Øøøøø...?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hva er oppskriften på kålifår igjen? ;D
Skal lage dette tenkte jeg!

:p

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Et par sure ullsokker, et par hoder kål og en sekk pepper......voila!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er salt, pepper, og kål og sau. Mindre vann enn du tror.

Jeg tror ikke du skal strikke sokker av sauen før du koker den.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Spiller ingen rolle, PYTON er det uansett!
Synes det er knall, jeg. Husk å bruke en sau som ikke er så gammel at den smaker ull. Helst lam, ja. Nam.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
sukk nå fikk jeg lyst på fårikål gett. Må vel til å prøve denne oppskriften jeg også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tjahh... Æ like no' sorten.

Hva mener egentlig kjennerne der ute?
Sau med mye smak, eller mørt og lettygd lam?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Foretrekker lam jeg da. Det er det jeg er oppvokst med.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Apropopps... (Boksehansker på tastaturet i dag...) overskriften:

Sauen sier ikke 'øøøøøø'. Det nærmeste jeg kommer på er kua, som sier 'Møøøø'. Sauen sier 'Bææææ'.

Bare sånn at vi har sjekk på de essensielle fakta i saken.

;)

P

Parelius

Gjest

Sauen sier ikke 'øøøøøø'. Det nærmeste jeg kommer på er kua, som sier 'Møøøø'. Sauen sier 'Bææææ'.

;)
Du må høyde for at trådstarter har tweaket lyden. Alt er som det skal være.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig.

Klarer forresten Tweakman å la den banalt enkle oppskriften være?

Hvis ikke, hva kommer han eventuelt til å tweake med?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Økey...
Da koker gryta....

Jeg varmet vannet først... Dette er viktig!!! ikke begynn med kaldt vann...
så hadde jeg oppi :
- Pepper + salt + hvitløk (ett fedd) chili (knust, en knivsodd)
- lammekjøtt + kål...

Så hadde jeg oppi en stk rødløk, gyldent stekt i olje med pepper.. Så hadde jeg oppi dette en stk
"maggi fond terninger (urter)"

når vannet har kokt ned litt hadde jeg oppi ca 2 dl med
"Jacob's creek Riesling (2005) Vinmonopolet ca 80kr/l..."

Dette etter ca 1 time med rolig koking...

No er det bare å vente... Bææære å venta.. hihi!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjønte jo at du ikke var mannen for basisoppskrifter..

;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

;)
Fakta er: Har det ikke sagt MØ er det ikke mat. ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Skjønte jo at du ikke var mannen for basisoppskrifter..

;D
Jeg har faktisk ca 6 års fartstid i en ganske kjent norsk gourmet resturant...
Hvor kjøkkensjefen har en verdensmesterskapstittel...

Hehe, I tweak everything... belive me, all there is..
Og, fårikål skal ALDRI koke... det er baaaaaaaaad!!!!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.012
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei hei, lag den dagen før, og varm opp igjen dagen etterpå. Best da.
En dasj med sukker gjør også susen. b
Var jo fårikålens dag forrige Torsdag.

K

kbwh

Gjest
Selvfølgelig er HFS stedet for fårikåloppskriften for viderkomne. Det burde jeg jo ha fortstått.

At TweakMan skulle levere kommende lørdags oppskrift kom faktisk overraskende på meg, men ikke desto mindre: Grazie Mille!

De beste får er de som har mistet fotfestet og trillet ned i Sirdalen. Trillefår, en delikatesse.

Gitarmann, du må lære deg å spise annet enn ku. Kuer er forresten veldig morsomme å velte. Noen her som har sett biler?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
De beste får er de som har mistet fotfestet og trillet ned i Sirdalen. Trillefår, en delikatesse.

Gitarmann, du må lære deg å spise annet enn ku. Kuer er forresten veldig morsomme å velte. Noen her som har sett biler?
Er trillefår best hvis det går en tid før de blir funnet?
Slik at det blir "mørbææh" istedet for mørbrad?
Personelig foretrekker gitarmannen fisk fremfor sau i den ene eller andre formen, for ikke å snakke om når de kommer på villstrå på sommertid.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Fårikål uten får, men med rein istedet er forbausende godt !

En "liten" arbeidsulykke da kjøttet ble hentet opp fra fryseboksen for et par år siden introduserte meg for den varianten. ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.012
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
O, har smakt litt forskjellig rakfisk. Kommer fra sjoa området om jeg ikke tar helt feil. I forfjor var den fantastisk, ifjor - litt for stram etter min smak. Til helga kommer ny ladning, sammen med elgen.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Tjahh... Æ like no' sorten.

Hva mener egentlig kjennerne der ute?
Sau med mye smak, eller mørt og lettygd lam?
"Jimre" er best til fårikål.
Det er fjorårs-lam. Litt mer smak, uten å smake gammel sau! Prøv også å lage lammefrikasé nå som fårikålkjøttet er i butikken, det er snadder!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den virket spennende den oppskriften din Tweakman. Bortsett fra fårikål er lam uten hvitløk helt utenkelig.

En liten ting til rakfiskelskerne:

Botulisme er ugreit, litt mer enn vanlig magesjau, så vet dere det.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Tenker han som "oppdaget" rakfisken hadde ledd seg til døde om han kunne sett oss nå.

"Der sitter de med både kjøleskap, dypfryser og konserveringsmuligheter forøvrig. OG ENDA SPISER DE RÅTTEN FISK Ha ha ha ha"

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Synes det er knall, jeg. Husk å bruke en sau som ikke er så gammel at den smaker ull. Helst lam, ja. Nam.
Riktig fårikål får du kun av sau, ikke lam, spør kjennere....Lam er for pyser evt nybegynere....

Det er forøvrig meget viktig å lage 3-4-5 ganger mere enn man spiser opp første dagen. Resten (alt) varmes så opp dagen etter (noen dager etter, da smaker det enda bedre, resten en dag eller to etter det igjen, slik holder en på til gryta er tom, den siste dagen er smaken som aller best, jeg vet det, for jeg har prøvd utallige ganger! ;D

O

om.s

Gjest
Dette er også en rett som er litt moro å presentere for våre naboer i øst, det lukter bajs i hele huset når de ankommer og skepsisen formelig lyser av dem, men så snart det er servert med en liten og god linje ved siden av, lyser ansiktene opp, ikke en negativ tilbakemelding så langt på en gryende tradisjon her sør....

mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Riktig fårikål får du kun av sau, ikke lam, spør kjennere....Lam er for pyser evt nybegynere....

Det er forøvrig meget viktig å lage 3-4-5 ganger mere enn man spiser opp første dagen. Resten (alt) varmes så opp dagen etter (noen dager etter, da smaker det enda bedre, resten en dag eller to etter det igjen, slik holder en på til gryta er tom, den siste dagen er smaken som aller best, jeg vet det, for jeg har prøvd utallige ganger! ;D
Du har ikke aning på hvor glad jeg er for å bo alene, og ferdig med den forfedelige likikål-gryta som varmes opp til likgrøt dag etter dag. Fyttihelvete blir småkvalm bare av tanken.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Du har ikke aning på hvor glad jeg er for å bo alene, og ferdig med den forfedelige likikål-gryta som varmes opp til likgrøt dag etter dag. Fyttihelvete blir småkvalm bare av tanken.

Så hold deg til kål og andre grasarter du da.... ;) slik NOAH`s venner gjør.....

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Hm yeah hm oh oh. Sist jeg laga skikkelig porsjon ble den stående utfor døra i to år. Faktisk. Sant. Ikke prøv.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Viktig detalj på bildet i oppskriften; Kålen skjæres kun i store båter. Hakker du den opp for mye blir det grøt. Jevning suger også.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Viktig detalj på bildet i oppskriften; Kålen skjæres kun i store båter. Hakker du den opp for mye blir det grøt. Jevning suger også.
Helt korrekt, la gjerne stilken på kålen være på under koking av båtene. Disse fjernes rett før servering og man unngår at kålen "forsvinner".

Topp Bunn