12 V trigger DiY effektforsterker?

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
351
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Hvordan enkelt lage en 12 V trigger til en DiY effektforsterker? Tenkte kun å ha en inngang trigget fra en preamp eller DAC.
Er det en ferdig laget enhet å få kjøpt?
Googlet litt og fant denne, men der står det "output": https://no.rs-online.com/web/p/access-control-accessories/8700708/?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Security_&_Ironmongery_Whoop-_-(NO:Whoop!)+Access+Control+Accessories+(2)-_-8700708&matchtype=&pla-328492875353&gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vE2OCiWzPhBu1lQ_5RjlsPcjObQCfhKQLpAYr8ACdNxPbsFrCDPV5xoCFHIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Må jo få tak i en 3,5 mm jack inn og bore et hull i bakplaten.

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
351
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Takk Armand, da betyr vel at det er "output" til 230 V. Har du et forslag til jack socket 3 mm tykk alu plate?

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.171
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Pass på å bruke mono jack mot receiver som skal gi signalet til trigger, en del av de kortslutter med stereoplugg...

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.171
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Den skjønte jeg ikke.
Hvordan kan en stereoplugg kortslutte receiveren?
For de er så dustete koblet, men når jeg tenker over det skjønner jeg heller ikke hvordan det skal gå an... Men jeg har ødelagt utgangen på en Denon en gang, og stereoplugg var forklaringen. Men enig i at det ikke gir helt mening...

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.171
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Når jeg tenker over det gir det faktisk null mening... En monoplugg vil kunne kortslutte en stereokontakt, men ikke motsatt.
Det må ha vært en dårlig unnskyldning jeg fikk fra Hifiklubben i sin tid...

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Det som skjer er at kontaktfjærene i hunkontakten lager kortslutninger mellom de forskjellige seksjonene av hanpluggen i til/frakoblingsøyeblikket. Stereoplugger er naturlig mer utsatt, siden de har 3 seksjoner (poler). Hvordan hunkontakten er designet (avstand og størrelsen på kontaktflaten) har mye å si, noen er mer utsatt enn andre. For en del år tilbake var jackplugger mye brukt til høyttalere på PA-utstyr, og der var første bud at man ALDRI skulle koble høyttalere mens forsterkeren var slått på. Med lavnivåsignaler er det vanligvis ikke noe problem, da stort sett alt utstyr er laget for å tåle kortslutninger på linje- og hodetelefonutgangene.

Se figur 2 på denne siden: https://www.digikey.com/en/articles/a-deep-dive-into-audio-jack-switches-and-configurations
Kortslutningene oppstår når kontaktfjærene sklir over de forskjellige seksjonene av hanpluggen.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.682
Sted
Kongsberg
Ja, det jo skape en kortslutning mellom tuppen og første ringen men det forklarer ikke hvordan triggerutgangen fra en receiver ikke tåler en stereojack men tåler en monojack.
Det er jo tuppen og jord som er pluss og minus på trigger. Ringen i midten er ikke i bruk

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.383
Mulig vei rundt problemet som jeg benyttet var å bruke en slik 230V strømsladd som "leser" om det er last på et av støpslene. Når den ser at appratet koblet i masterkontakten er slått på vil den aktivere rele til resten av kontaktene. Jeg hadde min koblet slik at når jeg slo på DAC'n ble resten av stereoen slått på, bl.a. flere forsterkere.

Den jeg har ble i sin tid kjøpt på Clas Ohlson og har justering for minimum last den behøvde for å trigge av/på logikk.

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
351
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
En av 230V fasene kobles mellom COM og NO. Når releet får 12V vil bryteren i releet koble disse sammen og gi strøm til forsterkeren.
Det vel såvidt denne kan gå
Ellers har jeg ikke noe forslag
12V releet er installert i et par DiY forsterkere og fungerer helt fint når spenningen inn er 12V. Så ble en av forsterkerne koblet til en DAC, ingen aktivering skjedde. Trolig gir denne DACn litt lavere spenning ut til releet (har ikke målt). Spørsmål: Hvis denne DACn f.eks. gir 11,5V, kan jeg likevel få releet til å slå inn?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.649
Sted
Ytterst i havgapet...
11,5V bør normalt funke med et 12V rele.... kan være at releet bruker litt mye strøm og trekker ned 12V i DAC-en...
Et poeng , - muligens... hvis man bruker et vanlig rele, som absolutt funker, så blir man helt avhengig av triggersignalet, og får ikke slått på uten... en mulighet er da å bruke et topolt rele i parallell med den vanlige nettbryteren.... hvis du har plass finnes det mengder av releer med tilhørende sokler for skrutilkobling av ledninger.....

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Det må være langt under 12V, du bør jo nesten ta ut multimeteret og måle. Mistenker 5V?

Her frå eit tilfeldig valgt 12V rele, skal kople inn ved 9V:
1643586779873.png

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
351
Sted
Nevlunghavn
Torget vurderinger
1
Takk for innspillene. Ja, jeg finner fram multimeteret og måler, det er litt trangt inni kassa. Releet jeg bruker er det øverst i tråden, ikke noe dyre greier, testet og virker fint fra flere andre enheter, f.eks en ARC REF6 pre, en Yamaha CX-A5000 pre og en eldre Rotel receiver.

Topp Bunn