2x10W triode slutt-trinn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Dette er egentlig en teaser... :D

Jeg synes gamle sweep rør er moro å arbeide med. 6LU8 er et gammelt og glemt rør ( http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1129576323 ), det samme er kanskje 6EM7. Så hva skiller EM7 fra LU8 rent bortsett fra de begge er V-sweep rør?
Jo, EM7 er en dobbel-triode og ikke triode/beam-pentode. Og en god nyhet for triode-elskere er at den ene siden av EM7 er rimelig lik den legendariske trioden 2A3. For EM7 ligger Rp på rundt 700 ohm, det vil si at det er mulig å lage et effekt-trinn uten global feedback, for de som er allergiske mot slikt.

Datablad for 6EM7:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/049/6/6EM7.pdf

Jeg har sittet og regnet med penn og papir i hele dag, og to par 6EM7 (per side) vil gi meg rundt 2x10W utgangseffekt i en last på omlag 5000:8 ohm og B+ på 320V. Som front-end tenker jeg meg et diff-trinn ala LTP og siden vi snakker dual-trioder (jeg vil få noen til overs med 4x i hvert utgangstrinn) tenker jeg å bruke samme driver-teknologien som jeg bruker i Valhall prosjektet mitt ( http://www.veiset.net/valhalla/ ). Dvs DC-koblet drivertrinn, med mulighet for klasse AB2 drift. Nå er det ikke så veldig mye å vinne på AB2-drift med EM7, men hvorfor ikke. Den ekstra trioden jeg trenger er jo der allerede. Det vil i alle fall få trinnet til å klippe på en veldig behagelig måte.
Ulempen med 8xEM7 er at det trekker 8A i glødestrøm. Det vil si en egen trafo for gløding (man får sjelden noe gratis).

Jeg kommer tilbake med mer informasjon når jeg får summet meg litt. Muligens har jeg utkast til skjemaet klart i overmorgen. Alt blir selvfølelig "open source".
"Mer informasjon kommer", er det ikke det som pleier å stå på web-sider som aldri blir oppdatert?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Jeg kommer tilbake med mer informasjon når jeg får summet meg litt. Muligens har jeg utkast til skjemaet klart i overmorgen. Alt blir selvfølelig "open source".
"Mer informasjon kommer", er det ikke det som pleier å stå på web-sider som aldri blir oppdatert?
Tja, to dager tok det nå ikke da, mer to timer...

Terminator "T2", V-sweep 2x10W triode:

Som dere ser av første revisjon av skjemaet så har jeg ikke regnet på alle komponentene. Det har noe med at jeg må studere gm/Mu etc nærmere for den "lille siden" av trioden.

Når det gjelder effektlastlinje for røret (triode II) så ser det ut som følger:

Vel, det kan se ut som jeg var drita da jeg tegnet linjene, men la nå det ligge. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ser spennende ut jane! Lykke til.
Apropos glødetrafo. Jeg har god erfaring med å vikle om smultringer til slikt. En passelig (mht VA) toroide som får sekundæren fjerent, vikles med tråd med tilstrekkelig tverrsnitt og isolasjon. Det er ikke så mange turn som trengs til gløding. Få nok til at det kan gjøres for hånd.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Da har jeg regnet ferdig komponentverdiene. En ulempe med 6EM7 er at slutt-trioden er rimelig tung å drive, den krever mye spenningssving fra drivertrinnet. I dette oppsettet rundt 50Vpeak (35Vrms) for full drive.
Forstekningen i drivertrinnet (Long tail pair) er beregnet til 25x, det vil si at følsomheten blir 35Vrms/25 = 1.4Vrms. Hadde jeg valgt en split-load variant hadde jeg fått opp følsomheten til ca 0.7Vrms, men jeg tviler på at en split-load løsning hadde greid å gi nok spenningssving.

Diodene (1N4148.) er ikke en del av signalveien. Under vanlige arbeidsforhold står de forspent i sperreretning. Tanken bak disse er som beskyttelse ved oppstart. Siden den negative spenningen blir tilført før B+ og før rørene er varme, vil det resultere i at katoden blir 150V lavere enn gitteret. En veldig lite gunstig situasjon som blir avverget vha diodene. Diodene "clamper" potensialforskjellen til maks -0.7V.

Strømforsyningen er tradisjonelt bygget opp med likeretter rør og chokes (en for hver kanal). Det eneste spesielle, eller uvante i dag, må være det gassfylte stab-røret (0D3) som brukes til 150V regulering.

Regner med jeg startet på dette prosjektet når det nærmer seg påske.
Hvis noen har spørsmål, kommentarer, eller forslag til forbedringer setter jeg stor pris på det.

Foreløpig skjema:

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Det var da voldsomt til kreativitet da.. ;D
Her får vi andre ikke kommet oss opp av godstolen før du har nye ting på gang. :eek:
Jeg må vel lage en stor alu-plate med div. hull for sokkler og slikt, sånn at du får prøvd alle disse konstruksjonene dine. ;)
Ett univarsal test-chassie tror jeg jaggu du trenger. ;D

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Jeg ble egentlig ikke fornøyd med denne løsningen med diff-trinnet i inngangen som driver katodefølgerne for utgangsrørene. Det ligger helt på grensen til å greie og drive utgangsrørene. Som sagt, krever disse rimelig stort spenningssving og med høy amplitude øker forvrengingen Matespenningen er ikke høy nok til at jeg føler meg på trygg grunn i dette tilfellet. Få ting er dummere enn å ikke ha nok headroom i trinnene før signalet kommer til utgangsrørene. Så derfor har jeg jobbet litt videre.

Neste forsøk ( http://www.veiset.net/6EM7/6EM7rev20051230p.gif ) ble å la diff-trinnen mate en interstage trafo (I/T) slik at anodespenningen, og dermed svinget blir høyt nok. Problemet med det var å finne en I/T tilpasset den indre resistansen i rørene. (Rp er rimelig høy ca 40k ohm) Problemer ville oppstått med frekvens og fasegang, både i bunn og antagelig i topp.:(

Etter å ha tenkt litt, har jeg gjort to ting. Den første i ren desperasjon: jeg erstattet diff-trinn og I/T med en paraphase-vender koblet mellom B+ og C-. Det løser to ting: amplituden blir høy nok og interstage trafoen er ute av bildet. Men så var det dette dillet med paraphase da. Ikke har den noe godt rykte på seg rent lydmessig, den har noen teoretiske utfordringer, og som om det ikke skulle være nok, må den ofte tweakes når den forlater skrivebordet og kommer til den praktiske verden. :(

En mye bedre løsning lå egenlig veldig nær. Etter å ha diskutert litt på diyAudio kom forslaget som egenlig lå der og ropte om å bli brukt: Interstage trafo før inngangsrørene og 2x felles katodetrinn. Så rent og så enkelt!

(Ellers har jeg endret litt på strømforsyningen. Endret den første motstanden i C- til en choke og øket den neste. Like god, eller bedre filterering og mindre sjanse for at stab-røret går i selvsving.)

Og slik går nå dagene... :p

Topp Bunn