V
vredensgnag
Gjest
Vedlegg
-
164 KB Visninger: 218
Jeg tilslutter Pedal,Low-Q skrev:Hvordan tolker en datamaskin Elvira Nikolaisens stemme, mon tro? Maskinens "beskrivelse" er neppe den samme, og hvordan måler man signaturen til hovne bihuler fulle av snørr, mot en frisk stemme fra samme person? Det har jeg ikke prøvd før, men det lar seg nok klart skille ut på en måling.
Jeg tror det ikke er mulig å lese ut i fra en måling om hvordan det låter. Til det er vår fantasi, tolkeevner, sinnsstemning osv. litt for varierende og kompleks til å kunne etterapes av en datamaskin - som så skal fortelle oss noe vi kan kjenne igjen. Den eneste måten en analyse kan si oss noe om hvordan ting låter er at analysen representerer selve musikken, slik at vi selv kan tolke den med hørselen, men samtidig vite hvordan den tekniske analysen ser ut.Bx skrev:Hvis noen noensinne klarer å utvikle analyseverktøy og visuelle presentasjoner som gjør oss i stand til å *høre* hvordan det låter ved å lese en analyserapport - så har vi et opplegg der måling matcher ørene på alle områder. Men inntil dess, er jeg redd vi må bruke ørene for å finne ut hvordan det "egentlig" låter.