15 tommer som imponerer i bass og mellomtone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Øverst ser du fabrikksmålingen av n630 og under n820. 630 ser ut til å måle jevnere oppover. Det er i min enkle verden en fordel. Noe mer tekniske forklaringer skal ikke jeg prøve meg på 😊
    EADFD4AD-CED9-4580-87C3-B7081338D9FB.jpeg
    D0E564DA-B5E9-4150-8C50-E647F226D1A0.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Øverst ser du fabrikksmålingen av n630 og under n820. 630 ser ut til å måle jevnere oppover. Det er i min enkle verden en fordel. Noe mer tekniske forklaringer skal ikke jeg prøve meg på 😊 Vis vedlegget 677155 Vis vedlegget 677156
    Det er akkurat dette jeg så, og da er spørsmålet hvorfor BMS beskriver 620 som mer bass/mid optimert driver? Samme gjelder for så vidt for 15n820 også.
    Blir litt forvirret her!
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Nå må vi ikke glemme at produsenter av proff drivere jobber etter litt andre kriterier enn det vi behøver. N820 leverer bra nedover i en 50l reflekskasse. n630 må ha 90l. Det er gull Med mindre kasse. hvis du skal rigge en spille jobb. Men vi slipper å forholde oss til det. Å kan gi elementene litt andre arbeidsbetingelser. Basert på fabrikksmålingene. Ville jeg fortsatt gått for n630. Da den måler jevnere oppover. Å i mitt hjemmesystem trenger jeg ikke muligheten for mindre kasse å større effekttålighet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er akkurat dette jeg så, og da er spørsmålet hvorfor BMS beskriver 620 som mer bass/mid optimert driver? Samme gjelder for så vidt for 15n820 også.
    Blir litt forvirret her!
    N630 er vel en mer en ren sub-bass, tyngre mebran, lengre slaglengde, gummibelg membranoppheng. De har også høyere egenressonans!

    Den svenske importøren har fortalt meg at denne i praksis ikke bør benyttes høyere enn ca. 200 Hz. Avlesning av datablader dersom man ikke har enorm kunnskap om dette (noe jeg selv ikke har), er nesten umulig i det å beregne om driveren er egnet - eller ikke egnet. DETTE, har jeg om ikke annet forstått :cool:

    Jeg vil tro (!) begge de to andre BMS driverne du viser til nok er mer egnet som PA drivere.

    Mek deg også at omtalte 12N630 driver også fåes med ferrite magnet 12S330 (som også er billigere), og med de samme angitte måletall.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det som er litt av greia er at når en skal ha en driver til å utføre oppgave fra 20hz og gjerne opp til 700hz med et gitt kassevolum, så ønsker en egentlig to forskjellige egenskaper av en og samme driver, og en må gjerne da møtes på midten.


    Litt i korte trekk:

    Først mellomtone egenskaper:
    Ser en på noen av dem klassiske gode til dette, så ser en stram motor, gjenspeiler seg i lav Qes, en ser lett oppheng (høy Vas), en ser lav masse (mms), en ser høy flux i spolegapet som da tyder på driver har lett og liten spole. Lett og liten spole setter opp lite felt og påvirker da mindre permanent magneten.
    En ønsker gjerne driver der dem har gjort tiltak med kortslutningsringer.

    Bass egenskaper:
    Du har en kasse på 140 liter med tuning rundt 30hz?
    Da for en ålreit samarbeid med kasse og tuning må en gjerne litt opp i masse (mms).
    Spesielt er dette viktig få til å stemme med passive delinger, gjerne i samarbeid med filterets egenskaper, da en ikke har enkle muligheter å tweake seg inn med DSP.
    En ønsker gjerne litt lavere Vas for å holde styr på driveren om en skal spille grisehøyt.
    Gjerne ikke alt for stram motor for å ha nivå ved impedanspeak over tuning ( litt høyere Qts)
    En ønsker en viss slaglengde som er linjær.

    Har en DSP kan en gjerne tillate om en har en driver med gitt kasse som har litt lite nivå i bassen, å booste med EQ.
    En bør gjerne da ha forsterker med en del gain så en gjerne istedenfor å booste, demper oppover i mellomtonen.
    Slipper da havne i digital klipping etc.


    Ser en på dem driverne som du trekker frem, så har dem litt forskjellige egenskaper.
    BMS driveren har litt mer vekt, dem to andre noe mindre (mms)
    Litt strammere oppheng på BMS enn dem to andre.
    Faital har ikke noen form for kortslutningsringer,AE benytter vel kobber på polstykket, BMS veit jeg ikke men dem bruker sikkert alu kortslutningsringer.
    AE har vel 2" spole, dem to andre har 3" spole.
    Større spole gir bedre kjøling.

    Dette var bare noen punkter av det en kan se på ved valg av driver.
    Personlige preferanser spiller gjerne inn for hva en vil like, da blir det gjerne ikke så enkelt å svare 100% på hva som er det beste valget.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vanskelig å få en driver til å spille dyp bass samtidig som det skal låte Ok på 650hz, tror ikke det er mye å hente, E145 er et bra element for 2 veg.
    Går du for et element med høy mms for å få dypere bass mister du smekk i midtbassen, det låter ikke kult mot hornet, valgets kval det der.
    nærmeste perfekte element for en 2 veg ala det du har er nok Tad 1603, mye likt der som Snikker bygg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vanskelig å få en driver til å spille dyp bass samtidig som det skal låte Ok på 650hz, tror ikke det er mye å hente, E145 er et bra element for 2 veg.
    Går du for et element med høy mms for å få dypere bass mister du smekk i midtbassen, det låter ikke kult mot hornet, valgets kval det der.
    nærmeste perfekte element for en 2 veg ala det du har er nok Tad 1603, mye likt der som Snikker bygg
    Kanskje også JBL 2216nd har disse egenskapene.

    Har faktisk tenkt tanken du skisserer. Kanskje det er bedre å tyne e145 med en "POWER" amp og gi gass i EQ. 500W/8 ish...
    Da må jeg flytte fokus til en ny amp for formålet i stedet. :confused:
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare å kjøre litt mer bass i voicingen på Audiolense det. Er det ikke Audiolense du har? Er muligens en eller annen plass der det er huket av for max bass boost eller noe?

    Pass på gjerne benytte bratt cutoff under tuning der nivået ramler. Det ser du av målingen.
    Der spiser en bare slaglengde uten noe nytte.
    Pass på litt med følge med på conutslag når spiller.
    Ta det litt kuli og følg litt med når du baler på.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper Bass-Boost ligger i Correction Procedure Designer i AL.
    1606060118643.png


    ...og cutoff i Target.

    1606060290480.png
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer!
    Jeg er ikke godt kjent med AL dessverre.
    Om du kanskje kan øke "Max correction boost" til f.eks 10dB eller om du må ta vekk "Prevent bass boost" er jeg usikker på.
    Bernt (Bx) eller andre som er godt kjent med AL veit sikkert svaret.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er bare å prøve.
    AL viser vel en kurve som viser simulert resultat eller noe?
    Skal vel se litt mer bassnivå der.

    Som nevnt, med litt forsiktighet dette, jeg står ikke ansvarlig for bassene dine.
    Jeg har vel ca 10dB + EQ her på mitt system, det går bra, men er en helt annen måte korrigere på med DEQX.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Stemmer!
    Jeg er ikke godt kjent med AL dessverre.
    Om du kanskje kan øke "Max correction boost" til f.eks 10dB eller om du må ta vekk "Prevent bass boost" er jeg usikker på.
    Bernt (Bx) eller andre som er godt kjent med AL veit sikkert svaret.
    Takk! Lot Prevent bass boost stå. Funket meget bra. 😀 Merkelig at jeg ikke har testet dette før! Har ikke utfordret nok i AL skjønner jeg nå.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så bra! :)
    Vi skal vel alle lære litt innimellom!
    E145 er veldig gode drivere, nermest samleobjekter!
    Ta godt vare på dem, spill og nyt!
    Trur ikke ville bytta dem ut.

    Bassboosting slik med EQ er gjerne ikke helt det man egentlig ønsker da en vel egentlig vil ha alt på stell fra utgangspunktet.
    Likevel funker det utmerket der en ikke kan ha bældigre kasser og ønsker benytte drivere med lav masse (alt med grenser selvsagt).
    Effektuttaket fra forsterker er nok ikke større enn med en tyngre driver, en bare har litt mer spenningssving på forsterker.

    Lykke til videre!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå gleder jeg meg til å installere coral h-105 diskantene. Tipper jeg nå bruker FW F5’ene på dem og hornet. Da må jeg kjøpe amp til bassene. Må ha noe som matcher F5 lydmessig og mye mer effekt.
    Kan få kjøpe et lyngdorf 2400 sluttrinn. Er dette ok saker?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lyngdorf er sikkert rikelig god nok til den oppgaven.
    Er krefter nok.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Okay!

    Jeg her også en kassedempejobb foran meg. Tipper det mangler litt på dette i kassene. Det er sikket derfor jeg syns det "maser" litt på komplisert og sammensatt musikk.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei Zerostat!
    Gøy du er i gang.
    Jeg skrev noen betraktninger her en gang i fortiden angående 15" i 140l kabinett i et mockup toveis system


    Jeg kan egentlig ikke anbefale 2216 siden du har e145 i en dog så altfor liten kasse for dypbass. Men de spiller etter mine ører så mye bedre. Og al1501 kan du se langt etter å få tak i
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er E145 i 140liter med 35Hz porttuning. ( Perfekt med en sub i tillegg. )

    1606085625302.png


    Dette er E145 i 140liter med 40Hz porttuning. (Da må jeg kappe portlengden til 10cm. NP! )
    1606085766826.png


    Dette er E145 i 140liter med 50Hz porttuning. (Da må jeg kappe portlengden til 4cm. NP! )
    1606086225251.png


    Dette er 2216nd-1 29Hz porttuning. (Da må jeg snevre inn porten til 12cm og la lengden være. NP! )
    1606085910732.png


    Dette er 2216nd med kassa "as is". (dette er ikke 2216Nd-1)
    1606086969578.png


    Forbehold om at mine s/t amatørinntastede data er feil.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Fs trenger ikke være under Fb, men husk at opphenget dominerer den kraften motoren "ser" opp til Fs (for en driver i friluft, og litt høyere for en driver i kasse). Om Fs er høy vil i tillegg typisk opphenget utgjøre en større prosentandel av dette regnestykket enn kabinettvolumet.

    Opphengets linjæritet bestemmer hvor mye forvrengning dette medfører. Man kan beregne forvrengningen fra et kassevolum som funksjon av driverens parametre, og siden et kabinett også er et "perfekt oppheng", betyr det at også perfekte oppheng vil medføre en grad av forvrengning.

    Forvrengningen det er snakk om vil i hovedsak være 2. og 3. harmonisk forvrengning, men i samspill med andre kilder til forvrengning kan man raskt få høyere harmoniske. Oppheng (og kabinett) har mindre å si for intermodulasjonsforvrengning, spesielt om Fs er lav, men den intermodulasjonsforvrengningen som følger av dette vil være amplitudemodulert, altså den mest hørbare varianten.

    I tillegg vil høy Fs gi en grad av ringing med dertil hørende økt nivå ved nedre grense for passbåndet, typisk mellom 50 og 300Hz en plass.

    Som fenomen er dette en parameter det er vanskelig å korrigere for ved en feed-forward korreksjon, og romkorreksjon vil ikke ha noen effekt på dette. Noen absolutt korreksjon kan man ikke forvente å få til uansett, men en ekspander med de rette innstillingene kan redusere forvrengningen noe.

    Jeg så du (trådstarter) nevnte 2216Nd. I ND-1-versjon har den noe lavere Fs, men felles for dem begge er at de ikke er laget for hifiapplikasjoner. De har oppheng som strammer seg til svært raskt, og i tillegg har de kort BL(x)-kurve. Dette gjør at driveren tåler juling, men forvrengningen blir dertil høyere. Den vil også være svært utsatt for resonanshysterese, eller såkalt resonanshopping, der driveren endrer overføringsfunksjon dramatisk ved ulike nivåer. Hele driveren endrer Qts med en faktor på 3 til bare 8mm slaglengde. Det kan hende dette er nok om du bare skal gi den 25W, men selv JBL har da alternativer som passer mye bedre til din kasse og den aktuelle oppgaven.

    Når det gjelder følsomhet så må du huske at kabinettet og porten dominerer følsomheten i bunnen. Alle drivere som passer til kassa vil gi deg praktisk talt samme virkningsgrad i bunnen.

    Til slutt, om faseplugger, disse tillegges mange egenskaper de ikke har. I noen tilfeller får man problemer med blåselyder rundt fasepluggen. Spredningen påvirkes i moderat grad, men i en del tilfeller roter de til litt oppover i frekvens på grunn av at når membranen ikke er "komplett" så får man et manglende område i midten. Dette er veldig tydelig på mange coaxer, men selv en faseplugg må være svært lang og riktig utformet for å faktisk levere like godt som en bra designet støvhette. I tillegg mister man noe membranareal. Eton har en del drivere som er identiske foruten støvhette vs faseplugg. Den gjennomgående trenden er at de med støvhette er litt jevnere oppover.

    Ulempene med støvhette vil jeg si er svært få, og har man godt designet ventilering der man har beregnet helmholzresonansen og aller helst punktert systemet med ventileringshull i spoleformen vil man verken ha komprimering eller resonanser i kaviteten under støvhetta. Husk at på en driver med 4" talespole utgjør dette et like stort areal som en hel Seas 15cm bass/mellomtone.

    Her er Eton 7" Arcosia med støvhette:

    Skjermbilde 2020-11-23 02.16.27.png


    Og uten:

    Skjermbilde 2020-11-23 02.16.37.png


    Det er tre ting vi kan merke oss her.

    Den ene er at med støvhette får man litt høyere virkningsgrad grunnet større membranareal. Dette slår også ut på frekvensresponsen i målekassa da den er lik, men den burde vært større for driveren med støvhette om man skulle sammenlikne egenskapene direkte.

    Den andre er at med støvhette holder driveren omkring 1000Hz høyere før nivået faller under 80dB ved 30 grader. Vi ser også at ved 60 grader har man en dip på 17dB jfr direktelyden, mens med støvhette er denne på rundt 13dB. Med andre ord sprer driveren med faseplugg dårligere enn den uten.

    Det tredje, som dere ikke kan se siden jeg ikke har postet impedanskurvene, er at der man har en impedanstopp på ca 122 ohm med faseplugg er den bare 110 ohm med støvhette. Dette vil jeg i utgangspunktet være villig til å tilskrive til ventileringen. Det er ikke store greiene, men med litt optimalisering av flow burde den komme opp på omkring 122 ohm eller høyere med støvhette. Dette bekreftes også av Qms på 5,88 (støvhette) vs 6,33 (faseplugg). Dette kan være en mikroskopisk fordel i favør faseplugg men det er ikke støvhetta sin skyld.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sorry me, but ... jeg har liten kompetanse til å vurdere dette til noe konkret for meg. :)

    Hvilke 15" elementer ser du for deg i normale prisklasser som kan passe i mine 140liter kasser og som imponerer i bass og mellomtone opp til 650Hz?
    Det er egentlig ikke få kasser på rundt 140 liter som brukes med 12" /15" til bass og mellomtone. Eks #22 (hifisentralen.no)
    Kanskje jeg her sett meg blind på frekvensmåling.

    Når alt kommer til alt er vel ikke mine horn med driver eller ei tweeter beregnet for hifi heller. Da har jeg virkelig trått i baret for mitt formål.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    FaitalPRO 15FH520 8Ω måler flott i "kassa mi". men... som Snickers påpeker så er vel dette også et pro-element.
    1606141986603.png
    1606142131087.png

    1606142484691.png
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    "Kassa mi" og E145. Hvis jeg kutter bassrefleksporten til 5cm får jeg den uthevede kurven. Porten er på 20cm for den andre. Bør jeg gjøre dette?
    1606260009192.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye ekstra boost får du fra rommet?
    Det er ikke alltid du ønsker perfekt flat kurve i analyseverktøyet, hvis rom-gain er høyere enn hva som er lagt inn i analyseverktøyet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvor mye ekstra boost får du fra rommet?
    Det er ikke alltid du ønsker perfekt flat kurve i analyseverktøyet, hvis rom-gain er høyere enn hva som er lagt inn i analyseverktøyet.
    Det er nok det store spørsmålet. Jeg skal flytte snart så det er ikke så førende akkurat nå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hvor mye ekstra boost får du fra rommet?
    Det er ikke alltid du ønsker perfekt flat kurve i analyseverktøyet, hvis rom-gain er høyere enn hva som er lagt inn i analyseverktøyet.
    Det pleier å fungere bra å regne med ca 3dB ved 50-60, ca 6dB ved 30-40 og ca 9dB ved 18-25. Ser man bort fra modal oppførsel i rommet (romresonanser) er ikke variasjonen fra rom til rom så stor.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det som er tilstede med E145 overgår alt jeg har hatt av lyd mht kvalitet. Enormt dynamisk, engasjerende foot-tapping. Skal presse mer "saft" nedover med mer effekt. Syns faktisk at dette allerede går bra med litt EQ i Audiolense. Skal teste ut XTZ EDGE 2A-300. Ampen har 1500 i dempefaktor og vil nok være i stand til å styre E145 mer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn