Øye for øye - tann for tann...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.086
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Endelig noe positivt om Sharia-lovgivningen. Disse syreangrepene på forsvarsløse kvinner er vel noe av det feigeste en 'mann' kan gjøre. Her er det en som får smake sin egen medisin - og det er jommen på tide at disse patetiske krekene får tilbake med samme mynt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2796531.ece

Er dette veien å gå for å få slutt på galskapen? Har Iranske kvinner endelig fått noen rettigheter?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Ludo skrev:
Endelig noe positivt om Sharia-lovgivningen. Disse syreangrepene på forsvarsløse kvinner er vel noe av det feigeste en 'mann' kan gjøre. Her er det en som får smake sin egen medisin - og det er jommen på tide at disse patetiske krekene får tilbake med samme mynt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2796531.ece

Er dette veien å gå for å få slutt på galskapen? Har Iranske kvinner endelig fått noen rettigheter?
Det er å håpe at kvinnene har fått økede rettigheter, men straffemetodene er bestialske og middelalderske. Det er i min oppfatning IKKE veien å gå for å sivilsere et samfunn, tvert om.

Honkey

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hvem har bestemt at man skal sivilisere samfunnet "der borte/nede"? Om de har lyst til å leve i "middelalderen", synes jeg at de bør få lov til det.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
AlexanderK skrev:
Hvem har bestemt at man skal sivilisere samfunnet "der borte/nede"? Om de har lyst til å leve i "middelalderen", synes jeg at de bør få lov til det.
Det er jeg forsåvidt enig i. Jeg bare tror at dersom vi har et mål om en verden med en eller annen variant over fredelig sameksistens, så er det av en viss viktighet med en felles forståelse av menneskerettigheter, retssikkerhet, likeverd, etc. Det er svært lett å forstå ønsket om å ødelegge den dømte i denne konkrete saken, men klarer vi å se forbi det, så tror jeg ikke det er smart å gjøre det på den måten.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo ikke noe bra hvis slike straffemetoder skal kunne gis av domstoler på bakgrunn av generelle brudd på straffelovgivningen. Men her har man også et litt annet prinispp involvert enn det vi bruker her hjemme for tiden, nemlig at den som er offer for kriminaliteten selv skal bli hørt og få medvirkning på straffeutmålingen når personen blir kjent skyldig.Det er et prisipp vi var valgt bort i vår lovgivning. Men vi har også selv hatt lignenede ordninger i Norge i tidligere tider, og jeg ser ikke på dette som utelukkende negativt.

Jeg er også helt overbevist om at denne dommen vil være med på å avskrekke menn med lignende planer om å gjennomføre dem. Og det er jo hovedformålet med lover i det hele tatt. Dette er jo saker som ikke er enestående, men som ser ut til å være mer eller mindre vanlig som hevn av forsmådde menn i India, Pakistan, Afghanisten og sikkert flere steder også.

Så selv om straffen kan synest barbarisk så er det mannen er dømt for enda mer barbarisk og grusomt, og siden det er offeret, blindet og vansiret, som bestemmer.. så synest jeg faktisk at dette var en god dom. Hun er faktisk mye mildere mot gjeningsmannen enn det han var mot henne.

Men jeg må understreke at jeg ikke ville synest det var en god dom hvis det kun var dommeren og ikke offeret som ønsket det slik. Staten og domsstolene alene skal ikke har slik makt til å påføre mennesker grusomheter.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så liten som vår verden har blitt, så er det alles anliggende når folk blir torturert og drept på bestialsk vis som en del av et justissystem eller ei. Dette påvirker oss alle, vi reiser mer enn før, vi jobber over hele planeten, vi er alle mennesker som forsøker å leve et anstendig liv her. Det er ikke noe "der nede" lenger.

Jeg var også der for noen år siden, tenkte at man må jo respektere religion, kultur og sedvaner - fæle greier, men dette er deres system, historie etc etc. Er ikke der lenger nei. Sivilisasjoner som tyr til fysisk vold som en del av et straffesystem(med eller uten døden til følge) har et fundamentalt problem.(og ja, de er det fortsatt svært mange av! USA inkludert)

At tenåringer blir steinet, mødre som beskytter sine barn mot voldtekt blir hengt, eller idioter(for det er disse syrekastende tullingene) blir vansiret med syre - som en del av et formelt straffesystem motivert av religiøse og/eller kulturelle prinsipper, er og blir forkastelig. Og det er ingen grunn til å vise forståelse for det, eller respektere det på noen måte.

Det bør absolutt være en visjon for verden(og kanskje et revitalisert FN) å flytte flere ut av hengemyra fra middelalderen. Så får det ta de generasjonene det tar. Men du verden så vanskelig det blir, vi har ikke kommet langt...

O.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
AlexanderK skrev:
Noen iranere jeg kjenner personlig, fremstår med et langt mer sivilisert syn på livet og menneskene rundt seg, i motsetning til enkelte HFS-medlemmer som virker som om de kommer fra "middelalderen". Uten at jeg av sistnevnte grunn kan påstå at Norge (forutsatt at størsteparten av HFS´erne er norske) er et usivilisert samfunn.

Iran som mange andre land i midtøsten/østasia er veldig todelt, med store innbyrdes kontraster, ikke glem det.

Forøvrig støtter jeg 110% opp om innlegget til Dog ovenfor. Verden har blitt veldig mye mindre, og de fleste av oss reiser mer og mer utenfor kommunegrensa vi er født i.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
AlexanderK skrev:
Har "de" lyst til det tror du, har de noensinne fått valget?

Topp Bunn