Rørutstyr 12AX7 med dynamikk? Kan noen hjelpe?

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Jeg har i dag en McIntosh C220 forforsterker som jeg føler trenger litt mer dynamikk og oppløsning for at det skal låte perfekt i mine ører.

Jeg bruker Golden Dragon Trustworthy i dag, og som jeg har forstått skal disse være meget gode nyproduserte rør. Spørsmålet mitt er om det finnes andre alternativer enn Golden Dragon som er bedre på dynamikk og oppløsning?

Forslag er ønsket av de av dere som har testet en del 12AX7, men også de som tror og mener noe om dette.

Resten av utstyret mitt ser dere i signaturen min.

Mvh. Ole

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Telefunken ECC83 ribbed eller smoothplate er de mest dynamiske,nøytrale og generelt de beste ECC83.Mullard CV4004produsert på femtitallet
og Amperex buggle boy kan også være meget gode!

L

Lars.N

Gjest
Telefunken et godt råd :) svarer med litt magi hvis krets svarer på rørbytte .

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.491
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tungsol 12ax7 nyprodusert er ikke så værst. STOR 3D og bra balanse. God mellomtone.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
...Så disse som er ramset opp her, føler dere er bedre enn GD trustworthy på dynamikk og oppløsning. 3D er også ganske viktig faktisk. :)

Takker selvsagt for svar

Mvh. Ole

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Henger meg på at Telefunken nok er de beste røra, av de jeg har prøvd i alle fall :)

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
261
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Beste eg har prøvd så langt disse har alt ,Mvh Roy Kenneth

[FONT=arial, helvetica]The Preferred Series 7025 is a high quality 12AX7 tube type. This tube is a reproduction of the highly regarded and sought after Mullards from the 1960s.

This high quality 7025 is very rugged. The plates are manufactured out of a premium metal imported from Germany and supported with extra thick mica spacers to insure against microphonics. They are burned in and tested at the factory and then again on our digital high voltage equipment to make sure the tubes selected for you will provide outstanding tone and performance.

From a review: "A great sounding 12AX7 tube type that reminds me a little more of the ECC83 that EI made in the old days. That's a pretty nice compliment. I compared this tube against an old EI and Telefunken smooth plate and there was very little difference. Lots of gain with a rather low noise floor. No microphonics issues at all. Very good considering the large plate size. Spot welding may be better for microphonics than crimped plates. I tried it in all the standard guitar amp duties and it was fine. Fabulous in Blackface Fender amps. We tried this 7025 in a 66 Vibrolux reverb 2x10 combo and the tones were all there. Light and shimmering or really aggressive, it's all good."
[/FONT]

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Antall liker
3
Sted
Risør
Jeg har brukt Golden Dragon trustworthy en stund,men byttet ti Telefunken ECC83 smoothplate og det ble mye bedre med tanke på dynamikk og 3D følelse.
Kan anbefale deg å prøve disse gode røra,noe du ikke kommer til å angre på..

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.192
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg holder på å teste nye ECC 83 med bl.a. TFK som referanse. Søk på ecc83 her inne så finner du tråden. Ingen - da mener jeg ingen - rekker TFK opp til knærne engang! Sjekk i tråden hvilke ECC som er med i testen. 2 av rørene går det an å leve med om de drives lett. Skal røret kjøres hard er det dessverre ingen som kan anbefales.

Merc

Medlem
Ble medlem
27.06.2003
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei ser det kommer noen fine uttalelser uten ryggrad,tfk er ok men prøver man mazda eller Ken-rad blir tfk nede på sokke stadiet

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.192
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei ser det kommer noen fine uttalelser uten ryggrad,tfk er ok men prøver man mazda eller Ken-rad blir tfk nede på sokke stadiet
Her har du hele rørverden mot deg, men det er greit det. Hver sin smak. Jeg tolket trådstarter dit hen at han lurte på nyproduserte rør. Der er det ingen som slår TFK. Men smaken er som baken...
...og hvor er ryggraden i ditt innlegg?

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
93
Sted
Ås
Forstår det sånn at ikke bare nyproduserte rør er interessant for trådstarter. Og gamle Telefunken og Mullard blir jo foreslått her. Jeg har en del erfaring med 12ax7 i mine Rogue M-180 monoblokker. De ble levert med Electro-Harmonix. Forhandler leverte også med nyproduserte Tung-Sol 12ax7. EH låt litt tynt "fattig" mens Tung-sol låt mye fetere. Spesielt bassen ble for mye. Prøvde videre Brimar. Jo ikke verst. Bedre enn begge foregående men litt kalde.. Så fulgte Telefunken som blir anbefalt før i tråden og de var veldig oppløste og "hifi aktige". Men...da kunne jeg valgt en transistorforsterker.. Prøvde nos Tungsram og var meget bra i mitt anlegg. Passe fete, oppløste, åpne og litt nakne... Men til slutt ble Mullard valgt. M er litt varmere og mykere i lyden enn Tungsram og har en fantastisk mellomtone.

I senere tid har jeg byttet forforsterker (Rogue Athena) og da følte jeg at Mullard ble i varmeste laget og jeg fisket frem Tungsram igjen. Veldig gode. Anbefales.

Trygve

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.192
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Når det gjelder NOS rør kan det også lønne seg å sjekke ut EI, Tung Sol, RCA også.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Fantastisk engasjement her, men folk anbefaler jo så mye forskjellig, noe jeg også synes er en positiv ting, men; Dynamikk er viktigst hos meg, og ønsker både nyprodusert og NOS. Jeg har forstått at Telefunken Smooth Plate er best på dette?

Mvh. Ole

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
261
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei Ole ,Den anbefalingen eg sendte deg lenger oppe har alt som du nevner her, Dynamikk, Gain, 3D, Utroligt rent , Slører ingen ting , åpner absolutt alt i lyd bilde ,Bør prøves vist du våger :eek: Roy K

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Antall liker
22
ville prøvd rft meget bra oppløsning ,billige er de også

L

Lars.N

Gjest
Philips MiniWatt ecc 83 av den eldre sorten , beste bud Nei men gjør ikke skam på seg .

Men pass på det er ikke alle kretser som svarer så bra på rørbytte , noen for full pott med Telefunken / Mullard andre kan gjøre en like bra jobb med et Philips MiniWatt ECC 83 eller helt nyproduserte rør her bør du teste ut selv ( lån deg litt ymse å test ut selv)

Lykke til

Mvh

Lars

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Takk for innspill!

Jeg skal teste litt selv. NOS RCA har jeg vel hatt før, og jeg synes jeg kan erindre at de ikke gjorde seg bort! :)

Mvh. Ole

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
354
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei Ole ,Den anbefalingen eg sendte deg lenger oppe har alt som du nevner her, Dynamikk, Gain, 3D, Utroligt rent , Slører ingen ting , åpner absolutt alt i lyd bilde ,Bør prøves vist du våger :eek: Roy K
Har du prøvd Telefunken røra som blir nevnt på denne tråd ?

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
354
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Takk for link ang disse røra, har bestilt 2 stk. :)

Topp Bunn