2 arme, 1 inngang. Hva da?

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Til vanlig bruker man å spørge sin "tekniske konsulent" om...vel, det meste der handler om teknikk og denslags. Imidlertid er det tekniske vidunder for tiden på ferie og man foretrekker at ikke forstyrre hans innbitte jakt på qvindelige medturister og innfødte med banale spørgesmål der kan forringe hans konsentrasjon og jaktlykke. Ens med-medlemmer på forumet har man derimot ingen skruple ved at forstyrre.

Da man for tiden jakter på en ny tonearm kom man i skade for at tenke på den følgende potensielle problemstilling. Om man har to arme, men kun en inngang på sin for-forsterker der formår at takle et MC element, hva er så da den beste løsning om man vil bruge to MC elementer og samtidig unngå for megen fiklen bakenfor sitt anlegg?

1. En ekstra phono forsterker og brug av en Aux inngang?

2. En switch-boks av god kvalitet?

3. Et y-ledd eller en y-plugg av god kvalitet?

Uden at tenke på de tekniske aspekter forekommer et y-ledd/en y-plugg en som det beste alternativ, da man ved brug av en sådan unngår at anskaffe ytterligere en boks (man har jo evindelig nok av sådanne). Imidlertid er man usikker på om en sådan løsning vil medføre forringelse av det skjøre signal der ydes av et MC element? Hva vil skje med resistanse og andre parametre ved innføren av en/et slikt ledd/plugg?

Nu er dette ikke et presserende problem da man har de inngange man behøver, men man vet jo knappest hva fremtiden bringer. Ellers burde man kanskje med nogen fordel ha plasseret dette i den tekniske avdeling, men da det nok er mere relevant for det skjøre signal fra et MC element enn for andre kilder så forsøker man seg her først.

Ærbødigst,

The Canny Man
 
K

kbwh

Gjest
Som vanlig utmerket lese, Canny_Man.

3. er ikke det kloke valget. Spillende pickup vil da lastes av forsterkerinngang og hvilende pickup i parallell.

1. er jo morsomst om man liker å fikle. Pickuper og phonoforsterkere avviker ofte hørbart fra den riktige linje, så her kan man jo matche seg helt bort fra musikkgleden om man har slike tilbøyeligheter.

2. er budsjettløsningen, og riktig god. Jeg får imidlertid inntrykk av at det ikke skal stå på penger?
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Var det ikke det man tenkte, at der trolig eksisterede en eller flere bakdele ved det enkleste valg.... Nuvel.

Penge er vel ikke det viktigste, det er forsåvidt riktig. Dog har man mere sansen for de enkle ting, enn de der må/bør/kan dilles og dalles med i det uendelige. Og, som du påpeker, som kan føre en ulykksalig sjel udi den rene lydmessige fortapelse. Nei, da ville nok opsjon nummer to være at foretrekke, budgett eller ikke budgett. Man synes dog at huske at ha været på letning etter en slik en switch-boks for en del tid siden, uten at finde noget annet enn en mengde rent uværdige konstruksjone helt eller hovedsaklig utføret i plastikk. Denslags er selvsagt udelukket, men kanskje herremanden kan hyper-linke en til nogle av godt fabrikat og ditto udførelse?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei canny_man
Vet ikke om du har impedans og gain tilpasning på din forforsterker , men hvis ikke så bør du jo kjøpe en pickup som bør ha lik output og last som den du har. ( slik at det passer inngangen på forforsterkeren) OG dette kan jo bli et problem hvis du skal "tilpasse"
pickup/arm/ last/output
Så tenk litt på dette også før du eventuelt kjøper noen switchbox.
Selv tror jeg nok at jeg ville gått for en extra phonoforsterker med justeringer hvis ikke dette er bra på din forforsterker
Lykke til uansett hva du gjør
Mvh Jan I
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Ha, må si meg enig med Jan_I. Tenk hvor herlig å kunne teste to pickuper på to armer med mulighet for ulike riaa-trinn. Burde være en enkel matematisk oppgave å finne antall kombinasjonsmuligheter ;D
Som Valentino antyder, her kan man matche seg bort fra musikkgleden, eller som jeg velger se det, rett inn i lydnirvana.

Et siste alternativ er en step-up med inngangsvelger i sambruk med MM-inngangen. Air Tight ATH-2 for eksempel, om det ikke står på kronasjen. Skulle den ikke falle i smak kan jeg heller kjøp den billig?

Jan_I sitt poeng vedrørende gain og impedanse er svært viktig. Kan fort bli lite praktisk dette, og litt av poenget er kanskje å nytte pickuper av ulik karakter?
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Takk for svar og gode råd. Problemet er forsåvidt kun teoretisk her og nu, siden man for tiden uden videre har anledning til at koble til 2 platespillere. midlertid vet man jo ikke hva fremtiden bringer og for-forsterkere av nytt fabrikat har jo kun en (eller ingen) tilkoblinger for phono. Mest er man kun interesseret i at finde svaret på noget man ikke vet.

Man glemte at spørge - "vil da lastes av forsterkerinngang og hvilende pickup i parallell" vil innebære...hva? 2 x impedanse (som i x Ohm + x Ohm = 2 x X Ohm), eller en anden total?

Atter fullstendig teoretisk, men hva om man valgte at anvende en MM-inngang og to transformator-baserede step-ups? Fremdeles lige ille?

Man burde selvsagt plukke opp en eller anden skrift av type "Enkel Elektrisitet: en lærebog for de mindre begavede", men inntil den tid....

Ellers har man lagt inn en liste av sine lydbringende eiendele i et galleri, skjønt det vel knapt kan kalles et sådant når billeder helt mangler.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Nå sporer jeg helt av her, men siden du er den heldig eier av et alt for stort antall trafobaserte step-uper, kunne du gi en kortfattet (eller aller helst lang om du skulle ha for mye tid) beskrivelse av disse? Jeg er nemlig veldig, veldig vitebegjærlig da dette blir mitt neste innkjøp (etter flere DaaDer).
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Jo, man ser nok muligheten av det går mot en udenbords phono-forsterker... Dog skulle man ønske at det lot seg gjøre på en både enkel og kvalitetsmessig måte uten anskaffelse av en ny boks. Lar det seg dog ikke gjøre, så lar det seg ikke gjøre.

Man kan selvsagt forsøke at beskrive de enkelte step-ups, dog er det tekniske (udover det rent fysiske) noget udenfor hva man er istand til at forklare. Det henvises til den ønskede lærebog nevnt ovenfor.

Dette må dog vente til noget senere, da jeg om få minutter vil være på vei annetsteds. Om du kun sier meg hva du spesifikt vil vite, så gjør man sitt aller beste for å skaffe de ønskede detaljer når man igjen har tid og anledning.

Inntil videre, de beste hilsner til dere alle.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Takker og bukker Canny_Man. Jeg var i første rekke interessert i betraktninger rundt lydmessige kvaliteter ved de ulike step-ups, det tekniske skal jeg nok klare å google meg frem til.
Vet at lydlige kvaliteter vil avhenge sterkt av hvilke pickuper vi snakker sambruk med, så det får du ta med i betrakningene. Ser at du vil få en særdeles vanskelig oppgave, du har jo alt for meget utstyr, he, he... God tur.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Jf. tidligere svar fra Valentino, Jan_I & Fosse.

Glem Y-leddet først som sist. Det samme vil jeg si om «paralellkobling» av trafoer, selv om trafoer ikke er noe jeg kan spesielt mye om.

MC-PUer er nokså «sjøre greier» mht signal. En løsning med separat brytere mellom PU og RIAA kan meget vel bli en kilde til frustrasjon og problemer. Kvaliteten på bryteren bør i tilfelle være av en meget høy kvalitet for å være på den sikre siden, i tillegg kommer ekstra runder med phonkontakter og ledninger. Kort og godt er det en viss sannsylighet for at løsningen ikke blir tilfredsstillende. Alternativene som da står i gjen er enten en ekstra RIAA eller en RIAA med flere innganger.

mvh
KJ
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Canny_Man skrev:
Til vanlig bruker man å spørge sin "tekniske konsulent" om...vel, det meste der handler om teknikk og denslags. Imidlertid er det tekniske vidunder for tiden på ferie og man foretrekker at ikke forstyrre hans innbitte jakt på qvindelige medturister og innfødte med banale spørgesmål der kan forringe hans konsentrasjon og jaktlykke. Ens med-medlemmer på forumet har man derimot ingen skruple ved at forstyrre.

Da man for tiden jakter på en ny tonearm kom man i skade for at tenke på den følgende potensielle problemstilling. Om man har to arme, men kun en inngang på sin for-forsterker der formår at takle et MC element, hva er så da den beste løsning om man vil bruge to MC elementer og samtidig unngå for megen fiklen bakenfor sitt anlegg?

1. En ekstra phono forsterker og brug av en Aux inngang?

2. En switch-boks av god kvalitet?

3. Et y-ledd eller en y-plugg av god kvalitet?

Uden at tenke på de tekniske aspekter forekommer et y-ledd/en y-plugg en som det beste alternativ, da man ved brug av en sådan unngår at anskaffe ytterligere en boks (man har jo evindelig nok av sådanne). Imidlertid er man usikker på om en sådan løsning vil medføre forringelse av det skjøre signal der ydes av et MC element? Hva vil skje med resistanse og andre parametre ved innføren av en/et slikt ledd/plugg?

Nu er dette ikke et presserende problem da man har de inngange man behøver, men man vet jo knappest hva fremtiden bringer. Ellers burde man kanskje med nogen fordel ha plasseret dette i den tekniske avdeling, men da det nok er mere relevant for det skjøre signal fra et MC element enn for andre kilder så forsøker man seg her først.

Ærbødigst,

The Canny Man
Har man en (for-)forsterker med separate velgere for input og rec-source kan man koble armene på to forskjellige linjeinnganger og "loope" tape-out signalet inn på platespillerinngangen. Ved å velge platespiller som kilde og skifte record signalet mellom de to inngangene man har koblet armene på, vil man kunne bruke to platespillersignal uten noe ekstra utstyr ut over en kabel. Spørsmålet blir om overhøring i forforsterkerdelen vil gi feedback som gjør lyden dårlig eller setter hele forsterkeren i selvsving. Neppe noe å anbefale til MC-pickuper i hvert fall.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Canny_Man skrev:
Jo, man ser nok muligheten av det går mot en udenbords phono-forsterker... Dog skulle man ønske at det lot seg gjøre på en både enkel og kvalitetsmessig måte uten anskaffelse av en ny boks. Lar det seg dog ikke gjøre, så lar det seg ikke gjøre.

Man kan selvsagt forsøke at beskrive de enkelte step-ups, dog er det tekniske (udover det rent fysiske) noget udenfor hva man er istand til at forklare. Det henvises til den ønskede lærebog nevnt ovenfor.

Dette må dog vente til noget senere, da jeg om få minutter vil være på vei annetsteds. Om du kun sier meg hva du spesifikt vil vite, så gjør man sitt aller beste for å skaffe de ønskede detaljer når man igjen har tid og anledning.

Inntil videre, de beste hilsner til dere alle.
Canny_man;

En tanke slo meg:

Av og til kan man på ebay finne phono-kortene fra Mark Levinson. Disse ble solgt løst for å montere inn i linjetrinn. Jeg har forstått det slik at nevnte phono-kort er meget gode. Det er nok lite sannsynlig at et slikt kan måle seg meg de beste av de phono-trinn som produseres i dag, men dersom ønsket om å holde antall bokser nede er utslagsgivende, kan det muligens være et kompromiss å vurdere?

Et slikt burde i aller høyeste grad kunne integreres i eksisterende forforsterker av Morten hos Norsk Audio Teknikk eller Roar Malmin?

Forøvrig ble jeg som lykkelig eier av en Micro Seiki RX1500 nesten litt "satt ut" når jeg så at du er i besittelse av denne produsentens flaggskip (som jeg tillater meg å legge inn et bilde av)

 
Topp Bunn