Æsj, jeg har betongvegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hei på dere.

    Jeg har en rektanguler stue som dessverre ikke gir rare mulighetene for plassering av høyttalere. De 2 langveggene er bygget i 2 ulike materialer, en med betong og en med gips. Dette er klassisk leilighet i høyblokk fra sent 60 tall, men heldigvis er det ikke spesielt lytt slik at naboene ikke plages av musikken min.

    Anyway. Slik det er nå peker høyttalerne mot langveggen som er av betong, og det sier seg dermed selv at denne løsningen ikke gir det beste lydbildet. Nå kunne jeg selvsagt snudd møbleringen til gipsveggen i stedet, men jeg tror ikke det er veldig mye å hente på det og dessuten får jeg et ledningsstyr av en annen verden ettersom stikk-kontaktene er mindre tilgjengelig. Med andre ord er det ikke det første jeg prøver.

    Jeg tenkte derfor å undersøke om det finnes andre muligheter. Kle veggene med annet materiale, et eller annet. Noen som har erfaringer eller gode råd å komme med?

    Takker.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Heng opp et par tepper eller andre tekstiler. Det koster lite å prøve.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange her som har gode erfaringer med diverse diffusjoner, både av kjøpesorten og hjemmelagde. Tipper det kommer mange gode råd, hos meg løses det med rotete bokhyller og tepper. Bokhyller er egentlig geniale fordi du kan organisere innholdet (bøkene og vinylen!) slik at det blir en diger demper av resonanser.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det er mange her som har gode erfaringer med diverse diffusjoner, både av kjøpesorten og hjemmelagde. Tipper det kommer mange gode råd, hos meg løses det med rotete bokhyller og tepper. Bokhyller er egentlig geniale fordi du kan organisere innholdet (bøkene og vinylen!) slik at det blir en diger demper av resonanser.
    Jeg ser det geniale i bokhyllen, godt forslag. Dessverre vil det ikke passe inn, evt bokhylle vil bli plassert inntil ene kortveggen og da er den likevel langt utenfor lydbildet. Tross alt er ikke stuen så stor at jeg ønsker at den blir delt opp mer enn nødvendig av ulike møbler.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kunne du lagt ut bilder av rommet, så vi kan se hvordan tingenes tilstand er mer nøyaktig?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Stikkontakt, ledningsstyr av en annen verden? Du kommer veldig langt med 1 stk. skjøteledning. Det går neppe mer strøm i anlegget enn at en helt ordinær skjøteledning til hele anlegget vil være mer enn godt nok i forhold til den potensielt positive effekten du får ved å heller spille mot gipsveggen.
    Jeg ville iallefall ha gjort et forsøk :)

    Tepper på betongveggen som noen har nevnt kan ha god effekt. Evt. tykke gardiner som kan trekkes for, men det vil kanskje se litt dumt ut.

    På jobbkontorene våre er det mye ekko. Akustikere som så på problemet anbefalte å prøve først med ordinære akustiske takplater. Vi prøvde på et par kontorer og de hadde fantastisk effekt. Vet ikke om det vil virke like godt i ditt rom.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Som jeg skriver så er det ikke det første jeg prøver, jeg har ikke sagt at jeg ikke kommer til å gjøre det. I første omgang er det langt mer interessant å se hvilke muligheter jeg har før jeg tar stilling til noe som helst. Litt kartlegging skader ikke før jeg styrer med ommøblering som kanskje ikke likevel har særlig hensikt.

    Takplater i min stue tror jeg neppe er aktuelt :)
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det har jeg stor forståelse for :) Skjønt de akusitiske platene er penere enn ordinære takplater jeg ser i manges stuer. Men du har sikkert et pent tak fra før.
     
    Sist redigert:

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kunne du lagt ut bilder av rommet, så vi kan se hvordan tingenes tilstand er mer nøyaktig?
    Her er 2 bilder fra stuen min slik det ser ut nå. Til nå er tepper og bokhylle det som er kommet av forslag. Gode forslag, men hører gjerne fra andre om dere har andre forslag også.

    Stue1.jpg


    Stue4.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan uansett være et problem å sitte så nærme veggen bak sofaen når man lytter, når veggen i tillegg er av betong. Ville prioritert å få mer luft akkurat bak lytteposisjon.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Som du ser er sofaen ganske stor og det gjør det litt vanskelig å flytte den lenger ut på gulvet. Men det er et godt tips, og noe jeg tar med meg når den dagen kommer at nye møbler er aktuelt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vanlige møbler og ting, som teppe på gulv, tykkere gardiner osv.
    Få deg ei dame og problemet er løst :p Dog noe dyrt. :p
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Vanlige møbler og ting, som teppe på gulv, tykkere gardiner osv.
    Få deg ei dame og problemet er løst :p Dog noe dyrt. :p
    Skal vi se... tepper, bokhyller, gardiner og luft bak sofaen er notert. Men dame? Nei, jeg tror faktisk at Hifi-girl77 står over å finne seg dame. Da går det i feil retning for meg gitt :p
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Figirl77: Bakveggen er nok det greieste å få løst, men gidder du å vise anlegget fra lytteposisjon? Da kan det være lettere å se hva som kan gjøres med det. Har noe av den samme problematikken her hos meg, og har løst det med bassfeller og førstereflektorer. Sistnevnte paneler sitter på hver sin sidevegg, halvveis mellom lytteposisjon og anleggsvegg. Bassfellene skjærer av hjørnet bak høyttalerne. Rydder opp i alle problemer. Her har jeg altså lurt høyttalerne til å tro at de står og spiller i et rom med samme materiale på alle vegger. Vil du vite hvem som har beregnet det? Bruk PM--:cool:
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vanlige møbler og ting, som teppe på gulv, tykkere gardiner osv.
    Få deg ei dame og problemet er løst :p Dog noe dyrt. :p
    Skal vi se... tepper, bokhyller, gardiner og luft bak sofaen er notert. Men dame? Nei, jeg tror faktisk at Hifi-girl77 står over å finne seg dame. Da går det i feil retning for meg gitt :p

    Så jeg ikke i farten Haha...sikkert overarbeidet i uka :p
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Du trenger akustikktiltak. Det er det eneste som vil hjelpe i et rom med så mange harde og reflekterende flater. Pluss at du bør flytte lytteposisjon lengre fra bakveggen.
    Jeg skjønner godt at dette er en stue, og ikke et rom kun til stereo. Men det går an å gjøre det pent. Innrammede akustikkplater i valgfritt stoff f.eks. Det finnes også ferdige akustikkplater med valgfritt trykket motiv. Men hjemmelaget blir mye billigere og bedre. Finnes mange måter å gjøre dette på, spørs helt hvor handy du eller dine eventuelle medhjelpere er :)

    https://www.google.no/search?q=DIY+...K5oKHfRvDL4Q_AUICCgB&biw=1920&bih=921#imgrc=_
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Du trenger akustikktiltak. Det er det eneste som vil hjelpe i et rom med så mange harde og reflekterende flater. Pluss at du bør flytte lytteposisjon lengre fra bakveggen.
    Jeg skjønner godt at dette er en stue, og ikke et rom kun til stereo. Men det går an å gjøre det pent. Innrammede akustikkplater i valgfritt stoff f.eks. Det finnes også ferdige akustikkplater med valgfritt trykket motiv. Men hjemmelaget blir mye billigere og bedre. Finnes mange måter å gjøre dette på, spørs helt hvor handy du eller dine eventuelle medhjelpere er :)

    https://www.google.no/search?q=DIY+...K5oKHfRvDL4Q_AUICCgB&biw=1920&bih=921#imgrc=_

    Takk, denne skal jeg kikke nærmere på :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Stuen min ser veldig lik ut og jeg har også betong i bakvegg. Tipsene som har kommet her er gode og jeg har selv fulgt mange av dem tidligere. Men ikke alle. Ennå.
    Fikk mange gode tips i tråden min, men har landet på dette som de beste tipsene så langt.
    Konsentrert lytting: Her drar jeg lyttestolen inn foran stuebordet (Mot anlegget) Sitter da 2-2,5m fra frontrekke. Jeg fikk da mye rom bak meg. Det hjalp godt.
    I tillegg har jeg:
    Samlet høyttalerene (De sto 3,5 m fra hverandre. Nå 2,5m)
    Ikke toe-inn
    Nytt gulvteppe (Litt tykkere enn det forrige)
    Dra høyttalerene ut fra bakvegg (45-65cm)
    Jeg har skiftet bilder på bakvegg. Der du har ett bilde, litt høyt oppe, har jeg tre som henger på rad og rekke. Her kommer jeg til å henge opp mer/flere bilder.
    Stor forandring på lyd utfra små endringer i tiltak.
    De tre bildene jeg har på bakvegg skal jeg "fylle" med dempemateriale og sette møbelknotter bak på rammen for å få dem litt ut fra veggen.

    Sum summarum; jeg har de siste ukene lært at selv veldig små endringer gjørt stort utslag på hvordan lyden oppfattes :)

    Så "get nerding!"
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kommer han flygende hvis jeg spiller dårlig nok lyd med vinduet åpent? :cool:

    Har fått mange gode tips, tusen takk til alle. Jeg er i gang med "get nerding", som jorwed foreslo ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanlige møbler og ting, som teppe på gulv, tykkere gardiner osv.
    Få deg ei dame og problemet er løst :p Dog noe dyrt. :p
    Skal vi se... tepper, bokhyller, gardiner og luft bak sofaen er notert. Men dame? Nei, jeg tror faktisk at Hifi-girl77 står over å finne seg dame. Da går det i feil retning for meg gitt :p
    :D Men tenk hvor mye du kunne spart om du fant ei med samme skostørrelse!

    Ellers tror jeg på bokhyller, egentlig bøker, som en fin ting. Selvsagt ikke like effektivt som akustikkremedier, men hvem gidder vel å lese en diffusor?

    Bassen tror jeg ikke endrer seg så mye avhengig av hvilken vegg som er bak høyttalerne og hvilken som er bak deg. Dette problemet handler mest om at de er parallelle reflekterende flater, og det fortsetter de å være uansett.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    En kollega har/hadde samme problem med betongvegg i stuen. Han gikk på Ikea i Åsane og kjøpe et lyddempende gulvteppe på 2x2 meter, og hang teppet opp på betongveggen. Det ble ikke lydforhold a-la Grieghallen, men lyden ble betydelig forbedret.
    image.jpeg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg tenker litt på om det hadde vært mer hensiktsmessig å ta bort bildet på veggen og heller henge opp noen pene akustikkplater. Vi får se hva det blir til på sikt, og jeg skal også prat med med Auditor om hans forslag. Uansett begynner jeg å danne et "bilde" av hvordan jeg skal løse opp i problematikken. Det koker gjerne ned til pris dette som alt annet innen HI-FI.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Synes det er en god ide. Her kan man være kreativ og tenke 4 stk tepper a 1x1m? Henges opp med litt mellomrom. Litt forskjellige farger ell.?
    Eller to løpere i forskjellig mønster/farge?
    The Great Wall of Ikea - Makely
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-girl77::rolleyes: Vi skal løse det...
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selve veggkonstruksjonen har veldig lite å si når det gjelder øvre frekvensområdet. Her oppstår det utstikkende refleksjoner og flutter-ekko uavhengig av type vegg. Vanlig møblement kan fjerne flutter-ekko effektivt, men utstikkende frekvenser løses med absorbenter eller diffusorer.

    Tepper demper bare i alle øverste frekvensområde (fungerer da som en EQ) og ikke spesielt gunstig tiltak sammenlignet med hva som er mulig å oppnå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    En del kunnskapsløse forslag du får her. Glem tepper, duker, løpere og alt som ikke er ment for akustisk demping på vegg. Du trenger akustikkplater i en eller annen fasong. Og helst over 7 cm tykke. Mange sier at minimum er 10, men paneler fra 7 cm og oppover er i allefall langt langt bedre enn gulvtepper. Men på gulvet kan det være smart med et tykt teppe, særlig hvis både gulv og tak er glatte. Da kan du bryte opp flutter ekko, som det ikke skal så mye til for å dempe.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Vet ikke om dette med bilder på veggene er tatt opp ennå, men jeg har på kontoret på jobben hengt opp STORE bilder fra IKEA. Dette er bilder laget av lerret og rammer. På baksiden av disse kan du jo legge et tynt lag dempemateriale. Det har ikke jeg gjort, men disse bildene hjelper litt på akustikken uten å ta så fryktelig mye plass - bortsett fra på veggen da. Den ettergivende overflaten vil effektivt bremse/plukke opp en del av de problemene som oppstår med harde og tunge flater. Spesielt fordi den store membranen disse bildene representerer er helt lufttette og MÅ absorbere en hel del bevegelsesenergi i lydttrykket som treffer den. Med tynt lag dempemateriale på baksiden inntil membranen vil du redusere fjæringen i membranen og oppnå en støtdemper som omgjør mye av bevegelsene til varme.
    Helt optimalt blir det jo ikke, men bedre enn ingenting.

    Akustikkplater gjør mye bra de også, men de lar også de lengre lydbølgene "blåse" rett igjennom. Kanskje du kan kombinere akustikkplater og IKEA-bilder?

    Vidar
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om dette med bilder på veggene er tatt opp ennå, men jeg har på kontoret på jobben hengt opp STORE bilder fra IKEA. Dette er bilder laget av lerret og rammer. På baksiden av disse kan du jo legge et tynt lag dempemateriale. Det har ikke jeg gjort, men disse bildene hjelper litt på akustikken uten å ta så fryktelig mye plass - bortsett fra på veggen da. Den ettergivende overflaten vil effektivt bremse/plukke opp en del av de problemene som oppstår med harde og tunge flater. Spesielt fordi den store membranen disse bildene representerer er helt lufttette og MÅ absorbere en hel del bevegelsesenergi i lydttrykket som treffer den. Med tynt lag dempemateriale på baksiden inntil membranen vil du redusere fjæringen i membranen og oppnå en støtdemper som omgjør mye av bevegelsene til varme.
    Helt optimalt blir det jo ikke, men bedre enn ingenting.

    Akustikkplater gjør mye bra de også, men de lar også de lengre lydbølgene "blåse" rett igjennom. Kanskje du kan kombinere akustikkplater og IKEA-bilder?

    Vidar
    Overflaten til slike bilder er såpass reflekterende at det ikke vil slippe gjennom mye av det som den tynne dempingen man har plass til bak faktisk demper. Og vi snakker ikke om lave frekvenser hvor membranprinsippet fungerer.

    Som Polka sier, man trenger tykkere demping for et godt resultat. Eller et kommersielt produkt som er mer effektivt med mindre profil, det finnes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn