110 db. ; 4 - 20 khz.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
Driver og kikker etter diskant med høy følsomhet, mulighet for lav delehz OG som er betalbar !

Kansje man må gå veien om en 1" kompr. driver/horn + super tweeter.( f.eks radian 475pb, 1,75" membran).

gode råd mottas med stor takk

mvh
per morten

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Rimelig alternativ: Beyma CP21F...europeeisk kopi av JBL...
Godt laget i metall/Alu, og ikke noen "plast-kopi"
Se datablad nederst / under bilde...
(rekker ikke helt til 110dB følsomhet)

Arne K

Vedlegg

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
hvor langt ned kan den deles med godt resultat ?

mvh

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
I linken over sto det at nedre anbefale delefrekvens var 5kHz.

Tilsvarende melement fra JBL ble ofte delt ved 7-8.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.826
Torget vurderinger
23
E-V T-350cer knallgod, MEN etter 13-14k er det ganske så nedoverbakke
.

4k og helt opp er ikke helt enkelt, kombinert med 110 dB. Koster penger.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
bia skrev:
må det være 110 db følsomhet?

Denne har vel nesten det du spør etter:
http://www.romythecat.com/Site_images/T-350_1.gif
http://www.romythecat.com/Site_images/T-350_2.gif
mvh
Jeg er litt usikker på om en trenger fulle 110 db, men i nærheten. tenker at hornlading i toppen gir veldig direktivitet så her er det kansje ingen vei utenom supertweeter uansett.

T-350 -dette så veldig vintage ut, lignet på noe jeg engang målte på i ettpar sperrling høytt. kan det he vært samme typen ?

mvh
per morten

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
Asbjørn skrev:
Hvorfor hele 110 dB følsomhet? Det er jo en hel del.
i kombinasjon med en mellomtone med samme følsomhet , ser jeg på muligheten for passiv filtrering

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.774
Torget vurderinger
9
permorten skrev:
bia skrev:
må det være 110 db følsomhet?

Denne har vel nesten det du spør etter:
http://www.romythecat.com/Site_images/T-350_1.gif
http://www.romythecat.com/Site_images/T-350_2.gif
mvh
Jeg er litt usikker på om en trenger fulle 110 db, men i nærheten. tenker at hornlading i toppen gir veldig direktivitet så  her er det kansje ingen vei utenom supertweeter uansett.

T-350  -dette så veldig vintage ut, lignet på noe jeg engang målte på i ettpar sperrling høytt. kan det he vært samme typen ?

mvh
per morten
Med litt googling kan det se ut som sperrling har brukt T-35.
-El kjiipo versjonen  av T-350

mvh

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
ser romy the cat har drevet og målt litt på bl.a t-350

http://www.romythecat.com/Forums/ShowPost.aspx?PostID=3766

denne fallet tydeligvis av i toppen , men holder faktisk 110 i et snevert område ved 5-6 khz , faller så jevnt av oppover og har -6 db v ca 12 khz , over 12 -14 ( jamfør pengesluk) også ) faller den kraftig.

virker som en god 1" driver i et lite horn gir en minst like god respons

mvh

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
pengesluk skrev:
4k og helt opp er ikke helt enkelt, kombinert med 110 dB. Koster penger.
akkurat hva jeg fryktet, men la oss si en ville bruke noe penger, finnes det i det hele tatt enheter som kunne dekket hele området med følsomhet oppimot de 110 ?

mere filter og fler kokker / mer søl er ikke ønsketenkning, men både når det gjelder direktivitet og fleksibilitet, virker tanken å gå veien om 1" driver og horn, mer og mer interessant.

eller er jeg på villspor ?

tad 2001 kan antakeligvis løse endel "problemer" , men ser at både radian 475pb og beyma cp385nd , får meget flott anmeldelser på nett og prisen er jo nærmest for vekslepenger å regne , sammenlignet med tad etc.

disse tre representerer jo også tre forskjellige " leire" med sine tilhengere iogmed de har membraner av henholdsvis beryllium - alu - plast.

noen som har erfaringer å dele ?

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.826
Torget vurderinger
23
Det eneste fornuftige (dersom du ikke vil betale MYE mer) er en TAD 2002 i et kort horn, f.eks. JMLC-1000.

Da har du ingen problem med beaming, og de går greit opp i mot 20 kHz

Problemet er nemlig todelt, for det første, 4 kHz er unaturlig lavt for en dedikert horndiskant.
Deretter er det følsomheten; de som lager diskantdrivere med så høy følsomhet designer de ikke til å dekke så stort frekvensområde som 4 kHz og opp - dette er ikke optimalt. MEN dersom du går for en driver som ikke er dedikert diskantvariant så finnes det saker som klarer å dekke fra 4 kHz og opp, men da koster det og det er da ikke en ren diskant som sådan. Men at det låter BEDRE enn alla standard diskanter uansett, er det ingen tvil om.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
takk for at du verifiserer hva jeg begynte å tro/hadde mistanker om.

interresant å se at det er mange syn på hvilke 1" drivere som gir bra resultat, uten å ha prøvd , ville jeg trodd at det nettopp var oppover i hz beryllium hadde sine store fordeler.

registrer at på siden til behringer electric ( europeisk true extent) skriver de at beryllium også kommer i 3 og 1,75".

mvh

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
BMS4540?

Kompresjonsdriver med ringradiator design, 1.9kHz til 30kHz. 110db+ følsomhet i riktig horn. Høy flukstetthet (2,2T), tester viser at den banker mange "grovere" drivere med større voice coil på forvrengning under 2kHz. Først under 1,3kHz at den begynner å vise tydelig tegn til stress.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
FredrikC skrev:
BMS4540?

Kompresjonsdriver med ringradiator design, 1.9kHz til 30kHz. 110db+ følsomhet i riktig horn. Høy flukstetthet (2,2T), tester viser at den banker mange "grovere" drivere med større voice coil på forvrengning under 2kHz. Først under 1,3kHz at den begynner å vise tydelig tegn til stress.
Har drevet og kikket på bl.a. denne og 4552 ? registrerer at de får veldig varierende kritikk, nesten merkelig.

Har hatt gode erfaringer med ringradiatorer fra før - ihvertfall i forhold til softdome, selvom de ofte lider av litt lite membranareal.

Har forsøkt å søke opp " private" målinger av bms 4540 etc. , men finner ingenting fornuftig, eneste er de bms selv legger ut og de viser et tydelig fall oppover.

mener du dette er hornrelatert ?

mvh

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
permorten skrev:
FredrikC skrev:
BMS4540?

Har drevet og kikket på bl.a. denne og 4555 ? registrerer at de får veldig varierende kritikk, nesten merkelig.

Har hatt gode erfaringer med ringradiatorer fra før - ihvertfall i forhold til softdome, selvom de ofte lider av litt lite membranareal.

Har forsøkt å søke opp " private" målinger av bms 4540 etc. , men finner ingenting fornuftig, eneste er de bms selv legger ut og de viser et tydelig fall oppover.

mener du dette er hornrelatert ?

mvh
Tipper dette er systemavhengig. Det er nok ikke alle diyere som er like flinke til å integrere horn og driver.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Målingene til BMS er i waveguide. (målet er konstant direktivitet, ikke rak frekvensrespons) Da er det helt naturlig at man har et fall på 6db/oktav over 3-4kHz.

Her har du noen private målinger av 4540: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=20386
Sammenliknes her med en 18sound 1040, som er en større driver med større VC. Se på forvrengningen når de gir på.

Her er et CSD plot av to BMS drivere, en titandriver og en BE driver.

Jeg tror du bør kunne ihvertfall heve nivået 10db ved 20kHz med rett horn.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
imponerende måledata, virkelig spennennde ting. Antar en må gjøre praktiske forsøk , i tillegg er jo dette relativt rimelige drivere, så fallhøyden er jo ikke stor..

Takk for tips

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
lenge siden aktivitet her......
en av gutta hos Autotech skryter fælt av BMS 4538 som er billigere enn 4540, og som han sier er "sweeter" og låter mye bedre
har et par liggende på tollen som skal testes i kugewellen-hornet på Trio
de har 114db følsomhet på spiret og går til 30K så da er et nok å ta av for litt eq og likevel matche TAD 4001 i mellomtonen

mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
lenge siden aktivitet her......
en av gutta hos Autotech skryter fælt av BMS 4538 som er billigere enn 4540, og som han sier er "sweeter" og låter mye bedre
har et par liggende på tollen som skal testes i kugewellen-hornet på Trio
de har 114db følsomhet på spiret og går til 30K så da er et nok å ta av for litt eq og likevel matche TAD 4001 i mellomtonen

mvh
Leif
Interessant det der med 4538, virker som de fleste ( unntatt tad) 1" drivere har fallende respons oppover, alle er vel alternativer til tad 2001 , 2002 , skal en forsøke seg utenom tad er kansje bms veien ? jeg vet ikke , har kikket litt på en eighteen sound nsd1095 ( ? ) i senere tid, med en slags coated membran som jeg kansje tror kunne ha en mulighet.
Ting må vel bare utprøves i det virkelige liv, men hvis en kan klare og integrere en supertweeter 10 khz el.l. ville kansje det løst noen problemer .

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
TAD er entoms og trolig er hf bidraget bestående av en del oppbryting i de høyeste frekvensene
4538 er en ringradiator, antakelig vesentlig mindre masse........trolig bedre for ren hf drift
det er forøvrig HRs(eller lånt av Sluket) Yamaha 4281B også
mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
antar bruksområdet her vil bestemme valg av driver, du tenker etter hva jeg har skjønt en veldig høy deling, "problemet " mitt var jo å lete opp en diskant som kunne brukes helt fra 3-4 khz og kjøre på med supertweeter.

I original trio ligger vel også delehz i området 3-4 khz ?, men med dine tad drivere der skjønner jeg godt at du kan strekke denne laangt opp, du opplever ikke noe problem med beaming med så høy delehz. ?

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
nei mindre enn med originaldriveren :cool: kjører hp 600Hz lavpass ca 10K TAD spiller til 18-20K men låter bedre lavpasset
nå er det 2405, men har noen andre alternativer i pipeline
mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
jeg hører sannsynligvis ikke til mer enn 15k. med de løsningene jeg har benyttet før var deling så høyt opp aldri noe aktuell problemstilling. synes det er utrolig at dere opplever såpass stor forskjell på diskantkvaliteten med deling helt oppe på 10k. også med tanke på cd mediet begrensede kvalitet i hf. 44,1 sampling på en 20k sinus er snaut..

men , dette blir vel som de opphetede kabeldebattene , her driver jeg og kverulerer på noe jeg aldri har hørt !

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
om du deler 12 db@10K er det fortsatt bra nivå på 5K!
dessuten er gevinsten ved å lavpasse midrangedriveren såpass at bare det er bonus nok
mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
og ved 5k spiller midrange driveren 12 db høyere enn diskanten, men en liten tweeter ha en større spredning, og det er kansje medvirkende til at en får en annen opplevelse, dvs en 10k deling på aksen blir f.eks. i praksis en 7 k offaxis.

mvh

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Alle kompresjonsdrivere faller med 6dB/oktav fra "mass corner" - en frekvens som i all hovedsak er bestemt av membranvekt og magnetstyrke. Som regel ligger denne på mellom 3 og 5 kHz, både for 2- og 1-tommers divere.

Jeg har ennå ikke målt eller testet noen kompresjonsdriver som har pen respons opp til 20 k. Kommer vi over 8-10 k består mye av responsen av resonanser og membranoppbrytninger. Lager vi filter (aktivt eller passivt) som kompenserer for fallet i topp-oktavene medfører dette bare at disse resonansene/oppbrytningene blir enda mer tydelige i lydbildet.

I tillegg vil et typisk horn for en 2" driver (som kanskje skal brukes ned mot 400 eller 500 Hz) være såpass stort at det ikke funker særlig bra ved høye frekvenser - både i forhold til beaming og i forhold til det å loade driveren på en optimal måte.

Slik jeg har erfart dette, har vi på grunnlag av dette to hovedalternativer: 1) godta en rolloff av den høyeste oktaven, eller 2) benytte oss av supertweeter.

Hvis supertweeter skal nå opp til (eller forbi) 20k, tror jeg egentlig ikke denne bør være en kompresjonsdriver. Det bør være en ring-radiator, som pga mye mindre masse og en helt annen konstruksjon av faseplugg ikke har en "mass corner" tilsvarende det en kompresjonsdriver har.

Jeg hører (når jeg tester med sinus-toner) ikke høyere enn 13-14k. Men jeg har overhodet ingen vanskeligheter med å høre forbedringen når en supertweeter sjaltes inn ved f eks 10k - samme om vi bruker JBL eller TAD drivere. Forskjellen er faktisk dramatisk.

Gjennom mye prøving og feiling, har min tilnærming til dette blitt å legge inn en ring-radiator-basert supertweeter ved 8 eller 10 kHz, delt med 4 ordens symmetriske høy- og lavpass filterflanker. Og svært viktig å kompensere riktig for løpetidsforskjeller mellom elementene.

Og hva er da den beste ring-radiator supertweeteren? Det skulle jeg gjerne visst!! Men jeg tror ihvertfall at 110dB/4-20Khz ikke er praktisk mulig, gitt at det er ordentlig hifi du er ute etter.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
Jeg ser at 110 db er vanskelig å oppnå innenfor mine økonomiske rammer, i allefall før jeg går " all inn" for horn. Denne trådens 4 - 20 khz må realiseres med 1" driver / lite horn og en supertweeter, og 105 db er nok et mer realistisk mål nå.
Et system med lite farging bør vær et bedre mål enn de ekstra par db.
Takknemlig for gode råd og veiledning .

Mvh

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Når du sier ringradiator isteden for komrepsjonsdriver Espen, hva tenker du på da? BMS driverne er jo begge deler på en gang. En ringradiator med kompresjonskammer.

bms vs JBL.jpg

A BMS compression driver and a JBL compression driver. The throat size is identical. The diaphragm size is not. The BMS is light years ahead of the JBL from 5khz to 20khz, even when the JBL has been upgraded. The JBL is light years ahead of the BMS from 1000hz to 2000hz, so there's still no free lunch, and they are both good drivers.

Skrevet av en kar som har bygget en del hornhøyttalere.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
TAD 4001 fra 600-10K
ringradiator fra10K
klar for testbenken er:
BMS 4538

+ noen uavklarte kandidater
mvh
Leif

Sist redigert:

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Når du sier ringradiator isteden for komrepsjonsdriver Espen, hva tenker du på da? BMS driverne er jo begge deler på en gang. En ringradiator med kompresjonskammer.
Bildet viser en vanlig komprsjonsdriver (er det en moddet JBL 2420?) og membran/faseplugg på en BMS 4540 (som BMS også produserte for JBL, under navnet JBL 2407: samme driver).

Ja, BMS-ringradiatorene har kompresjonskammer. Men de er fortsatt ringradiatorer.
Kompresjonsdrivere har dome-formet membran som passer over en halvkuleformet faseplugg med 3-5 sirkelformede slisser hvor lyden passerer gjennom. Ringradiatorer har ringformet membran, med en massiv faseplugg montert "i midten" av membranet. Mange - men slett ikke alle - har en (liten) grad av kompresjon. De som er beregnet på å gå høyt i frekvens, har som regel liten eller ingen kompresjon, og et lite, integrert horn.

BMS, JBL 2402/2404/2405, Fostex T90, T500, Faital FD371, + mange andre er ringradiatorer. Sammenliknet med "standard" kompresjonstweetere har de (stort sett) mye lettere membran, mindre spolediameter og mindre (om noe) kompresjon. Men som regel også (dessverre) noe lavere følsomhet.

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.931
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Godt å se at det er liv i tråden!
Sitat fra Grelv:
"Hvis supertweeter skal nå opp til (eller forbi) 20k, tror jeg egentlig ikke denne bør være en kompresjonsdriver. Det bør være en ring-radiator, som pga mye mindre masse og en helt annen konstruksjon av faseplugg ikke har en "mass corner" tilsvarende det en kompresjonsdriver har."

Jeg har liggende et par Raal 140-15d med waveguides fra autotech : om dere har lyst til å prøve denne i testriggen/ som et alternativ : PM !

ref følsomhet kommentar i Grelv sin post: den er kanskje snauere enn ønsket

Vegard

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
ettpar ting ; amt og bånd har jo nettopp sin sterke side opp i hz, når supertweeter prisen ekspolderer betaler jo en ikke mer for et rimelig effekttrinn,passivt linjefilter og en god bånd diskant. Ikke at dette nødvendigvis er "drømmeløsningen"

Imponerende frisk satsning Leif ! ikke bare at du kjører på med hele diskant registeret, men også at du satser på 4538 på grunnlag av subjektive lytteopplevelser. når 4552nd målemessig er betydelig bedre.

Angående deling av supertweeter , ser dere går for 24db filtre, skjønner at en får en fin og kontrollert summering hvor det blir stille og lite rot , min erfaring med passive filtre er at 24 db ( elektrisk ) ofte låter veldig hifi, og kansje dreper litt av musikaliteten, speeden. Intergreing av forskjellige " spillemåter" kan ofte kompenseres via filter . på den annen side oppfører horn seg sikkert anderledes en normale enheter så dette er kansje ikke overførbart.

mvh
per morten

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
ettpar ting ; amt og bånd har jo nettopp sin sterke side opp i hz, når supertweeter prisen ekspolderer betaler jo en ikke mer for et rimelig effekttrinn,passivt linjefilter og en god bånd diskant. Ikke at dette nødvendigvis er "drømmeløsningen"

Imponerende frisk satsning Leif ! ikke bare at du kjører på med hele diskant registeret, men også at du satser på 4538 på grunnlag av subjektive lytteopplevelser. når 4552nd målemessig er betydelig bedre.

Angående deling av supertweeter , ser dere går for 24db filtre, skjønner at en får en fin og kontrollert summering hvor det blir stille og lite rot , min erfaring med passive filtre er at 24 db ( elektrisk ) ofte låter veldig hifi, og kansje dreper litt av musikaliteten, speeden. Intergreing av forskjellige " spillemåter" kan ofte kompenseres via filter . på den annen side oppfører horn seg sikkert anderledes en normale enheter så dette er kansje ikke overførbart.

mvh
per morten
Hvorfor mener du 4552 måler bedre, den har større voice coil og har betydelig mer forevrengning og markant oppbrytning i frekvens + at den faller som en stein på 20kHz mens 4538 har nivå til 25-30kHz. De er jo bygget med to forskjellige mål, 4552 for deling i underkant av 1kHz (typisk mot 15") mens 4538 og 4540 er bygget for deling mot mindre elemnter og delefkrevens rundt 2kHz.

Topp Bunn