Diverse Ønsker anbefaling: opprette nettside for bildelagring/visning og katalogisering

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Som tråden litt vagt sider, jeg trenger noen gode råd av dere som har peiling og oversikt på nettsider og drift av disse.

Jeg har over en lengre tid moderert et diskusjonsforum som nå er helt utdatert (phpBB fra 2007), det er krevende å skulle overføre/oppdatere forumet til en ny og sikrere plattform, og vi ser også at bruken på forumet har endret seg fra da det ble etablert. Har blitt anbefalt å vurdere IPBoard, men det koster for det første mye penger, i tillegg til at jeg har tilnærmet null teknisk kompetanse på både å sette opp og drifte slike løsninger. Det er dermed ønskelig med en tjeneste/leverandør som enten har noen ferdige oppsett som er enkle å ta i bruk, og at de også leverer support/teknisk drift på siden og at de oppgraderer plattformen/siden (jfr GDPR) når det er behov for det.

Jeg har sett på løsninger til feks. one.com og lignende, men de leverer bare serverplass og drifter ikke selve siden teknisk sett, noe som det er ønskelig/anbefalt fra faglig hold.

Vi er nå på utkikk etter en løsning hvor vi kan laste opp og hoste bilder på egen server, kunne katalogisere/søke lett i alle bildene, legge til informasjon og tagger på bildene, samt å kunne se på det hele gjennom en ordinær nettside. Muligheten for et lite diskusjonsforum er også ønskelig hvis det lar seg integrere.

Slikt kommer ikke gratis vet jeg, så vi er forberedt på å skulle betalte en liten sum, dog handler dette om entusiasme og ikke noe som vi hverken ønsker å tjene penger på eller tenker å ta betalt for å bruke på noen måte.

Er det noen datakyndige her som kan komme med noen gode anbefalinger eller råd til hva som kan være en eller flere mulige løsninger?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt spørsmål:

Hvor mange brukere er det snakk om?

Er det er forum med både kjente og ukjente (aka: hvor viktig er tilgangsstyring, kan du stole på alle eller må du passe på uvedkommende elementer?

Vil antall brukere holde seg nogenlunde stabilt fremover?

Hvor viktig er det for deg å ha kontroll på dataene slik at det er lett å migrere over til en annen plattform i fremtiden?

Trenger du ta med dataene fra det gamle forumet, eller vil du begynne på nytt?

Annonser ja/nei (gratisløsninger kommer ofte med kompromisser)?

Ref GDPR; behandler/lagrer du personopplysninger? I så fall, hvilke?

Drift og oppetid - hvis forumet går ned, hvor lang tid tar det før det er krise?

Ut i fra beskrivelsen kan det virke som at dette er en enkel geskjeft med ikke så mange involverte, men når du først spør detaljert, så kan det være greit å ha gjort seg en mening om spørsmålene ovenfor. Da kan du unngå å havne et sted du angrer senere. 😊
 
Topp Bunn