1 Hest, hvor mange hk er det ?

C

CAP

Gjest
Altså............ en gjennom-snittelig norsk hest.......... hvor mange hk produserer den ?  ;D.............. det er mere enn de fleste tror vil jeg tro.
"I" hest er ikke lenger 1 hest........... 1 hestekreft er hvistnok ikke lenger ...... eller :eek:.... ja du gjettet riktig ..... 1 hestekreft  ::).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
1 hk. er en hest med kreft ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg mener å ha lest at Alessandro Petacchi leverer 1500 Watt i spurten.

Man skulle vel tro at en hest klarer mer enn 746 Watt.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
En hest yter ca 24 hestekrefter synes jeg å huske fra boka til Jon Almaas.....

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
En HK er vel definert som den kraften som skal til for å løfte et kilogram en meter på et sekund. Ikke skyt meg hvis jeg husker feil, lenge siden VGS...

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
1HK er en effektenhet laget for markedsføring dengang hesten var den vanligste "motoren"  Den er vel rimelig antar jeg, som en gjennomsnittseffekt over en lang arbeidsdag.  Antagelig definert utfra hvor fort en hest kunne frakte en så og så stor høyball så og så langt og høyt.  (dere får google)  735W=1HK.

Selvfølgelig kan en hest yte mye mer på kort tid og dersom den opprinnelige definisjonen er noenlunde som overfor, er det jo en nettoeffekt på lasten.

O

OldBoy

Gjest
En HK er vel definert som den kraften som skal til for å løfte et kilogram en meter på et sekund. Ikke skyt meg hvis jeg husker feil, lenge siden VGS...
Lenge siden VGS, eller dårlig hukommelse? :) :):

En hK er den effekten som må ytes for å løfte
75 kg (altså noe mer enn én kg) én meter på ett sekund.

Da man i dampmaskinens barndom hadde behov for å fortelle hvor fortreffelig dampmaskinen var i forhold til hesten, ble begrepet hestekraft oppfunnet, slik at man kunne synliggjøre dampmaskinens store effekt, med det formål å få folk til å kjøpe dampmaskiner og å sende hestene sine til pølsefabrikken i stedet.

På engelsk heter det forøvrig "horsepower", hvilket skulle bli "hesteeffekt". Begrepet "hestekraft" er helt feil, det er ikke snakk om kraft, men om effekt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Var det ikke slik: En masse tilsvarende en tyngde på en newton flyttes en meter opp tilfører systemet en energimengde på 1 Joule. Om dette utføres på ett sekund har man en effekt på 1 Joule pr sekund, som igjen er 1W.

Det er den metriske definisjonen på en hkr som er 1 meter, 75 kg (ekvivalent med 75kp) på ett sekund. Den gir oss en effekt på 735,500W.

Den historiske definisjonen involverte hester og var faktisk ironisk nok etablert av James Watt. I forbindelse med markedsføringen av sin nye forbedrede dampmotor behøvde han en metode. Han beregnet sin royality til 1/3 av besparelsen i kull i forhold til tidligere dampmaskiner, men han trengte en metode for å gjøre sammenlikninten mot hester.

Han fant ut at en hest kunne trekke et møllehjul rundt ca 2,4 ganger i minuttet. Hjulet hadde 12 fot radius, hvilket betydde at hesten trakk en gitt kraft 181 fot pr minutt, eller altså ca 55 meter. Trekkraften var da beregnet til 180 pund, og dette ble bakgrunnen for den hestekraften som er ekvivalent med 745,7W effekt.

Man har imidlertid målt maksimal effekt fra en hest til 14,9hkr over relativt kort tid, men over lengre tid regner man med at en hest produserer mindre enn en hestekraft. Man regner da trolig ikke med energien hesten bruker på å bevege sin egen kroppsvekt.

Et problem med disse ulike definisjonene er at man har konvertert motoreffekt mellom hp og kW flere ganger med feil definisjon (Europeerne liker å forholde seg til kW og bruker metrisk definisjon mens amerikanerne liker å forholde seg til hp og bruker amerikansk definisjon), og da blir avviket fort noen hp i forhold til opprinnelig måling.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja for trekker vi normer for hestekrefter på biler inn i bildet, blir o bildet mildest talt diffust. I Europa har man benyttet DIN-normen som måller motoren i benk inkludert ekstrautstyr som dynamo og vannpumpe, mens amerikanernes SAE-norm forholder seg til short-motorer uten ekstra stash. Ergo virker det som om amerikanske biler får noen hester ekstra.
I virkeligheten skulle man jo målt HK på drivhjulene! Det er jo den effekten man skal omsette ned i veien, og her vil automatkasser, aircondition og alle mulige greier vise hva osm virkelig bor i kjerra du har kjøpt. HK i motoren sier jo bare en brøkdel!

Honkey

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Amerikanerene sluttet med "vanlige" SAE hester in 1972! da begynte de med SAE netto hester.

Fra Wikipedia:
snipp
Starting in 1971 automakers began to quote power in terms of SAE net horsepower (as defined by standard J1349). This reflected the rated power of the engine in as-installed trim, with all accessories and standard intake and exhaust systems. By 1972 U.S. carmakers quoted power exclusively in SAE net hp. The change was meant to 'deflate' power ratings to assuage the auto insurance industry and environmental and safety lobbies, as well as to obfuscate the power losses caused by emissions-control equipment.

SAE net ratings, while more accurate than gross ratings, still represent the engine's power at the flywheel. Contrary to some reports, it does not measure power at the drive wheels.

Because SAE gross ratings were applied liberally, at best, there is no precise conversion from gross to net. Comparison of gross and net ratings for unchanged engines show a variance of anywhere from 40 to 150 horsepower. The Chrysler 426 Hemi, for example, in 1971 carried a 425 hp gross rating (often considered to be underrated) and a net rating of 375 hp.
/snipp

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Dette innlegget måtte vel komme ;D ;D

Shirehesten blir regnet som den største av alle hester. Den kan veie helt opp til 1.300 kilo! Men selv om den er så imponerende å se på, og selv om den er råsterk, så er den som regel en godlynt og rolig hest, som er lett å håndtere.

Falabella.. Høyde: Ca. 71-76 cm.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Den siste der inneholder vel en blodtrimmet briggs og stratton, ombygd til havredrift.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Den siste der inneholder vel en blodtrimmet briggs og stratton, ombygd til havredrift.

Og i likhet med eksotiske småbiler koster Fallabellaen mer enn den store "lastebilen" Shirehesten. Og det har ingenting med avgifter å gjøre !! ;D ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I tider med romferger med flere millioner hestekrefter?? (vet ikke jeg..) er det ikke på tide at vi slutter å sammenligne med hestekrefter....Må jo være knusende for mestringsfølelsen for hesten....

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
288
I tider med romferger med flere millioner hestekrefter?? (vet ikke jeg..) er det ikke på tide at vi slutter å sammenligne med hestekrefter....Må jo være knusende for mestringsfølelsen for hesten....
Mener å huske fra en Lystad/Mjøen sketsj at de brukte "atomkrefter". 1 AK = energien som kreves for å flytte 1000kg gjennom tett skog..... ;D

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
hvor langt opp i lufta kan du heise deg ved hjelp av 1 kwh, om man ser bort ifra tap etc underveis

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.785
hvor langt opp i lufta kan du heise deg ved hjelp av 1 kwh, om man ser bort ifra tap etc underveis
Hvis du mener meg på 75 kg. så blir det 36 km.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Høres trulig ut. Tror knapt jeg hadde kommet meg opp av sofaen. ;D

Utrulig, skulle det være. Ikke trulig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.785
Lenge siden VGS, eller dårlig hukommelse?  :) :):

En hK er den effekten som må ytes for å løfte
75 kg (altså noe mer enn én kg) én meter på ett sekund.

.
750 kg. en meter på et sekund ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Litt OT, men bare en kort en her:

Hørt på travbanen i 1991, komentatoren : "Og Sokke Laila drar hjem seieren etter en sugende langspurt" !!

Sokke Laila vant 4 løp det året, og det ble vel med det. Sokke Laila var avkom etter rundbrenneren Crazy Horse og Hoppa Gro Harlem B.

http://www.sulky.nu/offsprings.asp?id=2522

Topp Bunn