seg gjøre, men mindre det strider så mye mot norsk språk at det blir problematisk. Da er det bedre å skape nye helnorske ord enn på fårnårske skrivemåten. Finnene er mye flinkere med sistnevnte. Mens danskene er mye flinkere med den første metoden.

F.eks. ord som Chauffeur kan vel bli litt mye å svelge for dem som ikke sto fremst i den språklige køen, og her er det til en viss grad forståelig at man lager et heilnorsk altrenativ. Men ord som Kæmping og Køntri hører kun hjemme i dårlige vitsetegninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
 Det er en bokstav som brukes i ord som ofte beskriver litt ekle, negative og litt tabubelagte ting, sånn som bæsj, æsj, sæd (som jeg faktisk er enig i at burde skrives "sed"), dægern, dæven, fæl, gærning, hærverk etc.

.
Nja...skeptisk. Hva med ord som Ære, Ærlighet, Lære, Kjære...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Pink_panther: Unntak er det fra de fleste regler.

En grunn til at man oppfatter "sjåfør" som mer spiselig enn "køntri" og "kæmping" er at "sjåfør" er eldre og mer innarbeidet. Videre er det blitt slik at vi lettere aksepterer engelske skriftformer i det norske språk enn for eksempel franske eller spanske. Sånn sett er nok også "chauffeur" mer fremmed enn "country" og "camping". Hva med formene "tape"/"teip"? Personlig tror jeg "teip" er så innarbeidet nå at det er akseptert på linje med "sjåfør".

P

Parelius

Gjest
Nja...skeptisk. Hva med ord som Ære, Ærlighet, Lære, Kjære...
Forsiktig, Pink, farlige ord dette, iboende stor hæselighet. ;)

Æ/æ er en flott bokstav. Nydelig, vakker, og jeg vet ikke hva. Og den pryder mitt navn. Med en "e" ville det være som å høre på et menneske med talefeil eller bløtt hode. Og på hvilken annen måte kan en trønder få vist sin iboende uvitenhet, enn med et "Hææ". Både sauen og trønderen ville bli ordløse, og vi er jo enige om at de begge er litt mer enn en buskvekst.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_panther: Unntak er det fra de fleste regler.  

En grunn til at man oppfatter "sjåfør" som mer spiselig enn "køntri" og "kæmping" er at "sjåfør" er eldre og mer innarbeidet.  Videre er det blitt slik at vi lettere aksepterer engelske skriftformer i det norske språk enn for eksempel franske eller spanske.  Sånn sett er nok også "chauffeur" mer fremmed enn "country" og "camping".  Hva med formene "tape"/"teip"? Personlig tror jeg "teip" er så innarbeidet nå at det er akseptert på linje med "sjåfør".
Man kan innføre en hvilken som helst skrivemåte på et ord, uansett hvor tåpelig det ser ut vil det bli normen etterhvert. Men er det derfor riktig eller er det fordummende? Teip flimrer fremdeles i mine øyne, tape er et bedre ord. Men det er jo en tendens til at ordene blir mer latterlige jo mer man bruker de sernorske bokstavene på fremmedspråklige ord. Teip er jo ikke så ille som f.eks. skeitbård .. da er det bedre å bruke 'rullebrett'.

G

Gjestemedlem

Gjest
Med en "e" ville det være som å høre på et menneske med talefeil eller bløtt hode. Og på hvilken annen måte kan en trønder få vist sin iboende uvitenhet, enn med et "Hææ". Både sauen og trønderen ville bli ordløse, og vi er jo enige om at de begge er litt mer enn en buskvekst.

Med E ville det høres ut akkurat som det gjør i dag. Det er ikke uttalen som er noe i veien men men skrivemåten. Så trøndere og andre bredspråklige taletrengte kan forsette og bruke de lydene de er vokst opp med. Det er skriftspråket som trenger en finpuss. På samme måten som vi har mange og ulike dialekter kan vi samles om å skrive norsk (eller nynorsk for kverulater).

Topp Bunn