Ødelagt subwoofer?

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
19
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Hei.
Jeg har kjøpt en liten subwoofer fra Cambridge Audio som knitrer når jeg spiller. Ikke bare knitring, men i tillegg til musikken når volumet blir over middels.
Er det elementet som er sprengt?
Har lett på nett etter nytt element men finner ikke. Går det å bruke element fra annet merke eller vil lyden ikke bli ok?
 

Vedlegg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.284
Antall liker
13.576
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kan du definere "knitring" litt mer?
For meg virker dette mer som en forsterker/potmeter
feil, enn en defekt driver.

Vanskelig med diagnose uten å ha hørt.
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
19
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Har video men vet ikke om den går å laste opp her.
Men det virker som en slags klikkelyd/gnisselyd under basslagene. Litt vanskelig å beskrive..
Det blir verre ved høyere volum fra lydkilden.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.467
Antall liker
6.158
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Har du åpnet opp og sett, kan vere ledning som ligger inn mot elementet!
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
19
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Har ikke fått åpnet enda.. Men takk for tipset. Er på ferie nå så jeg får gjøre det når jeg kommer hjem igjen
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.093
Antall liker
7.480
Sted
Kongsberg
Det der høres ikke ut som ledning mot elementet. 99% sikker på at det er en feil med elektronikken. Jeg gjetter:
* En dårlig kontakt et sted.
* Dårlig potensiometer
Prøv å holde kontakter litt forskjelige posisjoner og se om det har noe å si.
Prøv å vri på potmeterne for å se om det påvirker skurringen
Skru ut forsterkeren og se etter løse kontakter. (Pass deg for støt fra 230V !!)
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
19
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Takker for svar.
Ah ja da blir det vel mer styr og kostbart å fikse enn hva det er verdt. Lyden ble verre ved økt volum både fra lydkilden og om jeg økte på volumknotten på subwooferen. Prøvde å vri og stille på det meste men kun økt lydnivå lager lyden verre. Ved lavt og moderat volum høres lyden helt fin ut uten ulyder.
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
19
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Mulig jeg prøver å få lånt et fungerende element fra en høyttaler eller noe og tester om samme lyden kommer da
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.741
Antall liker
4.262
Torget vurderinger
1
Takker for svar.
Ah ja da blir det vel mer styr og kostbart å fikse enn hva det er verdt. Lyden ble verre ved økt volum både fra lydkilden og om jeg økte på volumknotten på subwooferen. Prøvde å vri og stille på det meste men kun økt lydnivå lager lyden verre. Ved lavt og moderat volum høres lyden helt fin ut uten ulyder.
Over klokken 12 på volumet så går hele systemet i metning, mest sannsynlig. Det er nok ikke laget for å spille på kino referanse nivå.
 
Topp Bunn