25% "DØD" BASIS EXLUSIVE

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I går kveld mens vi satt å koste oss med musikk, kom et skarpt halvhøyt smell fra høyre høytaler før kanalen be stille.

Kjapp sjekk lokaliserte feilen til min RIAA - ASR Basis Exlusive.

Enheten er en modell med 2 inn og utganger, slik at alt jeg trengte å gjøre, var å koble om til "line B" og spille videre.

Jeg har sjekket i dag, og kanalen er fortsatt død. Jeg vil naturligvis ha trinnet 100% i orden igjen, så jeg har sent en mail til ASR og spurt om veiledning. Likelvel lurer jeg på om det er noen på forumet har noen erfaring med feil på disse ASR-enhetene.

Det jeg har funnet ut, er at det er en sikring pr kanal. Denne sitter i batterienheten og dekker både "line A og B. Disse er hele og måler som de skal.

Den eneste ytre påvirkning som jeg kan tenke meg kan ha forårsaket dette, er at jordledningen som jorder chassis til selve platespilleren hadde kommet løs i går, og når jeg begynte å sjekke, var det veldig mye statisk elektrisitet i tallerken og plate. Kan slik statisk elektrisitet ha bygget seg opp, gått inn i RIAA via tonearmens jording og skadet indre komponenter?

Burde vel pokker meg tåle mer enn som så?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva kan man si om ASR?

Under en time etter at jeg sendte mail på en søndag formiddag, kom det svar.

En IC på inngangen er veldig følsom for statisk elektrisitet. Denne har tatt kvelden.

ASR har begynt å benytte en annen type som er mindre følsom fom 2007.

De sender nye til begge kanalene....

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Flott service! Godt å vite om det skulle skje noe med min Mini.

Mvh.
Ketil

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Kjedelig når slikt skjer Erland :(, men desto hyggeligere når seriøse produsenter ordner så raskt! :D
Mye kan sies om Tyskere, men anstendige, høflige og seriøse er de ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Slikt ville aldri skjedd med rør ;)
Du er vel ikke så heldig at du har fått med skjema til denne "klumpen" vel?
Vær forsiktig når du skal bytte IC. Sørg for å lade deg ut mot jord. Det skal ikke stort til før slike komponenter tar kvelden. Du lader deg fort opp til noen kV uten å merke det selv.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
Slikt ville aldri skjedd med rør ;)
Du er vel ikke så heldig at du har fått med skjema til denne "klumpen" vel?
Vær forsiktig når du skal bytte IC. Sørg for å lade deg ut mot jord. Det skal ikke stort til før slike komponenter tar kvelden. Du lader deg fort opp til noen kV uten å merke det selv.
Manualen til ASR enhetene inneholder en komponentlayout / skjema.

Fikk mail i morges der de bekrefter at de sender nye IC eneheter med Airmail.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Schäfer er gutten sin! Godt å høre at det løser seg raskt!

O.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I dag ble IC'ene byttet til den nye typen.

Ordent problemet med 1 "død" kanal seg?

NEI FOR F....

Det er mulig at den IC'n som gikk føyken har dratt med seg noe mer. Har sendt ny mail, så får jeg høre hva Friedrich sier.

Byttet også IC'er på utgang #2. Kanskje det er placebo, men jeg synes det låt enda bedre med de nye IC'ene på inngangen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Utrolig kjedelig å lese Erland. Håper alt ordner seg. Har selv hatt mye krøll med hifien opp igjennom og kjenner følelsen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ekstra irriterende er det også at hele problemet oppsto fordi jeg hadde slurvet med å koble til jordingen av tallerken, og det bygget seg opp statisk elektrisitet som ble ladet ut gjennom IC'n.

Det blir gjerne litt bedre om en kan være forbannet på noen andre.....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
En tråd uten bilder ække gøy.

Selv en tråd om bedritne problemer blir bedre med et par biler.

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
IT'S ALIVE again.... ;D

Nok en gang må jeg spise en stoor posjon "humble pie".

Ved en grundig sjekk, hadde et bein på IC'n på nettopp den kanalen som ble ødelagt, bøyd seg slik at det ikke hadde kontakt i sokkelen. Fant dette når jeg sjekket med lupe.

Nå er det herlig vinyl lyd fra 100% levende ASR i godt selskap med litt "godt rødt".

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Suverent!!!! Gleder meg på dine vegne Erland. Nyt kvelden.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk-takk

Hva for en "sorry-ass-motherf....." som sitter å mekker på hifi'n sin på en lørdag kveld, tenker dere kanskje......

Saken er at fruen er en tur på Grand Canaria sammen med søsteren, så jeg er gressenkemann en ukes tid.

Jeg kom hjem fra offshore jobben i ettermiddag, og hva kan vel ha høyere pri enn Å FÅ LYD I VINYLRIGGEN!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Erland skrev:
IT'S ALIVE again.... ;D

Ved en grundig sjekk, hadde et bein på IC'n på nettopp den kanalen som ble ødelagt, bøyd seg slik at det ikke hadde kontakt i sokkelen.
Tilfeldig? Neppe. Bra det ordnet seg. Slike hendelser kan få nesten hvem som helst til å bli litt overtroisk. God gammeldags hifidemon?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Bra det ordnet seg, og meget praktisk den var montert i sokkel og ikke direkte på print.. ;)

Continuo skrev:
Kjedelig når slikt skjer Erland :(, men desto hyggeligere når seriøse produsenter ordner så raskt! :D
Mye kan sies om Tyskere, men anstendige, høflige og seriøse er de ;)
Du glemte at å nevne at de er effektive..

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ingenting å si på effektiviteten.

5 dager etter at jeg hadde sendt penger for delene, kom en konvolutt ned i postkassa.

Den inneholdt 4 stk IC'er + merket skjema, (om jeg ikke skulle klare å identifisere dem i boxen) + en bunke med bilder av de siste oppdateringer og nyutviklinger fra ASR.

Storkoser meg med Massive Attack "Mezzanine" nå. Den nesten "sykt" suggerende bassen gir sammen med rytmene en grom effekt.

Dette er ASR, BP og Khorn-mat ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.281
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Godt at ting ordner seg, Erland. Jeg unner deg ikke den detfunkerforfaenikkeallikevel!-opplevelsen du hadde der. Slikt er kjedelig når det står på.

Skal du se "The seven year itch" denne uka? 8)

Topp Bunn