3 pins xlr og stereo rca

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg må pga plassmangel omrokkere litt på plasseringen av utstyret mitt. Jeg har tidligere lagt opp ett stereo sett med kabler skjult i veggen, avsluttet i 3 pins xlr plugger i begge ender i veggboksen. Disse har jeg tidligere brukt mellom forforsterker og riaa.

Nå som jeg flytter på utstyret trenger jeg derimot to stereo sett, og har ikke lyst til å legge denne på gulvet . Vil disse overgangene fungere, slik at jeg får to ubalanserte stereo sett, i stedet for ett balansert eller misforstår jeg noe.?

Skal brukes mellom forforsterker og stereo subber, og fra hjemmekino prosessor til ht bypass i forforsterker.
az00100-01-thumbnail-1080x1080-70.jpg
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Dersom du har brukt vanlig tvinnet parkabel i veggen koblet på «vanlig måte» til XLR i veggboksen, så tipper jeg at den viset overgangen kan funke. Men det er også avhengig av hvordan de viste overgangene er koblet. Nedsiden er at det da ikke er skjerm mellom kanalene som deler XLR og det kan hende at overhøringen mellom kanalene kanskje kan bli i meste laget. På den andre siden så lever «vinylfolket» greit med en kanalseparasjon ned mot 20 dB.

mvh
KJ
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, kabelen i veggen er 2 leder + skjerm x2.

For subbene er kanskje ikke kanalseparasjon det verste problemet, men ved surround ht kan det kanskje være en case?

Jeg ser jo da for meg å kjøre felles skjerm, og en leder pr kanal i en kabel, slik som i en 3,5mm stereoplugg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det behøver ikke å bli et problem, men det er ikke godt å forutsi. Det avhenger en del av hvor lange ledningene er.

Mvh
KJ
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er nok ca 6-7 meter tenker jeg. Røret er for lite til at jeg kan trekke to kabler til dessverre.

Jeg kunne prøvd å bytte den jeg har nå, som er 2+skjerm, til en som er 4 leder uten skjerm, men vet ikke om det er bedre.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Ehhhh, har du høyre og venstre kanal på hver sin pinne i xlr pluggen (?) En normal xlr plugg har kun 1 kanal, med pluss og minus signal for den ene kanalen på hver sin pinne, jord er den 3.de pinnen.
Vent litt, nå tror jeg at jeg skjønner hvordan du har tenkt, du skal ha 1 slik overgang i hver ende. Ja, det vil funke. Tar for gitt at de har koblet jordpinnen til kappene på begge rca pluggene. Det kan du jo dobbeltsjekke med et multimeter. Og som andre sier, hvor mye crosstalk det vil bli mellom kanalene er kanskje ikke så godt å si (?) Teste med å nappe ut den ene rca pluggen i fra enden, passe høyt nivå & legge øret inntil høyttaleren som da ikke skal ha noe innsignal (?)
Alternativt, koble fra høyttaleren som skal ha signal, vri opp volumet og hør om det kommer noe lyd i den høyttaleren som er tilkoblet forsterkeren, men som ikke har noe innsignal (?)
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nei har en kanal på xlr pluggen nå. + og - og jord.

Problemet er at jeg har behov for å sende ett stereo signal i stedet, og har ikke plass til å trekke en kabel til i røret.

Tenkte derfor en løsning tilsvarende det er på en 3,5mm mini jack - felles skjerm og bruke en pinne for hver av kanalene. Kan selvsagt fjerne xlr pluggen og sette på en stereo rca plugg istedenfor, men kan ikke skjønne at det har noe forskjell så lenge jeg har kontroll på hva jeg kobler inn.

Tenkte slik.

XLR-2xRCA.jpg



Skal brukes til stereo subber og ht bypass. Ligger skjult i veggen og har i dag to kabler som brukes på tradisjonelt vis.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Ja, forsåvidt det samme som jeg tenkte. Rent bortsett fra at du kobler det rett i xlr pluggen i den "fra" enden. Og ja, det vil funke, men hvor mye crosstalk (?) Vet ikke. Du har ikke noen meter løs kabel, da kunne du ha satt sammen en testkabel...
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tror ikke jeg har en kabel med den lengden liggende, men skal sjekke.

Men I prinsippet så er vel forslaget jeg skisserte lik en slik kabel? Og disse fungerer jo, eller er cross talk ett problem på disse også?

p-9688-120440.jpg



Det kan jo hende jeg klarer å trekke om i røret fra en balansert kabel til to u balanserte. Er vel verdt ett forsøk.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jo, jeg kan jo selvfølgelig prøve først. Det er det enkleste.

Tittet litt på den multikablen også, men fant ikke noe dimensjon på den. Jeg tenkte bare at hvis jeg først trekker om at det var best å få en skjerm på hver kanal.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det ser ut som 4 par kabelen kanskje er 9,5 mm og hvert par er individuelt skjermet.

Mvh
KJ
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da har jeg testet litt.

Koblet slik for subbene, samt en kabel for ht bypass.

Subbene fungerer strålende.


Ht bypass - her får jeg during når jeg velger ht kanalen. Hører den på stille scener i filmen men når det er full action går det greit. Men dette tyder vel kanskje på ett skjermproblem, eventuelt jordingsforskjell?

Ved sub er det er rca i begge ender, mens Ved ht er det xlr i begge ender. Tror dere det vil hjelpe å koble over til rca i en eller begge ender i kjeden?
 
Topp Bunn