12ax7 golden Dragon...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,har bytta inngangsrør som jeg kjøpte av Motron(kjempeservice der forresten)...rørene er ok de,men litt slangt i klangen i forhold til de gamle EDICRON som satt i..

Lurer på om noen har tips om 12ax7 rør.som gir litt mer kropp for å si det sånn...

Disse rørene er jo av ny årgang.
på utgangen sitter det originale Svetlana,disse skal jeg fortsatt bruke,de er nylig satt i.

Hvor lang innspillingstid regnes på begge disse rørtypene forresten,.har vel ikke spillt mer enn 50 timer hittil på disse rørene.

En ting er helt sikkert,jeg har aldri kost meg så mye med musikk etter jeg kjøpte meg rørforsterker... ;D ;D

all synsing og svar mottas med takk,neste rørparene kjøpes av Moteron trolig.(hvis ingen her inne har noe da)

mvh Espen

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
RCA 5751 er ett rør med "feit" lyd.

http://www.audiotubes.com/12ax7.htm litt lesing der.

/jan
Støttes 100%. Selv har jeg både Golden Dragon og overnevte RCA rør. RCA spiller som sagt feitere/varmere med en nydelig mellomtone og en topp som henger godt med. Og bassen er varmere, men ikke ullen og ukontrolert. Som sagt et knallbra rør :D

Mvh......

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er siemens ecc83 kompatibelt med 12ax7 som sitter i da??

Kanskje motron har dette? Vet du hav disse koster pr.stk Jan?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ecc 83 er samme rør som 12AX7. Jeg vet ikke pris på Siemens, men tipper rundt 800 spenn pr.stk for noen som måler som nye!

Mvh.....

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sovtek 12ax7LPS er vel det av de nyproduserte rørene som har klart best rykte (gjelder KUN denne ene og ingen andre 12ax7 Sovtek varianter) såvidt jeg har fått med meg.
Koster "nesten ingenting" så det skader vel ikke å prøve?
Mange mener at dette er "bedre enn" de aller fleste eldre rør, men om det er "fett" i lyden kjenner jeg ikke til.............

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Beklager at jeg spør her:

Er det stor forskjell på ECC31 og ECC33?
Har en integret amp på test og i manualen til den står det ECC31, men det stod i to stk ECC33 da jeg fikk den.....

Er dette så bra?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
En mail til Demostenes fikk jeg svar tilbake at dette sovtek røret var egentlig til gitarforsterkere og mic er men det var visst ingenting i veien for å prøve dette på hifi.

må jeg passe på å få match par på inngangen eller gjelder dette bare utgangsrørene.

Tnkte å bestille 4 for å prøve....koster 89+skatt til kongeriket pr.stk..

Det var et 12ax7 rør med en annen etterbenevning wc somnytt,og anbefales...hvordan kan noe anbefales som ikke er testet.

Skal jeg prøve et sett på 4 for å se??litt skarpt med GD syntes jeg.

Er det at det er beregnet på gitaramp noe å bry seg om egentlig?

Håper på et raskt svar,for en rask bestilling.Espen

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.444
Sted
'
johna skrev:

Har en integret amp på test og i manualen til den står det ECC31, men det stod i to stk ECC33 da jeg fikk den.....

Er dette så bra?
Det er ikke bra på det viset av ECC31 og ECC33 har ulik pinnekonfigurasjon og at ECC31 har felles katode for de to interne triodene.
Bortsett fra disse, ikke uvesentlige forskjellene, og at ECC31 greier dobbelt så høyt anodetap som ECC33 har rørene i seg selv ikke ulik karakteristikk.

Jan E Veiset

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
ixos_76 skrev:
Er siemens ecc83 kompatibelt med 12ax7 som sitter i da??

Kanskje motron har dette? Vet du hav disse koster pr.stk Jan?
Siemens ECC83 gold pin har jeg sett nede i 1000,-/par.Cca rørene minst det dobbelte/tredobbelte.
Fikk tak i ett par Siemens ecc83 gold pin av en kompis i sverige for 300,- ;)
Men vet om ett par Valvo ECC83.mener han skulle ha rundt 1000,- par (matched) De er ikke ulike Siemens røret,om noen forskjell i det hele tatt.

RCA 5751 og GE 5751 er ikke så ulike i lyden,GE røret får man tak i billigere.

/jan

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
jane skrev:
johna skrev:

Er dette så bra?
Det er ikke bra på det viset av ECC31 og ECC33 har ulik pinnekonfigurasjon og at ECC31 har felles katode for de to interne triodene.
Bortsett fra disse, ikke uvesentlige forskjellene, og at ECC31 greier dobbelt så høyt anodetap som ECC33 har rørene i seg selv ikke ulik karakteristikk.

Jan E Veiset
Takker.
Men det funker som bare det her.......

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
ECC 31 og ECC 33 er to svært uvanlege rør å finne i ein forsterkar. Dei er relativt store og har same sokkel som EL 34. Kanskje det er ECC 81 og ECC 83 som står i forsterkaren din? Desse er mykje mindre og har 9 pinnar. Avstanden mellom to av pinnane er ein del større enn mellom dei andre.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hei,etter en titt på esken ,og de gamle EDICRON rørene,må jeg korrigere,å meddele at rørene heter 12au7 og ikke ax7

Da er vi vel der at jeg trenger tips om et au7 rør som spiller med litt punsh i mellomtone,gjerne litt rolig i toppen,og bassen bør være litt stram.

Noen tips??Hva er forskjellen på AU/AX???? :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
PX4 skrev:
ECC 31 og ECC 33 er to svært uvanlege rør å finne i ein forsterkar. Dei er relativt store og har same sokkel som EL 34. Kanskje det er ECC 81 og ECC 83 som står i forsterkaren din? Desse er mykje mindre og har 9 pinnar. Avstanden mellom to av pinnane er ein del større enn mellom dei andre.
Du har selvfølgelig rett. :-[
Det går litt fort i svingene av og til, selv om det er sommerferie.....

Da hiver jeg ut de gamle rørene og erstatter dem med noen nye 12ax7 som jeg har liggende.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Motron har ferie,får ringe demosenes i morra å bestille noe på deres anbefaling.

Topp Bunn