12" arm til Lenco L75

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    911
    Antall liker
    2.293
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk tak i en fin Lenco L75 for noen dager siden som jeg har tenkt som et høstprosjekt, i tillegg til den ordinære overhalingen kommer jeg til å kjøpe nytt plinth og har veldig lyst på en 12" arm på den. Størrelsen på plinth kan vel ha noe å si i denne sammenheng, jeg ønsker egentlig å ha et som er omtrent like stort eller bittelitt større enn orginalen, har sett på flere aktuelle løsninger som jeg får ta stilling til utover høsten.

    Men, hvis vi tar utgangspunkt i at jeg kommer til å bruke den originale toppen og armfestet, så har jeg skjønt at f.eks Jelco og Ortofon passer rett inn.
    Jeg er svak for S-formede armer, har sett og tenkt litt på en Ortofon AS-212 (med SPU) som en fin, eldre løsning. På motsatt side er eksempelvis Jelco/Tonar SA-750L en nyere løsning med flere muligheter for justeringer.

    Må legge til at jeg har ikke all verdens erfaring og kjennskap til alt av armer, justeringer og slikt, men tar ting lett og leser meg fortløpende opp på ting.
    Dere som har holdt på med dette og kjenner til armene, hva tenker dere er gode løsninger her?

    Innspill mottaes med takk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    No-brainer! Jelco TS-550L. (Nye "750", men bygget for Baerwald-geometri) eller SA-750L hvis du fremdeles får tak i den.

    Om monteringsavstanden er lik som originalen, aner jeg ikke.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    760
    12-toms arm krever større kabinett. Sjekk Lencoheaven.net

    Acos Lustre, Linn, Jelco, Decca-armer passer rett i plinten.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei jeg bruker 2x 12" og en 9". Den korte er std 212 mens de to 12" er bygget på 212, den ene av dem er ekstra lgang til SPU A. Glimrende armer. Har kun dårlig bilde, men min Lenco er kompakt tross 3 armer. Hadde først ambisjon om at lage armbord av aluminium, men den lyder godt som den står nu. Kittet er der kun for oppbevaring, så jeg kan finne det, ikke pga vibrasjoner :)
    Vis vedlegget 504828
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    760
    Jeg bruker den slik den kom fra fabrikken. Den låter fint. Armen er undervurdert, det er like mye sveitsisk presisjon i den som i resten av spilleren. Armens visuelle design gjør at mange er kritiske. Den ser ut som noe fra den gamle østblokken.

    Gi den kvalitets V-blokker så fungerer den fint. Oppbygning og lagring er det ikke noe å si på. Minner litt om SME II - serien med knivlager vertikalt og kulelager horisontalt. Måten du stiller stifttrykk er prinsipielt lik.

    Aleksej på Lencoheaven lager presisjons V-blokker i hard gummi fra flyindustrien.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    911
    Antall liker
    2.293
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger, de samsvarer mye med hva jeg har tenkt selv så langt, dog er par ting jeg er usikker på.
    Jeg har sett flere eksempler hvor orginalplint benyttes med en Ortofon AS 212 og ser ut til å passe (bakenden går utenfor plintet, men det gjør ikke noe for min del), det ser ut til å fungere bra det, så langt jeg kan forstå?

    Skjermbilde 2018-08-14 kl. 19.00.26.jpg


    Samme spiller med AS 212 arm


    Utover det har jeg tittet litt på de plint løsningene til analog-hifi som du viser til BangBang, de har også Jelco SA750L armen så vidt jeg kan se. Fordelen med en mer moderne arm vil vel være at justeringsmulighetene fremfor en eldre Ortofon. Prisen på SA750L er innenfor også og ser at det er mange som bruker den.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ta en telefon og drøs litt med Stig hos Analog Hifi. Utrolig kunnskapsrik på området. Og jeg er sikker på at du får en fin pris på arm om du spør. Plinth fra den kanten er vel så kompromissløst som du får det av denne typen.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en brass fitting ( ebay ) som man kan benytte til at montere 212 direkte på Lenco topplate.
    Takk for tilbakemeldinger, de samsvarer mye med hva jeg har tenkt selv så langt, dog er par ting jeg er usikker på.
    Jeg har sett flere eksempler hvor orginalplint benyttes med en Ortofon AS 212 og ser ut til å passe (bakenden går utenfor plintet, men det gjør ikke noe for min del), det ser ut til å fungere bra det, så langt jeg kan forstå?

    Vis vedlegget 504858

    Samme spiller med AS 212 arm


    Utover det har jeg tittet litt på de plint løsningene til analog-hifi som du viser til BangBang, de har også Jelco SA750L armen så vidt jeg kan se. Fordelen med en mer moderne arm vil vel være at justeringsmulighetene fremfor en eldre Ortofon. Prisen på SA750L er innenfor også og ser at det er mange som bruker den.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har denne løsningen, deler kjøpt av Kelso på lencoheaven.net.
    Men en slik "krage" fungerer sikkert like fint om den er fra eBay.

    L75_AS_04.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    911
    Antall liker
    2.293
    Torget vurderinger
    1
    Ta en telefon og drøs litt med Stig hos Analog Hifi. Utrolig kunnskapsrik på området. Og jeg er sikker på at du får en fin pris på arm om du spør. Plinth fra den kanten er vel så kompromissløst som du får det av denne typen.
    Takk for tipset, det ser unektelig solid ut det som kommer derfra og muligheten for en fin pris er alltid hyggelig.


    Jeg har en brass fitting ( ebay ) som man kan benytte til at montere 212 direkte på Lenco topplate.
    Er det den samme løsningen som krisring viser til under her?


    Jeg har denne løsningen, deler kjøpt av Kelso på lencoheaven.net.
    Men en slik "krage" fungerer sikkert like fint om den er fra eBay.

    Vis vedlegget 504921
    Takk, da skal jeg sjekke denne kragen litt nærmere, evt kontakte Kelso.

    Jeg er foreløpig på tankestadiet enda og har ikke bestemt meg helt for arm, vil sjekke de mulighetene jeg synes virker aktuelle og ser fordeler og bakdeler med nevnte løsninger som jeg og dere har beskrevet her. Må innrømme at jeg alltid har vært litt minimalistisk av meg, og det ser unektelig fint ut med et rent og ryddig plinth med en eldre Ortofon arm med SPU.

    Kommer til å få tak i flere Lenco spillere og en av dem skal være så orginal som mulig, men den første jeg har nå er tenkt å bygges om litt. Vurderer også en PTP løsning, der er det også mye flott å se synes jeg, dog må jeg lese meg litt mer opp på de ulike løsningene og mulighetene først.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    smg 212 lenco.jpg


    Veldig pent med en SMG-212 på Lenco. Du må ha en eksentrisk foring for å få riktig monteringsavstand.
    Bruker du SPU så behøver du ikke tenke på justering.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Foringen jeg har er eksentrisk og kan roteres så armbase får riktig avstand.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Fin og elegant løsning. Den krage/foring jeg har er sannsynligvis identisk med din er også eksentrisk, men af messing. Kan ikke huske hvem jeg køpte den av, langt siden. Dette var til info, har ikke tenkt meg at sælge den. Har en Lenco til og har tenkt meg at lage en i standart utførelse, med 212 arm, lidt demping av topp plate og avstivet plint.
    Foringen jeg har er eksentrisk og kan roteres så armbase får riktig avstand.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Lenco er gode spillere, men den pris som de generellt har nu på bruktmarkedet plus pris på oppgraderinger gjør at man burde for alvor overveie nyproduserte platespillere eller platespiller deler til at bygge på. Dette gjelder såvidt også Garrard.
    Som et eks så har Troels Gravesen bygget en meget interessant spiller på forholdsvis billige deler fra Kina.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn