Jeg har gått for en aktivt delt løsning. Første steg var å koble seg forbi det passive delefilteret i et par dynaBel Euforia og drive dem direkte via separate forsterkerkanaler for diskant og bass. Deretter kunne jeg koble opp en 2x10" subwoofer, også den med to separate forsterkerkanaler. Styringen ble gjort i en DEQX HDP3. Det er en digital prosessor heller enn de analoge delefiltrene PeDal brukte. Det var kanskje ikke så stor hørbar forskjell ved bare å kopiere det passive delefilteret i en digital prosessor og drive høyttalerne aktivt, men når jeg etter hvert kunne skru meg frem til bedre delefiltre enn standardfiltrene og korrigere frekvensgangen i hvert enkelt høyttalerelement begynte det å svinge litt. Jeg endte med 48 og 96 dB/oktav delefiltre med lineær fase. De filtrene kan ikke realiseres med analoge komponenter, hverken aktivt eller passivt. I tillegg kan DEQX'en måle og korrigere for avvik i hvert enkelt høyttalerelement, fungere som equalizer, og tildels korrigere for stående bølger i rommet. Det var ikke helt smertefritt, må jeg innrømme. Jeg greide både å brenne diskanter og bånne basser i forsøkene. Det ble likevel rimelig bra til slutt, jfr
Fidelity #42 side 92-95.
Etter det har jeg bygget helt nye høyttalere konstruert for seksveis aktiv drift med to DEQX'er og seks forsterkerkanaler pr høyttaler. De spiller foreløpig i en semi-aktiv konfigurasjon med delvis passive delefiltre for å kunne drive dem med de samme seks monoblokkene og en DEQX HDP4. Sub'en har fått sin egen forsterkerkanal i summert mono. Neste steg der er å bygge seks forsterkerkanaler til, slik at hvert element i de nye høyttalerne får sin egen DSP- og forsterkerkanal. Tilsammen tretten effektforsterkerkanaler, inkludert plateforsterkeren på subwooferen med analogt delefilter og eq, og tolv DSP-kanaler. Det står mye mer om det prosjektet i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-37.html#post2175335
En passiv biamp-løsning, dvs å koble to effektforsterkere på hver sin halvpart av et passivt delefilter, har jeg nok ikke prøvd annet enn for feilsøking på høyttalere.