15 tommer som imponerer i bass og mellomtone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har en basskasse på 140 liter med utsparing til 15 tommer elementer med JBL standard utsparing og skruer.
    Kassen har en refleks-tuning på 35Hz. Elementet skal spille opp til 700-800 Hz. Vi også ha god bass.

    Vil gjerne ha forslag på element som kan passe ifm ovennevnte.

    Har sett på mange og blir forvirret. Leser rundt om at jeg bør ta hensyn på fs. At denne ligger lavere en portens tuning.

    Siste jeg så på var FaitalPRO 15PR400 8Ω

    1605873503755.png


    Win ISD og kassa som den er:
    1605873995119.png


    Noe vil jeg foreta meg!
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er svært at anbefale en 15" Bas. Der er jo en del at vælge imellem.
    Men at dele helt oppe ved 700-800hz er alt for højt synes jeg :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vent på Snickers bassene.
    Tipper de er klare for salg ila 2021.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hornet mitt deles ved 650Hz Deles over 1-2 oktaver.
    Okay :)
    Jeg havde et Jbl system 2 vejrs der blev delt ved 800Hz netop med en 15"
    Det var da forholdsvis udmærket. Men da jeg så fik mit Mellemtone horn og delte bas ved 300hz var det bare en anden verden.
    At lade mine 15" gå op til 800hz var bare for højt. Synes jeg
    Men det kan jo være at netop dem du vælger måske har bedre egenskaber en dem jeg har :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nytt forslag.
    Jeg kan kjøpe nye Snickers basser, og du kan få to stk PHL Audio av meg, billig.

    20201120_134029.jpg


    I mine 180 liter refleks kasser gir disse en respons på 25 Hz til ca 1 kHz
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men at dele helt oppe ved 700-800hz er alt for højt synes jeg :)
    Det kommer vel an på hvilken kasse og hvilket element.
    Jeg har delt mine PHL Audio 15 på 650 Hz opp til et mellomtone radialhorn.
    Jeg syntes det låt knall tøft, og ingen som har vært på besøk hadde noe negativt å si om dette heller.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det kommer vel an på hvilken kasse og hvilket element.
    Jeg har delt mine PHL Audio 15 på 650 Hz opp til et mellomtone radialhorn.
    Jeg syntes det låt knall tøft, og ingen som har vært på besøk hadde noe negativt å si om dette heller.
    Jeg nævner jo netop at det sikkert kan lade sig gøre men jeg synes bare ikke det lyder særligt godt. :) Her
    Men med mit mellemtone horn der går fra 300hz- 2,5khz er der bare styr på den vigtige mellemtone :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mitt eller ditt er ikke så viktig i den store sammenhengen.
    Det finnes flere måter å løse dette på en god måte.

    Men i Zerostat sitt tilfelle så er det vel snakk om å finne best mulig løsning for både bass og nedre mellomtone med kun en driver.
    Da må han finne en 15" som greier denne oppgaven best mulig.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mitt eller ditt er ikke så viktig i den store sammenhengen.
    Det finnes flere måter å løse dette på en god måte.

    Men i Zerostat sitt tilfelle så er det vel snakk om å finne best mulig løsning for både bass og nedre mellomtone med kun en driver.
    Da må han finne en 15" som greier denne oppgaven best mulig.
    ... og i den kassa jeg har.

    Den har der sikkert sett flere steder på sentralen. 140 liter / Tunet 35Hz. Bassport 15cm x 20cm. Blitt stiv om F.... Gidder ikke bygge om kassa ifm andre dimensjoner på innfestningen. Kommer et par Coral H105 på toppen etter hvert.

    Jeg hadde sikkert klart meg med E145 hvis jeg tenkte på å mye EQ og mer effekt. Men jeg skal beholde mine klasse A 25W/40W amper.

    bassbox avstiv Full_g.JPG
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Et av min spørsmål er om jeg må ta hensyn på port-tuning og fs på elementet?
    Leser at fs bør ligge 5Hz under port-tuningen.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et av min spørsmål er om jeg må ta hensyn på port-tuning og fs på elementet?
    Leser at fs bør ligge 5Hz under port-tuningen.
    I ditt tilfelle med mulighet for bratt deling i AudioLense XO og lite effekt til basselementet så kan du legge port-tuningen lavere enn FS med litt EQ rundt FS. Men du må inn med et strategisk plassert bratt Highpass filter under FS.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker også de franske PHL bassene på et system jeg har. Men det er 12 ''. Disse elementene passer godt i et 2-veis system da de er linære opp mot 2Khz. de brukes ofte med bedre bånddiskanter da de har høy virkningsgrad. PLH har en curvlinear membran som gir bedre spredning. Ellers gir de ikke så veldig dyp, men stramm bas da de har stivere oppheng. 15'' har jeg ikke prøvet. Har flere JBL basser som jeg skal prøve senere.
    Hvis Snickers-IS kommer med verdens beste, blir jeg imponert :) Så har man JBL D130 15 ''extended range som jeg skal recone nå snart. De har en unik klang som jeg liker. JBL D120(12'' )er populær blant gitarister.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fs på mine PHL 15" tror jeg ligger rundt 60-70 Hz, og de egner seg nok egentlig først og fremst til midbass duty.
    Men kassene de står i (designet av den eminente herremann Haglund84) så ruller det naturlig av nedad rundt 25-30 Hz.
    Med 4 slike kasser synes jeg det låter helt greit til musikk bruk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker også de franske PHL bassene på et system jeg har. Men det er er 12 ''. Disse elementene passer godt i et 2-veis system da de er linære opp mot 2Khz. de brukes ofte med bedre bånddiskanter da de har høy virkningsgrad. PLH har en curvlinear membran som gir bedre spredning. Ellers gir de ikke så veldig dyp, men stramm bas da de har stivere oppheng. 15'' har jeg ikke prøve. Har flere JBL basser som jeg skal prøve senere.
    Hvis Snickers-IS kommer med verdens beste, blir jeg imponert
    Jeg får heller ikke ut JBL 2216ND-1 ut av hodet! I kassa mi med en liten innsnevring av porten.
    1605882061141.png
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Spiller selv med JBL 2220 delt ved 1000hz.
    Går fint det. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Når man hører mellomtoner, så spiller ofte en 6,5’’ bedre enn en 8’’ og 4-5’’ enda bedre - altså jo mindre drivere jo bedre. Selvfølgelig snakker jeg i de øvre mellomtonefrekvenser, opp mot diskanten enten det er 1000, 2000 Hz eller annet rundt der.

    Hvordan kan da en bælstor 15’’ driver spille bra på det området jeg her nevner?

    Er det ikke litt logikk, at jo større driver jo grovere i målet i disse frekvensområder?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Når man hører mellomtoner, så spiller ofte en 6,5’’ bedre enn en 8’’ og 4-5’’ enda bedre - altså jo mindre drivere jo bedre. Selvfølgelig snakker jeg i de øvre mellomtonefrekvenser, opp mot diskanten enten det er 1000, 2000 Hz eller annet rundt der.

    Hvordan kan da en bælstor 15’’ driver spille bra på det området jeg her nevner?

    Er det ikke litt logikk, at jo større driver jo grovere i målet i disse frekvensområder?
    Vi har jo JBL D130 og JBL LE8TH. Sistnevnte er egentlig en 7-71/2''. Dette er extended range drivere som har lettere og tynnere membran. Men kan ha en liten oppbrytning. På LE8TH så ligger rundt 700-1200Hz(ca 2dB) uten at det har noen betydning. Sistnevnte tåler mye effekt :) Noe stort bedre konstruksjon finnes det ikke mange av fulltoner.
    5'' mellomtone driver har bedre egenskaper i den øvere mellomtone enn midbas drivere synes jeg. Det er jo naturlig! Når de gjelder D130 så har enkelte kjørt disse flatt(uten deling) opp mot Mellomtone/diskant. Tror neppe det blir noen overlapping!
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser det er en norsk konstruksjon den første med faseplugg. Kanskje de kjøre bassen flat? Har ikke sett databladet. Er en del skryt av de. Har ikke hørt dem. Bor for lang nord i landet :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den til venstre er en Acoustic Elegance 12" som spiller til litt over kilohertzen tror jeg, og møter en 18Sound compdriver.
    Den i midten er også en 12" i en polsk design.
    Den til høyre vet jeg ikke. Ser ut som en 15" TAD eller JBL sak i noe DIY greier?

    Jeg har ett par TAD 1201 12" som spiller jækla bra fra 250 til 1500 Hz. Skal spares til en kompetent 2-veis satellitt en vakker dag. ;)

    images.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ser det er en norsk konstruksjon den første med faseplugg. Kanskje de kjøre bassen flat? Har ikke sett databladet. Er en del skryt av de. Har ikke hørt dem. Bor for lang nord i landet :)
    Hva gjør en faseplugg i denne sammenhengen? Mener du at dem eventuelt kjører bassen uten avskjæring?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Hva gjør en faseplugg i denne sammenhengen? Mener du at dem eventuelt kjører bassen uten avskjæring?
    Det er for å forhindre refleksjoner fra membran og gjevnere spredning. Skal også være til avkjøling. Disse aluminium ''domene'' på JBL driverne har demping på innsiden for å få mindre peak i høyere frekvenser.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Spiller selv med JBL 2220 delt ved 1000hz.
    Går fint det. :)
    Som sakt skal jeg dele ved 650Hz, så da blir det vel litt mindre krav til elementet oppover.
    Jeg har egentlig lyst på et nyprodusert element. Det irriterer meg at jeg har så liten erfaring på området og må "disse" dere her inne så mye.

    Kanskje jeg skal satse på AE TD15M. Hvis det som står på hjemmesiden til produsenten stemmer, så er dette lovende. I tillegg kan jeg kutte av repleksporten min til 10cm å få kurven under. Dette holder for meg.

    " The TD15M is a high efficiency, low distortion, wide bandwidth driver of which there is no comparison. The TD15M extends cleanly to over 2Khz for use in 2way systems. Ideal for upgrade for replacing many vintage drivers. "


    1605891989323.png
    1605892138502.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Langesund
    Bruker jo tre av de i midbass og en bit opp i mellomtonen - på buet baffel så avstand fra alle tre elementene er nøyaktig lik til lytteposisjonen. . Før delt ved 500, nå deles det ved 600 med bedre resultat.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bruker jo tre av de i midbass og en bit opp i mellomtonen - på buet baffel så avstand fra alle tre elementene er nøyaktig lik til lytteposisjonen. . Før delt ved 500, nå deles det ved 600 med bedre resultat.
    Virker lovende! :) Er det noen som selger dem i Norge?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mange på HFS hadde et gruppekjøp for noen år tilbake og delte en svæææær pall med AE drivere.
    Kanskje du er heldig med napp på "ønskes kjøpt"

    Den gruppe leveringen tok jævlig lang tid, men bestiller du alene direkte fra AE går det nok ikke så lang tid.
    ...om AE fortsatt finnes da.

    Jeg ser AE 15" på brukten av og til.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som sakt skal jeg dele ved 650Hz, så da blir det vel litt mindre krav til elementet oppover.
    Jeg har egentlig lyst på et nyprodusert element. Det irriterer meg at jeg har så liten erfaring på området og må "disse" dere her inne så mye.

    Kanskje jeg skal satse på AE TD15M. Hvis det som står på hjemmesiden til produsenten stemmer, så er dette lovende. I tillegg kan jeg kutte av repleksporten min til 10cm å få kurven under. Dette holder for meg.

    " The TD15M is a high efficiency, low distortion, wide bandwidth driver of which there is no comparison. The TD15M extends cleanly to over 2Khz for use in 2way systems. Ideal for upgrade for replacing many vintage drivers. "


    Vis vedlegget 676813 Vis vedlegget 676814
    Er ikke E145 god nok?
    Kan sende dem hit, skal gi dem et godt hjem :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er ikke E145 god nok?
    Kan sende dem hit, skal gi dem et godt hjem :)
    Haha... E145 har steinbra mellomtone og midbass hos meg. Trommer og ‘strenger’ bare står i rommet. Mine kasser er for små til å spille nedover så langt jeg vil med e145. Interiørarkitekten nekter 300liter eller flere kasser.
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Støtter bergfinn, spiller på samme 15" som midbass nå til 7-800hz og det spiller veldig bra, omstendighetene tatt i betraktning. Om ikke vet jeg om et par 2220 som vurderes solgt..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    AE TD15M
    1605891989323.png
    1605958287711.png

    ----

    FaitalPRO 15PR400
    1605873503755.png
    1605958532731.png

    ----

    BMS 15N630
    1605957998208.png
    1605957952003.png



    AE og FaitalPRO er ganske mye dyrere en BMS. 2x BMS'en får jeg for 6500 inkl mva og frakt. Er det noen som kan titte gjennom dataene for disse og komme med kommentar ifm antatt mellomtoneegenskaper og hvordan dem vil komme til å spille oppover mot 650Hz? Vet dette er vanskelig eller kanskje umulig uten å høre selv.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror Nikko03 her på HFS bruker N630 i reflekskasse opp til 5-600 Hz mot et seos-30 horn.
    Tror han er fornøyd også.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En ting er å se på responsen i bunn ved hjelp av en kabinettsimulator, men hvordan ser frekvensresponsen, CSD, Impuls etc for de tre elementene?

     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer at jeg bruker 15n630 opp mot seos 30 horn. Har i grunn vært veldig fornøyd med BMS elementene i lang tid. Det å beskrive lyd er fryktelig vanskelig. Men elementet spiller fint opp til 700hz. Mine ører klarer ikke å avsløre noen unoter i alle fall. Behovet for eq nedover er heller ikke enormt. Jeg bruker bass refleks kasse på 180l tunet til 25hz. Og eq i praksis. Er lowshelf på +3db fra 150hz q 1.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er et BMS element som heter 15n820. Hvilke ulemper eller fordeler har dette i forhold til 630?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt AE elementerne i mellombassen, ja det stemmer att det er hos Shy.
    Spiller forykende bra, har planer om det samme selv med 4 pr side.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn