16 ohms høyttaler på 4 ohms forsterker

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Her dukker det opp noen utfordringer med redusert diskant har jeg forstått?

Skal bruke en lettdreven Lowther fulltone på 15 ohm (ikke bygget enda) på en Kingrex T-Amp som er på 20 watt (i beste fall) i 4ohm.



1) Hva kan jeg forvente mtp lyd/klang/forvregning?

2) Vil en trafo etter høytalerutgangene løse dette eller blir det en krykkeløsning?

3) Bør jeg like gjerne finne en god 4 ohms fulltone jo før jo heller?

4) Forklar gjerne problemstillingen på en svært enkel måte? :)




One of the culprits could be the demodulating output filter. The loudspeaker impedance is a component of the demodulating output filter that determines the high frequency cut off. If the cut off is designed too close to audio band, premature roll off could happen. If the output filter is designed with 4 Ohm speaker in mind, then when 8 Ohm or 16 Ohm speakers are connected, then an even earlier roll off will happen. Inversely, if a lower than the designed impedance speaker is added, then the high frequency response will be better. The Tang Band based full range driver speakers with 4 Ohm impedance and a rising high frequency response should be a very good match.








he best part that will allow you to try this out, not cost too much and is light enough to pack in seems to be the Hammond part 117K16 or 117K32. I am too lazy to figure out the ratios at the various taps so will give you this simple way to determine what to do. A ratio of 4:16 ohms is an impedance ratio of 4:1, Sq. rt of 4=2 so the voltage ratio is 2:1. Apply a measured voltage (6-12vac from AC type wall wart) into the whole winding from pin 1 to com then go down taps till you are getting a ½ voltage measurement to com. This pin and com will be your 4 ohm tap and pin 1 to com will be your 16 ohm output. A better way to connect it would be to connect the test voltage as above and then measure from 4–8 then 2-16, see if either of these are ½ voltage. If one is close use that as your 4 ohm input. Since the SI has a balanced output it would be better if it saw a balanced load including parasitics. If none of the winding combinations are close, the normal output winding can be added in series to either end to give you more choices.
These transformers are $17.93 ea from Allied but are a special order item. All the major stocking distributors have zero balance with Allied having the best prices.
The difference between the 117K16 and 117K32 is power handling and a couple of bucks in price. The 32 watt one will carry better base so should be worth the extra weight and cost.
Actual performance will be considerably better than specs would lead you to believe. This is due to using it at a greatly reduced power and using it as an autoformer.








Trafo

 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Høyttaler på 15 ohm?
Noen ide om hvordan den impedansen varierer gjennom audio området?
Ikke sikkert det blir så galt.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Den er som nevnt en variant av PM6A, 15 ohm med sølv vc




Finner ingen målinger men kanskje den har likehtstrekk med 8 ohms utgaven hva variasjonen angår?


Litt ned på siden er det en PM6A (trolig 8 ohm) i OB



8 ohm her og

 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Tar gjerne i mot konstruktive innspill fra Drossel også.

Målet er å laget et høyeffektvt og enkelt system til hytta. Den er offgrid med 13,5 volt solcellepanel. Har ikke funnet andre alternativer enn klasse-T amper som kan drives av 12-13 volt.


Gleder meg til å nyte musikk her :)

1.jpg
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Har mailet Lowther også for å høre deres mening og for å få målinger av PM8A :)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tar gjerne i mot konstruktive innspill fra Drossel også.

Målet er å laget et høyeffektvt og enkelt system til hytta. Den er offgrid med 13,5 volt solcellepanel. Har ikke funnet andre alternativer enn klasse-T amper som kan drives av 12-13 volt.


Gleder meg til å nyte musikk her :)

Vis vedlegget 668427
Der oppe bør du benytte sjansen til å lytte til støygulvet om natten. Skjellsettende vakum-følelse!
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Ja det er fantastisk.

Og stjernehimmelen :)

 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ja det er fantastisk.

Og stjernehimmelen :)

Ikke minst oksygenfølelsen! Tenk om lyden kunne inneholde alle disse komponentene. Vi får nøye oss med å trekke på paralleller.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Tar gjerne i mot konstruktive innspill fra Drossel også.

Målet er å laget et høyeffektvt og enkelt system til hytta. Den er offgrid med 13,5 volt solcellepanel. Har ikke funnet andre alternativer enn klasse-T amper som kan drives av 12-13 volt.


Gleder meg til å nyte musikk her :)
Hva med bilstereo? Finnes jo etter hvert mye fint å få tak der også?

DAC drevet fra PC og USB, rett i effekttrinnet. Det må jo bli strålende, eller? :)

 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Tar gjerne i mot konstruktive innspill fra Drossel også.

Målet er å laget et høyeffektvt og enkelt system til hytta. Den er offgrid med 13,5 volt solcellepanel. Har ikke funnet andre alternativer enn klasse-T amper som kan drives av 12-13 volt.


Gleder meg til å nyte musikk her :)

Vis vedlegget 668427
Ok så forstår jeg bedre.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Hva med bilstereo? Finnes jo etter hvert mye fint å få tak der også?

DAC drevet fra PC og USB, rett i effekttrinnet. Det må jo bli strålende, eller? :)
god idee men jeg liker å bygge forsterkerkabinetter selv så en forsterkermodul på kretskort er mer enn nok :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Når man brokobler halveres impedansen.

Kan man koble to moduler på en måte som dobler?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
12
Det er ikke noe problem i seg selv det at forsterkereffekten er oppgitt ved 4 ohm. Det betyr mest at du har 5ish Watt ved 15 ohm. Dette er ikke noen verdier som må matche. Utgangsimpedansen til denne forsterkeren er uansett bitteliten og alt vil virke, men effekten synker.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det er ikke noe problem i seg selv det at forsterkereffekten er oppgitt ved 4 ohm. Det betyr mest at du har 5ish Watt ved 15 ohm. Dette er ikke noen verdier som må matche. Utgangsimpedansen til denne forsterkeren er uansett bitteliten og alt vil virke, men effekten synker.
5ish watt?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kingrex på 15 ohm høyttaler skal gå greit. Dette er en klasse d-forsterker, med lav utgangsimpedans, så den vil ikke gi variabel spl i forhold til impedans.

Den vil på den andre siden ikke gi veldig mye utgangseffekt, men det er kanskje ikke noe problem med Lowther.

Johan-Kr
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
[QUOTE = "Hornlyd, post: 3153279, medlem: 3045"]
Tar gjerne i mot konstruktive innspill fra Drossel også.

Målet er å laget og høyeffektvt og enkelt system til hytta. Den er offgrid med 13,5 volt solcellepanel. Har ikke funnet andre alternativer enn klasse-T amper som kan drives av 12-13 volt.


Gleder meg til å nyte musikk her :)

Vis vedlegget 668427
[/SITAT]
Bilstereo?
Kenwood Kilde.
Mange spennende forsterkere hvis du trenger mer enn 4x22w
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Har ikke lyst på bilstereo. Gir ingen godfølelse.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Ja. Men solcellepanelet / batteribanken har ikke mye kapasitet så det kan ikke være veldig mye større.

På min onkel og tantes hytte brukte jeg Sure 2050 klasse T amp og Seas FA22 i store MLTL. Det låter kanonbra og trekker bare en watt eller to.

Jeg synes Lowther har mye mere mikrodetaljer enn Seas og vil helst bruke dem.

Fikk mail av Nelson Pass nå og han skriver at Amp Camp passer fint til 16 ohm. Han har selv på hytta si kobla to solcellepaneler rett i Amp Camp og får 24 volt. Ulempen er kun musikk på dagtid skriver han :)

Jeg har spurt hvordan man modifiserer til 12 volt. Da får jeg et par watt.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg har alltid sverget til 15 ohms Lowther. Alle mine forsterkere gjennom tidene har spilt best på 15 ohm😊 Har også prøvd en T-amp for mange år siden. Det var ikke så veldig bra. Men det var nok heller T-ampen;)
Kjør på! Det blir heelt OK!
Du trenger jo bare 1W for heftig volum...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.417
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Ja. Men solcellepanelet / batteribanken har ikke mye kapasitet så det kan ikke være veldig mye større.

På min onkel og tantes hytte brukte jeg Sure 2050 klasse T amp og Seas FA22 i store MLTL. Det låter kanonbra og trekker bare en watt eller to.

Jeg synes Lowther har mye mere mikrodetaljer enn Seas og vil helst bruke dem.

Fikk mail av Nelson Pass nå og han skriver at Amp Camp passer fint til 16 ohm. Han har selv på hytta si kobla to solcellepaneler rett i Amp Camp og får 24 volt. Ulempen er kun musikk på dagtid skriver han :)

Jeg har spurt hvordan man modifiserer til 12 volt. Da får jeg et par watt.
Eneste er at amp campen fort drar 50-60 (?) watt fra nettet. Det er klasse A, så effektiviteten er ikke allverden. Men trenger du varmovn på hytta, så slår du to fluer i en smekk...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Jeg har jo ikke spilt på dem enda. The proof is in the pudding :)

Blir også gøy å spille på denne. Men det blir hjemme.

1.jpg
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Hvis jeg legger til en liten 8 ohms kompresjonsdriver som diskant. Vil det endre impedansen til ca 12 Ohm i kombinasjon med Lowthern?

Og vil jeg med voicing av filteret kunne balansere ut den restende HF «dempingen» klasse T ampen forårsaker?

Eller er det også forvrengnings issues jeg må ta hensyn til?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
12
Det vil variere fra 15ish til 8ish for jeg regner med at det blir et delefilter der
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Høyttaler på 15 ohm?
Noen ide om hvordan den impedansen varierer gjennom audio området?
Ikke sikkert det blir så galt.
Jeg har brukt min 15 ohms Rogers på de forskjelligste forsterkere, og har egentlig aldri hatt problemer med det.
Ikke alt har vært like vellyket, selvsagt, men det har fungert.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Fikk akkurat nå svar fra Nelson Pass om Amp Camp kunne modifiseres til å kjøre på 12 volt:



R7 goes from 10K down to 4.7K.

Looks like the rest of the values can stay. Ideally adjustment is made
for symmetric clipping using an oscillator and scope, otherwise just
set the output DC at 6-7 volts and play with it while listening to see if
there is a preferred setting.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Amp Camp er blindspor. Bruker for mye strøm.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Men hva finnes av klasse T eller chip amp som leverer varene i 16 Ohm?
Trenger ikke mange watt og må gå på DC 12-13 volt

Fått tips om denne i en annen tråd?

Anaview ALA0080-2000

 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm... noen har jo allerede foreslått bilforsterkere som er bygd for 12V.... de kraftigere av utgaven har også innbygd up-converter for driftsspenningen... Jeg tror ikke bilforsterkere er så dårlige..... i alle fall ikke de mer anerkjente merkene...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Det handlet vel litt om at det skal se ut som hifi også. Men jeg tror jeg ville gått for en 4-kanaler for eksempel, med DSP, og satt den i et søtt lite kabinett, kanskje bare en treramme eller noe.
 
Topp Bunn