På tur og reise Østerrike på sommeren, ønsker tips!

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.541
Torget vurderinger
8
Hei,
Vi, dvs. min kone, jeg og våre to barn på 6 og 10 tenker på å besøke noen venner i Østerrike i sommer. Planen er å fly til Zürich og kjøre til Østerrike.
I Den forbindelse lurer jeg på om noen har tips til aktiviteter og severdigheter som er verdt å få med seg.
Mvh
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.407
Sted
Trondheim
Det er vel litt avhengig av hva du er ute etter?
Salzburg (Mozart), Salzkammergut er jo fantastisk vakkert (men hvor mye det er å gjøre der aner jeg ikke) Melk (fantastisk kloster), Göttweig (enda et fantastisk kloster), sykkeltur langs Donau i Wachau (natur, vin og mat), Burgenland med bading i Neusiedlersee, besøk i Eisenstadt (Esterhazy, Haydn) etc...
Og i Wien er det jo masse kultur - og søk opp en god Heurige - nydelig vin og mat og "Gemütlichkeit"
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.541
Torget vurderinger
8
Takker for svar,

Tenker vi er ute etter litt av hvert egentlig, men det må legges til rette for to ganske aktive gutter som ikke sitter og glaner i en telefon 🙂
Høykultur kan nok kun nytes i små porsjoner (litt lengre hvis de får ha med seg boksehanskene) 😄
Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.868
Antall liker
21.880
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har dette å bøttelista:

Usikker på om det passer bra til boksehansker.

Fjellvandring og gondolfart i Tyrol kan kanskje passe gutta.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.407
Sted
Trondheim
Det er jo også litt avhengig av hvor i Østerrike de man skal besøke bor. Det er ganske langt fra Zürich til Neusiedlersee f.eks. Uansett passerer man vel Innsbruck og der finnes det vel ting å gjøre. Flott i Salzburg, og da er det jo ikke langt over til Berchtesgaden og "Ørneredet" til Hitler. Hvis man er i Salzburg er det jo også avhengig av om man kjører rett østover eller legger veien mer mot sør gjennom Salzkammergut mot Graz. Personlig er jeg veldig glad i Wachau, og en overnatting eller to der med sykkelleie og "fjelltur" (masse flotte turveier i åsene langs Donau). Det er vel også mulig med bading i Donau. Bading i Neusiedlersee er jo også litt spesielt hvis man kommer så langt mot øst. Neusiedlersee er stor, men veldig grunn. Jeg tror ikke den er dypere enn 2 m på det dypeste. Omtrent som Balatonsjøen i Ungarn. Hvis man er i Wien kan man jo svippe over til Bratislava - det er ikke lange turen. Ikke så veldig spennende by, men det gamle sentrum (lite) er fint (og Hummel - han som tok over etter Haydn i Esterhazy - var derfra hvis du er interessert i klassisk musikk) - kanskje 30 min fra Wien.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Takker for svar,

Tenker vi er ute etter litt av hvert egentlig, men det må legges til rette for to ganske aktive gutter som ikke sitter og glaner i en telefon 🙂
Høykultur kan nok kun nytes i små porsjoner (litt lengre hvis de får ha med seg boksehanskene) 😄
Mvh
En del alpinanlegg har stålbaner hvor man kjører på en vogn med brems.
Burde være et populært innslag for både store og små?
1677314887533.jpeg

 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.541
Torget vurderinger
8
En del alpinanlegg har stålbaner hvor man kjører på en vogn med brems.
Burde være et populært innslag for både store og små?
Vis vedlegget 896216

Takker for linken, her var det litt av hvert som sikkert kan falle i smak.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Spørs jo hvor mange dager dere har til rådighet, og som Otare sier hvor i Østerrike der skal besøke venner.

Om dere planlegger å fly til Zurich antar jeg disse ikke bor i Wien eller omegn, da det vel er 75 mil mellom disse byene.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.541
Torget vurderinger
8
Tenker turen går fra Zürich til Konstanz og videre til Dornbirn. Etter det er det blanke ark. Ser for meg det får relativt raskt å forflytte seg der nede, men det hadde jo vært fint hvis det ikke ble full bilferie også. Wien og den siden av landet blir gjerne litt langt. Tenker turen totalt blir en uke +
mvh
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.407
Sted
Trondheim
Da er nok Wachau, Wien og Neusiedlersee uaktuelt. Salzkammergut også
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.541
Torget vurderinger
8
Igjen, tusen takk for innspill,
Det er bare brainstorming foreløpig, men det er greit å danne seg et bilde av hvilke muligheter man har.
mvh
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.407
Sted
Trondheim
Jeg skal også til Østerrike i sommer, men det blir vennebesøk i Wien og noen dager i Wachau med god mat og vin.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Tenker turen går fra Zürich til Konstanz og videre til Dornbirn. Etter det er det blanke ark. Ser for meg det får relativt raskt å forflytte seg der nede, men det hadde jo vært fint hvis det ikke ble full bilferie også. Wien og den siden av landet blir gjerne litt langt. Tenker turen totalt blir en uke +
mvh
Liechtenstein er artig å ha vært innom når man først er i området. Man har også muligheten til noen fabelaktige fjelloverganger i det vestre hjørnet av Østerrike.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Jeg skal også til Østerrike i sommer, men det blir vennebesøk i Wien og noen dager i Wachau med god mat og vin.
Siden du nevnte Bratislava tidligere og om du ikke har tatt den turen så er det glimrende på sommerstid å ta katamaranen fra Schwedenplatz i sentrum av Wien langs kanalen og via Donau rett til gamlebyen i Bratislava. Tar vel bare vel en time om jeg husker rett men gir et helt annet perspektiv enn via motorveien.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.407
Sted
Trondheim
Godt forslag. Jeg har gått over grensovergangen mellom Wien og Bratislava i 1982. Spesiell opplevelse. Vi ble kjørt av noen tsjekkiske venner så langt de turde og så måtte vi gå den siste biten. Vi hadde bil parkert i Bratislava som vi skulle kjøre hjem til Praha.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Godt forslag. Jeg har gått over grensovergangen mellom Wien og Bratislava i 1982. Spesiell opplevelse. Vi ble kjørt av noen tsjekkiske venner så langt de turde og så måtte vi gå den siste biten. Vi hadde bil parkert i Bratislava som vi skulle kjøre hjem til Praha.
Det vil jeg tro må ha vært litt spesielt ja.

Et annet tips for Wien om du er der en fredag kveld uten de store planer; Burgkino på Ringen ved Hofburg viser hver fredag kveld Den Tredje Mann i orginaltapning og i et kinointeriør (med full servering naturligvis) fra den gang damals.

Ble invitert med av noen venner der for noen år siden og det var virkelig en artig opplevelse.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.003
Antall liker
11.403
Sted
Ytterst i havgapet...
Grenseområdet Tyskland-Østerrike er fullt av severdigheter.. hvor mye det er for små gutter er jeg usikker på.... men er man nå i Salzburg kan man jo spise is på Kafe Thomaselli ved Alter Marktplatz, hvor det påståes at også Mozart drakk sin kaffe, - eller Konditorei Fürst i andre hjørnet, som hevder å ha opphavsretten til Mozartkugeln... som musikkinteressert kan man vel ikke la være å i det minste gå forbi Mozarthuset i Getreidergasse....
utenfor byen er Schloss Hellbrunn med "die Wasserspiele" verdt er besøk, der skal det også være tilbud for barn, men jeg var nok litt for gammel allerede...
Ellers er det jo Berchtesgaden, Königsee, Bad Reichenhall - nok av turistfeller, - men vakkert er det, - faktisk....
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bia
Topp Bunn