Ønsker råd og innspill på plassering av høyttalere og møbler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg opplever at jeg har mer bass i lytteposisjon lengre bak i lytterommet enn foran høyttalere - selv om jeg i teorien er i SP. Se tegning:

    Lysbilde1.jpg


    Utstyr: Panelhøyttalere med aktiv bass - Martin Logan Montis. De står 80 cm fra veggene. De står på granittplater med demping mellom stein og parkett. De står på spikes på granittstein.

    Problemstilling: Når jeg er i lyttestolen så kan bassen virke noe lav/tynn - selv om det er mye dynamikk og punch i lyden. I sofa er kan bassen være for mye - og kan virke litt "overkill". Høyttalerne kan stilles inn ettersom bassen er 200W klasse D - men jeg klarer ikke helt å finne en posisjon som både er god for lyttestolen og sofa.

    Spørsmål: Har dere noen åpenbare innspill til hva som kan være problemet med tanke på rommet?

    Rommet er en del av en større stue på Frogner - med god høyde under taket og med gips i veggene - som muligens er positivt ift lyd.

    Både lyttestol og sofa er i lyttesonen i henhold til manuel fra Martin Logan. Det er likevel noen åpenbare forskjeller i hvordan bassen og de nedre frekvensene fungerer. Terassedøren er stor med mye glass - og dempes med store fløyelsgardiner. Merk at dette er mer line source enn point source.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.541
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråd flyttet fra hifi-generelt til akustikk og rom.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Det er en helt vanlig problemstilling som skjer med basshøyttalere som er akustisk små i forhold til rommet. Noe du kan forsøke er å gi høyttalerene litt lengre avstand fra veggen og kompensere med å økt volum på bassen, men en optimal lytteplassering er vanskelig nok.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er en helt vanlig problemstilling som skjer med basshøyttalere som er akustisk små i forhold til rommet. Noe du kan forsøke er å gi høyttalerene litt lengre avstand fra veggen og kompensere med å økt volum på bassen, men en optimal lytteplassering er vanskelig nok.
    Takk for svar!

    Kan du forklare nærmere hva du mener med at basshøyttalerne er akustisk små ift rommet?
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.340
    Antall liker
    13.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    2x 10" bass kan bli litt snau kapasitet i et så stort rom for å få uanstrengt gjengivelse i bassen, selv på moderat volum.
    RRR, har du vurdert separat bass system?

    Du får nok mere nivå ett eller annet sted i dypbassen ved å lytte fra sofa, men jeg tipper at du får mindre av luftighet og 3D i lydbilde?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ofter er det slik at jo nærmere bakveggen man sitter, jo mer bass får du.

    Høyttalerene dine er ikke symmetrisk satt opp, kan gi et skjevt lydbilde.

    Har du mulighet til å flytte på høyttalere, sofa og lytteposisjon?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
    Nei
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ofter er det slik at jo nærmere bakveggen man sitter, jo mer bass får du.

    Høyttalerene dine er ikke symmetrisk satt opp, kan gi et skjevt lydbilde.

    Har du mulighet til å flytte på høyttalere, sofa og lytteposisjon?
    Hva mener du med at de ikke er symmetrisk satt opp? Jeg har prøvd å måle dem opp slik at de er symmertisk ift lytteposisjon. Hva anbefaler du å flytte på?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ofter er det slik at jo nærmere bakveggen man sitter, jo mer bass får du.

    Høyttalerene dine er ikke symmetrisk satt opp, kan gi et skjevt lydbilde.

    Har du mulighet til å flytte på høyttalere, sofa og lytteposisjon?
    Hva mener du med at de ikke er symmetrisk satt opp? Jeg har prøvd å måle dem opp slik at de er symmertisk ift lytteposisjon. Hva anbefaler du å flytte på?
    Venstre høyttaler vil kunne få ekstra nivå pga hjørneplasserig. Venstre høyttaler vil også generelt sett kunne gi en førstveisrefleksjon mot verdadør, noe du ikke får fra høyresiden.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ofter er det slik at jo nærmere bakveggen man sitter, jo mer bass får du.

    Høyttalerene dine er ikke symmetrisk satt opp, kan gi et skjevt lydbilde.

    Har du mulighet til å flytte på høyttalere, sofa og lytteposisjon?
    Hva mener du med at de ikke er symmetrisk satt opp? Jeg har prøvd å måle dem opp slik at de er symmertisk ift lytteposisjon. Hva anbefaler du å flytte på?
    Venstre høyttaler vil kunne få ekstra nivå pga hjørneplasserig. Venstre høyttaler vil også generelt sett kunne gi en førstveisrefleksjon mot verdadør, noe du ikke får fra høyresiden.
    Ok takker så mye - forstår!
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
    Ja egentlig, men i praksis skal det svært mye til å ikke få booste i bassen nær bakvegg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
    Ja egentlig, men i praksis skal det svært mye til å ikke få booste i bassen nær bakvegg.
    Kan fenomenet "boost i bassen nær bakveggen" forklares matematisk?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
    Ja egentlig, men i praksis skal det svært mye til å ikke få booste i bassen nær bakvegg.
    Kan fenomenet "boost i bassen nær bakveggen" forklares matematisk?
    Klart det, også med målemic.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Hvis du ser på bassdriveren på høyttalerene dine er disse små sammenlignet med dimensjonene på rommet. Frekvenser i bassregionen er store sammenlignet med selv vegger og tak. Bassfrekvenser fra en liten kilde vil skape lokale variasjoner i et rom med bassreflekterende flater.
    Ok - dette gir mening. Kan de relativt små bassdriverne også forklare hvorfor bassen oppleves større lengre bak i rommet vs. nærmere høyttalerne?
    Ja egentlig, men i praksis skal det svært mye til å ikke få booste i bassen nær bakvegg.
    Kan fenomenet "boost i bassen nær bakveggen" forklares matematisk?
    Ja, det er mulig å forklare fenomenet med formler. Stikkord for googling er rommodes, pressure maxima og particle displacement. Ved rommets vegger oppstår det noder som kan ses på som en lydressonanss lukkete ende. Ved nodene er velocity lik null og lydtrykket er høyt. Det er den ene årsaken til boost. Nær veggene er det også mindre utfasninger og derfor totalt sett mer lydenergi.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.998
    Antall liker
    6.229
    Torget vurderinger
    32
    Å få lyden til å være identisk midt i rommet (lyttestolen) og inntil veggen (sofaen) er så godt som umulig med mindre man akustisk behandler veggene rundt sofaen til å absorbere lyden så kraftig at du som lytter blir sittende i et akustisk område identisk med å sitte midt i rommet. Det vil likevel ikke bli det samme, da man samtidig vil måtte fjerne noe av den reflekterende lyden man tross alt har når man sitter midt i rommet.

    Jeg tror du opplever noe av det samme som jeg gjør i rommet mitt. Jeg sitter også midt i rommet (det er der det definitivt måler best og låter best), men jeg hører jo at bassen høres bedre når jeg flytter meg bak i rommet og sitter inntil veggen.

    Å pøse på med mer bass-elementer i anlegget vil nok gi deg mer bass i lytteposisjon, men du vil også få økt bassnivået i sofaen tilsvarende. Ergo vil det som du opplever som bra i sofaen nå, trolig oppleves som for mye med mer bass.

    Løsningen kan være å flytte sofaen litt ut fra veggen, slik at du slipper den verste bassboosten langs veggen. Hvor den skal stå kan du forsøke å få til ved å fjerne både lyttestol og bord, så setter du på noe musikk du kjenner godt, gjerne med bra bassgjengivelse. Så beveger du deg selv i rommet (symmetrisk i forhold til begge høyttalerne) og finner ut hvor i rommet du får den lyden du synes gir best forhold mellom bass, mellomtone, diskant. Når du har funnet det punktet setter du lyttestolen der. Så kan du begynne å flytte på og/eller vinkle høyttalerne for å få best mulig fokus og holografi.

    Lykke til.

    Roy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det du opplever er et resultat av stående bølger eller også kalt romnoder. De lave frekvensene har store bølgelengder som blir større enn avstandene mellom flatene i en typisk stue. Resultatet er at den reflekterte lyden skaper en ujevn frekvensrespons som varierer ulike steder i rommet. Noen steder er det peaker og andre steder kanselleringer.

    Dette har ikke sammenheng med størrelsen på bassene. Det har med størrelsen på bølgelengden i forhold til rommet. Ergo vil man få det uavhengig av hvor store basser man har i et lite rom. Den lavfrekvente energien fungerer i et slik rom som bølger i et badekar som går frem og tilbake.
    RoomModesAxialMC.gif


    I tillegg oppstår det såkalt ringing i bassen. Det innebærer at i tillegg til det ujevne nivået, så henger bassen igjen tidsmessig og skaper en monoton og treg gjengivelse. Ringing/resonanser vil også variere ulike steder i rommet.

    Løsningene på problemet er blant annet som følger:

    - Finne optimal plassering i rommet. Flytte seg mest mulig ut av romnodene. Sitteposisjonen er her den viktigste, men høyttalerplassering har også innvirkning. Målinger er et vesentlig verktøy da det kan være vanskelig å lytte seg frem alene frem til alle de ulike frekvensene

    - Bruke ekstern subwoofer(e) til å fylle ut kanselleringer

    - Akustiske tiltak/bassfeller for å minimere reflektert energi. Har god effekt på ringing i tidsdomenet og med tilstrekkelig tiltak vil det også kunne jevne ut nivået/responsen

    - EQ hvor responsen er minimum fase. Fungerer helt klart best etter akustiske tiltak er gjort
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Ser ut som jeg bør forklare utsagnet bassene er akustisk små i forhold til rommet. Det er dette som helt konkret er årsaken til ujevnhetene i rommet. Et av de store problemene med bass i rom er at de ulike romressonansene/modene blir aktivert ujevnt. Dette resulterer i lokale nivåujevnheter. En linjekilde fra gulv til tak med basselementer er ikke lenger akustisk liten i forhold til høyderetningen. Denne vil utjevne nodene og antinodene vertikalt. Hvis man tenker det samme i bredde og lengde på rommet vil lokale ujevnheter i stor grad forsvinne. Nå er en slik løsning uaktuell for de fleste, men det er dette som er årsaken. Akustikktiltak og basstraps virker motsatt, der linjekilder trigger alle ressonansene og utjevner vil basstraps temme ressonansene til en jevn respons. For å oppnå dette kreves også store tiltak. Som R.E.S og Orso også tipser om så er nok det enkleste for deg å jobbe tradisjonelt med plassering av både høyttalere og lytteposisjoner. Hvis du fremdeles ikke er fornøyd så kan du lese litt om multiple subwoofers der man bruker 4 eller flere suber til å aktivere rommodene og utjevne responsen. Danske High-Fidelity hadde en fin artikkel om dette for mange år tilbake. Floyd Toole, Earl Geddes med fler har gjort studier på dette og er blitt en løsning man anbefaler. Lykke til!
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som jeg bør forklare utsagnet bassene er akustisk små i forhold til rommet. Det er dette som helt konkret er årsaken til ujevnhetene i rommet.
    Uansett hvor store elementer man har vil man måtte forholde seg til kvartbølgekansellering og andre rommoder, og jeg ser ikke helt hvordan "for små" elementer kan være årsaken til dette. Det har med høyttalerplassering og rommets dimensjoner å gjøre.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvor store elementer man har vil man måtte forholde seg til kvartbølgekansellering og andre rommoder, og jeg ser ikke helt hvordan "for små" elementer kan være årsaken til dette. Det har med høytallerplassering og rommets dimensjoner å gjøre.
    Jepp. Hjelper ikke å bygge basser til taket heller som det ble nevnt. Eneste man kan oppnå med det er en en ørliten forbedring i responsen ved at elementene får ulik høyde til flatene. En slags EQ effekt. Men ofte blir romnodene bare totalt sett forsterket med stacking.

    Jeg har forøvrig både basstårn til taket og høye linjekilder selv. Trigger ikke noe mindre romnoder under schrøder frekvensen.

    Multisuboofer metoden alá Geddes fungerer til nivå, men ikke tidsdomenet. Her kan responsen være flat og bassgjengivelsen fortsatt være boomete og monoton/treg. Har erfaring med metoden og har skrevet om den på sentralen i egen tråd.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sorry Artanis, men det du har skrevet er og blir feil.
    Jeg har flere rom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Jeg må si meg enig med Artanis her. Orso, du nevnte dette med utfyllende subwoofere, noe som kan være et svært effektivt tiltak, og det er også godt dokumentert. Å fordele bassene i høyden har en effekt som minner om dette. En linjekilde trigger langt færre moder mellom gulv og tak enn en høyttaler med bare en bassdriver. Modene mellom gulv og tak bidrar til de aller fleste nodene og antinodene i et rom. En effekt som er ganske vanlig er der hvor man reiser seg opp og står oppå en stol i lytteposisjon og opplever at det er mye mer bass høyere oppe enn der man normalt sitter. Dette har i høyeste grad sammenheng med det som Artanis nevner.

    EDIT: Det er egentlig litt upresist å si at det trigger færre moder. Det trigger egentlig flere moder, men hver av dem får langt lavere Q, og det hele blir ekstremt mye mer distribuert utover i frekvens med langt lavere ringing. Det gir i sum en langt bedre impulsrespons.

    EDIT 2: Jeg har kjøkken, soverom og bad.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si meg enig med Artanis her. Orso, du nevnte dette med utfyllende subwoofere, noe som kan være et svært effektivt tiltak, og det er også godt dokumentert. Å fordele bassene i høyden har en effekt som minner om dette. En linjekilde trigger langt færre moder mellom gulv og tak enn en høyttaler med bare en bassdriver. Modene mellom gulv og tak bidrar til de aller fleste nodene og antinodene i et rom. En effekt som er ganske vanlig er der hvor man reiser seg opp og står oppå en stol i lytteposisjon og opplever at det er mye mer bass høyere oppe enn der man normalt sitter. Dette har i høyeste grad sammenheng med det som Artanis nevner.

    EDIT: Det er egentlig litt upresist å si at det trigger færre moder. Det trigger egentlig flere moder, men hver av dem får langt lavere Q, og det hele blir ekstremt mye mer distribuert utover i frekvens med langt lavere ringing. Det gir i sum en langt bedre impulsrespons.

    EDIT 2: Jeg har kjøkken, soverom og bad.
    Kommer ikke slike dipper og peaker av at i det punktet der den direktestrålende lydbølgen og den reflekterte lydbølgen fra en vegg har motsatt fase, vil de nulle hverandre ut, og der de har samme fase vil de "samarbeide"? Dette kan da umulig ha noe med størrelsen på membraner å gjøre? Man kan flytte kanselleringene langs frekvenskurven ved å flytte høyttaleren i forhold til veggen.

    Ved å ha basselementer (Det er vel kun i bassen, med store bølgelengder at slike kvartbølgekanselleringer vel egentlig er relevante?) i flere høyrer kan man muligens kompensere for kanselleringer fra refleksjoner i gulv og tak?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    2x 10" bass kan bli litt snau kapasitet i et så stort rom for å få uanstrengt gjengivelse i bassen, selv på moderat volum.
    RRR, har du vurdert separat bass system?

    Du får nok mere nivå ett eller annet sted i dypbassen ved å lytte fra sofa, men jeg tipper at du får mindre av luftighet og 3D i lydbilde?
    Er rommet for stort for 2x10" ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Jeg må si meg enig med Artanis her. Orso, du nevnte dette med utfyllende subwoofere, noe som kan være et svært effektivt tiltak, og det er også godt dokumentert. Å fordele bassene i høyden har en effekt som minner om dette. En linjekilde trigger langt færre moder mellom gulv og tak enn en høyttaler med bare en bassdriver. Modene mellom gulv og tak bidrar til de aller fleste nodene og antinodene i et rom. En effekt som er ganske vanlig er der hvor man reiser seg opp og står oppå en stol i lytteposisjon og opplever at det er mye mer bass høyere oppe enn der man normalt sitter. Dette har i høyeste grad sammenheng med det som Artanis nevner.

    EDIT: Det er egentlig litt upresist å si at det trigger færre moder. Det trigger egentlig flere moder, men hver av dem får langt lavere Q, og det hele blir ekstremt mye mer distribuert utover i frekvens med langt lavere ringing. Det gir i sum en langt bedre impulsrespons.

    EDIT 2: Jeg har kjøkken, soverom og bad.
    Kommer ikke slike dipper og peaker av at i det punktet der den direktestrålende lydbølgen og den reflekterte lydbølgen fra en vegg har motsatt fase, vil de nulle hverandre ut, og der de har samme fase vil de "samarbeide"? Dette kan da umulig ha noe med størrelsen på membraner å gjøre? Man kan flytte kanselleringene langs frekvenskurven ved å flytte høyttaleren i forhold til veggen.

    Ved å ha basselementer (Det er vel kun i bassen, med store bølgelengder at slike kvartbølgekanselleringer vel egentlig er relevante?) i flere høyrer kan man muligens kompensere for kanselleringer fra refleksjoner i gulv og tak?
    Leste du innlegget mitt egentlig, eller leste du bare første setning?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Nå har vi det gående. Nå mangler vi bare at noen forteller at dipoler og SLOBS ikke trigger romnoder.:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Det finnes tre former for løgn. Det er løgn, forbannet løgn, og påstander om at dipoler ikke trigger rommoder.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.340
    Antall liker
    13.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er noder og moder det samme?
    Jeg har forstått det sånn at noder kansellerer bassen og moder forsterker bassen.
    Dette visste vel du 8x12?
    Men du har jo ikke sånne problemer i hula di etter det jeg har sett på vannfallene du har lagt ut.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.340
    Antall liker
    13.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    2x 10" bass kan bli litt snau kapasitet i et så stort rom for å få uanstrengt gjengivelse i bassen, selv på moderat volum.
    RRR, har du vurdert separat bass system?

    Du får nok mere nivå ett eller annet sted i dypbassen ved å lytte fra sofa, men jeg tipper at du får mindre av luftighet og 3D i lydbilde?
    Er rommet for stort for 2x10" ?
    Nei, jeg mener 2x10" blir smått for et slikt rom.
    Noen hevder det sikkert er tilstrekkelig.
    Men større og mere membran areal gir en rekke fordeler.
    Lavere forvrengning, uanstrengt gjengivelse, bedre dynamikk og mye annet som sikkert Snickers-is og orso kan utdype.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noden er punktet for den stående bølgen
    Moden angir frekvensen for nodene. Du kan ha flere moder mellom 2 vegger. feks ved 30 60 120Hz osv

    Om jeg har misforstått litt regner jeg med at de 2 tafatte krigerne korrigerer:)
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Repeterer innholdet i innlegg 21.

    1. Linjekilden fra gulv til tak var et tenkt eksempel på en stor basskilde. Man trenger liknende linjekilde fra frontvegg til bakvegg og mellom sideveggene for å jevne ut hele rommet.
    2. Store basskilder fjerner ikke, men trigger ideelt sett alle moder/resonanser. Som Snickers is skriver får resonansene lavere Q, men blir samtidig jevnere
    3. Det har ikke noe med størrelsen på membraner å gjøre siden så store membraner ikke finnes. Man kobler elementer akustisk sammen til en akustisk stor kilde.

    EDIT:
    Konseptet Multiple subwoofers med fire suber har vist seg å løse en god del av ujevnhetene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn