10hz ?

8

8x12_TOM

Gjest
Det sies at ørets følsomhet avtar nedover i frekvens og kroppen tar over som sanseorgan.
Hadde en opplevelse i dag da jeg hadde kjørt noen testtoner. Telefonen ringte og jeg dempet volumet en del. Glemte alt av testing og for ut, for så å komme tilbake noen timer senere. Haster opp på kontoret for å gjøre noe nyttig, men i det jeg skal til å sette meg hører jeg et eller annet, ja 10 hz sto fortsatt på repeat. Tok Radio Shacken å måle nivået til 86db. Var ganske sikker på at det var øra som opptaget lyden. For teste ut dette litt mer skrudde jeg opp volumet til 105 db med det resultat at tonen ble betydlig høyere.
Putta fingra i øra og lyden forsvant mens jeg fortsatt ikke merket noe på kroppen. Hvorfor?
Er det normalt å høre ned mot 80 db ved 10 hz?
 
L

Lars.N

Gjest
8x12_TOM skrev:
Det sies at ørets følsomhet avtar nedover i frekvens og kroppen tar over som sanseorgan.
Hadde en opplevelse i dag da jeg hadde kjørt noen testtoner. Telefonen ringte og jeg dempet volumet en del. Glemte alt av testing og for ut, for så å komme tilbake noen timer senere. Haster opp på kontoret for å gjøre noe nyttig, men i det jeg skal til å sette meg hører jeg et eller annet, ja 10 hz sto fortsatt på repeat. Tok Radio Shacken å måle nivået til 86db. Var ganske sikker på at det var øra som opptaget lyden. For teste ut dette litt mer skrudde jeg opp volumet til 105 db med det resultat at tonen ble betydlig høyere.
Putta fingra i øra og lyden forsvant mens jeg fortsatt ikke merket noe på kroppen. Hvorfor?
Er det normalt å høre ned mot 80 db ved 10 hz?
Hallo :eek: de tingene du har inni kroppen har en egen resonangs frekvens på ca 7hz ikke dra på mere DB hvis du har (hehe) ;D
 
8

8x12_TOM

Gjest
Har målt 131db med Radio Shacken og 127db med clio, vet ikke hva som er riktig.
Men da føles det på kroppen også ;D
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
8x12_TOM skrev:
Det sies at ørets følsomhet avtar nedover i frekvens og kroppen tar over som sanseorgan.
Hadde en opplevelse i dag da jeg hadde kjørt noen testtoner. Telefonen ringte og jeg dempet volumet en del. Glemte alt av testing og for ut, for så å komme tilbake noen timer senere. Haster opp på kontoret for å gjøre noe nyttig, men i det jeg skal til å sette meg hører jeg et eller annet, ja 10 hz sto fortsatt på repeat. Tok Radio Shacken å måle nivået til 86db. Var ganske sikker på at det var øra som opptaget lyden. For teste ut dette litt mer skrudde jeg opp volumet til 105 db med det resultat at tonen ble betydlig høyere.
Putta fingra i øra og lyden forsvant mens jeg fortsatt ikke merket noe på kroppen. Hvorfor?
Er det normalt å høre ned mot 80 db ved 10 hz?
Nei du er ikke normal! He , he.

Tror ikke du målte og hørte 10 hz. Det du sannsynligvis "hørte" og målte var pustelyder og div støy fra høyttalerne dine lang høyere i frekvens. Om du da ikke heter Bo Hansson, og plutselig har lært deg norsk. (Du vet han svensken som bygde horn utenpå huset så store at han måtte søke bygningtillatelse av høyttalere!!!!).
Har heller ikke særlig tillitt til hvor riktig haien din måler ved så lave frekvenser.vh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Du hørte nok modulasjoner av signalet ditt, vesentlig høyere i frekvens.
Mvh Roger
 
8

8x12_TOM

Gjest
roger skrev:
Du hørte nok modulasjoner av signalet ditt, vesentlig høyere i frekvens.
Mvh Roger
Virker litt rart det også siden lyden oppfattes helt likt enten jeg er 10 cm fra høyttaleren eller i andre enden av huset.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Vinyldust skrev:
8x12_TOM skrev:
Det sies at ørets følsomhet avtar nedover i frekvens og kroppen tar over som sanseorgan.
Hadde en opplevelse i dag da jeg hadde kjørt noen testtoner. Telefonen ringte og jeg dempet volumet en del. Glemte alt av testing og for ut, for så å komme tilbake noen timer senere. Haster opp på kontoret for å gjøre noe nyttig, men i det jeg skal til å sette meg hører jeg et eller annet, ja 10 hz sto fortsatt på repeat. Tok Radio Shacken å måle nivået til 86db. Var ganske sikker på at det var øra som opptaget lyden. For teste ut dette litt mer skrudde jeg opp volumet til 105 db med det resultat at tonen ble betydlig høyere.
Putta fingra i øra og lyden forsvant mens jeg fortsatt ikke merket noe på kroppen. Hvorfor?
Er det normalt å høre ned mot 80 db ved 10 hz?
Nei du er ikke normal! He , he.

Tror ikke du målte og hørte 10 hz. Det du sannsynligvis "hørte" og målte var pustelyder og div støy fra høyttalerne dine lang høyere i frekvens. Om du da ikke heter Bo Hansson, og plutselig har lært deg norsk. (Du vet han svensken som bygde horn utenpå huset så store at han måtte søke bygningtillatelse av høyttalere!!!!).
Har heller ikke særlig tillitt til hvor riktig haien din måler ved så lave frekvenser.vh
Men man merker jo selv DC med ørene selv om man er døv, f.eks når man kjører med tog inn i en tunnell. Dotter, som det kalles.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hørselen er vel det organet i menneskekroppen vi kan minst om...

Mye ny viten rundt øret/hørsel/hjerne akkurat i disse dager. Pensum må visst skrives om, etter sigende.

Jeg tror du hørte lyden jeg. Har selv eksperimentert rundt dette, og har konstatert at jeg iallefall hører 16 Hz...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Det er ikke helt godt å si hva som er hva, men okmkring 5 pst av befolkingen er følsomme for «infralyd» (dvs godt under 20Hz). Denne «følsomheten» er først og fremst knyttet til taktil oppfatning av lyd, men et bidrag fra ørene kan det kanskje også være.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Støtter de som mener det er harmoniske du hører. Se ikke bort i fra at du har ganske høy forvrengning.
Se heller ikke bort i fra at det du måler er ganske mye feil.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kabeldragern skrev:
Hørselen er vel det orgenet i menneskekroppen vi kan minst om...

Mye ny viten rundt øret/hørsel/hjerne akkurat i disse dager. Pensum må visst skrives om, etter sigende.

Jeg tror du hørte lyden jeg. Har selv eksperimentert rundt dette, og har konstatert at jeg iallefall hører 16 Hz...
Der var det en som ikke tror jeg er helt gal ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.827
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
0
8x12_TOM skrev:
Der var det en som ikke tror jeg er helt gal ;D
Vi er flere som vet hva du opplever, og oppfordringen til folket - er å be deg om en liten audiens

Legger ved en snutt fra eget oppsett som "illustrerer" hvordan de med fullfrekvent system kan oppleve de laveste frekvensene.

 
8

8x12_TOM

Gjest
Flageborg skrev:
8x12_TOM skrev:
Der var det en som ikke tror jeg er helt gal ;D
Vi er flere som vet hva du opplever, og oppfordringen til folket - er å be deg om en liten audiens

Legger ved en snutt fra eget oppsett som "illustrerer" hvordan de med fullfrekvent system kan oppleve de laveste frekvensene.

Takk Flageborg ;D Mange meninger om hva som skjer i dypet. Hadde for en stund siden besøk av en gjeng som fast besemt mente cd mediet ikke hadde noe som helst under 20hz
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.827
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
0
8x12_TOM skrev:
en gjeng som fast besemt mente cd mediet ikke hadde noe som helst under 20hz
En gang, for lenge siden, var jorden flat.......

CD mediet er ganske "ferskt" - så det kan ta litt tid før "alt" - som er på platene - "oppdages"......;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Flageborg skrev:
En gang, for lenge siden, var jorden flat.......

CD mediet er ganske "ferskt" - så det kan ta litt tid før "alt" - som er på platene - "oppdages"......;)
Hva som faktisk spilles inn burde være enkelt å finne ut av. Hva en DSP lager ut av den digitale informasjonen er kanskje umulig å finne svar på......for en amatør.
Snakker vi om musikk her?
Eller testsignaler?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke vri diskusjonen off spot; det handler om å høre lyd under 20Hz uansett kilde.

Det er ingen i vitenskapen som sier at trommehinnen stopper å fange opp signaler under 20Hz. Trolig oppfanger både trommehinnen og de indre komponenter i øret lyder under dette. Spørsmålet er vel heller hvordan hjernen proseserer disse "unyttige" signalene...og kanskje også om det går an å trene opp dette.

Den oppleste og vedtatte regelen om at vi i beste fall kun hører 20-20kHz er steinaldervitenskap - på tide med litt ny forskning?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.548
Antall liker
2.803
Torget vurderinger
1
Måtte bare kjøre en test, og jeg hører fra ca 8 til 17500hz, i bunn er det en flytende grense mellom 8 til 12hz der det er vanskelig å skille høre/føle


Mvh Roald
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjørte en test/opplegg her for litt siden, med PA-forsterkeri og schwæææære JBL PA-høytalere (tror det må være minst en 15-tommer pr høytaler....
Da koblet jaffal mine ører inn på ca 8hz, og fulgte greit på oppover.
Merket en merkelig? dipp i området rundt 18khz, men fulgte så opp og hørte fakta lyd i området over 20khz (believe it or not; jeg vet hva JEG hørte) Mener å huske at det kuttet som ble spilt sist, faktisk var såpass høyt i frekvens som 22khz....

Dippen rundt 18khz gjorde at nettopp denne testtonen faktisk ikke ble registrert av mine ører....

mvh
Proffen
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
De færreste høyttalere klarer vel noe spesielt volum å skryte av ned i 10hz området. Så for å finne ut om det faktisk er kun 10hz en hører, må det måles.

Har selv opplevd subwoofere som prøver å spille av slike toner. Det ender oftest opp med bare (hørbar) blafring, en stolt eier og et element som sliter ukontrollert uten spesielt trykk på frekvensen som faktisk avspilles. Men det er mulig med store subwoofere, mange nok av de og nok effekt.

Slike konstruksjoner klarer iflg. spec 110db @ 1-30hz



"Over the years the generally accepted low frequency limit of hearing has been 20Hz, some suggesting 16Hz. However nothing existed to produce significant enough acoustic output to change this belief. This development will spawn new special effects and we will begin to understand human hearings true low frequency limit."

Denne kom i 2008 Guinness Book of World Records. Tviler på at det selges så mange av de..... installasjonen ligger på 20-25 000 $.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Roald skrev:
Måtte bare kjøre en test, og jeg hører fra ca 8 til 17500hz, i bunn er det en flytende grense mellom 8 til 12hz der det er vanskelig å skille høre/føle


Mvh Roald
Har vel aldri vært i tvil på at vi hører ned mot 8-10 hz, men hvor mye skal det til før du hører 10hz?....For min del hører, føler eller sanses ting allerede ved 80 db, men som sagt er jeg ikke helt normal ;D
Ps: oppsettet mitt spiller også musikk
 
R

RoDa

Gjest
Flageborg skrev:
CD mediet er ganske "ferskt" - så det kan ta litt tid før "alt" - som er på platene - "oppdages"......;)
Neida, det er bare å guffe opp bassen slik som på demoene til Kringlyd, så høres også det som befinner seg lavt i nivå. ;D

God 17.mai med masse blås og stortrommer! 8) 8) 8)

R
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.548
Antall liker
2.803
Torget vurderinger
1
, men som sagt er jeg ikke helt normal Gliser
Finnes det noen helt normale her på forumet ;D



Neida, det er bare å guffe opp bassen slik som på demoene til Kringlyd, så høres også det som befinner seg lavt i nivå
Jepp viktig å finne en tonal balanse som gjør at du hører mest mulig av det som finnes i opptaket 8) nå er det snart champangne frokost og ut til live korpsmusikk og is


Mvh Roald
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
det er sakt tidligere at det sansynlig er amplituden du hører.
dette er nok riktig. dette fenomenet er jo til stede oppover i
det hørbare området også.
som f.eks ; " den rungene og dunkene bass en billig høytaler reproduserer en dybde den overhodet ikke er i stand til å gjenngi"
slik kan det ppleves lengere oppover i frekvens. ( typisk er 70-80 hz ved en 40 hz tone på platen )
jeg vet jo ikke hvilke type høytaler du har, så det kan godt hende at den har bevegelse ved 10 hz, sle om det net ikke er mange slike på markedet. men at den gir fremmedfrekvenser fra seg, er ganske sikkert.
til film kan det jo vere artig da...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Hvis du spiller testtoner ved 10Hz og hører noe er det sannsynligvis forvrengningen du hører.

;)
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Jeg skal absolutt ikke utelukke at mennesket kan høre ned mot 10Hz. Dessverre har jeg aldri hatt muligheten til å spille så lave frekvenser, men jeg skal prøve selv også så fort jeg får sjansen :)

Harald
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.990
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Glemte å ta med lydtrykksmåleren da jeg og guttungene sto på festningen (oslo), kun 15 meter unna kanonene, da de dundret løs kl 13.00 i dag.

Selv Flageborg må gi tapt for den fysiske opplevelsen dette var og da hadde jeg allerede tommelen 2 cm gjennom øret :p. See you all there next year ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jonas skrev:
Glemte å ta med lydtrykksmåleren da jeg og guttungene sto på festningen (oslo), kun 15 meter unna kanonene, da de dundret løs kl 13.00 i dag.

Selv Flageborg må gi tapt for den fysiske opplevelsen dette var og da hadde jeg allerede tommelen 2 cm gjennom øret :p. See you all there next year ;D
Et kanonskudd kan betraktes som en puls. Og hva er en puls?
En "haug" harmoniske.
 
8

8x12_TOM

Gjest
swans skrev:
jeg vet jo ikke hvilke type høytaler du har, så det kan godt hende at den har bevegelse ved 10 hz, sle om det net ikke er mange slike på markedet. men at den gir fremmedfrekvenser fra seg, er ganske sikkert.
til film kan det jo vere artig da...
Mener 400kg med sub/bass bestykket med 8 stk. 12" med p-p på 2.6 cm har en mulighet til å klare10 hz uten alt for mye fremmedfrekvenser ;)
Brukes kun til musikk, men hadde sikkert funka på film også ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
8x12_TOM skrev:
swans skrev:
jeg vet jo ikke hvilke type høytaler du har, så det kan godt hende at den har bevegelse ved 10 hz, sle om det net ikke er mange slike på markedet. men at den gir fremmedfrekvenser fra seg, er ganske sikkert.
til film kan det jo vere artig da...
Mener 400kg med sub/bass bestykket med 8 stk. 12" med p-p på 2.6 cm har en mulighet til å klare10 hz uten alt for mye fremmedfrekvenser ;)
Brukes kun til musikk, men hadde sikkert funka på film også ;D
Det eksisterer da både subwoofere og høyttaler-konstruksjoner med ganske heftig vekt, som har sin -3db og -6db langt over 10hz. Selv den ekstreme subwooferen A7-900 fra Elemental Designs, bassreflekskonstruksjon med vekt på 200kg per stk, m/ 2 stk. 18" longthrow elementer, 1,3kw klasse D forsterker og en displacement på 11,745L har sin -3db på 15hz. Det betyr selvsagt ikke at de ikke er noe action i det området, men ofte faller frekvensresponsen ganske kraftig av etter -3/-6db merket siden det ofte gir en indikasjon på når konstruksjonen går i kompresjon.

Kassekonstruksjon, tilgjengelig effekt, rompåvirkning og gjerne også EQ er avgjørende på hvor mye respons en har i det området. Har du gjort noen målinger med REW eller lign.?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
8x12_TOM skrev:
Mener 400kg med sub/bass bestykket med 8 stk. 12" med p-p på 2.6 cm har en mulighet til å klare10 hz uten alt for mye fremmedfrekvenser ;)
Brukes kun til musikk, men hadde sikkert funka på film også ;D
Høres morsomt ut. ;D ;)

Hvis du hadde hatt en mulighet til å måle høyttalerens forvrengning ved 10Hz og passelig lydtrykk hadde det vært meget interessant.

;)
 
8

8x12_TOM

Gjest
slowmotion skrev:
8x12_TOM skrev:
Mener 400kg med sub/bass bestykket med 8 stk. 12" med p-p på 2.6 cm har en mulighet til å klare10 hz uten alt for mye fremmedfrekvenser ;)
Brukes kun til musikk, men hadde sikkert funka på film også ;D
Høres morsomt ut. ;D ;)

Hvis du hadde hatt en mulighet til å måle høyttalerens forvrengning ved 10Hz og passelig lydtrykk hadde det vært meget interessant.

;)
Ikke helt stø på detta måleprogrammet mitt(clio), men skal gjøre et forsøk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
slowmotion skrev:
Hvis du hadde hatt en mulighet til å måle høyttalerens forvrengning ved 10Hz og passelig lydtrykk hadde det vært meget interessant.
Noen som kjenner til måleutstyr med rimelig nøyaktighet ved 10Hz?

Jeg har "sett" 10Hz fra en høyttaler montert i et solid fixture og drevet av ca 1kW. Noe "lyd" kunne nok høres, men det var ikke 10Hz.

Med litt kjennskap til "høyttalere" i 100kW klassen med frekvensgang fra DC og oppover, vet jeg omtrent når en kan si at det oppstår lyd. Så lenge du følger bevegelsene klart med øyet, er det ikke mye som høres. Der øyet slipper, overtar ørene.
Disse systemene (shakere) er svære. De store drives av forsterkere som gir opp mot 300kW og kan riste opp til 5 tonn. Noe mer enn en papp membran.

 
8

8x12_TOM

Gjest
Audiomix skrev:
Disse systemene (shakere) er svære. De store drives av forsterkere som gir opp mot 300kW og kan riste opp til 5 tonn. Noe mer enn en papp membran.

Tro jeg bestiller en til montering under sofaen ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
8x12_TOM skrev:
...
Tro jeg bestiller en til montering under sofaen ;D
Den er kanskje mer egnet til montering under gulvet (a.k.a. «flytende» gulv) ;)

mvh
KJ
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.409
Antall liker
11.519
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Eller en mobil en, grei å ha på tunet eller i hagen

0-400Hz så du kjenner det.
Og nei, du hører ikke 10Hz !
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.548
Antall liker
2.803
Torget vurderinger
1
Er det så vanskelig å akseptere at noen hører lengre ned i frekvens enn en selv?

Og hvor mange er det som skriker opp når små stativhøyttalere er oppgitt -3dB ved 35hz hvorfor er det da en umulighet at 8x12” skal klare å gjengi 10hz

Tok en måling som er noe påvirket av bråkete arbeid som pågår, glemte også og fjerne lowcut ved 15hz, men uansett her er tallene





65536-point spectrum using Rectangular window and no averaging
Input RMS 84,6dB
Distortion at 10,1Hz, -18,1dB FS
Based on 8 harmonics
THD 4,171%
THD+N 48,835%
2nd harmonic 3,578%
3rd harmonic 1,616%
4th harmonic 0,936%
5th harmonic 0,671
6th harmonic 0,441%


65536-point spectrum using Rectangular window and no averaging
Input RMS 95,4dB
Distortion at 19,9Hz, -7,1dB FS
Based on 8 harmonics
THD 2,796%
THD+N 45,541%
2nd harmonic 2,358%
3rd harmonic 1,093%
4th harmonic 0,635%
5th harmonic 0,492%
6th harmonic 0,402%wd


måling med støygulv som svinger mellom 52-56dB mens det normalt ligger på 40tallet


Mvh Roald
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Mythbusters testet myten om the brown note i sin tid. Adam som sto midt i halvsirkelen merket ingenting, kanskje fordi det var en viss nulling der, men folk rundt følte en del ubehag (om ikke akkurat i toer'n). Har noen av dere som spiller ned mot det området merket noen fysiske effekter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.548
Antall liker
2.803
Torget vurderinger
1
Nei det merkes ikke som noe ubehag, men den tiden jeg drev med PA og jeg kjørte noen tester med signalgenerator på stablemåter, fikk man nesten kvalme følelse, men mest av alt er det moro med trykket ;D

Mvh Roald
 
8

8x12_TOM

Gjest
Oppleves litt som de trykkbølgene som oppstår i en bil med kombinasjon av flere vinder eller takluke/bakvinduet, åpne.
Skaper følelsen av dotter i øra, men da snakker vi om sinustoner. Tillskudd av infralyd i mindre mengder, på musikk, skaper større romfølelse. Bare herlig ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
8x12_TOM skrev:
Oppleves litt som de trykkbølgene som oppstår i en bil med kombinasjon av flere vinder eller takluke/bakvinduet, åpne.
Skaper følelsen av dotter i øra, men da snakker vi om sinustoner. Tillskudd av infralyd i mindre mengder, på musikk, skaper større romfølelse. Bare herlig ;D
Jeg har dårlige minner fra en bil på 1980 tallet. Med takluka helt åpen ble det en resonans i kupeen og det innvendige taket kom i ganske store svingninger. Ble svært kvalm i løpet av mindre enn 5 minutter, men kunne ikke høre annet enn turbulensen som en normalt har ved hull i taket.
 
Topp Bunn